AKTUALIZOVANÉ 20:35

Pokuty za menej závažné priestupky sa znížia zo 60 na 50 eur

Nielen horná, ale aj dolná hranica pokút za menej závažné priestupky by sa mala znížiť, vraví dopravný analytik.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Nezapnuté bezpečnostné pásy, nerozsvietené svetlá, nesprávne parkovanie či prekročenie rýchlosti do 20 kilometrov v obci a do 30 mimo nej. Za tieto dopravné priestupky sa má znížiť horná hranica pokuty.

„Rozhodli sme sa, že znížime základnú sadzbu pokuty zo 60 eur o 16 percent na 50 eur,“ povedal v pondelok na tlačovej besede minister vnútra Robert Kaliňák zo Smeru.

Novelu zákona o cestnej premávke v stredu prerokuje vláda. Ak návrh prejde parlamentom, platiť by mala od nového roka.

Výška pokút za výrazné prekročenie rýchlosti alebo za závažné dopravné priestupky zostáva nezmenená.

Odmena za disciplínu

„Je to aj určitá odmena za dobré správanie vodičov,“ odôvodnil Kaliňák nižší strop pre pokuty za menej závažné dopravné priestupky.

Zlepšenie disciplíny na cestách sa podľa neho prejavilo napríklad vo výraznom znížení smrteľných dopravných nehôd. V roku 2007 zomrelo na slovenských cestách 627 ľudí, vlani len 296.

Práve pre vysoké počty obetí Kaliňák pokuty už dvakrát zvyšoval – v roku 2008 a 2012.

Lepšie správanie vodičov sa prejavilo aj na výške vybraných pokút. V roku 2011 podľa hovorkyne policajného prezídia Denisy Baloghovej polícia vybrala 29 miliónov eur, vlani 27 miliónov.

Ministerstvo sa podľa Ivana Netíka z tlačového oddelenia neobáva, že by disciplína vodičov po pripravovanej zmene opäť klesla.

Nemal sa znížiť iba strop

Čo sa zmení
  • strop pre pokuty za menej závažné dopravné priestupky sa zníži zo 60 na 50 eur,
  • registrácia auta bude možná aj cez internet,
  • reflexné prvky za zníženej viditeľnosti budú nutné aj v obci,
  • previnilec bude musieť informovať poškodeného o škode na jeho aute,
  • zákaz státia motoriek na chodníku sa ruší.

Zdroj: MV SR

„Bezpečnosť cestnej premávky na Slovensku dosahuje pozoruhodné výsledky a je namieste primerane znižovať pokuty najmä za priestupky, ktoré neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky,“ myslí si dopravný analytik Jozef Drahovský.

Kaliňák však podľa neho nemal navrhnúť iba nižšiu hornú hranicu pokút, ale o 16 percent mala podľa neho klesnúť aj spodná hranica.

Slovensko má podľa Drahovského najvyššie pokuty v pomere k priemernej mzde z okolitých krajín.

Bez cesty na inšpektorát

Od nového roka by mala byť možná aj registrácia auta cez internet, ktorú tiež navrhuje novela.

Znamená to, že by si ľudia mohli kupovať autá už s evidenčnými číslami, lebo registráciu by za nich vybavili predajcovia.

Ak by si niekto chcel sám zaregistrovať auto cez internet, mal by mať možnosť objednať sa na dopravný inšpektorát na konkrétny čas.

Novinkou by mala byť aj povinnosť chodcov nosiť reflexný prvok za zníženej viditeľnosti aj v obci.

Drahovský vysvetľuje, že tento krok je reakciou na to, že hranice obcí sa posúvajú až na hranice ich katastrálnych území. Chodci tak chodia neoznačení po cestách mimo zastavaného územia a „sú tam zrážaní“, vraví analytik. Dnes musia chodci nosiť reflexný prvok len mimo obce.

Novela tiež ruší zákaz státia motoriek na chodníkoch.

Vodič, ktorý inému šoférovi, napríklad na parkovisku, poškodí auto, bude ho musieť informovať o škode. Ak to nespraví, okrem pokuty za poškodenie auta mu bude hroziť ďalšia, že o tom neinformoval.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 6 383
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 598
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 5 271
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 532
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 467
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 370
  7. Kam do tepla v januári? 2 398
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 154
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 015
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 201

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Rybáriková: Keby mi to niekto povedal, pošlem ho na liečenie

Slovenská tenistka postúpila už do osemfinále Australian Open. Tak ďaleko nikdy nebola.

SVET

Ďalšia šanca na referendum o brexite? Podporil ho Blair aj Farage

Aj Briti si myslia, že by rozhodli inak.

SVET

Babiša a Faltýnka vydajú na trestné stíhanie

Babiš v prejave zopakoval, že kauza je podľa neho zmanipulovaná.

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.