SME

Benzíny a nafta nemajú silnú konkurenciu. Zatiaľ

Napriek tomu, že ceny pohonných látok na Slovensku sú stále vysoké, za posledný rok neboli lacnejšie, ako dnes.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

Aktuálne je nafta v priemere takmer o 8 centov za liter lacnejšia ako na začiatku roka. Aj benzíny sú lacnejšie, ale len o 2,5 centu za liter. Nafta v tomto roku zlacnela už 7-krát, benzíny 3-krát.

Takýto pokles cien pravdepodobne nebude trvalý. Vývoj cien ropy a ropných produktov rádovo v rokoch naznačuje, že ceny budú viac rásť ako klesať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Od roku 1999 sa ceny pohonných látok v našej krajine takmer strojnásobili.

Viac áut a menej ropy bude znamenať drahšie PHM

Na cestách jazdí čoraz viac motorových vozidiel a ani snaha o úspornejšie motory či alternatívne pohony neznižuje z dlhodobého hľadiska dopyt po pohonných látkach.

SkryťVypnúť reklamu

S vedomím, že ropa sa raz minie, si obchodníci s ropnými produktami uvedomujú, že benzíny a nafta budú čoraz vzácnejšie. Ich ceny by teda zákonite mali predovšetkým rásť.

Momentálne však ekonomická situácia v Európe, USA a Číne a prebytok ropy na trhu pomaly stláčajú ceny pohonných látok nadol. Takýto pokles nie je trvalý a z dlhodobého hľadiska ide skôr o výnimku ako o pravidlo.

Pohonných látok je veľa, bude ich menej

Keďže je na trhu prebytok pohonných látok, ešte nejaký čas ich ceny nebudú rásť. Podporuje to aj dovoz lacných pohonných látok do Európy z Ázie. Ani tlak na úspornejšie motory nepomáha spotrebe pohonných látok.

Zatváranie technologicky zastaraných rafinérií v Európe však skôr či neskôr spôsobí, že dopyt po benzínoch a nafte prekoná ich ponuku a ceny benzínov a nafty znovu porastú. Nemyslíme si ale, že sa tak stane v priebehu jedného roka.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je ale vylúčené, že ekonomické problémy, vojnový konflikt alebo iné nečakané udalosti v krajine, ktorá produkuje veľa ropy či ropných produktov, nespôsobia prudký rast cien. Príkladov z minulosti je mnoho – vojny v oblasti Perzského zálivu, embargá, zemetrasenia, hurikány, ekonomické problémy, privysoké dlhy a podobne.

ceny_phm_natankuj.jpg

LPG bude ako alternatíva, kým bude ropa

Alternatívne pohony by mohli byť záchranou mobility. Stále však majú pred sebou dlhú cestu.

LPG, teda skvapalnený propán-bután, sa už niekoľko rokov snaží presadiť na úkor benzínov. Jeho výrazne nižšia cena je pre mnohých atraktívna aj napriek mierne vyššej spotrebe. Aj dostatočne veľká sieť čerpacích staníc, ktoré ponúkajú LPG, hovoria skôr proti benzínom.

Veľkým negatívom je ale nedostatok vozidiel na pohon LPG. Nové vozidlá sa na trhu takmer nevyskytujú. Aj keď je možné dať si na LPG prerobiť staršie vozidlá (neplatí to ale pre všetky modely), treba počítať s nezanedbateľnou vstupnou investíciou a návratnosťou niekoľko rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Zdá sa, že rozdiel v cene benzínov a LPG tiež nie je taký veľký, aby motoristi hromadne zmenili pohon z benzínov na LPG. Aj taká drobnosť, ako nemožnosť parkovať s LPG v podzemných garážach, znižuje dôveru motoristov voči LPG.

Netreba tiež zabúdať, že LPG sa vyrába z ropy a cena LPG je závislá od ceny ropy.

Zemný plyn na Slovensku nemá silné postavenie

Ďalšou, no nie veľmi rozšírenou alternatívou, je pohon na CNG – stlačený zemný plyn. CNG môže byť náhradou benzínu aj nafty. Podobne, ako pri LPG, na trhu nenájdete veľa modelov vozidiel, ktoré by od výroby mohli jazdiť na CNG.

Veľmi veľkou nevýhodou je nedostatočná sieť čerpacích staníc na CNG. Na Slovensku ich je menej ako 20.

O CNG väčšinou uvažujú spoločnosti, ktoré majú veľkú flotilu vozidiel. Pri prestavbe flotily na CNG môže aj drobná úspora pri jednom vozidle znamenať významné zníženie nákladov spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Elektrická energia ako zdroj pohonu je len na začiatku

V odborných kruhoch sa už niekoľko rokov hovorí o pohone na elektrinu ako o veľkej budúcnosti mobility. Elektrická energia je stále výrazne lacnejšia ako ekvivalentné množstvo klasických pohonných látok.

Napriek tomu sa elektromobily presadzujú ťažko. Dôvodom je krátky dojazd vozidiel na jedno nabitie batérií. Batérie nabijete za významne dlhší čas, než sa vám podarí natankovať plnú nádrž benzínom alebo naftou. Nevýhodou je aj vysoká cena elektromobilov a nedostatočná sieť verejných nabíjacích staníc.

Okrem toho, o pohone na elektrinu sa takmer vôbec nehovorí v súvislosti s nákladnou automobilovou dopravou.

Istým medzikrokom by mohli byť vozidlá s hybridným pohonom. Aj tam sme však stále iba na začiatku. Najmä pre pomalý rozvoj technológie batérií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nafta vedie nad benzínom

Vývoj cien klasických pohonných látok, ktoré sa minulý rok dostali na historicky najvyššie hodnoty, spôsobil za poslednú dekádu zaujímavý efekt. Kým pred niekoľkými rokmi bol pomer vozidiel na naftový a benzínový pohon v pomere 1:2, dnes sa predáva mierne viac nafty ako benzínov. Aj vozidiel na naftu jazdí približne rovnaké množstvo, ako vozidiel na benzín.

Príčinou je nielen nižšia spotreba nafty a jej nižšia cena ale aj fakt, že kvalitatívne sa naftové motory dostali na úroveň benzínových. Ani rozdiely v obstarávacích cenách vozidiel na benzín a na naftu nie sú tak významné, aby ľuďom bránili uvažovať o autách na naftu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 718
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 172
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 697
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 3 673
  5. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 325
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 796
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 698
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 229
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Dagmar Szabó: "Rodičmi nie sme na polovičný úväzok. Počúvajme deti – nie paragrafy."
  4. František Kukura: Deus omnipotens est. Slovenská politika to dávno presiahla.
  5. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  6. Otilia Horrocks: Keď sa spomienky rozsvietia v novinových titulkoch
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.7.1925)
  8. Tomáš Hrubý: Saturn je bližšie, než sa zdá
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 607
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 567
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 689
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 9 295
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 6 298
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 251
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 859
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 363
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu