BRATISLAVA. Oddelenie Peugeot Sport zdá sa pracuje na plné obrátky. Marketingová kampaň, ktorá vyústila víťazstvom v zrejme najnáročnejších Pretekoch do vrchu na vrchol americkej hory Pikes Peak pokračuje reálnym produkčným športovým náradím Peugeot.
Na festivale rýchlosti (Goodwood Festival of Speed) v britskom Goodwoode nikdy nie je núdza o horúce novinky a predpremiéry. Peugeot ukázal verejnosti zrejme najvýkonnejší sériový Peugeot v histórii značky. Zoznámte sa s „levom“ RCZ R.
Už aj tak poctivo spracovaný model RCZ dostal pevné zadné krídlo, nový masívnejší difúzor, dvojicu koncoviek výfuku a štyri kombinácie dvojfarebného lakovania karosérie. Kolesá s priemerom 19 palcov podporia celkový vzhľad auta, ktoré je voči štandardnému modelu bližšie k vozovke o 10 mm.
Zmeny by sme našli aj v vo vnútri verzie R, hoci nie sú ohurujúce. Hlavnou z nich sú nové, výraznejšie tvarované sedadlá, menší volant, kratšia radiaca páka a pár emblémov označenia modelu „R“.
Dôležitejšia je však technika pod kapotou, ktorá veľmi príjemne prekvapila aj tých, ktorí očakávali to najlepšie. Ľahký benzínový štvorvalec 1,6 THP prepĺňaný turbom, vyvinutý spoločne s BMW, už ukázal svoj potenciál, no až model RCZ R využíva jeho skutočné nadanie.
Výkon 199 kW (271 k) prevýšil aj optimistické očakávania a jeho litrový výkon sa blíži k 170 koňom. To už poriadne dýcha na päty aj momentálne „litrovo“ najvýkonnejšiemu sériovo montovanému motoru z dielní Mercedes, ktorý využíva napríklad model A45 AMG.
Agregát sa nemusí hanbiť ani za svoj krútiaci moment 330 Nm, ktorý je k dispozícii od 1900 otáčok za minútu a poháňa kolesá prednej nápravy. Samozrejmosťou je mechanický samosvorný diferenciál Torsen.
Pochváliť musíme Peugeot aj za ďalšie zníženie váhy modelu RCZ. Automobil váži 1280 kg čo je menej o 17kg voči štandardnému modelu. Postarali sa o to napríklad aj kované piesty Mahle, osadené piestnymi krúžkami so špeciálnym polymérovým lakom. Pohonná jednotka by mala spĺňať nároky na pretekársky motor a vďaka viacerým vylepšenia dostala aj samostatné označenie EP6CDTR.
Na záver sme si nechali dynamické parametre vozidla približujúce sa k podstatne drahším športovým vozidlám. Šprint z pokoja na rýchlosť 100 km/h zvládne RCZ R tesne pod šesť sekúnd a elektronika dovolí vozidlu rozbeh na elektronicky obmedzených 250 km/h.
Peugeot odmeral aj čas dosiahnutý na štvrť míle (14,2 s) alebo jeden kilometer s pevným štartom (25,4 s).