SME

Havarované auto po oprave je drahšie ako nehavarované

Ide o tvrdenie poisťovní. Z povinného zmluvného poistenia si preto poškodený motorista nesplatí celú opravu havarovaného vozidla.

Ak sa stane nehoda bez vášho zavinenia, musíte počítať s tým, že za opravu auta si sčasti zaplatíte z vlastného vrecka alebo z havarijného poistenia.Ak sa stane nehoda bez vášho zavinenia, musíte počítať s tým, že za opravu auta si sčasti zaplatíte z vlastného vrecka alebo z havarijného poistenia. (Zdroj: SME - RASŤO CHVÁLA)

Ministerstvo spravodlivosti plánuje meniť celý zákon.

BRATISLAVA. Antonovi z Bratislavy nabúrali na parkovisku pred obchodným centrom auto. S vinníkom spísali záznam o nehode a udalosť nahlásili poisťovni.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obaja mali povinné zmluvné poistenie, Anton si dal auto opraviť v servise, ktorý mu vybrala poisťovňa vinníka nehody. Z jeho poistky Antonovi uhradili škodu.

„Zaplatil som za opravu 2000 eur. Faktúru som odovzdal poisťovni a o dva týždne prišli peniaze. Zistil som, že mi poslali len 1490 eur,“ tvrdí Anton.

SkryťVypnúť reklamu

Zvyšok, teda 510 eur, si musel doplatiť z vlastného.

Spôsob, ako sa neobohatiť

Allianz­ - Slovenská poisťovňa oznámila, že uznáva len časť nákladov zaplatených za opravu. Odôvodnila to tým, že havarované dielce boli staršie, kým po oprave Anton dostal na auto nové, tým by sa mohol obohatiť.

Ak by Anton chcel predať havarované auto po oprave, mal by zaň podľa logiky poisťovne dostať o 510 eur viac, ako keby ho predával pred haváriou. Podobne pritom argumentujú všetky poisťovne, ktoré sa svorne odvolávajú na Občiansky zákonník.

„V tomto ustanovení je vyslovená zásada, že na určenie výšky škody je rozhodujúca cena veci v čase, keď bola poškodená či zničená s prihliadnutím na jej pokles vyplývajúci z jej veku, teda amortizácie,“ tvrdí hovorca Allianz­ - Slovenskej poisťovne Gabriel Tóth.

SkryťVypnúť reklamu

Na túto realitu si už klienti poisťovní zvykli. „Vhodnou radou je, aby si pri starších autách podľa možností nevymieňali poškodené dielce novými. Čo sa dá vyklepať, vygitovať a nalakovať, treba nechať opraviť. Zo servisných prác sa totiž amortizácia neodpočítava,“ vysvetľuje poistný poradca Peter Világi.

Zmena by podľa neho mohla nastať, ak by boli poškodení ochotnejší súdiť sa s poisťovňami. Hoci si na poisťovňu zanadávajú, súdiť sa s ňou idú len sporadicky a poisťovne sa na to spoliehajú.

Poisťovne ustupujú

V Česku pritom už v roku 2008 tamojší Ústavný súd zakázal odpočty rozdielov medzi opotrebovanými a novými súčiastkami.

Vyslovil zároveň názor, že k zhodnoteniu vozidla nedôjde, pretože hodnota havarovaného auta je vždy nižšia ako hodnota toho, čo nehavarovalo. Nové dielce zo servisu na tom nič nezmenia.

SkryťVypnúť reklamu

Poškodený navyše podľa súdu žiadnu povinnosť zo zmluvy neporušil, pretože nehodu nespôsobil.

„U nás prebehlo úspešne zopár súdnych sporov, ale všetky skončili na okresných súdoch. Poisťovne sa na krajské súdy radšej neodvolali, pretože šlo pre ne o relatívne malé sumy,“ tvrdí konateľ spoločnosti Poistná udalosť Rastislav Valkovič.

Pravdepodobne sa obávali, že ak prehrajú na krajskom súde, v budúcnosti by sa týmto rozhodnutím mohli riadiť okresné súdy.

V prospech klientov

Ministerstvo spravodlivosti tvrdí, že pre praktiky poisťovni plánuje zmeniť celý Občiansky zákonník aj v prospech klientov. Na rokovanie vlády by sa návrh mohol dostať na jeseň budúceho roka.

„Zmena bude vychádzať zo zásady, podľa ktorej má poškodený nárok na náhradu celej škody a tiež to, že poskytnutím náhrady by sa mal poškodený dostať do stavu, aký bol pred škodovou udalosťou,“ povedal hovorca ministerstva Pavol Kubík.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Malo by sa teda presne vyjadriť, že náhrada škody v poistnom plnení má vrátiť poškodeného do stavu, v ktorom by bol, ak by nedošlo k havárii.

Havarijné poistky si poisťovne zvýhodnili

Zmluvné podmienky majú poisťovne také široké, že im umožňujú krátiť plnenia nad rámec Občianskeho zákonníka.

BRATISLAVA. Všeobecné zmluvné podmienky poisťovní sú dlhé, napísané malými písmenami, rozčlenené do článkov a bodov. Do zmlúv sa často môžu dostať podmienky, o ktorých sa klient dozvie, až keď vznikne poistná udalosť. Odlišnosti medzi poisťovňami sú v tomto smere nepatrné.

Príkladom sú podmienky havarijného poistenia. Poisťovňa môže znížiť poistné plnenie pri závažnom porušení zákona o cestnej premávke.

V podmienkach poisťovne Wüstenrot je len odkaz na spomínaný zákon, v iných poisťovniach nie je. Zákon o cestnej premávke sú vodiči povinní poznať, jeho znalosť sa predpokladá aj preto, že získali vodičské oprávnenie. Pri podpise zmluvy ho klienti nemajú k dispozícii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dať prednosť v jazde

Nie všetci si uvedomujú, že medzi závažné porušenia okrem jazdy pod vplyvom alkoholu, drog či rýchlej jazdy patrí aj nedanie prednosti v jazde. Poisťovne tu môžu zraziť z poistného plnenia 20 až 40 percent, v prípade alkoholu nevyplatia ani cent.

„Ak sú preukázané dôvody, pre ktoré je poisťovňa oprávnená znížiť poistné plnenie, rozsah závisí od ich závažnosti. Nie je stanovený limit,“ povedala hovorkyňa Wüstenrotu Daniela Vlčková.

Ak však bola križovatka nedostatočné označená, poisťovňa by podľa Občianskeho zákonníka nemala znížiť poistné plnenie, lebo nešlo o vedomé porušenie predpisov. V praxi poisťovne každý prípad študujú, ale odkaz na zákon o cestnej premávke im umožňuje znížiť poistné plnenia takmer stále.

V nesprospech vodiča

„Odkaz na ustanovenie sa s ohľadom na účel havarijného poistenia javí ako príliš paušálne a, samozrejme, v právnom vzťahu zvýhodňujúce poisťovňu,“ tvrdí právnička Silvia Hlavačková z TaylorWessing e/n/w/c.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Problém je v tom, že rozsah závažných priestupkov v zmluvných podmienkach pri havarijnom poistení je nad rámec Občianskeho zákonníka. Ten umožňuje znížiť plnenie len pri vedomom porušení predpisov, pričom podmienky pri havarijnom poistení to umožnia, aj keď k nemu dôjde nevedome.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 556
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 264
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 707
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 045
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 189
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 933
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 833
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 423
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 212
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 745
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 987
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 942
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 571
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 735
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 968
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 871
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu