AKTUALIZOVANÉ 20:35

Pokuty za menej závažné priestupky sa znížia zo 60 na 50 eur

Nielen horná, ale aj dolná hranica pokút za menej závažné priestupky by sa mala znížiť, vraví dopravný analytik.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Nezapnuté bezpečnostné pásy, nerozsvietené svetlá, nesprávne parkovanie či prekročenie rýchlosti do 20 kilometrov v obci a do 30 mimo nej. Za tieto dopravné priestupky sa má znížiť horná hranica pokuty.

„Rozhodli sme sa, že znížime základnú sadzbu pokuty zo 60 eur o 16 percent na 50 eur,“ povedal v pondelok na tlačovej besede minister vnútra Robert Kaliňák zo Smeru.

Novelu zákona o cestnej premávke v stredu prerokuje vláda. Ak návrh prejde parlamentom, platiť by mala od nového roka.

Výška pokút za výrazné prekročenie rýchlosti alebo za závažné dopravné priestupky zostáva nezmenená.

Odmena za disciplínu

„Je to aj určitá odmena za dobré správanie vodičov,“ odôvodnil Kaliňák nižší strop pre pokuty za menej závažné dopravné priestupky.

Zlepšenie disciplíny na cestách sa podľa neho prejavilo napríklad vo výraznom znížení smrteľných dopravných nehôd. V roku 2007 zomrelo na slovenských cestách 627 ľudí, vlani len 296.

Práve pre vysoké počty obetí Kaliňák pokuty už dvakrát zvyšoval – v roku 2008 a 2012.

Lepšie správanie vodičov sa prejavilo aj na výške vybraných pokút. V roku 2011 podľa hovorkyne policajného prezídia Denisy Baloghovej polícia vybrala 29 miliónov eur, vlani 27 miliónov.

Ministerstvo sa podľa Ivana Netíka z tlačového oddelenia neobáva, že by disciplína vodičov po pripravovanej zmene opäť klesla.

Nemal sa znížiť iba strop

Čo sa zmení
  • strop pre pokuty za menej závažné dopravné priestupky sa zníži zo 60 na 50 eur,
  • registrácia auta bude možná aj cez internet,
  • reflexné prvky za zníženej viditeľnosti budú nutné aj v obci,
  • previnilec bude musieť informovať poškodeného o škode na jeho aute,
  • zákaz státia motoriek na chodníku sa ruší.

Zdroj: MV SR

„Bezpečnosť cestnej premávky na Slovensku dosahuje pozoruhodné výsledky a je namieste primerane znižovať pokuty najmä za priestupky, ktoré neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky,“ myslí si dopravný analytik Jozef Drahovský.

Kaliňák však podľa neho nemal navrhnúť iba nižšiu hornú hranicu pokút, ale o 16 percent mala podľa neho klesnúť aj spodná hranica.

Slovensko má podľa Drahovského najvyššie pokuty v pomere k priemernej mzde z okolitých krajín.

Bez cesty na inšpektorát

Od nového roka by mala byť možná aj registrácia auta cez internet, ktorú tiež navrhuje novela.

Znamená to, že by si ľudia mohli kupovať autá už s evidenčnými číslami, lebo registráciu by za nich vybavili predajcovia.

Ak by si niekto chcel sám zaregistrovať auto cez internet, mal by mať možnosť objednať sa na dopravný inšpektorát na konkrétny čas.

Novinkou by mala byť aj povinnosť chodcov nosiť reflexný prvok za zníženej viditeľnosti aj v obci.

Drahovský vysvetľuje, že tento krok je reakciou na to, že hranice obcí sa posúvajú až na hranice ich katastrálnych území. Chodci tak chodia neoznačení po cestách mimo zastavaného územia a „sú tam zrážaní“, vraví analytik. Dnes musia chodci nosiť reflexný prvok len mimo obce.

Novela tiež ruší zákaz státia motoriek na chodníkoch.

Vodič, ktorý inému šoférovi, napríklad na parkovisku, poškodí auto, bude ho musieť informovať o škode. Ak to nespraví, okrem pokuty za poškodenie auta mu bude hroziť ďalšia, že o tom neinformoval.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 558
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 112
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 386
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 456
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 390
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 871
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 583
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 440
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 437
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 858

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop