BRATISLAVA. Výstavba 12,3-kilometrovej diaľnice D3 Svrčinovec - Skalité v polovičnom profile v kombinácii s úsekmi v plnom profile je podľa Národnej diaľničnej spoločnosti zatiaľ dostatočná.
NDS to zdôvodnila súčasnou a predpokladanou intenzitou dopravy.
"Výhľadovo je možné dobudovať plný profil," informoval agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.
Intenzita dopravy na spomínanom úseku diaľnice na Kysuciach pri hranici s Poľskom a Českou republikou by podľa predpokladov NDS mala v roku 2045 dosiahnuť spolu 13 028 automobilov za 24 hodín. Diaľnicu by vtedy malo využívať denne 8 099 ľahkých a 4 927 ťažkých vozidiel.
Diaľnica D3 má podľa ministerstva dopravy potenciál
Štátny tajomník ministerstva dopravy František Palko rokoval v stredu hlavne o projekte D3 Svrčinovec - Skalité s veľvyslancom Poľska v SR Tamaszom Chlonom.
Dobudovanie tohto úseku diaľnice má podľa Palka veľký potenciál zlepšiť konkurencieschopnosť celého regiónu v trojuholníku miest Žilina, Ostrava a Katovice, v ktorom žije osem miliónov ľudí.
"Prehlbovanie našej vzájomnej spolupráce bez zlepšenia dopravného spojenia je veľmi ťažké," poznamenal poľský veľvyslanec.
Úsek bude stáť takmer 330 milónov bez DPH
NDS uzavrela 28. júna zmluvu o dielo na výstavbu D3 Svrčinovec - Skalité so Združením D3 v zložení Doprastav, Strabag, Váhostav - SK a Metrostav.
Uvedené stavebné firmy uspeli vo verejnej súťaži s najlacnejšou ponukou za dodanie projektu a uskutočnenie stavebných prác vo výške 329,88 mil. eur bez DPH. Predstavuje to okolo 90 % z pôvodnej predpokladanej ceny 365,61 mil. eur.
Výstavba diaľnice má trvať 1 095 dní, čiže tri roky a financovaná má byť z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava.
Zmluvná cena za stavbu neúplnej D3 Svrčinovec - Skalité bez DPH, vrátane dodania projektovej dokumentácie, predstavuje v prepočte 26,82 mil. eur na jeden kilometer.
24 mostov a dva tunely
Na diaľnici má byť 24 mostov a dva tunely Svrčinovec (445 metrov) a Poľana (898 metrov). Predpokladaná cena výstavby D3 Svrčinovec - Skalité bola podľa NDS za kombináciu polovičného a plného profilu.
"Z hľadiska organizácie dopravy bude plný profil od začiatku úseku po vstup do tunela Svrčinovec, vrátane plného využívania križovatky Svrčinovec. Od tunela Svrčinovec až po koniec úseku bude využívaný len pravý jazdný pás pre obojsmernú premávku," spresnil Jánošík.
Úseky D1 budú na kilometer lacnejšie
Zmluvná cena za výstavbu D1 Dubná Skala - Turany v okolí Martina v dĺžke 16,4 kilometrov a so štyrmi pruhmi je 137,75 mil. eur bez DPH. Priemerná cena na kilometer diaľnice vychádza 8,4 mil. eur.
Úsek D1 Fričovce - Svinia (11,2 km) pri Prešove majú postaviť za 114,59 mil. eur, pričom vysúťažená cena predstavuje priemerne 10,23 mil. eur na kilometer.
Výstavba prvého úseku D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke 9 km má podľa zmluvy s dodávateľom stáť 59,94 mil. eur, v prepočte na kilometer 6,66 mil. eur. Druhý úsek tejto diaľnice pri Levoči dlhý 9,5 km má zmluvnú cenu 126,26 mil. eur, čiže 13,29 mil. eur na kilometer.
Vysúťažené ceny v týchto štyroch prípadoch, počas bývalého ministra dopravy Jána Figeľa (KDH), boli oproti pôvodným odhadovaným nákladom výrazne nižšie ako v prípade D3 Svrčinovec - Skalité. Tender na stavbu tejto diaľnice začal už pri ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi (Smer).