BREZNO. Málokto chváli Seat za posledné oblé roky, plné vízii o imidžovej značke, športovom duchu a mladej generácii.
Sám Seat už konečne vie, že jeho miesto je medzi autami dobrej každodennej služby, zaujímavých parametrov a áno uznávame, s istým temperamentom.
Dokonca Seat hovorí, že mal prvú, druhú a teraz štvrtú generáciu Toleda, lebo o tej tretej sa škoda zmieňovať. Pohľadom späť je každému jasné, že to pravé orechové Toledo prvej generácie malo päť dverí, osvedčené benzínové a silné naftové motory, dobrý prejazd zákrutou, neskutočne veľký kufor a slušné miesto na sedenie.
Octavia s podobnou koncepciou ešte nebola ani na rysovacích doskách, keď Seat Toledo dobýval svet.
Teraz je to trochu opačne a Toledo prichádza ako druhá alternácia modelu Škoda Rapid so svojským dizajnom, inou skladbou výbav a pomerne agresívnou cenovou politikou.
Seat síce ako prvý avizoval štúdiou príchod niečoho na spôsob Toleda, avšak ťahúňom tejto koncepcie bola Škodovka. Krátko po uvedení na trh sme sa s Toledom osobne zoznámili.
Útočí cenami
Pri pohľade na úvodnú ponuku s cenovým bonusom a finančnými produktmi od výmyslu sveta si dávame otázku, či dnes klienti hľadia aj na auto alebo je rozhodujúca iba cena, tretinky, pätinky a poistenia. Faktom je, že Seat Toledo začína na cene 9990 eur s ťažko použiteľným trojvalcom 1,2 12V a výbavou Entry.
Na výbave je pozitívne (klobúk dole), že bezpečnostný štandard vysokej úrovne si Seat zachoval aj v tomto prípade a ponúka takmer všetko, vrátane stabilizačného systému a šiestich airbagov.
Je škoda, že s výbavou Entry si nemožno kúpiť motor 1,2 TSI, pretože to by bola pre konkurenciu vražedná kombinácia. Ceny druhej výbavy Reference neoznačíme za zázračné, avšak primerané.
Celkovo je uvádzací bonus trvalý a znázorňuje rozdiel medzi západoeurópskou cenou a tou našou. Navyše to v cenníku asi opticky potešuje.
S ohľadom na konkurentov ešte raz veľká česť Seatu za poriadne hlavové opierky na všetkých sedadlách a tiež bezpečnostný štandard, vrátane schopného podvozka.
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm) | 710 |
nakladacia hrana dnu (mm) | 220 |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 1010/ 1420 |
výška kufra po roletu (mm) | 570 |
nakladací otvor výška šikmo/výška kolmo/šírka (mm) | 1030/840/ 1010 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 1030/ 1880 |
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1390 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1430 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 1005 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 490 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1370 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1420 |
výška krajné sedadlá (mm) | 900 |
výška stredné sedadlo (mm) | 920 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 460/440 |
Diesel išiel presvedčivo
V skladbe motorov nechýbajú dve výkonové verzie štvorvalca 1,2 TSI (63 kW a 77 kW), v najvyššej výbave pribudol osvedčený motor 1,4 TSI (90 kW) a v ponuke je diesel 1,6 TDI (77 kW), ktorý sme si vybrali na test.
Napriek málo najazdeným kilometrom dokázalo Toledo takmer splniť výrobcom predpísané zrýchlenie a dokonca v pružnosti pobilo aj Leon, ktorý sme testovali s rovnakým motorom.
Za pozitívnou dynamikou je nízka pohotovostná hmotnosť so štartom na 1135 kilogramoch. Seat chce Toledom dať motoristom možnosť vytiahnuť sa pred susedom veľkosťou auta a oku lahodiacou výbavou.
V snahe vyvolať dojem vlajkovej lode dostane Toledo na želanie béžový dvojfarebný interiér a pekné 16 palcové kolesá.
Zadné svetlá pekne rozširujú Toledo a naživo vyzerá širšie ako Rapid. V zásade ponúka tie isté praktické riešenia a veľmi dobre hodnotíme plnohodnotnú rezervu. Napokon všetky postrehy k autu sme zhromaždili v tabuľkách a našich testovacích protokoloch.
Užívateľské postrehy
Rezervné koleso | Plnohodnotné Bridgestone s rozmerom 185/60 R15. Precízne a prakticky uložené náradie a veľký odkladací box vedľa rezervy. |
Hrdlo nádrže | Zamykateľné centrálom, klasické veko, dokonca má držiak na škodovácku škrabku. |
Otváranie veka kufra, madlá | Mikrospínač vo výklopnom embléme Seat, veľmi dobré zatváranie aj dobré madlá. |
Sklápanie operadiel | Delenie operadiel v pomere 2/3 a sklápanie iba z interiéru, diera na lyže a dlhé predmety, poriadne plnohodnotné opierky hláv a 2x ISOFIX |
Nastavovanie sedadiel vpredu | Výškovo vodič aj spolujazdec, na sklon operadla nie je ružica ale pákový mechanizmus. |
Nastavovanie sedadiel vzadu | Nie je. |
Dvojité dno kufra | Nie je. |
Upevnenie nákladu | Štyri kovové dobre prístupné a masívne oká, dva plastové háčiky v kufri, ktorý má vysokú nakladaciu hranu a objem 550 litrov. |
Čalúnenie interiéru | Látka dvojfarebná, stredová časť sedadiel s veľmi drsnou látkou. |
Pohodlie nastupovania | Vzadu aj vpredu výborné s vyšším prahom ale veľa miesta na nohy. Zvlášť vzadu si možno nohy natiahnuť pod predné sedadlo. |
Odomykanie/vstup do auta | Klasický kľúč "VW" typu s diaľkovým odomykaním a tlačidlom na kufor. |
Ochrana prahov pred špinou | Áno, Toledo má jednu gumenú lištu navyše ako v SUV a v podstate dobre chráni prahy. |
Otváranie kapoty | Od vodiča, štandardne. Signalizuje otvorenie kapoty, veľmi intuitívne odistenie kapoty a bez plynovej vzpery. |
Doplnenie ostrekovača | Výborne prístupné a široké hrdlo, veko po otvorení neprekáža nalievaniu. |
Kontrola oleja | Praktické, mierka sa netrepe po vytiahnutí tak, aby ofŕkala oblečenie. Dobre viditeľný stav oleja. |
Predné svetlá technika | Halogénové, oddelené diaľkové aj stretávacie, denné svietenie zabezpečuje klasická žiarovka a má aj hmlovky v nárazníku. |
Predné svetlá účinok | Priemerný. |
Výhľad vodiča, posed | Trochu vysoký posed, avšak dobrý výhľad na všetky strany. |
Jazyk auta | Český. |
Jazyk navigácie | Navigácia nie je, autorádio veľmi jednoduché a základné, škoda, že je bez USB vstupu a bez BT. odporúčame radšej príplatkové autorádio. |
Ovládanie palubného počítača | Na multifunkčnom volante v štandarde VW group. |
Ovládanie navigácie | Nie je. |
Grafika displeja zobrazovanie | Vysoký štandard, prehľadné zobrazenie. |
ESP | Áno vypína sa len čiastočne trakčná kontrola. |
Komfort podvozka - kvalita | Použité pneumatiky asi najnižší akceptovateľný profil, skôr tvrdšie, na panelovej ceste cítiť rázy ale akusticky slušne odhlučnené. |
Kvalita radenia | Bežný štandard. |
Okná, zrkadlá | Predné aj zadné elektricky ovládané okná ( autá zadané do výroby budú mať aj vpredu ovládanie zadných okien, testovaný kus je ešte výnimkou) spätné zrkadlá majú vyhrievanie a elektrické ovládanie. |
Klimatizácia - funkcia | Climatronik centrálny, plne automatická klimatizácia príkladné ovládanie |
Odkladacie priestory | Vo dverách výborné, na stredovej konzole slabšie, skrinka pred spolujazdcom slabo využiteľná. |
Šestku veľmi nepotrebuje
Luxusnejšie divízie koncernu Volkswagen ponúkajú motor 1,6 TDI aj so šesťstupňovou prevodovkou a podstatne lepším odhlučnením ako je v Tolede.
Päťstupňovú prevodovku navrhli jednoznačne so zreteľom na spotrebu v meste a na cestách v jeho okolí.
Na diaľnici pri 130 km/h točí motor na piatom prevodovom stupni 2300 otáčok za minútu, čo vie zdvihnúť spotrebu nad päť litrov, konkrétne na 5,2 litra.
Pri zabehnutom motore to bude zrejme menej. V teste nám neprekážala ani tak samotná päťstupňová prevodovka ako tuhá kulisa radenia.
Radenie spiatočky a jednotky bolo veľmi tvrdé a nepresné. Dúfame, že to bolo nastavením kulisy radenia konkrétneho auta, a že drobný zásah v servise by to vedel vylepšiť.
Seat Toledo v našom teste
Vozidlo | Seat |
Verzia | TOLEDO 1,6 TDI STYLE |
Stav tachometra (km) | 293 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1265 |
Počasie počas testu | slnko |
Teplota (°C) | 23 |
Stabilizačný systém | áno |
Pneumatiky | Dunlop SP Sport Max |
Rozmer a index pneumatík | 215/45 R16 |
Spotreba - úsporne (l/100km) | 4,1 |
Spotreba - záťaž (l/100km) | 5,2 |
Spotreba - bežný priemer (l/100km) | 4,8 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 10,27 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 41,25 |
Čas v slalome (s) | 14,01 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s) | 5,00 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s) | 6,77 |
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (3) ot./min. | 1700 |
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (4) ot./min. | 1200 |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5) ot./min. | 1650 |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (5) ot./min. | 2300 |
Zbytočne pritvrdili
Pomerne vysoký štandard koncernovej techniky cítiť v tuhosti karosérie a v kvalite jazdy.
S pritvrdzovaním podvozka a športovým ladením ducha značky mohol byť v tomto prípade Seat trochu opatrnejší, pretože pri použitom šestnásťpalcovom obutí je s tvrdosťou na nerovnostiach už na hrane komfortu.
Najmä na panelových a horších cestách. Na druhej strane jedným dychom chválime prejazd zákrut na sériových pneumatikách Dunlop SP Sport Max, pretože oproti tomuto sú francúzske konkurenčné autá o stupeň nižšie.
Jednoducho povedané, športovým ladením chcel Seat urobiť z Toleda niečo ako prvú a druhú generáciu, ale toto nové auto už tým nie je.
Má päť dverí a obrovský úžitok, avšak patrí do kategórie cenových trhákov a užitočných áut na každý deň.
V tomto priestore môže Seat zabrať a Toledom urobil dobrý krok.
Kupujem - nekupujem
Prvé Toledo mám zapísané hlboko v pamäti a dodnes ho spolu s úžitkovým modelom Inca spomínam ako príklad hviezdnych rokov španielskej značky.
Toledo je ešte o to špeciálnejšie, že som som v ňom viezol jednu mladú kolegyňu, o ktorej som vtedy ešte ani netušil, že bude moja manželka.
Päťdverový koncept, slušné miesto na sedenie, ľahká konštrukcia a výborný pocit z jazdy urobili z prvého Toleda obľúbené auto.
Presne takéto očakávania som mal od jeho štvrtej generácie. Priestorom, ľahkosťou konštrukcie a miestom na sedenie ju nové Toledo spĺňa.
Hoci má novinka v súčasnosti plniť úlohu veľkého auta Seatu, nemá také majestátne postavenie oproti konkurencii ako prvé Toledo.
Jeho sila je postavené na cene a úžitku, ktoré mu dávajú veľké šance. Veľmi fandím kategórii priestranných áut pre masy a napriek výhradám k radeniu a hlučnosti diesela mu dávam nálepku kupujem.
Rasťo Chvála
Technické parametre
Značka | Seat |
Model | Toledo |
Motor | 1,6 TDI |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Výkon (kw(k)) | 77 (105) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4400 |
Krútiaci moment (Nm) | 250 |
Pri otáčkach (ot./min) | 1500-2500 |
Emisie CO2 (g/km) | 114 |
Rozmery | |
Rázvor náprav (mm) | 2602 |
Dĺžka (mm) | 4482 |
Šírka (mm) | 1706 |
Výška (mm) | 1461 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1265 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Objem batož. priestoru (l) | 550 |
Prevádzkové hodnoty | |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 10,4 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 190 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 5,6 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 3,7 |
Kombinovaná spotreba (l/100km) | 4,4 |
Cena modelu od (eur) | 9.990 |
Cena verzie od (eur) | 15.990 |
Cena testovaného modelu (eur) | 16.122 |