SME
Pondelok, 6. február, 2023 | Meniny má Dorota

Benzíny a nafta nemajú silnú konkurenciu. Zatiaľ

Napriek tomu, že ceny pohonných látok na Slovensku sú stále vysoké, za posledný rok neboli lacnejšie, ako dnes.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

Aktuálne je nafta v priemere takmer o 8 centov za liter lacnejšia ako na začiatku roka. Aj benzíny sú lacnejšie, ale len o 2,5 centu za liter. Nafta v tomto roku zlacnela už 7-krát, benzíny 3-krát.

Takýto pokles cien pravdepodobne nebude trvalý. Vývoj cien ropy a ropných produktov rádovo v rokoch naznačuje, že ceny budú viac rásť ako klesať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Od roku 1999 sa ceny pohonných látok v našej krajine takmer strojnásobili.

Viac áut a menej ropy bude znamenať drahšie PHM

Na cestách jazdí čoraz viac motorových vozidiel a ani snaha o úspornejšie motory či alternatívne pohony neznižuje z dlhodobého hľadiska dopyt po pohonných látkach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

S vedomím, že ropa sa raz minie, si obchodníci s ropnými produktami uvedomujú, že benzíny a nafta budú čoraz vzácnejšie. Ich ceny by teda zákonite mali predovšetkým rásť.

Momentálne však ekonomická situácia v Európe, USA a Číne a prebytok ropy na trhu pomaly stláčajú ceny pohonných látok nadol. Takýto pokles nie je trvalý a z dlhodobého hľadiska ide skôr o výnimku ako o pravidlo.

Pohonných látok je veľa, bude ich menej

Keďže je na trhu prebytok pohonných látok, ešte nejaký čas ich ceny nebudú rásť. Podporuje to aj dovoz lacných pohonných látok do Európy z Ázie. Ani tlak na úspornejšie motory nepomáha spotrebe pohonných látok.

Zatváranie technologicky zastaraných rafinérií v Európe však skôr či neskôr spôsobí, že dopyt po benzínoch a nafte prekoná ich ponuku a ceny benzínov a nafty znovu porastú. Nemyslíme si ale, že sa tak stane v priebehu jedného roka.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je ale vylúčené, že ekonomické problémy, vojnový konflikt alebo iné nečakané udalosti v krajine, ktorá produkuje veľa ropy či ropných produktov, nespôsobia prudký rast cien. Príkladov z minulosti je mnoho – vojny v oblasti Perzského zálivu, embargá, zemetrasenia, hurikány, ekonomické problémy, privysoké dlhy a podobne.

ceny_phm_natankuj.jpg

LPG bude ako alternatíva, kým bude ropa

Alternatívne pohony by mohli byť záchranou mobility. Stále však majú pred sebou dlhú cestu.

LPG, teda skvapalnený propán-bután, sa už niekoľko rokov snaží presadiť na úkor benzínov. Jeho výrazne nižšia cena je pre mnohých atraktívna aj napriek mierne vyššej spotrebe. Aj dostatočne veľká sieť čerpacích staníc, ktoré ponúkajú LPG, hovoria skôr proti benzínom.

Veľkým negatívom je ale nedostatok vozidiel na pohon LPG. Nové vozidlá sa na trhu takmer nevyskytujú. Aj keď je možné dať si na LPG prerobiť staršie vozidlá (neplatí to ale pre všetky modely), treba počítať s nezanedbateľnou vstupnou investíciou a návratnosťou niekoľko rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Zdá sa, že rozdiel v cene benzínov a LPG tiež nie je taký veľký, aby motoristi hromadne zmenili pohon z benzínov na LPG. Aj taká drobnosť, ako nemožnosť parkovať s LPG v podzemných garážach, znižuje dôveru motoristov voči LPG.

Netreba tiež zabúdať, že LPG sa vyrába z ropy a cena LPG je závislá od ceny ropy.

Zemný plyn na Slovensku nemá silné postavenie

Ďalšou, no nie veľmi rozšírenou alternatívou, je pohon na CNG – stlačený zemný plyn. CNG môže byť náhradou benzínu aj nafty. Podobne, ako pri LPG, na trhu nenájdete veľa modelov vozidiel, ktoré by od výroby mohli jazdiť na CNG.

Veľmi veľkou nevýhodou je nedostatočná sieť čerpacích staníc na CNG. Na Slovensku ich je menej ako 20.

O CNG väčšinou uvažujú spoločnosti, ktoré majú veľkú flotilu vozidiel. Pri prestavbe flotily na CNG môže aj drobná úspora pri jednom vozidle znamenať významné zníženie nákladov spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Elektrická energia ako zdroj pohonu je len na začiatku

V odborných kruhoch sa už niekoľko rokov hovorí o pohone na elektrinu ako o veľkej budúcnosti mobility. Elektrická energia je stále výrazne lacnejšia ako ekvivalentné množstvo klasických pohonných látok.

Napriek tomu sa elektromobily presadzujú ťažko. Dôvodom je krátky dojazd vozidiel na jedno nabitie batérií. Batérie nabijete za významne dlhší čas, než sa vám podarí natankovať plnú nádrž benzínom alebo naftou. Nevýhodou je aj vysoká cena elektromobilov a nedostatočná sieť verejných nabíjacích staníc.

Okrem toho, o pohone na elektrinu sa takmer vôbec nehovorí v súvislosti s nákladnou automobilovou dopravou.

Istým medzikrokom by mohli byť vozidlá s hybridným pohonom. Aj tam sme však stále iba na začiatku. Najmä pre pomalý rozvoj technológie batérií.

SkryťVypnúť reklamu

Nafta vedie nad benzínom

Vývoj cien klasických pohonných látok, ktoré sa minulý rok dostali na historicky najvyššie hodnoty, spôsobil za poslednú dekádu zaujímavý efekt. Kým pred niekoľkými rokmi bol pomer vozidiel na naftový a benzínový pohon v pomere 1:2, dnes sa predáva mierne viac nafty ako benzínov. Aj vozidiel na naftu jazdí približne rovnaké množstvo, ako vozidiel na benzín.

Príčinou je nielen nižšia spotreba nafty a jej nižšia cena ale aj fakt, že kvalitatívne sa naftové motory dostali na úroveň benzínových. Ani rozdiely v obstarávacích cenách vozidiel na benzín a na naftu nie sú tak významné, aby ľuďom bránili uvažovať o autách na naftu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Dodajte vašej pokožke šťavu
  1. Nadácia COOP Jednota podporila Nemocnicu s poliklinikou Brezno
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  4. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  5. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  6. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 14 101
  2. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 187
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 2 396
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 208
  5. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 825
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 136
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 1 086
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 014
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


4. feb
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb

Blogy SME

  1. Miroslav Galovič: Čierny lovec bielych snehuliakov. (Malý tohotýždňový časozber 2/2)
  2. Ivan Čáni: Je Pellegrini a jeho Hlas SD férový hráč?
  3. Miroslav Galovič: Poézia sídlisikových stromov. Od večernej pohody ku kalamite. (Malý tohotýždňový časozber 1/2)
  4. Lubo Repka: Panama výletnou loďou
  5. Denis Jánošík: A, čo, že nej sme dokonalí
  6. Ján Šeďo: Aj my sme mali hrdinov, "Anči" ma výnimočne očarila...
  7. Štefan Vidlár: Malinkatá úvaha
  8. Anna Miľanová: Kresba z bloku: Robotická ruka?... 2022
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 21 091
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 8 258
  3. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 7 573
  4. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 3 873
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 714
  6. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 245
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 154
  8. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 2 815
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu