BRATISLAVA. Už autosalón vo švajčiarskej Ženeve bol svedkom statickej prezentácie Peugeotu 208 FE, ktorý v tomto období naberá svoje reálne kontúry a na svet by mal prísť ako „ultraúsporný“ malý hybridný hatchback s technológiami vytrvalostných pretekov.
Cieľom oddelenia Peugeot Sport, zodpovedného aj za vývoj a úspech špeciálu Peugeot 208 T16 Pikes Peak a spoločnosti Total, je pripraviť vozidlo „zábavné a ekonomické“ s ambíciami neprodukovať viac emisií CO2 ako je 50 g na jeden kilometer, no zároveň ponúknuť podobnú dynamiku ako súčasný Peugeot 208 GTi.
Vozidlo by mal Peugeot priniesť na autosalón vo Frankfurte už na jeseň a oficiálne mu na 100 km jazdy má stačiť len 2,09 litra paliva.
Aby to dosiahol, musel obyčajný Peugeot 208 schudnúť z pôvodných 975 kg (verzia 1,0 VTi) až 200 kg. Pôvodné plechy vozidla boli nahradené ľahším karbónom a ich tvar dôsledne ladený v aerodynamickom tuneli.
Ušetriť hmotnosť pomohla aj palivová nádrž zmenšená len na objem 20 litrov. Celkom vymenený je aj podvozok, ktorý aj vďaka pružinám vytvorených z kombinácie karbónu a skleneného vlákna ušetril na každej náprave 15 kg hmotnosti. Pneumatiky sú užšie ako zvyčajne, no kolesá veľké až 19 palcov umožnili použitie veľkých brzdových kotúčov.
Na pohon vozidla bude slúžiť 1,2-litrový spaľovací motor, pracujúci v Atkinsonovom cykle s účinnejším spaľovaním, osadený pretekárskou hlavou valcov s povlakom z tvrdeného uhlíka pre ešte hladší chod.
Samozrejme nemôže chýbať hybridná technika. Peugeot si ju vrátane batérií požičal priamo zo špeciálu určeného pre vytrvalostné preteky - Peugeotu 908 HYbrid4 Le Mans a jej výkon znížil na 40 koní z pôvodných 100 kW (136 k).
Elektromotor, umiestený na zadnej náprave vozidla a spaľovací motor, budú spolupracovať s modifikovanou päťstupňovou poloautomatickou prevodovkou EGC. Vďaka 90-článkovej Li-ion batérii, zatiaľ bez označenia kapacity, sa vozidlo môže v čisto elektrickom režime pohybovať do vzdialenosti od 14 do približne 20 kilometrov.
Koncepčné vozidlo bude disponovať troma režimami jazdy: čisto elektrickým módom, „eco“ hybridným módom a športovým režimom pre maximálny výkon. Po dokončení vozidla si s ním na jeseň budú môcť zajazdiť novinári. Či sa dostane do produkčného štádia zatiaľ rozhodnuté nie je.