SME
Štvrtok, 2. február, 2023 | Meniny má Erik, Erika

Europoslanci sú za prísnejšie kontroly motoriek, prívesov a karavanov

V Európskej únii chcú revíziu predpisov pre kontroly vozidiel. Malo by to zvýšiť bezpečnosť na cestách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Peter Žákovič)

Pravidelným kontrolám by sa od roku 2016 mali podrobiť aj motocykle a neskôr aj niektoré prípojné vozidlá a karavany.

Cestné kontroly úžitkových vozidiel by podľa europoslancov mali byť účinnejšie a naviazané na mieru rizika. Poslanci zároveň presadzujú zjednodušenie pravidiel v oblasti registračných dokladov vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Technické požiadavky, ktoré zavádzame, sú na veľmi vysokej úrovni," uviedol spravodajca legislatívy o pravidelných kontrolách automobilov a prípojných vozidiel, nemecký poslanec Werner Kuhn.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Len štúdia môže zabrániť povinným kontrolám mopedov

Poslanci odsúhlasili povinné prehliadky motocyklov vo všetkých členských štátoch od roku 2016.

Od roku 2018 by sa táto povinnosť mala vzťahovať aj na mopedy, pokiaľ štúdia Európskej komisie nepreukáže, že tieto predpisy sú z pohľadu snahy o zvýšenie bezpečnosti na cestách neefektívne.

Minimálne predpisy v oblasti povinných prehliadok na úrovni EÚ by sa podľa poslancov mali rozšíriť aj na prípojné vozidlá s hmotnosťou nad dve tony a na karavany vážiace viac ako 750 kilogramov. Pravidlá pre prívesy s hmotnosťou nad 3,5 tony sa meniť nebudú.

EP zároveň schválil zachovanie minimálnych požiadaviek v oblasti prvotných prehliadok pre automobily. Tie by mali byť vykonávané štyri roky po dátume prvého prihlásenia vozidla do evidencie a následne každé dva roky.

SkryťVypnúť reklamu

Mal by vzniknúť systém hodnotenia rizikovosti

S cieľom zvýšiť účinnosť cestných kontrol by mal byť podľa europarlamentu zavedený systém hodnotenia rizikovosti.

Podniky by mali byť klasifikované podľa rizikových profilov na základe toho, aké nedostatky vykazujú ich vozidlá pri technických prehliadkach. Pri určovaní vozidiel, ktoré sa musia podrobiť technickej kontrole, by sa tak vnútroštátni kontrolóri mohli zamerať na vozidlá, ktoré prevádzkujú spoločnosti s vysokým rizikovým profilom.

"Cestné kontroly sa v rôznych členských štátoch značne odlišujú, preto potrebujeme harmonizované pravidlá na úrovni EÚ," uviedla spravodajkyňa pravidiel v oblasti cestných technických kontrol úžitkových vozidiel, česká poslankyňa Olga Sehnalová (ČSSD).

SkryťVypnúť reklamu

Podľa poslancov EP by členské štáty únie by mali uchovávať údaje o všetkých vozidlách registrovaných na ich území v elektronických databázach. Tie by mali uľahčiť výmenu informácií medzi jednotlivými štátmi, čo by pomohlo v boji proti obchodu s kradnutými vozidlami a uľahčilo overovanie platnosti osvedčení o kontrole technického stavu vozidiel z iných členských štátov.

Pozmeňovacie návrhy k textu predloženému Európskou komisiou, ktoré dnes schválil europarlament, by mali byť základom pre vyjednávania s Radou EÚ o konečnom znení novej legislatívy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  3. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu
  5. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  1. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  2. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  3. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu
  5. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  6. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  7. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  8. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 942
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 090
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 293
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 696
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 673
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 057
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 011
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová dorazila do Kyjeva vo štvrtok.

Kyjev vie, že najväčším problémom je korupcia. Pokračuje v zásahoch.


5 h
Jaroslav Halák.

Sezóna 2022/23 pripomína Halákovu kariéru ako takú.


6 h
Ivan Chrenko (3 ku 2)

Chrenko vybudoval najväčšieho slovenského developera, hoci nie všetky projekty mu vyšli.


12 h
Fínska premiérka Sanna Marin a švédsky premiér Ulf Kristersson.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 23 h

Neprehliadnite tiež

Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


8 h

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


31. jan
Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


31. jan

Blogy SME

  1. Jozef Stasík: iCow: Aplikácia z Kene, ktorá pomáha farmárom zlepšiť produktivitu stáda a zvýšiť príjmy
  2. Peter Slamenik: Nefeť pleseň, diel číslo 1.
  3. Tupou Ceruzou: Alfasamec Sulík
  4. Barbora Suráková: Čo vidieť a zažiť v perle Maroka – Marrákeši
  5. Martin Sukupčák: Neskutočný pokrytec Fico
  6. Irena Šimuneková: Keď sme na SME II.
  7. Miriam Studeničová: Koniec duchovného tuláctva a duchovného bezdomovectva
  8. Štefan Vidlár: Šampáňo - kampáňo
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 648
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 741
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 4 052
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 884
  5. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 760
  6. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 689
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 941
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 776
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu