SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Havarované auto po oprave je drahšie ako nehavarované

Ide o tvrdenie poisťovní. Z povinného zmluvného poistenia si preto poškodený motorista nesplatí celú opravu havarovaného vozidla.

Ak sa stane nehoda bez vášho zavinenia, musíte počítať s tým, že za opravu auta si sčasti zaplatíte z vlastného vrecka alebo z havarijného poistenia.Ak sa stane nehoda bez vášho zavinenia, musíte počítať s tým, že za opravu auta si sčasti zaplatíte z vlastného vrecka alebo z havarijného poistenia. (Zdroj: SME - RASŤO CHVÁLA)

Ministerstvo spravodlivosti plánuje meniť celý zákon.

BRATISLAVA. Antonovi z Bratislavy nabúrali na parkovisku pred obchodným centrom auto. S vinníkom spísali záznam o nehode a udalosť nahlásili poisťovni.

Obaja mali povinné zmluvné poistenie, Anton si dal auto opraviť v servise, ktorý mu vybrala poisťovňa vinníka nehody. Z jeho poistky Antonovi uhradili škodu.

„Zaplatil som za opravu 2000 eur. Faktúru som odovzdal poisťovni a o dva týždne prišli peniaze. Zistil som, že mi poslali len 1490 eur,“ tvrdí Anton.

Zvyšok, teda 510 eur, si musel doplatiť z vlastného.

Spôsob, ako sa neobohatiť

Allianz­ - Slovenská poisťovňa oznámila, že uznáva len časť nákladov zaplatených za opravu. Odôvodnila to tým, že havarované dielce boli staršie, kým po oprave Anton dostal na auto nové, tým by sa mohol obohatiť.

Ak by Anton chcel predať havarované auto po oprave, mal by zaň podľa logiky poisťovne dostať o 510 eur viac, ako keby ho predával pred haváriou. Podobne pritom argumentujú všetky poisťovne, ktoré sa svorne odvolávajú na Občiansky zákonník.

„V tomto ustanovení je vyslovená zásada, že na určenie výšky škody je rozhodujúca cena veci v čase, keď bola poškodená či zničená s prihliadnutím na jej pokles vyplývajúci z jej veku, teda amortizácie,“ tvrdí hovorca Allianz­ - Slovenskej poisťovne Gabriel Tóth.

Na túto realitu si už klienti poisťovní zvykli. „Vhodnou radou je, aby si pri starších autách podľa možností nevymieňali poškodené dielce novými. Čo sa dá vyklepať, vygitovať a nalakovať, treba nechať opraviť. Zo servisných prác sa totiž amortizácia neodpočítava,“ vysvetľuje poistný poradca Peter Világi.

Zmena by podľa neho mohla nastať, ak by boli poškodení ochotnejší súdiť sa s poisťovňami. Hoci si na poisťovňu zanadávajú, súdiť sa s ňou idú len sporadicky a poisťovne sa na to spoliehajú.

Poisťovne ustupujú

V Česku pritom už v roku 2008 tamojší Ústavný súd zakázal odpočty rozdielov medzi opotrebovanými a novými súčiastkami.

Vyslovil zároveň názor, že k zhodnoteniu vozidla nedôjde, pretože hodnota havarovaného auta je vždy nižšia ako hodnota toho, čo nehavarovalo. Nové dielce zo servisu na tom nič nezmenia.

Poškodený navyše podľa súdu žiadnu povinnosť zo zmluvy neporušil, pretože nehodu nespôsobil.

„U nás prebehlo úspešne zopár súdnych sporov, ale všetky skončili na okresných súdoch. Poisťovne sa na krajské súdy radšej neodvolali, pretože šlo pre ne o relatívne malé sumy,“ tvrdí konateľ spoločnosti Poistná udalosť Rastislav Valkovič.

Pravdepodobne sa obávali, že ak prehrajú na krajskom súde, v budúcnosti by sa týmto rozhodnutím mohli riadiť okresné súdy.

V prospech klientov

Ministerstvo spravodlivosti tvrdí, že pre praktiky poisťovni plánuje zmeniť celý Občiansky zákonník aj v prospech klientov. Na rokovanie vlády by sa návrh mohol dostať na jeseň budúceho roka.

„Zmena bude vychádzať zo zásady, podľa ktorej má poškodený nárok na náhradu celej škody a tiež to, že poskytnutím náhrady by sa mal poškodený dostať do stavu, aký bol pred škodovou udalosťou,“ povedal hovorca ministerstva Pavol Kubík.

Malo by sa teda presne vyjadriť, že náhrada škody v poistnom plnení má vrátiť poškodeného do stavu, v ktorom by bol, ak by nedošlo k havárii.

Havarijné poistky si poisťovne zvýhodnili

Zmluvné podmienky majú poisťovne také široké, že im umožňujú krátiť plnenia nad rámec Občianskeho zákonníka.

BRATISLAVA. Všeobecné zmluvné podmienky poisťovní sú dlhé, napísané malými písmenami, rozčlenené do článkov a bodov. Do zmlúv sa často môžu dostať podmienky, o ktorých sa klient dozvie, až keď vznikne poistná udalosť. Odlišnosti medzi poisťovňami sú v tomto smere nepatrné.

Príkladom sú podmienky havarijného poistenia. Poisťovňa môže znížiť poistné plnenie pri závažnom porušení zákona o cestnej premávke.

V podmienkach poisťovne Wüstenrot je len odkaz na spomínaný zákon, v iných poisťovniach nie je. Zákon o cestnej premávke sú vodiči povinní poznať, jeho znalosť sa predpokladá aj preto, že získali vodičské oprávnenie. Pri podpise zmluvy ho klienti nemajú k dispozícii.

Dať prednosť v jazde

Nie všetci si uvedomujú, že medzi závažné porušenia okrem jazdy pod vplyvom alkoholu, drog či rýchlej jazdy patrí aj nedanie prednosti v jazde. Poisťovne tu môžu zraziť z poistného plnenia 20 až 40 percent, v prípade alkoholu nevyplatia ani cent.

„Ak sú preukázané dôvody, pre ktoré je poisťovňa oprávnená znížiť poistné plnenie, rozsah závisí od ich závažnosti. Nie je stanovený limit,“ povedala hovorkyňa Wüstenrotu Daniela Vlčková.

Ak však bola križovatka nedostatočné označená, poisťovňa by podľa Občianskeho zákonníka nemala znížiť poistné plnenie, lebo nešlo o vedomé porušenie predpisov. V praxi poisťovne každý prípad študujú, ale odkaz na zákon o cestnej premávke im umožňuje znížiť poistné plnenia takmer stále.

V nesprospech vodiča

„Odkaz na ustanovenie sa s ohľadom na účel havarijného poistenia javí ako príliš paušálne a, samozrejme, v právnom vzťahu zvýhodňujúce poisťovňu,“ tvrdí právnička Silvia Hlavačková z TaylorWessing e/n/w/c.

Problém je v tom, že rozsah závažných priestupkov v zmluvných podmienkach pri havarijnom poistení je nad rámec Občianskeho zákonníka. Ten umožňuje znížiť plnenie len pri vedomom porušení predpisov, pričom podmienky pri havarijnom poistení to umožnia, aj keď k nemu dôjde nevedome.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 254
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 360
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 13 256
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 155
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 156
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 513
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 770
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 905
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 760
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 730
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Záujem je vyšší ako v piatok, Naď upozorňuje, že ľudí z iných okresov nemusia otestovať (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Ľudia čakajú na testovanie v obci Kľušov v bardejovskom okrese.
Premiér Igor Matovič pomáha priamo v odbernom tíme v Tvrdošíne.

Prečo sú tu vojaci, nemajú čo robiť? Veľká reportáž z Oravy

Na testy čakali ľudia v chladnom počasí aj hodinu.

Celološné testovanie na Orave.
Tao Hart.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.