SME
Sobota, 26. november, 2022 | Meniny má Kornel

Policajt chcel vodičák za to, že sa vodič sťažoval na zatopený podjazd

Vodič vošiel v tme do zatopeného podjazdu. Keď sa šiel na druhý deň sťažovať, lebo naň nič neupozorňovalo, policajt ho chcel pokutovať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Jana: "Manžel šiel v noci od známeho do práce na nočnú zmenu, v miernom daždi, ale po veľkom niekoľkohodinovom lejaku. Kvôli tomu, že úsek nepoznal (a obával sa výtlkov, najmä tých, čo vyzerali ako mláka), šiel asi 50 km/h.

Keď asi o 21:30 prechádzal pod železničným podjazdom (neosvetlený, mimo obce), zrazu zistil, že vbehol do veľmi hlbokej vody (asi 40-50 cm). Podjazd bol zatopený. Auto mu okamžite "zdochlo", rýchlo vyšiel von a volal známemu, ktorý býval neďaleko, aby ho prišiel vytiahnuť.

Vzápätí zbadal prichádzajúce auto - bola to policajná hliadka. Vysvetlil im, čo sa stalo. Na otázku, prečo zatopená cesta nie je označená alebo uzavretá, dostal odpoveď, že to tam často zatopí, ale značka tam nie je, lebo "dopravné značenie aj tak stále niekto vezme".

O pár minút došiel manželov známy s autom a pokúšal sa vytiahnuť auto, pretože voda rýchlo stúpala. Policajti celý čas sedeli v aute a prizerali sa. Aspoň zavolali hasičov. Medzi tým došla ďalšia policajná hliadka, dopravná. Všetci policajti však sedeli v autách a len sa prizerali, ako sa manžel so známym pokúšajú zaháknuť lano (manžel sa musel ponoriť do vody) a vytiahnuť ho. Podarilo sa to až hasičom, keď prišli. Vtedy už ale auto bolo pol metra pod vodou.

Keď bolo auto von, policajti od mokrého a uzimeného manžela pýtali len meno a adresu a odišli preč.

Ráno šiel manžel na policajnú stanicu aj so známym, ktorý bol svedkom udalosti. Chceli podať oznámenie na správcu cesty pre neoznačenú cestu.

Službukonajúci policajt im oznámil, že manželovi vezmú vodičák a dostane 1000 eur pokuty za to, že nezavolal dopravnú políciu, nefúkal, a že vlastne "utiekol" z miesta dopravnej nehody. A vraj musel vidieť, že je to tam zatopené a je to jeho chyba, aj keď tam nebolo označenie prekážky na ceste.

Keď sa manžel ohradil, že polícia tam bola a prečo mu teda nikto nedal fúkať, povedali mu, že ten úsek cesty nepatrí pod ich správu, ale pod mesto, vraj mal volať ich. Nakoniec manželovi povedali, že ak stiahne obvinenie, tak mu vodičák nevezmú."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Je veľmi málo pravdepodobné, že v tme ako vodič zistíte zatopený podjazd. Nebudete ani predpokladať, že by mal byť plný vody, ak úsek cesty nepoznáte.

Janin manžel mal šťastie, že sa mu nič vážne nestalo.

Zatopený podjazd je závadou v zjazdnosti

Zatopený podjazd je závadou v zjazdnosti. Závadou je taká zmeny v zjazdnosti cesty spôsobená vonkajšími vplyvmi, ktoré nemôže vodič predvídať. Je ňou každá prekážka, ak sa na ňu predpísaným spôsobom neupozorňuje.

"Správcovia diaľníc, ciest a miestnych komunikácií zodpovedajú za škody, ktoré vznikli užívateľom týchto komunikácií a ktorých príčinou boli závady v zjazdnosti, okrem prípadu, že preukážu, že nebolo v medziach možností tieto závady odstrániť, ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť," píše sa v zákone o pozemných komunikáciách.

SkryťVypnúť reklamu

Pred podjazdom mala byť značka upozorňujúca na možné zatopenie

Podľa toho, čo povedali policajti vodičovi, je zrejmé, že podjazd nebol zatopený prvýkrát. Bolo by zvláštne, ak by o tomto nedostatku úseku cesty správca cesty nevedel.

Ak by aj skutočne nevedel, policajti ho mali na problém upozorniť, keď zistili, že podjazd je často pod vodou.

Zabezpečiť, aby podjazd nezatápalo, musí byť finančne a aj technicky mimoriadne náročné. Správca cesty však má možnosť, ako sa zbaviť zodpovednosti za prípadné škody na zatopených vozidlách.

Predpisy poznajú dopravné značky, ktoré je možné umiestniť pred podjazd s upozornením, že v prípade silného dažďa môže byť podjazd zatopený. Len nezodpovedný vodič by potom do podjazdu vošiel.

Veríme však, že správca cesty nezdieľa rovnaké zdôvodnenie, aký policajti vysvetlili vodičovi chýbajúce dopravné značenie. V opačnom prípade by sa podieľali na ohrození bezpečnosti cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu

Policajti pomohli: svojim príchodom a aj zavolaním hasičov

Policajtom predpisy neprikazujú fyzicky pomáhať vyťahovať zatopené auto. Privolali však hasičov, čo sa ukázalo ako kľúčové pre vytiahnutie auta z vody.

Vodič urobil chybu v tom, že nezavolal policajtov. Tým, že vošiel do hlbokej vody, sa stala dopravná nehoda. Z vozidla mohli uniknúť nebezpečné látky.

Janin manžel mal však šťastie v tom, že policajti prišli na miesto nehody bez zavolania. V zákone sa píše: "Účastník dopravnej nehody je povinný ohlásiť dopravnú nehodu policajtovi." Zákon ale neurčuje spôsob. Vodič si splnil svoju povinnosť tým, že nehodu ohlásil policajtom, ktorý k podjazdu prišli.

Nebol dôvod na zadržanie vodičského preukazu

Prístup policajta, ktorý s vodičom komunikoval na druhý deň, je v rozpore s tým, ako sa má správať policajt. Obviniť z porušenia predpisov vodiča a hľadať argumenty pre to, aby policajt nemusel spracovať oznámenie vodiča, je podľa nás neprípustné.

SkryťVypnúť reklamu

Nebol dôvod, aby vodičovi zadržali vodičský preukaz. Podľa toho, čo napísala Jana, si jej manžel splnil povinnosti účastníka dopravnej nehody. Neušiel z miesta nehody a ani nie je jeho povinnosťou žiadať o dychovú skúšku na alkohol. Pokutou sa teda policajt nemal vyhrážať.

Policajt tiež nesprávne informoval vodiča o tom, že namiesto policajtov mal volať mesto. Na mesto, ak je správcom cesty, sa však mal obrátiť s požiadavkou na náhradu škody.

V prípade, že natrafíte na policajta, ktorý s vami bude komunikovať podobným spôsobom ako ten z opísaného prípadu, oznámte to čo najskôr policajnej inšpekcii. Pomôžete tak polícii zbaviť sa ľudí, ktorých prístup je v rozpore s tým, akú funkciu má polícia plniť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 22 386
  2. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 7 355
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 141
  4. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 4 004
  5. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 3 258
  6. First moment dovolenka: letný oddych so zľavou do 35 percent 2 663
  7. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 592
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 502
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prvou hrou súboru bol Judenrein, ktorý odohrali priamo v uliciach Námestova.

Nezávislé divadlo dNO otvára kontroverzné témy z histórie Oravy.


22. nov

Ukrajina robí pre našu slobodu veľkú prácu.


a 1 ďalší 19 h
Jindřich Šídlo, komentátor SeznamZpravy.cz.

Možno Čechov definitívne presvedčí, keď budú potrebovať euro v Chorvátsku.


24. nov
Muž s bandaskou vody na invalidnom vozíku v Chersone.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


21 h
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: 7 úrodných rokov pod supervíziou Dr.Velických
  2. Ľuboš Vodička: Husitské opevnenie v Prietrži
  3. Rastislav Puchala: Pikantné spomienky na vlastnú stužkovú
  4. Anton Kovalčík: Občianska vojna a revolučný teror v sovietskom Rusku, 2.
  5. Jozef Kozár: Aké sú skutočné farby na Marse?
  6. Helena Michlíková: Kto uhádne moje meno- nechcem Ťa ale kto ho neuhádne, vezmem Ťa
  7. Adriana Boysová: Mikuláš na luxemburský spôsob
  8. Ľudmila Križanovská: Prvýkrát súhlasím s Eduardom Chmelárom
  1. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 412
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 6 389
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 292
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 796
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 031
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 895
  7. Pavel Macko: Ľudské hyeny a vojnoví štváči sa nezastavia pred ničím! 2 699
  8. Rudolfa Vallová: Lekári, nechcite švajčiarske platy! 2 619
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu