SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Diaľnica D3 Svrčinovec - Skalité v polovičnom profile podľa NDS stačí

Vzhľadom na intenzitu dopravy je čiastočne polovičný profil diaľnice vraj dostatočný.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Peter Žákovič)

BRATISLAVA. Výstavba 12,3-kilometrovej diaľnice D3 Svrčinovec - Skalité v polovičnom profile v kombinácii s úsekmi v plnom profile je podľa Národnej diaľničnej spoločnosti zatiaľ dostatočná.

NDS to zdôvodnila súčasnou a predpokladanou intenzitou dopravy.

"Výhľadovo je možné dobudovať plný profil," informoval agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.

Intenzita dopravy na spomínanom úseku diaľnice na Kysuciach pri hranici s Poľskom a Českou republikou by podľa predpokladov NDS mala v roku 2045 dosiahnuť spolu 13 028 automobilov za 24 hodín. Diaľnicu by vtedy malo využívať denne 8 099 ľahkých a 4 927 ťažkých vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Diaľnica D3 má podľa ministerstva dopravy potenciál

Štátny tajomník ministerstva dopravy František Palko rokoval v stredu hlavne o projekte D3 Svrčinovec - Skalité s veľvyslancom Poľska v SR Tamaszom Chlonom.

Dobudovanie tohto úseku diaľnice má podľa Palka veľký potenciál zlepšiť konkurencieschopnosť celého regiónu v trojuholníku miest Žilina, Ostrava a Katovice, v ktorom žije osem miliónov ľudí.

"Prehlbovanie našej vzájomnej spolupráce bez zlepšenia dopravného spojenia je veľmi ťažké," poznamenal poľský veľvyslanec.

Úsek bude stáť takmer 330 milónov bez DPH

NDS uzavrela 28. júna zmluvu o dielo na výstavbu D3 Svrčinovec - Skalité so Združením D3 v zložení Doprastav, Strabag, Váhostav - SK a Metrostav.

Uvedené stavebné firmy uspeli vo verejnej súťaži s najlacnejšou ponukou za dodanie projektu a uskutočnenie stavebných prác vo výške 329,88 mil. eur bez DPH. Predstavuje to okolo 90 % z pôvodnej predpokladanej ceny 365,61 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu

Výstavba diaľnice má trvať 1 095 dní, čiže tri roky a financovaná má byť z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava.

Zmluvná cena za stavbu neúplnej D3 Svrčinovec - Skalité bez DPH, vrátane dodania projektovej dokumentácie, predstavuje v prepočte 26,82 mil. eur na jeden kilometer.

24 mostov a dva tunely

Na diaľnici má byť 24 mostov a dva tunely Svrčinovec (445 metrov) a Poľana (898 metrov). Predpokladaná cena výstavby D3 Svrčinovec - Skalité bola podľa NDS za kombináciu polovičného a plného profilu.

"Z hľadiska organizácie dopravy bude plný profil od začiatku úseku po vstup do tunela Svrčinovec, vrátane plného využívania križovatky Svrčinovec. Od tunela Svrčinovec až po koniec úseku bude využívaný len pravý jazdný pás pre obojsmernú premávku," spresnil Jánošík.

SkryťVypnúť reklamu

Úseky D1 budú na kilometer lacnejšie

Zmluvná cena za výstavbu D1 Dubná Skala - Turany v okolí Martina v dĺžke 16,4 kilometrov a so štyrmi pruhmi je 137,75 mil. eur bez DPH. Priemerná cena na kilometer diaľnice vychádza 8,4 mil. eur.

Úsek D1 Fričovce - Svinia (11,2 km) pri Prešove majú postaviť za 114,59 mil. eur, pričom vysúťažená cena predstavuje priemerne 10,23 mil. eur na kilometer.

Výstavba prvého úseku D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke 9 km má podľa zmluvy s dodávateľom stáť 59,94 mil. eur, v prepočte na kilometer 6,66 mil. eur. Druhý úsek tejto diaľnice pri Levoči dlhý 9,5 km má zmluvnú cenu 126,26 mil. eur, čiže 13,29 mil. eur na kilometer.

Vysúťažené ceny v týchto štyroch prípadoch, počas bývalého ministra dopravy Jána Figeľa (KDH), boli oproti pôvodným odhadovaným nákladom výrazne nižšie ako v prípade D3 Svrčinovec - Skalité. Tender na stavbu tejto diaľnice začal už pri ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi (Smer).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  2. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  8. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  1. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  2. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  3. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  4. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  5. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  6. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  7. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  8. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 317
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 287
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 505
  4. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 4 848
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 565
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 006
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 740
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 303
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ivan Korčok.

Maďarsko nás pri šiestom balíku sankcií zablokovalo, hovorí minister.


26. máj
Alex Molčan.

Spoluprácu s Mariánom Vajdom si Molčan pochvaľuje.


2 h
Vojtech Kavečanský na okresnom súde pri rozhodovaní o väzbe po podaní obžaloby.

Jeho trestné stíhanie pokračuje.


12 h
Ukrajinské armádne vozidlá prechádzajú okolo vraku ruského tanku na severe Charkova.

Vojna na Ukrajine pokračuje 94. deň.


a 3 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Prvé elektrické M kombinuje absurdné zrýchlenie s tichým komfortom.


13 h
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


20 h
Škoda Afriq

Pretekárske auto postavili za štyri mesiace.


25. máj
Kia Niro EV

Dizajn sa kompletne zmenil, technológia ostala pôvodná.


24. máj

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Viktor Orbán je rozbíjač európskej jednoty a trieska pod nechtom
  2. Anna Miľanová: Pre radosť 1,2... 2022
  3. Anton Kovalčík: Mimochodom, rasizmus ...7. Operácia Zebra.
  4. Pavol Návrat: Kliatba Tisovej voľby
  5. Marián Kozák: Moje pozitívne zážitky s hipoterapiou
  6. Robert Štepaník: diel 69 - rubrika: moje najhranejšie v apríli 2022 - časť 1
  7. Aliancia NIE RAKOVINE: Spájame sa, aby sme porazili rakovinu
  8. Roman Kebísek: Slovenské rozprávky sú plné zverstiev a krvi - prenášali skúsenosť pokolení
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 460
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 6 868
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 784
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 132
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 3 462
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 826
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 784
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 661
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu