SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Havarované auto po oprave je drahšie ako nehavarované

Ide o tvrdenie poisťovní. Z povinného zmluvného poistenia si preto poškodený motorista nesplatí celú opravu havarovaného vozidla.

Ak sa stane nehoda bez vášho zavinenia, musíte počítať s tým, že za opravu auta si sčasti zaplatíte z vlastného vrecka alebo z havarijného poistenia.Ak sa stane nehoda bez vášho zavinenia, musíte počítať s tým, že za opravu auta si sčasti zaplatíte z vlastného vrecka alebo z havarijného poistenia. (Zdroj: SME - RASŤO CHVÁLA)

Ministerstvo spravodlivosti plánuje meniť celý zákon.

BRATISLAVA. Antonovi z Bratislavy nabúrali na parkovisku pred obchodným centrom auto. S vinníkom spísali záznam o nehode a udalosť nahlásili poisťovni.

Obaja mali povinné zmluvné poistenie, Anton si dal auto opraviť v servise, ktorý mu vybrala poisťovňa vinníka nehody. Z jeho poistky Antonovi uhradili škodu.

„Zaplatil som za opravu 2000 eur. Faktúru som odovzdal poisťovni a o dva týždne prišli peniaze. Zistil som, že mi poslali len 1490 eur,“ tvrdí Anton.

Zvyšok, teda 510 eur, si musel doplatiť z vlastného.

Spôsob, ako sa neobohatiť

Allianz­ - Slovenská poisťovňa oznámila, že uznáva len časť nákladov zaplatených za opravu. Odôvodnila to tým, že havarované dielce boli staršie, kým po oprave Anton dostal na auto nové, tým by sa mohol obohatiť.

Ak by Anton chcel predať havarované auto po oprave, mal by zaň podľa logiky poisťovne dostať o 510 eur viac, ako keby ho predával pred haváriou. Podobne pritom argumentujú všetky poisťovne, ktoré sa svorne odvolávajú na Občiansky zákonník.

„V tomto ustanovení je vyslovená zásada, že na určenie výšky škody je rozhodujúca cena veci v čase, keď bola poškodená či zničená s prihliadnutím na jej pokles vyplývajúci z jej veku, teda amortizácie,“ tvrdí hovorca Allianz­ - Slovenskej poisťovne Gabriel Tóth.

Na túto realitu si už klienti poisťovní zvykli. „Vhodnou radou je, aby si pri starších autách podľa možností nevymieňali poškodené dielce novými. Čo sa dá vyklepať, vygitovať a nalakovať, treba nechať opraviť. Zo servisných prác sa totiž amortizácia neodpočítava,“ vysvetľuje poistný poradca Peter Világi.

Zmena by podľa neho mohla nastať, ak by boli poškodení ochotnejší súdiť sa s poisťovňami. Hoci si na poisťovňu zanadávajú, súdiť sa s ňou idú len sporadicky a poisťovne sa na to spoliehajú.

Poisťovne ustupujú

V Česku pritom už v roku 2008 tamojší Ústavný súd zakázal odpočty rozdielov medzi opotrebovanými a novými súčiastkami.

Vyslovil zároveň názor, že k zhodnoteniu vozidla nedôjde, pretože hodnota havarovaného auta je vždy nižšia ako hodnota toho, čo nehavarovalo. Nové dielce zo servisu na tom nič nezmenia.

Poškodený navyše podľa súdu žiadnu povinnosť zo zmluvy neporušil, pretože nehodu nespôsobil.

„U nás prebehlo úspešne zopár súdnych sporov, ale všetky skončili na okresných súdoch. Poisťovne sa na krajské súdy radšej neodvolali, pretože šlo pre ne o relatívne malé sumy,“ tvrdí konateľ spoločnosti Poistná udalosť Rastislav Valkovič.

Pravdepodobne sa obávali, že ak prehrajú na krajskom súde, v budúcnosti by sa týmto rozhodnutím mohli riadiť okresné súdy.

V prospech klientov

Ministerstvo spravodlivosti tvrdí, že pre praktiky poisťovni plánuje zmeniť celý Občiansky zákonník aj v prospech klientov. Na rokovanie vlády by sa návrh mohol dostať na jeseň budúceho roka.

„Zmena bude vychádzať zo zásady, podľa ktorej má poškodený nárok na náhradu celej škody a tiež to, že poskytnutím náhrady by sa mal poškodený dostať do stavu, aký bol pred škodovou udalosťou,“ povedal hovorca ministerstva Pavol Kubík.

Malo by sa teda presne vyjadriť, že náhrada škody v poistnom plnení má vrátiť poškodeného do stavu, v ktorom by bol, ak by nedošlo k havárii.

Havarijné poistky si poisťovne zvýhodnili

Zmluvné podmienky majú poisťovne také široké, že im umožňujú krátiť plnenia nad rámec Občianskeho zákonníka.

BRATISLAVA. Všeobecné zmluvné podmienky poisťovní sú dlhé, napísané malými písmenami, rozčlenené do článkov a bodov. Do zmlúv sa často môžu dostať podmienky, o ktorých sa klient dozvie, až keď vznikne poistná udalosť. Odlišnosti medzi poisťovňami sú v tomto smere nepatrné.

Príkladom sú podmienky havarijného poistenia. Poisťovňa môže znížiť poistné plnenie pri závažnom porušení zákona o cestnej premávke.

V podmienkach poisťovne Wüstenrot je len odkaz na spomínaný zákon, v iných poisťovniach nie je. Zákon o cestnej premávke sú vodiči povinní poznať, jeho znalosť sa predpokladá aj preto, že získali vodičské oprávnenie. Pri podpise zmluvy ho klienti nemajú k dispozícii.

Dať prednosť v jazde

Nie všetci si uvedomujú, že medzi závažné porušenia okrem jazdy pod vplyvom alkoholu, drog či rýchlej jazdy patrí aj nedanie prednosti v jazde. Poisťovne tu môžu zraziť z poistného plnenia 20 až 40 percent, v prípade alkoholu nevyplatia ani cent.

„Ak sú preukázané dôvody, pre ktoré je poisťovňa oprávnená znížiť poistné plnenie, rozsah závisí od ich závažnosti. Nie je stanovený limit,“ povedala hovorkyňa Wüstenrotu Daniela Vlčková.

Ak však bola križovatka nedostatočné označená, poisťovňa by podľa Občianskeho zákonníka nemala znížiť poistné plnenie, lebo nešlo o vedomé porušenie predpisov. V praxi poisťovne každý prípad študujú, ale odkaz na zákon o cestnej premávke im umožňuje znížiť poistné plnenia takmer stále.

V nesprospech vodiča

„Odkaz na ustanovenie sa s ohľadom na účel havarijného poistenia javí ako príliš paušálne a, samozrejme, v právnom vzťahu zvýhodňujúce poisťovňu,“ tvrdí právnička Silvia Hlavačková z TaylorWessing e/n/w/c.

Problém je v tom, že rozsah závažných priestupkov v zmluvných podmienkach pri havarijnom poistení je nad rámec Občianskeho zákonníka. Ten umožňuje znížiť plnenie len pri vedomom porušení predpisov, pričom podmienky pri havarijnom poistení to umožnia, aj keď k nemu dôjde nevedome.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  2. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  3. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  4. Spánok – základ pevných vzťahov
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  7. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  8. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  9. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  2. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  7. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  10. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 688
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 878
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 068
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 539
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 492
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 162
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 083
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 900
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 582
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 465
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Mysleli sme to dobre, ale dopadlo to ako vždy.


17. okt
August 2021. Polícia odvádza notára do väzby.

Škoda dosiahla 1,8 milióna.


18 h
Chuligánska bitka.

Hrozí Trnave kontumácia?


13 h
Peter Tkačenko

Ďalšie plošné testovanie už koalícia nemusí prežiť.


17. okt

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


2 h
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt

Blogy SME

  1. Adriana Boysová: Heuréka
  2. Rudolf Pado: Vekslákové národné parky
  3. Martin Pilnik: Nezaočkovaní Rumuni poslali v lete "zbytočné" vakcíny Dánom, dnes Dáni poslali Rumunom ventilátory. Rumuni majú 50x viac mŕtvych.
  4. Rudolfa Vallová: Nezmýlil sa pán Fico?
  5. Andrej Danko: Pýtam sa páni podnikatelia a živnostníci, s čím vám pomohli členovia SaS?
  6. Peter Jurkovský: Ako vznikla počítačová hra Juro Janosik
  7. Matúš Lazúr: Čo tak začať očkovať v dušičkovom čase pri vchode na cintoríny? Nech ľudia názorne vidia alternatívu ktorá im hrozí.
  8. Július Kovács: Dotujeme násilie v Slovenskom futbale a roznášanie covidu
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 444
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 272
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 256
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 5 705
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 593
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 140
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 732
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 408
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu