Infrazvuk z otvorených okien v aute nám škodí, meriame ho zle

Na meranie nízkych frekvencií používame len filter A, nie aj Z a C ako v zahraničí.

Docent Stanislav Žiaran zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave meria úroveň hluku v idúcom vozidle.Docent Stanislav Žiaran zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave meria úroveň hluku v idúcom vozidle.(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Po bratislavskom obchvate a diaľnici D2 v smere do Malaciek prechádzame redakčným autom, v ktorom máme namiesto zapnutej klimatizácie otvorené zadné okno.

Docent Stanislav Žiaran zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave meria nízkofrekvenčný zvuk, ktorý práve otvorené zadné okno spôsobuje.

„Nízkofrekvenčný zvuk človek nepočuje, skôr ho cíti v ušiach ako tlak,“ vysvetľuje. Na Slovensku sa podľa neho tento zvuk meria nedostatočne.

Metóda, ktorú používajú naši hygienici, nedokáže dostatočne zachytiť jeho akustickú energiu, ktorá sa prejavuje ako tlak v ušiach a škodí zdraviu.

Ukážkovým príkladom je otvorené zadné okno auta za jazdy.

((a))

Nedokonalé meranie

Zvuk
Nízke frekvencie
  • nízkofrekvenčný zvuk takmer nepočujeme,
  • vydáva však akustickú energiu, ktorá škodí človeku,
  • spôsobuje bolesti hlavy, nespavosť, nechuť do jedla či závraty,
  • produkujú ho dieselové motory, klimatizácie či potrubie zavesené na strope pivnice v paneláku.

Žiaran s doktorandom pomocou citlivých prístrojov merajú intenzitu nízkofrekvenčného zvuku alebo infrazvuku pri päťdesiatke, osemdesiatke, stovke a stotridsiatke.

Pri mestskej päťdesiatke je hodnota akustickej energie, ktorú zadné okno vydáva, niečo vyše 76 decibelov pri frekvencii 20 Hertzov, pri stotridsiatke je to už 129 decibelov.

Nízkofrekvenčný zvuk sa na Slovensku meria tzv. filtrom alebo frekvenčnou váhovou funkciou A.

Zameriava sa najmä na sluchový vnem zvuku, čiže hluk, ktorý vydáva. Nedokonale však meria akustickú energiu, tlak na uši, ktorý zvuk spôsobuje.

Ak sa na meranie tohto zvuku používa lineárny filter Z a filter C, nameria sa podľa odborníka 160-­tisíc násobne väčšia akustická energia než ako len pri použití filtra A.

„Ona na nás pôsobí a pôsobí veľmi negatívne,“ hovorí o filtrom A opomínanej akustickej energii.

Energia, ktorú vydáva neraz ledva počuteľný nízkofrekvenčný zvuk, môže podľa Žiarana spôsobiť napríklad bolesti hlavy, nespavosť, únavu, nechuť do jedla, závraty.

Nízkofrekvenčný zvuk, ktorý spôsobuje tieto problémy, podľa odborníka vydávajú napríklad stojace autobusy značky SOR, ktorých dieselový motor produkuje stojaté vlnenie v miestnosti s frekvenciou okolo 30 Hertzov.

Podobné účinky má aj klimatizácia či teplovodné potrubie zavesené na strope pivnice v paneláku či veterné elektrárne.

Pre škodlivé vplyvy nízkofrekvenčného zvuku by sa podľa Žiarana mali na jeho meranie aj na Slovensku používať filtre Z a C, ktoré sa používajú napríklad v Nemecku alebo v škandinávskych krajinách.

U nás sa na všetky frekvencie používa filter A, čo je podľa odborníka neobjektívne.

Robíme, ako vraví WHO

Zvuk a hluk u nás merajú hygienici.

„Úrad verejného zdravotníctva pri stanovení požiadaviek na objektivizáciu hluku v životnom prostredí a veličín určených na ich posudzovanie vychádza z odporúčaní Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO), ktoré sa opierajú predovšetkým o hladiny hluku vážené frekvenčnou váhovou funkciou A,“ vraví jeho hovorkyňa Lenka Skalická.

Námietky proti tejto metóde vraj doteraz nezaznamenali.

Nevylučuje však, že by sa po prípadnej novelizácii vyhlášky ministerstva zdravotníctva a odbornej diskusii mohol aj u nás používať aj filter C.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  6. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  10. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  1. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  4. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  5. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  6. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  7. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  8. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  9. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 129
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 495
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 799
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 493
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 046
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 094
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 252
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 907
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 4 643
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 597

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Audi e-tron

V Bratislave sa vodiči zdržia pätnásť minút, auto sa zrazilo s električkou

Kolóny sa tvoria na D2 za Stupavou v smere do Bratislavy.

V Bratislave sa postupne od piatka 15. februára začali rozsiahle dopravné obmedzenia.
Hyundai Sonata

Opel sa vracia do Ruska, Peugeot po 30 rokoch do USA

Automobilky nechcú byť závislé od európskeho trhu.

Nová Mazda 3 dorazila na Slovensko, vyskúšali sme ju

Dobre žehlí nerovnosti aj s tuhou zadnou nápravou.

Mazda 3