Policajt chcel vodičák za to, že sa vodič sťažoval na zatopený podjazd

Vodič vošiel v tme do zatopeného podjazdu. Keď sa šiel na druhý deň sťažovať, lebo naň nič neupozorňovalo, policajt ho chcel pokutovať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Jana: "Manžel šiel v noci od známeho do práce na nočnú zmenu, v miernom daždi, ale po veľkom niekoľkohodinovom lejaku. Kvôli tomu, že úsek nepoznal (a obával sa výtlkov, najmä tých, čo vyzerali ako mláka), šiel asi 50 km/h.

Keď asi o 21:30 prechádzal pod železničným podjazdom (neosvetlený, mimo obce), zrazu zistil, že vbehol do veľmi hlbokej vody (asi 40-50 cm). Podjazd bol zatopený. Auto mu okamžite "zdochlo", rýchlo vyšiel von a volal známemu, ktorý býval neďaleko, aby ho prišiel vytiahnuť.

Vzápätí zbadal prichádzajúce auto - bola to policajná hliadka. Vysvetlil im, čo sa stalo. Na otázku, prečo zatopená cesta nie je označená alebo uzavretá, dostal odpoveď, že to tam často zatopí, ale značka tam nie je, lebo "dopravné značenie aj tak stále niekto vezme".

O pár minút došiel manželov známy s autom a pokúšal sa vytiahnuť auto, pretože voda rýchlo stúpala. Policajti celý čas sedeli v aute a prizerali sa. Aspoň zavolali hasičov. Medzi tým došla ďalšia policajná hliadka, dopravná. Všetci policajti však sedeli v autách a len sa prizerali, ako sa manžel so známym pokúšajú zaháknuť lano (manžel sa musel ponoriť do vody) a vytiahnuť ho. Podarilo sa to až hasičom, keď prišli. Vtedy už ale auto bolo pol metra pod vodou.

Keď bolo auto von, policajti od mokrého a uzimeného manžela pýtali len meno a adresu a odišli preč.

Ráno šiel manžel na policajnú stanicu aj so známym, ktorý bol svedkom udalosti. Chceli podať oznámenie na správcu cesty pre neoznačenú cestu.

Službukonajúci policajt im oznámil, že manželovi vezmú vodičák a dostane 1000 eur pokuty za to, že nezavolal dopravnú políciu, nefúkal, a že vlastne "utiekol" z miesta dopravnej nehody. A vraj musel vidieť, že je to tam zatopené a je to jeho chyba, aj keď tam nebolo označenie prekážky na ceste.

Keď sa manžel ohradil, že polícia tam bola a prečo mu teda nikto nedal fúkať, povedali mu, že ten úsek cesty nepatrí pod ich správu, ale pod mesto, vraj mal volať ich. Nakoniec manželovi povedali, že ak stiahne obvinenie, tak mu vodičák nevezmú."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Je veľmi málo pravdepodobné, že v tme ako vodič zistíte zatopený podjazd. Nebudete ani predpokladať, že by mal byť plný vody, ak úsek cesty nepoznáte.

Janin manžel mal šťastie, že sa mu nič vážne nestalo.

Zatopený podjazd je závadou v zjazdnosti

Zatopený podjazd je závadou v zjazdnosti. Závadou je taká zmeny v zjazdnosti cesty spôsobená vonkajšími vplyvmi, ktoré nemôže vodič predvídať. Je ňou každá prekážka, ak sa na ňu predpísaným spôsobom neupozorňuje.

"Správcovia diaľníc, ciest a miestnych komunikácií zodpovedajú za škody, ktoré vznikli užívateľom týchto komunikácií a ktorých príčinou boli závady v zjazdnosti, okrem prípadu, že preukážu, že nebolo v medziach možností tieto závady odstrániť, ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť," píše sa v zákone o pozemných komunikáciách.

Pred podjazdom mala byť značka upozorňujúca na možné zatopenie

Podľa toho, čo povedali policajti vodičovi, je zrejmé, že podjazd nebol zatopený prvýkrát. Bolo by zvláštne, ak by o tomto nedostatku úseku cesty správca cesty nevedel.

Ak by aj skutočne nevedel, policajti ho mali na problém upozorniť, keď zistili, že podjazd je často pod vodou.

Zabezpečiť, aby podjazd nezatápalo, musí byť finančne a aj technicky mimoriadne náročné. Správca cesty však má možnosť, ako sa zbaviť zodpovednosti za prípadné škody na zatopených vozidlách.

Predpisy poznajú dopravné značky, ktoré je možné umiestniť pred podjazd s upozornením, že v prípade silného dažďa môže byť podjazd zatopený. Len nezodpovedný vodič by potom do podjazdu vošiel.

Veríme však, že správca cesty nezdieľa rovnaké zdôvodnenie, aký policajti vysvetlili vodičovi chýbajúce dopravné značenie. V opačnom prípade by sa podieľali na ohrození bezpečnosti cestnej premávky.

Policajti pomohli: svojim príchodom a aj zavolaním hasičov

Policajtom predpisy neprikazujú fyzicky pomáhať vyťahovať zatopené auto. Privolali však hasičov, čo sa ukázalo ako kľúčové pre vytiahnutie auta z vody.

Vodič urobil chybu v tom, že nezavolal policajtov. Tým, že vošiel do hlbokej vody, sa stala dopravná nehoda. Z vozidla mohli uniknúť nebezpečné látky.

Janin manžel mal však šťastie v tom, že policajti prišli na miesto nehody bez zavolania. V zákone sa píše: "Účastník dopravnej nehody je povinný ohlásiť dopravnú nehodu policajtovi." Zákon ale neurčuje spôsob. Vodič si splnil svoju povinnosť tým, že nehodu ohlásil policajtom, ktorý k podjazdu prišli.

Nebol dôvod na zadržanie vodičského preukazu

Prístup policajta, ktorý s vodičom komunikoval na druhý deň, je v rozpore s tým, ako sa má správať policajt. Obviniť z porušenia predpisov vodiča a hľadať argumenty pre to, aby policajt nemusel spracovať oznámenie vodiča, je podľa nás neprípustné.

Nebol dôvod, aby vodičovi zadržali vodičský preukaz. Podľa toho, čo napísala Jana, si jej manžel splnil povinnosti účastníka dopravnej nehody. Neušiel z miesta nehody a ani nie je jeho povinnosťou žiadať o dychovú skúšku na alkohol. Pokutou sa teda policajt nemal vyhrážať.

Policajt tiež nesprávne informoval vodiča o tom, že namiesto policajtov mal volať mesto. Na mesto, ak je správcom cesty, sa však mal obrátiť s požiadavkou na náhradu škody.

V prípade, že natrafíte na policajta, ktorý s vami bude komunikovať podobným spôsobom ako ten z opísaného prípadu, oznámte to čo najskôr policajnej inšpekcii. Pomôžete tak polícii zbaviť sa ľudí, ktorých prístup je v rozpore s tým, akú funkciu má polícia plniť.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 208
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 449
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 599
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 604
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 103
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 043
  7. Eilat: Slnko, teplo a zábava 1 939
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 751
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 718
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 643

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí a čo robiť, ak si chcem šetriť každý mesiac po troche? Denník SME sa pokúsil objasniť niektoré známejšie druhy sporenia.

EKONOMIKA

Firma, ktorej zadržali kamióny: Hľadáte problém tam, kde nie je

North Sea Express je podozrivá z vykorisťovania.

Neprehliadnite tiež

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Revolúcia v autách? Tesla skôr pripomína pyramídový podvod

Autá by mohli v budúcnosti vyzerať úplne inak.

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.