BREZNO. Málokto chváli Seat za posledné oblé roky, plné vízii o imidžovej značke, športovom duchu a mladej generácii.
Sám Seat už konečne vie, že jeho miesto je medzi autami dobrej každodennej služby, zaujímavých parametrov a áno uznávame, s istým temperamentom.
Dokonca Seat hovorí, že mal prvú, druhú a teraz štvrtú generáciu Toleda, lebo o tej tretej sa škoda zmieňovať. Pohľadom späť je každému jasné, že to pravé orechové Toledo prvej generácie malo päť dverí, osvedčené benzínové a silné naftové motory, dobrý prejazd zákrutou, neskutočne veľký kufor a slušné miesto na sedenie.
Octavia s podobnou koncepciou ešte nebola ani na rysovacích doskách, keď Seat Toledo dobýval svet.
Teraz je to trochu opačne a Toledo prichádza ako druhá alternácia modelu Škoda Rapid so svojským dizajnom, inou skladbou výbav a pomerne agresívnou cenovou politikou.
Seat síce ako prvý avizoval štúdiou príchod niečoho na spôsob Toleda, avšak ťahúňom tejto koncepcie bola Škodovka. Krátko po uvedení na trh sme sa s Toledom osobne zoznámili.
Útočí cenamiPri pohľade na úvodnú ponuku s cenovým bonusom a finančnými produktmi od výmyslu sveta si dávame otázku, či dnes klienti hľadia aj na auto alebo je rozhodujúca iba cena, tretinky, pätinky a poistenia. Faktom je, že Seat Toledo začína na cene 9990 eur s ťažko použiteľným trojvalcom 1,2 12V a výbavou Entry.
Na výbave je pozitívne (klobúk dole), že bezpečnostný štandard vysokej úrovne si Seat zachoval aj v tomto prípade a ponúka takmer všetko, vrátane stabilizačného systému a šiestich airbagov.
Je škoda, že s výbavou Entry si nemožno kúpiť motor 1,2 TSI, pretože to by bola pre konkurenciu vražedná kombinácia. Ceny druhej výbavy Reference neoznačíme za zázračné, avšak primerané.
Celkovo je uvádzací bonus trvalý a znázorňuje rozdiel medzi západoeurópskou cenou a tou našou. Navyše to v cenníku asi opticky potešuje.
S ohľadom na konkurentov ešte raz veľká česť Seatu za poriadne hlavové opierky na všetkých sedadlách a tiež bezpečnostný štandard, vrátane schopného podvozka.
Vnútorné rozmery batožinového priestorunakladacia hrana von (mm)
710
nakladacia hrana dnu (mm)
220
šírka kufra min./maximálna (mm)
1010/ 1420
výška kufra po roletu (mm)
570
nakladací otvor výška šikmo/výška kolmo/šírka (mm)
1030/840/ 1010
dĺžka kufra min./max (mm)
1030/ 1880
Rozmery priestoru na sedeniešírka v ramenách vpredu (mm)
1390
šírka lakte vpredu (mm)
1430
výška na hlavu šofér max. (mm)
1005
dĺžka sedáku šofér (mm)
490
šírka v ramenách vzadu (mm)
1370
šírka v lakťoch vzadu(mm)
1420
výška krajné sedadlá (mm)
900
výška stredné sedadlo (mm)
920
dĺžka sedáku kraj/stred (mm)
460/440
Diesel išiel presvedčivoV skladbe motorov nechýbajú dve výkonové verzie štvorvalca 1,2 TSI (63 kW a 77 kW), v najvyššej výbave pribudol osvedčený motor 1,4 TSI (90 kW) a v ponuke je diesel 1,6 TDI (77 kW), ktorý sme si vybrali na test.
Napriek málo najazdeným kilometrom dokázalo Toledo takmer splniť výrobcom predpísané zrýchlenie a dokonca v pružnosti pobilo aj Leon, ktorý sme testovali s rovnakým motorom.
Za pozitívnou dynamikou je nízka pohotovostná hmotnosť so štartom na 1135 kilogramoch. Seat chce Toledom dať motoristom možnosť vytiahnuť sa pred susedom veľkosťou auta a oku lahodiacou výbavou.
V snahe vyvolať dojem vlajkovej lode dostane Toledo na želanie béžový dvojfarebný interiér a pekné 16 palcové kolesá.
Zadné svetlá pekne rozširujú Toledo a naživo vyzerá širšie ako Rapid. V zásade ponúka tie isté praktické riešenia a veľmi dobre hodnotíme plnohodnotnú rezervu. Napokon všetky postrehy k autu sme zhromaždili v tabuľkách a našich testovacích protokoloch.
Užívateľské postrehyRezervné koleso
Plnohodnotné Bridgestone s rozmerom 185/60 R15. Precízne a prakticky uložené náradie a veľký odkladací box vedľa rezervy.
Hrdlo nádrže
Zamykateľné centrálom, klasické veko, dokonca má držiak na škodovácku škrabku.
Otváranie veka kufra, madlá
Mikrospínač vo výklopnom embléme Seat, veľmi dobré zatváranie aj dobré madlá.
Sklápanie operadiel
Delenie operadiel v pomere 2/3 a sklápanie iba z interiéru, diera na lyže a dlhé predmety, poriadne plnohodnotné opierky hláv a 2x ISOFIX
Nastavovanie sedadiel vpredu
Výškovo vodič aj spolujazdec, na sklon operadla nie je ružica ale pákový mechanizmus.
Nastavovanie sedadiel vzadu
Nie je.
Dvojité dno kufra
Nie je.
Upevnenie nákladu
Štyri kovové dobre prístupné a masívne oká, dva plastové háčiky v kufri, ktorý má vysokú nakladaciu hranu a objem 550 litrov.
Čalúnenie interiéru
Látka dvojfarebná, stredová časť sedadiel s veľmi drsnou látkou.
Pohodlie nastupovania
Vzadu aj vpredu výborné s vyšším prahom ale veľa miesta na nohy. Zvlášť vzadu si možno nohy natiahnuť pod predné sedadlo.
Odomykanie/vstup do auta
Klasický kľúč "VW" typu s diaľkovým odomykaním a tlačidlom na kufor.
Ochrana prahov pred špinou
Áno, Toledo má jednu gumenú lištu navyše ako v SUV a v podstate dobre chráni prahy.
Otváranie kapoty
Od vodiča, štandardne. Signalizuje otvorenie kapoty, veľmi intuitívne odistenie kapoty a bez plynovej vzpery.
Doplnenie ostrekovača
Výborne prístupné a široké hrdlo, veko po otvorení neprekáža nalievaniu.
Kontrola oleja
Praktické, mierka sa netrepe po vytiahnutí tak, aby ofŕkala oblečenie. Dobre viditeľný stav oleja.
Predné svetlá technika
Halogénové, oddelené diaľkové aj stretávacie, denné svietenie zabezpečuje klasická žiarovka a má aj hmlovky v nárazníku.
Predné svetlá účinok
Priemerný.
Výhľad vodiča, posed
Trochu vysoký posed, avšak dobrý výhľad na všetky strany.
Jazyk auta
Český.
Jazyk navigácie
Navigácia nie je, autorádio veľmi jednoduché a základné, škoda, že je bez USB vstupu a bez BT. odporúčame radšej príplatkové autorádio.
Ovládanie palubného počítača
Na multifunkčnom volante v štandarde VW group.
Ovládanie navigácie
Nie je.
Grafika displeja zobrazovanie
Vysoký štandard, prehľadné zobrazenie.
ESP
Áno vypína sa len čiastočne trakčná kontrola.
Komfort podvozka - kvalita
Použité pneumatiky asi najnižší akceptovateľný profil, skôr tvrdšie, na panelovej ceste cítiť rázy ale akusticky slušne odhlučnené.
Kvalita radenia
Bežný štandard.
Okná, zrkadlá
Predné aj zadné elektricky ovládané okná ( autá zadané do výroby budú mať aj vpredu ovládanie zadných okien, testovaný kus je ešte výnimkou) spätné zrkadlá majú vyhrievanie a elektrické ovládanie.
Klimatizácia - funkcia
Climatronik centrálny, plne automatická klimatizácia príkladné ovládanie
Odkladacie priestory
Vo dverách výborné, na stredovej konzole slabšie, skrinka pred spolujazdcom slabo využiteľná.
Šestku veľmi nepotrebujeLuxusnejšie divízie koncernu Volkswagen ponúkajú motor 1,6 TDI aj so šesťstupňovou prevodovkou a podstatne lepším odhlučnením ako je v Tolede.
Päťstupňovú prevodovku navrhli jednoznačne so zreteľom na spotrebu v meste a na cestách v jeho okolí.
Na diaľnici pri 130 km/h točí motor na piatom prevodovom stupni 2300 otáčok za minútu, čo vie zdvihnúť spotrebu nad päť litrov, konkrétne na 5,2 litra.
Pri zabehnutom motore to bude zrejme menej. V teste nám neprekážala ani tak samotná päťstupňová prevodovka ako tuhá kulisa radenia.
Radenie spiatočky a jednotky bolo veľmi tvrdé a nepresné. Dúfame, že to bolo nastavením kulisy radenia konkrétneho auta, a že drobný zásah v servise by to vedel vylepšiť.
Seat Toledo v našom testeVozidlo
Seat
Verzia
TOLEDO 1,6 TDI STYLE
Stav tachometra (km)
293
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1265
Počasie počas testu
slnko
Teplota (°C)
23
Stabilizačný systém
áno
Pneumatiky
Dunlop SP Sport Max
Rozmer a index pneumatík
215/45 R16
Spotreba - úsporne (l/100km)
4,1
Spotreba - záťaž (l/100km)
5,2
Spotreba - bežný priemer (l/100km)
4,8
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)
10,27
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
41,25
Čas v slalome (s)
14,01
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s)
5,00
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s)
6,77
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (3) ot./min.
1700
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (4) ot./min.
1200
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5) ot./min.
1650
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (5) ot./min.
2300
Zbytočne pritvrdiliPomerne vysoký štandard koncernovej techniky cítiť v tuhosti karosérie a v kvalite jazdy.
S pritvrdzovaním podvozka a športovým ladením ducha značky mohol byť v tomto prípade Seat trochu opatrnejší, pretože pri použitom šestnásťpalcovom obutí je s tvrdosťou na nerovnostiach už na hrane komfortu.
Najmä na panelových a horších cestách. Na druhej strane jedným dychom chválime prejazd zákrut na sériových pneumatikách Dunlop SP Sport Max, pretože oproti tomuto sú francúzske konkurenčné autá o stupeň nižšie.
Jednoducho povedané, športovým ladením chcel Seat urobiť z Toleda niečo ako prvú a druhú generáciu, ale toto nové auto už tým nie je.
Má päť dverí a obrovský úžitok, avšak patrí do kategórie cenových trhákov a užitočných áut na každý deň.
V tomto priestore môže Seat zabrať a Toledom urobil dobrý krok.
Kupujem - nekupujemPrvé Toledo mám zapísané hlboko v pamäti a dodnes ho spolu s úžitkovým modelom Inca spomínam ako príklad hviezdnych rokov španielskej značky.
Toledo je ešte o to špeciálnejšie, že som som v ňom viezol jednu mladú kolegyňu, o ktorej som vtedy ešte ani netušil, že bude moja manželka.
Päťdverový koncept, slušné miesto na sedenie, ľahká konštrukcia a výborný pocit z jazdy urobili z prvého Toleda obľúbené auto.
Presne takéto očakávania som mal od jeho štvrtej generácie. Priestorom, ľahkosťou konštrukcie a miestom na sedenie ju nové Toledo spĺňa.
Hoci má novinka v súčasnosti plniť úlohu veľkého auta Seatu, nemá také majestátne postavenie oproti konkurencii ako prvé Toledo.
Jeho sila je postavené na cene a úžitku, ktoré mu dávajú veľké šance. Veľmi fandím kategórii priestranných áut pre masy a napriek výhradám k radeniu a hlučnosti diesela mu dávam nálepku kupujem.
Rasťo ChválaTechnické parametreZnačka
Seat
Model
Toledo
Motor
1,6 TDI
Počet valcov/ventilov
4/16
Zdvihový objem (cm3)
1598
Výkon (kw(k))
77 (105)
Pri otáčkach (ot./min.)
4400
Krútiaci moment (Nm)
250
Pri otáčkach (ot./min)
1500-2500
Emisie CO2 (g/km)
114
Rozmery
Rázvor náprav (mm)
2602
Dĺžka (mm)
4482
Šírka (mm)
1706
Výška (mm)
1461
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1265
Objem palivovej nádrže (l)
55
Objem batož. priestoru (l)
550
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,4
Maximálna rýchlosť (km/h)
190
Spotreba mesto(l/100 km)
5,6
Spotreba mimo mesto (l/100 km)
3,7
Kombinovaná spotreba (l/100km)
4,4
Cena modelu od (eur)
9.990
Cena verzie od (eur)
15.990
Cena testovaného modelu (eur)
16.122