Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.
BRATISLAVA. Nezapnuté bezpečnostné pásy, nerozsvietené svetlá, nesprávne parkovanie či prekročenie rýchlosti do 20 kilometrov v obci a do 30 mimo nej. Za tieto dopravné priestupky sa má znížiť horná hranica pokuty.
„Rozhodli sme sa, že znížime základnú sadzbu pokuty zo 60 eur o 16 percent na 50 eur,“ povedal v pondelok na tlačovej besede minister vnútra Robert Kaliňák zo Smeru.
Novelu zákona o cestnej premávke v stredu prerokuje vláda. Ak návrh prejde parlamentom, platiť by mala od nového roka.
Výška pokút za výrazné prekročenie rýchlosti alebo za závažné dopravné priestupky zostáva nezmenená.
Odmena za disciplínu„Je to aj určitá odmena za dobré správanie vodičov,“ odôvodnil Kaliňák nižší strop pre pokuty za menej závažné dopravné priestupky.
Zlepšenie disciplíny na cestách sa podľa neho prejavilo napríklad vo výraznom znížení smrteľných dopravných nehôd. V roku 2007 zomrelo na slovenských cestách 627 ľudí, vlani len 296.
Práve pre vysoké počty obetí Kaliňák pokuty už dvakrát zvyšoval – v roku 2008 a 2012.
Lepšie správanie vodičov sa prejavilo aj na výške vybraných pokút. V roku 2011 podľa hovorkyne policajného prezídia Denisy Baloghovej polícia vybrala 29 miliónov eur, vlani 27 miliónov.
Ministerstvo sa podľa Ivana Netíka z tlačového oddelenia neobáva, že by disciplína vodičov po pripravovanej zmene opäť klesla.
Nemal sa znížiť iba stropČo sa zmení
strop pre pokuty za menej závažné dopravné priestupky sa zníži zo 60 na 50 eur, registrácia auta bude možná aj cez internet, reflexné prvky za zníženej viditeľnosti budú nutné aj v obci, previnilec bude musieť informovať poškodeného o škode na jeho aute, zákaz státia motoriek na chodníku sa ruší.
Zdroj: MV SR
„Bezpečnosť cestnej premávky na Slovensku dosahuje pozoruhodné výsledky a je namieste primerane znižovať pokuty najmä za priestupky, ktoré neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky,“ myslí si dopravný analytik Jozef Drahovský.
Kaliňák však podľa neho nemal navrhnúť iba nižšiu hornú hranicu pokút, ale o 16 percent mala podľa neho klesnúť aj spodná hranica.
Slovensko má podľa Drahovského najvyššie pokuty v pomere k priemernej mzde z okolitých krajín.
Bez cesty na inšpektorátOd nového roka by mala byť možná aj registrácia auta cez internet, ktorú tiež navrhuje novela.
Znamená to, že by si ľudia mohli kupovať autá už s evidenčnými číslami, lebo registráciu by za nich vybavili predajcovia.
Ak by si niekto chcel sám zaregistrovať auto cez internet, mal by mať možnosť objednať sa na dopravný inšpektorát na konkrétny čas.
Novinkou by mala byť aj povinnosť chodcov nosiť reflexný prvok za zníženej viditeľnosti aj v obci.
Drahovský vysvetľuje, že tento krok je reakciou na to, že hranice obcí sa posúvajú až na hranice ich katastrálnych území. Chodci tak chodia neoznačení po cestách mimo zastavaného územia a „sú tam zrážaní“, vraví analytik. Dnes musia chodci nosiť reflexný prvok len mimo obce.
Novela tiež ruší zákaz státia motoriek na chodníkoch.
Vodič, ktorý inému šoférovi, napríklad na parkovisku, poškodí auto, bude ho musieť informovať o škode. Ak to nespraví, okrem pokuty za poškodenie auta mu bude hroziť ďalšia, že o tom neinformoval.