Infrazvuk z otvorených okien v aute nám škodí, meriame ho zle

Na meranie nízkych frekvencií používame len filter A, nie aj Z a C ako v zahraničí.

Docent Stanislav Žiaran zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave meria úroveň hluku v idúcom vozidle.(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Po bratislavskom obchvate a diaľnici D2 v smere do Malaciek prechádzame redakčným autom, v ktorom máme namiesto zapnutej klimatizácie otvorené zadné okno.

Docent Stanislav Žiaran zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave meria nízkofrekvenčný zvuk, ktorý práve otvorené zadné okno spôsobuje.

„Nízkofrekvenčný zvuk človek nepočuje, skôr ho cíti v ušiach ako tlak,“ vysvetľuje. Na Slovensku sa podľa neho tento zvuk meria nedostatočne.

Metóda, ktorú používajú naši hygienici, nedokáže dostatočne zachytiť jeho akustickú energiu, ktorá sa prejavuje ako tlak v ušiach a škodí zdraviu.

Ukážkovým príkladom je otvorené zadné okno auta za jazdy.

((a))

Nedokonalé meranie

Zvuk
Nízke frekvencie
  • nízkofrekvenčný zvuk takmer nepočujeme,
  • vydáva však akustickú energiu, ktorá škodí človeku,
  • spôsobuje bolesti hlavy, nespavosť, nechuť do jedla či závraty,
  • produkujú ho dieselové motory, klimatizácie či potrubie zavesené na strope pivnice v paneláku.

Žiaran s doktorandom pomocou citlivých prístrojov merajú intenzitu nízkofrekvenčného zvuku alebo infrazvuku pri päťdesiatke, osemdesiatke, stovke a stotridsiatke.

Pri mestskej päťdesiatke je hodnota akustickej energie, ktorú zadné okno vydáva, niečo vyše 76 decibelov pri frekvencii 20 Hertzov, pri stotridsiatke je to už 129 decibelov.

Nízkofrekvenčný zvuk sa na Slovensku meria tzv. filtrom alebo frekvenčnou váhovou funkciou A.

Zameriava sa najmä na sluchový vnem zvuku, čiže hluk, ktorý vydáva. Nedokonale však meria akustickú energiu, tlak na uši, ktorý zvuk spôsobuje.

Ak sa na meranie tohto zvuku používa lineárny filter Z a filter C, nameria sa podľa odborníka 160-­tisíc násobne väčšia akustická energia než ako len pri použití filtra A.

„Ona na nás pôsobí a pôsobí veľmi negatívne,“ hovorí o filtrom A opomínanej akustickej energii.

Energia, ktorú vydáva neraz ledva počuteľný nízkofrekvenčný zvuk, môže podľa Žiarana spôsobiť napríklad bolesti hlavy, nespavosť, únavu, nechuť do jedla, závraty.

Nízkofrekvenčný zvuk, ktorý spôsobuje tieto problémy, podľa odborníka vydávajú napríklad stojace autobusy značky SOR, ktorých dieselový motor produkuje stojaté vlnenie v miestnosti s frekvenciou okolo 30 Hertzov.

Podobné účinky má aj klimatizácia či teplovodné potrubie zavesené na strope pivnice v paneláku či veterné elektrárne.

Pre škodlivé vplyvy nízkofrekvenčného zvuku by sa podľa Žiarana mali na jeho meranie aj na Slovensku používať filtre Z a C, ktoré sa používajú napríklad v Nemecku alebo v škandinávskych krajinách.

U nás sa na všetky frekvencie používa filter A, čo je podľa odborníka neobjektívne.

Robíme, ako vraví WHO

Zvuk a hluk u nás merajú hygienici.

„Úrad verejného zdravotníctva pri stanovení požiadaviek na objektivizáciu hluku v životnom prostredí a veličín určených na ich posudzovanie vychádza z odporúčaní Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO), ktoré sa opierajú predovšetkým o hladiny hluku vážené frekvenčnou váhovou funkciou A,“ vraví jeho hovorkyňa Lenka Skalická.

Námietky proti tejto metóde vraj doteraz nezaznamenali.

Nevylučuje však, že by sa po prípadnej novelizácii vyhlášky ministerstva zdravotníctva a odbornej diskusii mohol aj u nás používať aj filter C.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 942
  2. Od septembra opäť po starom 6 002
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 734
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 220
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 797
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 732
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 193
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 148
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 046

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ukázal svoje najmenšie SUV, volá sa T-Roc

Už v základe ponúkne bohatú výbavu a možnosti individualizácie.

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.