SME

Veterány z rely Peking - Paríž zahnal dážď v Bratislave do garáže

Účastníci diaľkovej súťaže z Pekingu do Paríža prechádzali cez Slovensko. Autá eleganciou nevynikali, boli upravené na najnáročnejšie cesty.

BRATISLAVA. Z Pekingu vyrazila koncom mája takmer stovka posádok z 26 krajín sveta, aby prešli Čínu, Mongolsko, Rusko, Ukrajinu, Slovensko, Rakúsko, Švajčiarsko a Francúzsko. Po 33 dňoch a 12246 kilometroch dorazili do Paríža.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najznámejšia diaľková súťaž pre klasické vozidlá ide po stopách legendárnej jazdy automobilových priekopníkov. V parížskom denníku Le Matin sa v januári 1907 objavila výzva a vyprovokovala viacerých.

Na štart sa nakoniec postavilo len päť automobilov.

„Čo všetko ešte musí dnes človek urobiť, aby dokázal, že auto všetko vie a všade sa dostane. Existuje tu niekto, kto prejde toto leto autom z Pekingu do Paríža?“

SkryťVypnúť reklamu

Štartovná listina bola plná zaujímavých áut a ľudí

Bonnie a Clyde

Víťazmi posledných dvoch ročníkov rallye Peking - Paríž boli Chevrolety. Mike Reeves a Michelle Jana Chan si povedali, že je najvyšší čas, aby zvíťazil Ford.

V roku 1932 Henry Ford predstavil nový model V8. Bola to ľudovka. Nebol drahý, bol mohutný a rýchly. Spokojní s autom boli i známi zločinci Bonnie a Clyde, ktorí napísali v apríli 1934 Henrymu Fordovi list.

V liste mu ďakujú za auto, ktoré ich nikdy nesklamalo a ktoré im veľakrát zachránilo život. O mesiac nato ich policajti zastrelili v ich milovanom Forde V8.

Tento romantický príbeh bol inšpiráciou pre Mikea a Michelle. Začali intenzívne hľadať model Ford V8, s ktorým by absolvovali dobrodružnú cestu z Pekingu do Paríža. Našli skvelé auto.

SkryťVypnúť reklamu

38ax.jpg

Hodilo by sa na show hot roadov, ale nie na cestu mongolskou púšťou. Ford V8 kompletne prerobili. Podvozok dostal prepružené listové pružiny, štvorbodové zavesenie náprav, zosilnené tlmiče a novú nádrž s dvojnásobným objemom.

Kvôli odľahčeniu nahradili zadné kovové veko vinylom. V interiéri pribudli kovové výstuhy chrániace posádku v prípade nehody. Dobové sedadla nahradili pretekárskymi recarami so štvorbodovými bezpečnostnými pásmi.

Mike ako absolvent dizajnérskej školy vyšperkoval auto do posledného detailu. Bonnie a Clyde 2013 sa umiestnili na 3. mieste vo svojej kategórii a získali zlatú medailu.

Lietajúci Holanďania

Mick de Haas a Anthony Verloop patria už k ostrieľaným jazdcom adrenalínových jázd.

83x.jpg

Ich bielo-červený Mercedes Benz 280 SE coupé z roku 1970 (W 111 E 35/1) upravili pre extrémne jazdy už v rokoch 2007 a 2008, keď sa pripravovali na trial klasických vozidiel do Himalájí.

SkryťVypnúť reklamu

Za šesť týždňov najazdili 16000 kilometrov a skončili na druhom mieste v celkovom hodnotení. O dva roky neskôr sa so svojím Mercedesom vybrali do Južnej Ameriky na 14 000 kilometrov.

83bx.jpg

Na tohtoročnej súťaži Peking Paríž získali slušné 15. miesto.

Dvakrát Kiwi

Alan Day je z malého mestečka na Novom Zélande. Pred dvomi rokmi sledoval na televíznom kanáli Discovery seriál o jazde z Pekingu do Paríža.

„Čím viac som to pozeral, tým viac ma to fascinovalo. Bolo by úžasné tam ísť!“ hovorím mojej priateľke Helene. Išlo to tak každý týždeň pokiaľ sa seriál v televízii neskončil. Nakoniec mi hovorí: „Tak už o tom nerozprávaj a choď!“

19ax.jpg

O niekoľko týždňov si kúpil Ford model A tudor z roku 1930. Posledných tridsať rokov jazdil len s automatickou prevodovkou a tu boli odrazu tri pedále.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem toho žiaden posilňovač riadenia ani posilňovač bŕzd. „Bože môj, to sa musím vrátiť do školských lavíc?!“ zabedákal Alan.

Keď už mal nejaké jazdy s veteránom za sebou, išiel sa pozrieť na jedno stretnutie klasických vozidiel, aby sa dozvedel, čo ho asi čaká. Po získaní informácií od organizátorov Peking – Paríž, čo musí a čo nesmie mať auto sa začal pripravovať na nové dobrodružstvo.

Keď už bol takmer hotový, vyvstala nová otázka - spolujazdec! a pozrel sa na Helene. „Tak o tom ani nepremýšľaj! Prečo by som mala vymeniť pohodlie domova za nejakú divočinu. Okrem toho kto bude kŕmiť mačku?“

19bx.jpg

Úplnou náhodou stretol Rogera Andersona z mestečka na východnom pobreží Nového Zélandu. Jeho záľuba k Fordom začala pred päťdesiatimi rokmi keď ako 10 ročný videl toto auto na Ocean beach v zátoke Hawkes.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem toho celý život sníval o ceste z Pekingu do Paríža, po ktorej v roku 1907 išiel i knieža Luigi Borghese. Raz pri príprave auta na rallye sa Roger spýtal Alana, či pozná cestu do Paríža. „Nepoznám, ale preto ideš so mnou, aby si nás tam doviedol.“

Ich prvé dobrodružstvo s veteránmi sa skončilo dobre. Aj vďaka pomoci odborníkov v Bratislave pokračovali v ceste a skončili na 29. mieste v kategórii vintageant, vozidiel vyrobených pred rokom 1941.

Monštrum

Wernera Gassnera poznám už niekoľko rokov. Jeho vedomosti o predvojnových automobiloch sú obdivuhodné.

1ax.jpg

Práve pre jeho znalosti a zručnosť si ho viacerí usporiadatelia akcií klasických vozidiel v Európe prenajímajú ako servismana s pojazdnou dielňou.

Spolu s Ingom Strolzom absolvovali jazdu z Pekingu do Paríža nielen s najstarším, ale i objemovo najväčším automobilom. Tri roky pripravovali American La France Tourer s rokom výroby 1917.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

1bx.jpg

Obrovský 6-valcový letecký motor Zeppelin objemu 14,5 litra s výkonom 140 k, ktorý je schopný vyvinúť maximálnu rýchlosť až 150 km/h, budil skutočný rešpekt medzi vozidlami P2P.

V kategórii predvojnových automobilov je 23. miesto pre toto vozidlo s reťazovým pohonom veľmi slušný výkon.

Švajčiarski puntičkári

Bláznivý nápad ísť na túto jazdu sa zrodila v hlave Philipa Cuerela na oslave jeho narodenín.
Predohrou bola kniha o stávke medzi kniežaťom Borghese a parížskymi novinami le Matin z roku 1907 o možnosti zdolať automobilom cestu z Pekingu do Paríža.

49ax.jpg

Phil a Rela (Hoenner) sa rozhodli zúčastniť tejto súťaže a zažiť to, čo zažili jazdci pred viac ako 100 rokmi.
Na zozname áut mali rôzne značky a modely. Mali rozdielne názory a požiadavky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prešli pol Európy, absolvovali mnohé skúšobné jazdy, nakoniec sa zhodli a zvolili si Porsche 356C z roku 1964. Za 39. miesto získali len striebornú plaketu. Víťaz je predsa každý, kto príde do cieľa celý a zdravý.

Austrálsky špeciál

Citroën DS23 so štartovným číslom 87 bol skonštruovaný a upravený na súťaž London-Sahara-Munich World Cup Rally, ktorá sa konala v roku 1974 ako súčasť svetového pohára.

87x.jpg

Bývalý austrálsky šampión Ken Tubman s Andreom Welenskim prešli Saharou, vnútrozemím Nigérie a do Mníchova sa vrátili ako víťazi.

Teraz na pretekoch z Pekingu do Paríža Citroën nadvihol sukničku, odhalil kolieska a ukázal, s akou ľahkosťou sa dá prechádzať aj tými najnáročnejšími úsekmi plných skál a piesku.

Zo zákulisia

Logistika prepracovaná do najmenšieho detailu robí z podujatia Peking Paríž unikátnu udalosť. Spríjemňuje a zabezpečuje 33 dní jazdy z východu na západ mnohonárodnostnej skupine účastníkov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pravdepodobne najťažšia etapa, ktorú absolvovali účastníci jazdy Peking – Paríž, viedla cez divoké a nehostinné Mongolsko. Pre túto oblasť platili mimoriadne opatrenia.

Autá súťažiacich a organizátora sprevádzalo 12 nákladných vozidiel Unimog 4x4, ktoré viezli 20 ton potravín. Ďalšie viezlo 10000 fliaš vody a 2500 fliaš piva. Jedlá sa pripravovali každé ráno a popoludnie.

Ráno muselo 12 kuchárov rozbiť 360 vajec, pripraviť 246 porcií suchej stravy na cestu pre účastníkov a sprievodný personál.

Územím Mongolska sprevádzal kolónu 200 členný tím miestnej automobilovej organizácie, ktorá okrem iného viezla i stany. Dva najväčšie boli pre kuchyňu a jedáleň, osem pre toalety a v štrnástich boli sprchy.

Každá posádka musela mať vlastný stan. Ďalej viezli drevené stoly a stoličky. Vodu pre toaletu i pre kuchyňu viezli v cisterne s objemom 5000 litrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V dvoch obrovských oceľových nádobách, ktoré viezli so sebou, zohrievali vodu na otvorenom ohni. Drevo na kúrenie bolo pribalené na každom nákladnom aute.

Ráno, keď autá opustili tábor, časť zabezpečovacieho tímu zbalila stany a presunula sa na nové táborisko. Druhá skupina mala za úlohu vyčistiť tábor a celé okolie a odpadky zobrať so sebou.

Na prechod Mongolskom, kde nie sú žiadne čerpacie stanice, musel organizátor zabezpečiť pohonné látky. Kolónu dopĺňala cisterna s 3000 litrami benzínu a ďalších 1000 litrov nafty ťahala v prívese.

Servisný tím mal 90 členov a sprevádzal účastníkov celú trasu. Okrem časomeračov, rozhodcov, mechanikov, osoby, ktoré zabezpečovali ubytovanie a kontakt s miestnymi organizáciami, patril k tímu aj lekársky personál s praxou frontových lekárov z bojových konfliktov na Blízkom východe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štyri tímy mechanikov vyzbrojených náhradnými dielmi a profesionálnym náradím sa starali o to, aby do cieľa prišlo čo najviac vozidiel.

Súčasťou kolóny boli dve vozidlá obsadené filmármi a fotografmi, ktorí dokumentovali celú súťaž a priebežne odovzdávali informácie médiám po celom svete. Správy a výsledky z každého dňa boli hneď zverejňované na webe usporiadateľa.

Zodpovednú funkciu malo aj vozidlo, ktoré išlo po trase so 48 hodinovým predstihom, aby overilo, či na trase nedošlo k nejakej zmene.

Tí, čo vydržali

Po 27 dňoch prišli účastníci preteku Peking Paríž na Slovensko. Ich prvá zastávka bola v Košiciach.
Na druhý deň im organizátori pripravili takmer 500 kilometrovú trasu do Bratislavy.

Cestou si vyskúšali dráhu na Slovakiaringu. Účastníkov privítala Bratislava dažďom. Teplota za niekoľko hodín klesla z 28 na 13˚C. Žiadna slávobrána, žiaden uvítací ceremoniál. Autá zmizli v podzemných parkoviskách dvoch bratislavských hotelov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tip, že nejaké autá „uviazli“ v bratislavskom servise, bol pre mňa príležitosťou dozvedieť sa niečo z prvej ruky. Aj keď boli súťažiaci na ceste už štyri týždne a mali za sebou viac ako 10000 kilometrov, nepôsobili unavene. Naopak boli príjemní a zhovorčiví.

66x.jpg

Nasledujúce ráno opäť bez akéhokoľvek oficiálneho štartu v minútových intervaloch opúšťali autá Bratislavu. Niekoľko myšičiek v rannej špičke, otočka vpravo cez most SNP a smer Rakúsko.

Za pol hodiny autá zastavili v rakúskom Pachfurthe na Driving campe. Tu dostali inštruktáž na daný deň a absolvovali rýchlostnú skúšku.

O štyri dni to skončilo. Najkratšia posledná etapa dlhá 190 km viedla z Troyes do Paríža. Francúzski policajti asistovali v plynulom prejazde križovatkami. Potlesk, výkriky, trúbenie a strieľajúce šampanské.

„Bolo to úžasné a bola to doposiaľ najlepšie zorganizovaná súťaž Peking - Paríž. Nádherná trasa, úžasne scenérie" povedal Gerry Crown, víťaz kategórie klasik sediac v cieli na streche svojho starého Leyland P76.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

90x.jpg

Osemdesiatjeden ročný Gerry to môže veľmi dobre posúdiť. Zúčastnil sa všetkých predchádzajúcich ročníkov od prvého, ktorý sa konal v roku 1997. „Teraz sa už teším na dlhý kúpeľ, veľa piva, veľa jedla s kamarátmi ... a teším sa do Tibetu."

Autor: Valentin Zbyňovský

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 719
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 676
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 736
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 701
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 693
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 263
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 221
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 299
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (2. - 8.5.1925)
  2. Vladimír Krátky: Král a šaškáreň na TA 3 .
  3. Martin Eštočák: Prešov pod tlakom pravdy: Mestské zastupiteľstvo schválilo uznesenie, ktoré môže rozkryť škody v DPMP. Primátor má konať–aj voči vlastnému nominantovi
  4. Ján Valchár: O Mariových muliciach a našich vojakoch na Ukrajine
  5. Julius Kravjar: Devätoro Alberta Einsteina
  6. Natália Milanová: Ministerstvo babráctva: Ľudovít Štúr krajšie múzeum mať nebude. Lebo omietka
  7. Lukáš Majerčák: Ždiar I., okres Poprad : Bachledova dolina - Chodník korunami stromov
  8. Viktor Pamula: 21 rokov v najlepšej spoločnosti
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 205
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 15 171
  3. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 225
  4. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 8 519
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 8 061
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 628
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 189
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 605
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťZatvoriť reklamu