Test: Seat sa Toledom prestal hrať na to, čím nebol

Po rokoch čakania prišlo auto s karosériou liftback, poriadnym kufrom a zmyslom pre každodennú službu.

BREZNO. Málokto chváli Seat za posledné oblé roky, plné vízii o imidžovej značke, športovom duchu a mladej generácii.

Sám Seat už konečne vie, že jeho miesto je medzi autami dobrej každodennej služby, zaujímavých parametrov a áno uznávame, s istým temperamentom.

Dokonca Seat hovorí, že mal prvú, druhú a teraz štvrtú generáciu Toleda, lebo o tej tretej sa škoda zmieňovať. Pohľadom späť je každému jasné, že to pravé orechové Toledo prvej generácie malo päť dverí, osvedčené benzínové a silné naftové motory, dobrý prejazd zákrutou, neskutočne veľký kufor a slušné miesto na sedenie.

Octavia s podobnou koncepciou ešte nebola ani na rysovacích doskách, keď Seat Toledo dobýval svet.

Teraz je to trochu opačne a Toledo prichádza ako druhá alternácia modelu Škoda Rapid so svojským dizajnom, inou skladbou výbav a pomerne agresívnou cenovou politikou.

Seat síce ako prvý avizoval štúdiou príchod niečoho na spôsob Toleda, avšak ťahúňom tejto koncepcie bola Škodovka. Krátko po uvedení na trh sme sa s Toledom osobne zoznámili.

Útočí cenami

Pri pohľade na úvodnú ponuku s cenovým bonusom a finančnými produktmi od výmyslu sveta si dávame otázku, či dnes klienti hľadia aj na auto alebo je rozhodujúca iba cena, tretinky, pätinky a poistenia. Faktom je, že Seat Toledo začína na cene 9990 eur s ťažko použiteľným trojvalcom 1,2 12V a výbavou Entry.

Na výbave je pozitívne (klobúk dole), že bezpečnostný štandard vysokej úrovne si Seat zachoval aj v tomto prípade a ponúka takmer všetko, vrátane stabilizačného systému a šiestich airbagov.

seat_jazda_r9819.jpg

Je škoda, že s výbavou Entry si nemožno kúpiť motor 1,2 TSI, pretože to by bola pre konkurenciu vražedná kombinácia. Ceny druhej výbavy Reference neoznačíme za zázračné, avšak primerané.

Celkovo je uvádzací bonus trvalý a znázorňuje rozdiel medzi západoeurópskou cenou a tou našou. Navyše to v cenníku asi opticky potešuje.

S ohľadom na konkurentov ešte raz veľká česť Seatu za poriadne hlavové opierky na všetkých sedadlách a tiež bezpečnostný štandard, vrátane schopného podvozka.

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

nakladacia hrana von (mm)

710

nakladacia hrana dnu (mm)

220

šírka kufra min./maximálna (mm)

1010/ 1420

výška kufra po roletu (mm)

570

nakladací otvor výška šikmo/výška kolmo/šírka (mm)

1030/840/ 1010

dĺžka kufra min./max (mm)

1030/ 1880

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1390

šírka lakte vpredu (mm)

1430

výška na hlavu šofér max. (mm)

1005

dĺžka sedáku šofér (mm)

490

šírka v ramenách vzadu (mm)

1370

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1420

výška krajné sedadlá (mm)

900

výška stredné sedadlo (mm)

920

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

460/440

Diesel išiel presvedčivo

V skladbe motorov nechýbajú dve výkonové verzie štvorvalca 1,2 TSI (63 kW a 77 kW), v najvyššej výbave pribudol osvedčený motor 1,4 TSI (90 kW) a v ponuke je diesel 1,6 TDI (77 kW), ktorý sme si vybrali na test.

Napriek málo najazdeným kilometrom dokázalo Toledo takmer splniť výrobcom predpísané zrýchlenie a dokonca v pružnosti pobilo aj Leon, ktorý sme testovali s rovnakým motorom.

Za pozitívnou dynamikou je nízka pohotovostná hmotnosť so štartom na 1135 kilogramoch. Seat chce Toledom dať motoristom možnosť vytiahnuť sa pred susedom veľkosťou auta a oku lahodiacou výbavou.

seat_kokpit_r5929.jpg

V snahe vyvolať dojem vlajkovej lode dostane Toledo na želanie béžový dvojfarebný interiér a pekné 16 palcové kolesá.

Zadné svetlá pekne rozširujú Toledo a naživo vyzerá širšie ako Rapid. V zásade ponúka tie isté praktické riešenia a veľmi dobre hodnotíme plnohodnotnú rezervu. Napokon všetky postrehy k autu sme zhromaždili v tabuľkách a našich testovacích protokoloch.

Užívateľské postrehy

Rezervné koleso

Plnohodnotné Bridgestone s rozmerom 185/60 R15. Precízne a prakticky uložené náradie a veľký odkladací box vedľa rezervy.

Hrdlo nádrže

Zamykateľné centrálom, klasické veko, dokonca má držiak na škodovácku škrabku.

Otváranie veka kufra, madlá

Mikrospínač vo výklopnom embléme Seat, veľmi dobré zatváranie aj dobré madlá.

Sklápanie operadiel

Delenie operadiel v pomere 2/3 a sklápanie iba z interiéru, diera na lyže a dlhé predmety, poriadne plnohodnotné opierky hláv a 2x ISOFIX

Nastavovanie sedadiel vpredu

Výškovo vodič aj spolujazdec, na sklon operadla nie je ružica ale pákový mechanizmus.

Nastavovanie sedadiel vzadu

Nie je.

Dvojité dno kufra

Nie je.

Upevnenie nákladu

Štyri kovové dobre prístupné a masívne oká, dva plastové háčiky v kufri, ktorý má vysokú nakladaciu hranu a objem 550 litrov.

Čalúnenie interiéru

Látka dvojfarebná, stredová časť sedadiel s veľmi drsnou látkou.

Pohodlie nastupovania

Vzadu aj vpredu výborné s vyšším prahom ale veľa miesta na nohy. Zvlášť vzadu si možno nohy natiahnuť pod predné sedadlo.

Odomykanie/vstup do auta

Klasický kľúč "VW" typu s diaľkovým odomykaním a tlačidlom na kufor.

Ochrana prahov pred špinou

Áno, Toledo má jednu gumenú lištu navyše ako v SUV a v podstate dobre chráni prahy.

Otváranie kapoty

Od vodiča, štandardne. Signalizuje otvorenie kapoty, veľmi intuitívne odistenie kapoty a bez plynovej vzpery.

Doplnenie ostrekovača

Výborne prístupné a široké hrdlo, veko po otvorení neprekáža nalievaniu.

Kontrola oleja

Praktické, mierka sa netrepe po vytiahnutí tak, aby ofŕkala oblečenie. Dobre viditeľný stav oleja.

Predné svetlá technika

Halogénové, oddelené diaľkové aj stretávacie, denné svietenie zabezpečuje klasická žiarovka a má aj hmlovky v nárazníku.

Predné svetlá účinok

Priemerný.

Výhľad vodiča, posed

Trochu vysoký posed, avšak dobrý výhľad na všetky strany.

Jazyk auta

Český.

Jazyk navigácie

Navigácia nie je, autorádio veľmi jednoduché a základné, škoda, že je bez USB vstupu a bez BT. odporúčame radšej príplatkové autorádio.

Ovládanie palubného počítača

Na multifunkčnom volante v štandarde VW group.

Ovládanie navigácie

Nie je.

Grafika displeja zobrazovanie

Vysoký štandard, prehľadné zobrazenie.

ESP

Áno vypína sa len čiastočne trakčná kontrola.

Komfort podvozka - kvalita

Použité pneumatiky asi najnižší akceptovateľný profil, skôr tvrdšie, na panelovej ceste cítiť rázy ale akusticky slušne odhlučnené.

Kvalita radenia

Bežný štandard.

Okná, zrkadlá

Predné aj zadné elektricky ovládané okná ( autá zadané do výroby budú mať aj vpredu ovládanie zadných okien, testovaný kus je ešte výnimkou) spätné zrkadlá majú vyhrievanie a elektrické ovládanie.

Klimatizácia - funkcia

Climatronik centrálny, plne automatická klimatizácia príkladné ovládanie

Odkladacie priestory

Vo dverách výborné, na stredovej konzole slabšie, skrinka pred spolujazdcom slabo využiteľná.

Šestku veľmi nepotrebuje

Luxusnejšie divízie koncernu Volkswagen ponúkajú motor 1,6 TDI aj so šesťstupňovou prevodovkou a podstatne lepším odhlučnením ako je v Tolede.

Päťstupňovú prevodovku navrhli jednoznačne so zreteľom na spotrebu v meste a na cestách v jeho okolí.

Na diaľnici pri 130 km/h točí motor na piatom prevodovom stupni 2300 otáčok za minútu, čo vie zdvihnúť spotrebu nad päť litrov, konkrétne na 5,2 litra.

seat_radenie_r6990.jpg

Pri zabehnutom motore to bude zrejme menej. V teste nám neprekážala ani tak samotná päťstupňová prevodovka ako tuhá kulisa radenia.

Radenie spiatočky a jednotky bolo veľmi tvrdé a nepresné. Dúfame, že to bolo nastavením kulisy radenia konkrétneho auta, a že drobný zásah v servise by to vedel vylepšiť.

Seat Toledo v našom teste

Vozidlo

Seat

Verzia

TOLEDO 1,6 TDI STYLE

Stav tachometra (km)

293

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1265

Počasie počas testu

slnko

Teplota (°C)

23

Stabilizačný systém

áno

Pneumatiky

Dunlop SP Sport Max

Rozmer a index pneumatík

215/45 R16

Spotreba - úsporne (l/100km)

4,1

Spotreba - záťaž (l/100km)

5,2

Spotreba - bežný priemer (l/100km)

4,8

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

10,27

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

41,25

Čas v slalome (s)

14,01

Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s)

5,00

Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s)

6,77

Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (3) ot./min.

1700

Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (4) ot./min.

1200

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5) ot./min.

1650

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (5) ot./min.

2300

Zbytočne pritvrdili

Pomerne vysoký štandard koncernovej techniky cítiť v tuhosti karosérie a v kvalite jazdy.

S pritvrdzovaním podvozka a športovým ladením ducha značky mohol byť v tomto prípade Seat trochu opatrnejší, pretože pri použitom šestnásťpalcovom obutí je s tvrdosťou na nerovnostiach už na hrane komfortu.

Najmä na panelových a horších cestách. Na druhej strane jedným dychom chválime prejazd zákrut na sériových pneumatikách Dunlop SP Sport Max, pretože oproti tomuto sú francúzske konkurenčné autá o stupeň nižšie.

seat_svetlo_r8591.jpg

Jednoducho povedané, športovým ladením chcel Seat urobiť z Toleda niečo ako prvú a druhú generáciu, ale toto nové auto už tým nie je.

Má päť dverí a obrovský úžitok, avšak patrí do kategórie cenových trhákov a užitočných áut na každý deň.

V tomto priestore môže Seat zabrať a Toledom urobil dobrý krok.

ico

Kupujem - nekupujem

Prvé Toledo mám zapísané hlboko v pamäti a dodnes ho spolu s úžitkovým modelom Inca spomínam ako príklad hviezdnych rokov španielskej značky.

Toledo je ešte o to špeciálnejšie, že som som v ňom viezol jednu mladú kolegyňu, o ktorej som vtedy ešte ani netušil, že bude moja manželka.

Päťdverový koncept, slušné miesto na sedenie, ľahká konštrukcia a výborný pocit z jazdy urobili z prvého Toleda obľúbené auto.

Presne takéto očakávania som mal od jeho štvrtej generácie. Priestorom, ľahkosťou konštrukcie a miestom na sedenie ju nové Toledo spĺňa.

Hoci má novinka v súčasnosti plniť úlohu veľkého auta Seatu, nemá také majestátne postavenie oproti konkurencii ako prvé Toledo.

Jeho sila je postavené na cene a úžitku, ktoré mu dávajú veľké šance. Veľmi fandím kategórii priestranných áut pre masy a napriek výhradám k radeniu a hlučnosti diesela mu dávam nálepku kupujem.

Rasťo Chvála

Technické parametre

Značka

Seat

Model

Toledo

Motor

1,6 TDI

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1598

Výkon (kw(k))

77 (105)

Pri otáčkach (ot./min.)

4400

Krútiaci moment (Nm)

250

Pri otáčkach (ot./min)

1500-2500

Emisie CO2 (g/km)

114

Rozmery

Rázvor náprav (mm)

2602

Dĺžka (mm)

4482

Šírka (mm)

1706

Výška (mm)

1461

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1265

Objem palivovej nádrže (l)

55

Objem batož. priestoru (l)

550

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

10,4

Maximálna rýchlosť (km/h)

190

Spotreba mesto(l/100 km)

5,6

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

3,7

Kombinovaná spotreba (l/100km)

4,4

Cena modelu od (eur)

9.990

Cena verzie od (eur)

15.990

Cena testovaného modelu (eur)

16.122

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 043
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 520
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 281
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 050
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 974
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 913
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 760
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 494
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 055
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 753

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.

Záujemcovia o Teslu Model 3 sú nedočkaví, vadí im slabá výbava aj Musk

Ani niekoľko mesiacov po zložení zálohy 1 000 dolárov nemajú žiadne informácie o termíne dodania alebo výbave.

Moderné autá majú príliš utesnenú kabínu, vydýchaný vzduch je nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.