Aktuálne je nafta v priemere takmer o 8 centov za liter lacnejšia ako na začiatku roka. Aj benzíny sú lacnejšie, ale len o 2,5 centu za liter. Nafta v tomto roku zlacnela už 7-krát, benzíny 3-krát.
Takýto pokles cien pravdepodobne nebude trvalý. Vývoj cien ropy a ropných produktov rádovo v rokoch naznačuje, že ceny budú viac rásť ako klesať.
Od roku 1999 sa ceny pohonných látok v našej krajine takmer strojnásobili.
Viac áut a menej ropy bude znamenať drahšie PHM
Na cestách jazdí čoraz viac motorových vozidiel a ani snaha o úspornejšie motory či alternatívne pohony neznižuje z dlhodobého hľadiska dopyt po pohonných látkach.
S vedomím, že ropa sa raz minie, si obchodníci s ropnými produktami uvedomujú, že benzíny a nafta budú čoraz vzácnejšie. Ich ceny by teda zákonite mali predovšetkým rásť.
Momentálne však ekonomická situácia v Európe, USA a Číne a prebytok ropy na trhu pomaly stláčajú ceny pohonných látok nadol. Takýto pokles nie je trvalý a z dlhodobého hľadiska ide skôr o výnimku ako o pravidlo.
Pohonných látok je veľa, bude ich menej
Keďže je na trhu prebytok pohonných látok, ešte nejaký čas ich ceny nebudú rásť. Podporuje to aj dovoz lacných pohonných látok do Európy z Ázie. Ani tlak na úspornejšie motory nepomáha spotrebe pohonných látok.
Zatváranie technologicky zastaraných rafinérií v Európe však skôr či neskôr spôsobí, že dopyt po benzínoch a nafte prekoná ich ponuku a ceny benzínov a nafty znovu porastú. Nemyslíme si ale, že sa tak stane v priebehu jedného roka.
Nie je ale vylúčené, že ekonomické problémy, vojnový konflikt alebo iné nečakané udalosti v krajine, ktorá produkuje veľa ropy či ropných produktov, nespôsobia prudký rast cien. Príkladov z minulosti je mnoho – vojny v oblasti Perzského zálivu, embargá, zemetrasenia, hurikány, ekonomické problémy, privysoké dlhy a podobne.
LPG bude ako alternatíva, kým bude ropa
Alternatívne pohony by mohli byť záchranou mobility. Stále však majú pred sebou dlhú cestu.
LPG, teda skvapalnený propán-bután, sa už niekoľko rokov snaží presadiť na úkor benzínov. Jeho výrazne nižšia cena je pre mnohých atraktívna aj napriek mierne vyššej spotrebe. Aj dostatočne veľká sieť čerpacích staníc, ktoré ponúkajú LPG, hovoria skôr proti benzínom.
Veľkým negatívom je ale nedostatok vozidiel na pohon LPG. Nové vozidlá sa na trhu takmer nevyskytujú. Aj keď je možné dať si na LPG prerobiť staršie vozidlá (neplatí to ale pre všetky modely), treba počítať s nezanedbateľnou vstupnou investíciou a návratnosťou niekoľko rokov.
Zdá sa, že rozdiel v cene benzínov a LPG tiež nie je taký veľký, aby motoristi hromadne zmenili pohon z benzínov na LPG. Aj taká drobnosť, ako nemožnosť parkovať s LPG v podzemných garážach, znižuje dôveru motoristov voči LPG.
Netreba tiež zabúdať, že LPG sa vyrába z ropy a cena LPG je závislá od ceny ropy.
Zemný plyn na Slovensku nemá silné postavenie
Ďalšou, no nie veľmi rozšírenou alternatívou, je pohon na CNG – stlačený zemný plyn. CNG môže byť náhradou benzínu aj nafty. Podobne, ako pri LPG, na trhu nenájdete veľa modelov vozidiel, ktoré by od výroby mohli jazdiť na CNG.
Veľmi veľkou nevýhodou je nedostatočná sieť čerpacích staníc na CNG. Na Slovensku ich je menej ako 20.
O CNG väčšinou uvažujú spoločnosti, ktoré majú veľkú flotilu vozidiel. Pri prestavbe flotily na CNG môže aj drobná úspora pri jednom vozidle znamenať významné zníženie nákladov spoločnosti.
Elektrická energia ako zdroj pohonu je len na začiatku
V odborných kruhoch sa už niekoľko rokov hovorí o pohone na elektrinu ako o veľkej budúcnosti mobility. Elektrická energia je stále výrazne lacnejšia ako ekvivalentné množstvo klasických pohonných látok.
Napriek tomu sa elektromobily presadzujú ťažko. Dôvodom je krátky dojazd vozidiel na jedno nabitie batérií. Batérie nabijete za významne dlhší čas, než sa vám podarí natankovať plnú nádrž benzínom alebo naftou. Nevýhodou je aj vysoká cena elektromobilov a nedostatočná sieť verejných nabíjacích staníc.
Okrem toho, o pohone na elektrinu sa takmer vôbec nehovorí v súvislosti s nákladnou automobilovou dopravou.
Istým medzikrokom by mohli byť vozidlá s hybridným pohonom. Aj tam sme však stále iba na začiatku. Najmä pre pomalý rozvoj technológie batérií.
Nafta vedie nad benzínom
Vývoj cien klasických pohonných látok, ktoré sa minulý rok dostali na historicky najvyššie hodnoty, spôsobil za poslednú dekádu zaujímavý efekt. Kým pred niekoľkými rokmi bol pomer vozidiel na naftový a benzínový pohon v pomere 1:2, dnes sa predáva mierne viac nafty ako benzínov. Aj vozidiel na naftu jazdí približne rovnaké množstvo, ako vozidiel na benzín.
Príčinou je nielen nižšia spotreba nafty a jej nižšia cena ale aj fakt, že kvalitatívne sa naftové motory dostali na úroveň benzínových. Ani rozdiely v obstarávacích cenách vozidiel na benzín a na naftu nie sú tak významné, aby ľuďom bránili uvažovať o autách na naftu.