BRATISLAVA. Keď susedné Maďarsko spustilo v pondelok elektronické mýto pre autá nad 3,5 tony, začali sa na hraničných priechodoch tvoriť kolóny. Systém u našich susedov totiž skolaboval a nákladní dopravcovia nevedeli zohnať ani palubné jednotky, aby sa do mýta registrovali.
V utorok popoludní už niekde vyzerala situácia priaznivejšie než v pondelok. Platí to pre hraničný priechod v Šahách, kde v pondelok čakalo asi 100 kamiónov. V utorok to bolo asi 35, povedala Renáta Čuháková, hovorkyňa krajského riaditeľstva policajného zboru v Nitre.
Počas utorka ale pokračoval chaos na diaľnici čislo 2. Slovenská Národná diaľničná spoločnosť hovorí o kolónach až do troch kilometrov.
Maďari sa ospravedlňujú
Naše ministerstvo dopravy v pondelok vyzvalo maďarské úrady, aby našich dopravcov nepokutovali za nezaplatené mýto keďže nemôžu za to, že nefunguje.
"Maďarská strana reagovala na požiadavku neoficiálne e-mailom, kde informovala, že s našimi požiadavkami boli oboznámení kompetentní pracovníci a že sa ospravedlňujú za spôsobené nepríjemnosti," povedal hovorca rezortu Martin Kóňa.
Nedodržali just in time
Situáciu sa snažia v Maďarsku vyriešiť cez možnosť dočasnej registrácie do systému. Medzičasom ale dopravcom vznikli škody.
"Môže ísť o škody za oneskorené dodanie tovaru, nakoľko všetky kamióny, ako vieme, stáli na hraniciach niekoľko hodín v niekoľkokilometrových kolónach a tým pádom nemohli dodržať just in time," vysvetľuje Pavol Reich, generálny tajomník združenia dopravcov Česmad. Podľa jeho slov si dopravcovia možno budú pýtať tieto škody preplatiť od prevádzkovateľa maďarského mýta.
Tým mala byť pôvodne firma Getronics, ktorá vyhrala tamojší mýtny tender. Tá ale cúvla zo súťaže pre "nátlak, ktorý vytvoril neistú situáciu". Na to maďarský premiér Viktor Orbán vyhlásil, že si s mýtom poradí štát aj sám.
Ak by Maďarsko nezaviedlo mýto od júla, čelilo by zrejme sankciám zo strany Bruselu.