Infrazvuk z otvorených okien v aute nám škodí, meriame ho zle

Na meranie nízkych frekvencií používame len filter A, nie aj Z a C ako v zahraničí.

Docent Stanislav Žiaran zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave meria úroveň hluku v idúcom vozidle.(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Po bratislavskom obchvate a diaľnici D2 v smere do Malaciek prechádzame redakčným autom, v ktorom máme namiesto zapnutej klimatizácie otvorené zadné okno.

Docent Stanislav Žiaran zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave meria nízkofrekvenčný zvuk, ktorý práve otvorené zadné okno spôsobuje.

„Nízkofrekvenčný zvuk človek nepočuje, skôr ho cíti v ušiach ako tlak,“ vysvetľuje. Na Slovensku sa podľa neho tento zvuk meria nedostatočne.

Metóda, ktorú používajú naši hygienici, nedokáže dostatočne zachytiť jeho akustickú energiu, ktorá sa prejavuje ako tlak v ušiach a škodí zdraviu.

Ukážkovým príkladom je otvorené zadné okno auta za jazdy.

((a))

Nedokonalé meranie

Zvuk
Nízke frekvencie
  • nízkofrekvenčný zvuk takmer nepočujeme,
  • vydáva však akustickú energiu, ktorá škodí človeku,
  • spôsobuje bolesti hlavy, nespavosť, nechuť do jedla či závraty,
  • produkujú ho dieselové motory, klimatizácie či potrubie zavesené na strope pivnice v paneláku.

Žiaran s doktorandom pomocou citlivých prístrojov merajú intenzitu nízkofrekvenčného zvuku alebo infrazvuku pri päťdesiatke, osemdesiatke, stovke a stotridsiatke.

Pri mestskej päťdesiatke je hodnota akustickej energie, ktorú zadné okno vydáva, niečo vyše 76 decibelov pri frekvencii 20 Hertzov, pri stotridsiatke je to už 129 decibelov.

Nízkofrekvenčný zvuk sa na Slovensku meria tzv. filtrom alebo frekvenčnou váhovou funkciou A.

Zameriava sa najmä na sluchový vnem zvuku, čiže hluk, ktorý vydáva. Nedokonale však meria akustickú energiu, tlak na uši, ktorý zvuk spôsobuje.

Ak sa na meranie tohto zvuku používa lineárny filter Z a filter C, nameria sa podľa odborníka 160-­tisíc násobne väčšia akustická energia než ako len pri použití filtra A.

„Ona na nás pôsobí a pôsobí veľmi negatívne,“ hovorí o filtrom A opomínanej akustickej energii.

Energia, ktorú vydáva neraz ledva počuteľný nízkofrekvenčný zvuk, môže podľa Žiarana spôsobiť napríklad bolesti hlavy, nespavosť, únavu, nechuť do jedla, závraty.

Nízkofrekvenčný zvuk, ktorý spôsobuje tieto problémy, podľa odborníka vydávajú napríklad stojace autobusy značky SOR, ktorých dieselový motor produkuje stojaté vlnenie v miestnosti s frekvenciou okolo 30 Hertzov.

Podobné účinky má aj klimatizácia či teplovodné potrubie zavesené na strope pivnice v paneláku či veterné elektrárne.

Pre škodlivé vplyvy nízkofrekvenčného zvuku by sa podľa Žiarana mali na jeho meranie aj na Slovensku používať filtre Z a C, ktoré sa používajú napríklad v Nemecku alebo v škandinávskych krajinách.

U nás sa na všetky frekvencie používa filter A, čo je podľa odborníka neobjektívne.

Robíme, ako vraví WHO

Zvuk a hluk u nás merajú hygienici.

„Úrad verejného zdravotníctva pri stanovení požiadaviek na objektivizáciu hluku v životnom prostredí a veličín určených na ich posudzovanie vychádza z odporúčaní Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO), ktoré sa opierajú predovšetkým o hladiny hluku vážené frekvenčnou váhovou funkciou A,“ vraví jeho hovorkyňa Lenka Skalická.

Námietky proti tejto metóde vraj doteraz nezaznamenali.

Nevylučuje však, že by sa po prípadnej novelizácii vyhlášky ministerstva zdravotníctva a odbornej diskusii mohol aj u nás používať aj filter C.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Ochrana pred tropickou horúčavou
  8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 482
  2. Vizuálny smog je problém 10 542
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 4 476
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 4 197
  5. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 3 353
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 130
  7. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 125
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 695
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 333
  10. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 143

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

DOMOV

Hotel Šport poslúžil Kočnerovi dvakrát, za vratku DPH je obvinený

Polícia vyčíslila škodu na 8,3 milióna eur.

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Riaditeľ Unipharmy ukazuje na Pentu.

Neprehliadnite tiež

Skontrolujte si, dokedy vám platí váš starý vodičský preukaz

Staré vodičské preukazy mali neobmedzenú platnosť, v roku 2013 ju skrátili.

Onedlho začne platiť jednotné označovanie palív. Čo sa zmení?

Cieľom je pomôcť vodičom vybrať správne palivo.

Pozrite si najpredávanejšie autá v Európe za prvý polrok

Aj po šiestich rokoch sa najlepšie darí Golfu.