SME

Diaľnica D3 Svrčinovec - Skalité v polovičnom profile podľa NDS stačí

Vzhľadom na intenzitu dopravy je čiastočne polovičný profil diaľnice vraj dostatočný.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Peter Žákovič)

BRATISLAVA. Výstavba 12,3-kilometrovej diaľnice D3 Svrčinovec - Skalité v polovičnom profile v kombinácii s úsekmi v plnom profile je podľa Národnej diaľničnej spoločnosti zatiaľ dostatočná.

NDS to zdôvodnila súčasnou a predpokladanou intenzitou dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Výhľadovo je možné dobudovať plný profil," informoval agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.

Intenzita dopravy na spomínanom úseku diaľnice na Kysuciach pri hranici s Poľskom a Českou republikou by podľa predpokladov NDS mala v roku 2045 dosiahnuť spolu 13 028 automobilov za 24 hodín. Diaľnicu by vtedy malo využívať denne 8 099 ľahkých a 4 927 ťažkých vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Diaľnica D3 má podľa ministerstva dopravy potenciál

Štátny tajomník ministerstva dopravy František Palko rokoval v stredu hlavne o projekte D3 Svrčinovec - Skalité s veľvyslancom Poľska v SR Tamaszom Chlonom.

Dobudovanie tohto úseku diaľnice má podľa Palka veľký potenciál zlepšiť konkurencieschopnosť celého regiónu v trojuholníku miest Žilina, Ostrava a Katovice, v ktorom žije osem miliónov ľudí.

"Prehlbovanie našej vzájomnej spolupráce bez zlepšenia dopravného spojenia je veľmi ťažké," poznamenal poľský veľvyslanec.

Úsek bude stáť takmer 330 milónov bez DPH

NDS uzavrela 28. júna zmluvu o dielo na výstavbu D3 Svrčinovec - Skalité so Združením D3 v zložení Doprastav, Strabag, Váhostav - SK a Metrostav.

Uvedené stavebné firmy uspeli vo verejnej súťaži s najlacnejšou ponukou za dodanie projektu a uskutočnenie stavebných prác vo výške 329,88 mil. eur bez DPH. Predstavuje to okolo 90 % z pôvodnej predpokladanej ceny 365,61 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu

Výstavba diaľnice má trvať 1 095 dní, čiže tri roky a financovaná má byť z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava.

Zmluvná cena za stavbu neúplnej D3 Svrčinovec - Skalité bez DPH, vrátane dodania projektovej dokumentácie, predstavuje v prepočte 26,82 mil. eur na jeden kilometer.

24 mostov a dva tunely

Na diaľnici má byť 24 mostov a dva tunely Svrčinovec (445 metrov) a Poľana (898 metrov). Predpokladaná cena výstavby D3 Svrčinovec - Skalité bola podľa NDS za kombináciu polovičného a plného profilu.

"Z hľadiska organizácie dopravy bude plný profil od začiatku úseku po vstup do tunela Svrčinovec, vrátane plného využívania križovatky Svrčinovec. Od tunela Svrčinovec až po koniec úseku bude využívaný len pravý jazdný pás pre obojsmernú premávku," spresnil Jánošík.

SkryťVypnúť reklamu

Úseky D1 budú na kilometer lacnejšie

Zmluvná cena za výstavbu D1 Dubná Skala - Turany v okolí Martina v dĺžke 16,4 kilometrov a so štyrmi pruhmi je 137,75 mil. eur bez DPH. Priemerná cena na kilometer diaľnice vychádza 8,4 mil. eur.

Úsek D1 Fričovce - Svinia (11,2 km) pri Prešove majú postaviť za 114,59 mil. eur, pričom vysúťažená cena predstavuje priemerne 10,23 mil. eur na kilometer.

Výstavba prvého úseku D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke 9 km má podľa zmluvy s dodávateľom stáť 59,94 mil. eur, v prepočte na kilometer 6,66 mil. eur. Druhý úsek tejto diaľnice pri Levoči dlhý 9,5 km má zmluvnú cenu 126,26 mil. eur, čiže 13,29 mil. eur na kilometer.

Vysúťažené ceny v týchto štyroch prípadoch, počas bývalého ministra dopravy Jána Figeľa (KDH), boli oproti pôvodným odhadovaným nákladom výrazne nižšie ako v prípade D3 Svrčinovec - Skalité. Tender na stavbu tejto diaľnice začal už pri ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi (Smer).

Doprava

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 728
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 674
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 736
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 698
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 688
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 263
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 220
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 299
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (2. - 8.5.1925)
  2. Vladimír Krátky: Král a šaškáreň na TA 3 .
  3. Martin Eštočák: Prešov pod tlakom pravdy: Mestské zastupiteľstvo schválilo uznesenie, ktoré môže rozkryť škody v DPMP. Primátor má konať–aj voči vlastnému nominantovi
  4. Ján Valchár: O Mariových muliciach a našich vojakoch na Ukrajine
  5. Julius Kravjar: Devätoro Alberta Einsteina
  6. Natália Milanová: Ministerstvo babráctva: Ľudovít Štúr krajšie múzeum mať nebude. Lebo omietka
  7. Lukáš Majerčák: Ždiar I., okres Poprad : Bachledova dolina - Chodník korunami stromov
  8. Viktor Pamula: 21 rokov v najlepšej spoločnosti
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 205
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 15 240
  3. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 218
  4. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 8 501
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 8 091
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 628
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 186
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 605
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu