Diaľnica D3 Svrčinovec - Skalité v polovičnom profile podľa NDS stačí

Vzhľadom na intenzitu dopravy je čiastočne polovičný profil diaľnice vraj dostatočný.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Peter Žákovič)

BRATISLAVA. Výstavba 12,3-kilometrovej diaľnice D3 Svrčinovec - Skalité v polovičnom profile v kombinácii s úsekmi v plnom profile je podľa Národnej diaľničnej spoločnosti zatiaľ dostatočná.

NDS to zdôvodnila súčasnou a predpokladanou intenzitou dopravy.

"Výhľadovo je možné dobudovať plný profil," informoval agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.

Intenzita dopravy na spomínanom úseku diaľnice na Kysuciach pri hranici s Poľskom a Českou republikou by podľa predpokladov NDS mala v roku 2045 dosiahnuť spolu 13 028 automobilov za 24 hodín. Diaľnicu by vtedy malo využívať denne 8 099 ľahkých a 4 927 ťažkých vozidiel.

Diaľnica D3 má podľa ministerstva dopravy potenciál

Štátny tajomník ministerstva dopravy František Palko rokoval v stredu hlavne o projekte D3 Svrčinovec - Skalité s veľvyslancom Poľska v SR Tamaszom Chlonom.

Dobudovanie tohto úseku diaľnice má podľa Palka veľký potenciál zlepšiť konkurencieschopnosť celého regiónu v trojuholníku miest Žilina, Ostrava a Katovice, v ktorom žije osem miliónov ľudí.

"Prehlbovanie našej vzájomnej spolupráce bez zlepšenia dopravného spojenia je veľmi ťažké," poznamenal poľský veľvyslanec.

Úsek bude stáť takmer 330 milónov bez DPH

NDS uzavrela 28. júna zmluvu o dielo na výstavbu D3 Svrčinovec - Skalité so Združením D3 v zložení Doprastav, Strabag, Váhostav - SK a Metrostav.

Uvedené stavebné firmy uspeli vo verejnej súťaži s najlacnejšou ponukou za dodanie projektu a uskutočnenie stavebných prác vo výške 329,88 mil. eur bez DPH. Predstavuje to okolo 90 % z pôvodnej predpokladanej ceny 365,61 mil. eur.

Výstavba diaľnice má trvať 1 095 dní, čiže tri roky a financovaná má byť z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava.

Zmluvná cena za stavbu neúplnej D3 Svrčinovec - Skalité bez DPH, vrátane dodania projektovej dokumentácie, predstavuje v prepočte 26,82 mil. eur na jeden kilometer.

24 mostov a dva tunely

Na diaľnici má byť 24 mostov a dva tunely Svrčinovec (445 metrov) a Poľana (898 metrov). Predpokladaná cena výstavby D3 Svrčinovec - Skalité bola podľa NDS za kombináciu polovičného a plného profilu.

"Z hľadiska organizácie dopravy bude plný profil od začiatku úseku po vstup do tunela Svrčinovec, vrátane plného využívania križovatky Svrčinovec. Od tunela Svrčinovec až po koniec úseku bude využívaný len pravý jazdný pás pre obojsmernú premávku," spresnil Jánošík.

Úseky D1 budú na kilometer lacnejšie

Zmluvná cena za výstavbu D1 Dubná Skala - Turany v okolí Martina v dĺžke 16,4 kilometrov a so štyrmi pruhmi je 137,75 mil. eur bez DPH. Priemerná cena na kilometer diaľnice vychádza 8,4 mil. eur.

Úsek D1 Fričovce - Svinia (11,2 km) pri Prešove majú postaviť za 114,59 mil. eur, pričom vysúťažená cena predstavuje priemerne 10,23 mil. eur na kilometer.

Výstavba prvého úseku D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke 9 km má podľa zmluvy s dodávateľom stáť 59,94 mil. eur, v prepočte na kilometer 6,66 mil. eur. Druhý úsek tejto diaľnice pri Levoči dlhý 9,5 km má zmluvnú cenu 126,26 mil. eur, čiže 13,29 mil. eur na kilometer.

Vysúťažené ceny v týchto štyroch prípadoch, počas bývalého ministra dopravy Jána Figeľa (KDH), boli oproti pôvodným odhadovaným nákladom výrazne nižšie ako v prípade D3 Svrčinovec - Skalité. Tender na stavbu tejto diaľnice začal už pri ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi (Smer).

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 637
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 785
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 767
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 651
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 847
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 761
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 304
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 256
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 196
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 803

Téma: Cesta pod Strečnom


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Cesta pod Strečnom  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.