PARÍŽ. Elie Chauvin pôvodne nemal v pláne kúpiť si nové auto, keď sa zastavil v predajni automobilky Hyundai.
Nakoniec z nej odišiel so zmluvou na kúpu dvoch vozidiel za cenu jedného. Takej výhodnej ponuke nemohol tento stavbár na dôchodku odolať, konštatuje agentúra Reuters.
"Bola to ponuka, ktorú som si nemohol nevšimnúť," vyhlásil 63-ročný Chauvin. "Za normálnych okolností by som si nové auto nekúpil," dodal.
Z predajne tak Chauvin odišiel so zmluvou na kúpu modelu ix35 a na ďalší model i10 mini, ktoré "dostal" za symbolické 1 euro.
Dopyt po automobiloch na starom kontinente pre krízu vytrvalo klesá. Predajcovia sú tak nútení hľadať spôsob, ako prilákať klientov, vrátane znižovania cien.
Priemerná výška zľavy na najpredávanejšie modely dosiahla v máji 17 percent alebo 2518 eur na jedno vozidlo.
Okrem Nemcov majú všetci problémy
Takmer všetci producenti áut zápasia v Európe s finančnými problémami, s výnimkou nemeckých výrobcov luxusných modelov a koncernu Volkswagen.
Taliansky Fiat zaznamenal vlani v Európe stratu 704 miliónov eur, európske divízie amerických firiem Ford a General Motors vykázali každá stratu vo výške 1,8 miliardy eur a čistá strata francúzskej firmy PSA Peugeot Citroen za minulý rok sa vyšplhala na 5 miliárd eur.
Hyundai stavil teraz všetko na zľavy a výhodné ceny, Toyota zase na extra výbavu, ako sú parkovacie kamery a ďalšie lákadlá, ktoré sú v cene základného modelu prípadne za symbolické 1 euro.
Automobilky dosiahli na dno odbytu
Všetci výrobcovia však zhodne a optimisticky veria, že pokles odbytu už narazil na svoje dno.
"Neoficiálne údaje od európskych dodávateľov naznačujú, že úroveň produkcie áut dosiahla v 2. štvrťroku najnižší bod a teraz sa začína zlepšovať," uviedol Stefan Burgstaller, analytik spoločnosti Goldman Sachs.
Napríklad, v júni 2013 sa počet zaregistrovaných nových vozidiel v západnej Európe medziročne znížil o 6,1 percenta.
Ale v medzimesačnom porovnaní a po očistení od sezónnych vplyvov vzrástol na 11,7 milióna z májových 11,6 milióna áut. To bol zatiaľ najlepší výsledok v tomto roku.
Pozitívne signály o ožívaní predaja však zatieňuje fakt, že mnohí zákazníci využili obrovské zľavy a kúpili si nové auto skôr, ako mali pôvodne v pláne. To môže mať negatívny vplyv na budúci odbyt. Navyše, veľké zľavy nie sú dlhodobo udržateľné a po ich zrušení sa môže dopyt po autách znova prepadnúť.
Najveľkorysejšie zľavy ponúkol európskym klientom americký koncern GM. Konkrétnejšie, bonusy na modely Opel dosiahli v období január - máj v priemere 3301 eur na jedno vozidlo.
Pri modeloch Ford sa pohybovali okolo úrovne 2632 eur na auto a Renault ponúkol klientom priemernú zľavu 2291 eur/auto.