SME
Piatok, 22. október, 2021 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Benzíny a nafta nemajú silnú konkurenciu. Zatiaľ

Napriek tomu, že ceny pohonných látok na Slovensku sú stále vysoké, za posledný rok neboli lacnejšie, ako dnes.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

Aktuálne je nafta v priemere takmer o 8 centov za liter lacnejšia ako na začiatku roka. Aj benzíny sú lacnejšie, ale len o 2,5 centu za liter. Nafta v tomto roku zlacnela už 7-krát, benzíny 3-krát.

Takýto pokles cien pravdepodobne nebude trvalý. Vývoj cien ropy a ropných produktov rádovo v rokoch naznačuje, že ceny budú viac rásť ako klesať.

Od roku 1999 sa ceny pohonných látok v našej krajine takmer strojnásobili.

Viac áut a menej ropy bude znamenať drahšie PHM

Na cestách jazdí čoraz viac motorových vozidiel a ani snaha o úspornejšie motory či alternatívne pohony neznižuje z dlhodobého hľadiska dopyt po pohonných látkach.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

S vedomím, že ropa sa raz minie, si obchodníci s ropnými produktami uvedomujú, že benzíny a nafta budú čoraz vzácnejšie. Ich ceny by teda zákonite mali predovšetkým rásť.

Momentálne však ekonomická situácia v Európe, USA a Číne a prebytok ropy na trhu pomaly stláčajú ceny pohonných látok nadol. Takýto pokles nie je trvalý a z dlhodobého hľadiska ide skôr o výnimku ako o pravidlo.

Pohonných látok je veľa, bude ich menej

Keďže je na trhu prebytok pohonných látok, ešte nejaký čas ich ceny nebudú rásť. Podporuje to aj dovoz lacných pohonných látok do Európy z Ázie. Ani tlak na úspornejšie motory nepomáha spotrebe pohonných látok.

Zatváranie technologicky zastaraných rafinérií v Európe však skôr či neskôr spôsobí, že dopyt po benzínoch a nafte prekoná ich ponuku a ceny benzínov a nafty znovu porastú. Nemyslíme si ale, že sa tak stane v priebehu jedného roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie je ale vylúčené, že ekonomické problémy, vojnový konflikt alebo iné nečakané udalosti v krajine, ktorá produkuje veľa ropy či ropných produktov, nespôsobia prudký rast cien. Príkladov z minulosti je mnoho – vojny v oblasti Perzského zálivu, embargá, zemetrasenia, hurikány, ekonomické problémy, privysoké dlhy a podobne.

ceny_phm_natankuj.jpg

LPG bude ako alternatíva, kým bude ropa

Alternatívne pohony by mohli byť záchranou mobility. Stále však majú pred sebou dlhú cestu.

LPG, teda skvapalnený propán-bután, sa už niekoľko rokov snaží presadiť na úkor benzínov. Jeho výrazne nižšia cena je pre mnohých atraktívna aj napriek mierne vyššej spotrebe. Aj dostatočne veľká sieť čerpacích staníc, ktoré ponúkajú LPG, hovoria skôr proti benzínom.

Veľkým negatívom je ale nedostatok vozidiel na pohon LPG. Nové vozidlá sa na trhu takmer nevyskytujú. Aj keď je možné dať si na LPG prerobiť staršie vozidlá (neplatí to ale pre všetky modely), treba počítať s nezanedbateľnou vstupnou investíciou a návratnosťou niekoľko rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Zdá sa, že rozdiel v cene benzínov a LPG tiež nie je taký veľký, aby motoristi hromadne zmenili pohon z benzínov na LPG. Aj taká drobnosť, ako nemožnosť parkovať s LPG v podzemných garážach, znižuje dôveru motoristov voči LPG.

Netreba tiež zabúdať, že LPG sa vyrába z ropy a cena LPG je závislá od ceny ropy.

Zemný plyn na Slovensku nemá silné postavenie

Ďalšou, no nie veľmi rozšírenou alternatívou, je pohon na CNG – stlačený zemný plyn. CNG môže byť náhradou benzínu aj nafty. Podobne, ako pri LPG, na trhu nenájdete veľa modelov vozidiel, ktoré by od výroby mohli jazdiť na CNG.

Veľmi veľkou nevýhodou je nedostatočná sieť čerpacích staníc na CNG. Na Slovensku ich je menej ako 20.

O CNG väčšinou uvažujú spoločnosti, ktoré majú veľkú flotilu vozidiel. Pri prestavbe flotily na CNG môže aj drobná úspora pri jednom vozidle znamenať významné zníženie nákladov spoločnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Elektrická energia ako zdroj pohonu je len na začiatku

V odborných kruhoch sa už niekoľko rokov hovorí o pohone na elektrinu ako o veľkej budúcnosti mobility. Elektrická energia je stále výrazne lacnejšia ako ekvivalentné množstvo klasických pohonných látok.

Napriek tomu sa elektromobily presadzujú ťažko. Dôvodom je krátky dojazd vozidiel na jedno nabitie batérií. Batérie nabijete za významne dlhší čas, než sa vám podarí natankovať plnú nádrž benzínom alebo naftou. Nevýhodou je aj vysoká cena elektromobilov a nedostatočná sieť verejných nabíjacích staníc.

Okrem toho, o pohone na elektrinu sa takmer vôbec nehovorí v súvislosti s nákladnou automobilovou dopravou.

Istým medzikrokom by mohli byť vozidlá s hybridným pohonom. Aj tam sme však stále iba na začiatku. Najmä pre pomalý rozvoj technológie batérií.

Skryť Vypnúť reklamu

Nafta vedie nad benzínom

Vývoj cien klasických pohonných látok, ktoré sa minulý rok dostali na historicky najvyššie hodnoty, spôsobil za poslednú dekádu zaujímavý efekt. Kým pred niekoľkými rokmi bol pomer vozidiel na naftový a benzínový pohon v pomere 1:2, dnes sa predáva mierne viac nafty ako benzínov. Aj vozidiel na naftu jazdí približne rovnaké množstvo, ako vozidiel na benzín.

Príčinou je nielen nižšia spotreba nafty a jej nižšia cena ale aj fakt, že kvalitatívne sa naftové motory dostali na úroveň benzínových. Ani rozdiely v obstarávacích cenách vozidiel na benzín a na naftu nie sú tak významné, aby ľuďom bránili uvažovať o autách na naftu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  2. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  5. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  6. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  7. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  1. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  2. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  5. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  6. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  7. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  8. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  9. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  10. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 16 212
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 368
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 007
  4. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 5 244
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 693
  6. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 4 043
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 663
  8. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 379
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 746
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 650
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Infektológ Vladimír Krčméry je jednou z najznámejších tvarí očkovacej kampane na Slovensku

Na facebooku kolovala výzva na smrť mojich vnúčat, vraví Krčméry.


53m
Týždeň Petra Schutza

Kde nič nie je, ani OĽaNO neberie.


21. okt
Za komunistického režimu sledovala štátna moc slobodných novinárov, ktorí aj na takýchto strojoch tlačili samizdaty.

Keď novinári pálili odkazy v popolníkoch.


24 h
Nataša Holinová

Koho prepustil z vyšetrovacej väzby súd a koho Generálna prokuratúra, je kľúčové.


4 h

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


5 h
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


7 h
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Jozo Peric: Nemecká Lufthansa sa zbavuje dlhov vydaním nových akcií, trhy jej zatiaľ veria
  2. Lucia Žárska: Nedostatok čipov si riešia firmy po svojom
  3. Olívia Lacenová: Rok a pol od prvých lockdownov: Ako si vedie EU, UK a USA?
  4. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: o čom to je
  5. Nicholas Wintzler: Séria Agnosia
  6. Eva Gallova: Kytice voňavé a živé, ale aj iné
  7. Danica Chames: Ľahnem si so Soňou a spím
  8. Věra Tepličková: Zdá sa, že OĽaNO to s našimi maternicami myslí naozaj vážne
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 086
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 12 926
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 9 218
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 7 472
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 4 859
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 283
  7. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ??? 4 113
  8. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 3 943
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu