SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Autobusári pomalou jazdou predpisy neporušujú

Na miestach, kde by vodiči mohli jazdiť 90 km/h, jazdia autobusy polovičnou rýchlosťou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Miroslava Cibulková)

Miro: "Chcem sa opýtať, či vodiči autobusov neporušujú pravidlá cestnej premávky bezdôvodne pomalou jazdou.

Konkrétne medzi Tvrdošínom a Nižnou, kde sa bežne jazdí 90 km/h a v zákrute 70 km/h, išiel autobus priemernou rýchlosťou cca 46 km/h. Maximálne to vytiahol na 54 km/h. A aj to len raz, aby potom mohol ísť na voľnobehu.

Takto jazdí väčšina autobusov na spomínanom úseku. Nebezpečné je to najmä ráno, keď sa mnohí ponáhľajú do práce. Je to úsek, kde je problém predbiehať, ale nájde sa dosť nedisciplinovaných, ktorí to risknú a vznikajú nebezpečné situácie."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Predpisy vyžadujú od vodičov prispôsobiť rýchlosť vozidla najmä

  • svojim schopnostiam,
  • vlastnostiam vozidla a nákladu,
  • poveternostným podmienkam,
  • stavu a povahe vozovky a
  • iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.

To, že mimo obce smieme jazdiť na cestách najviac 90 km/h, neznamená, že vodiči majú zakázané jazdiť pomalšie. Vo väčšine prípadov.

Diaľnice a rýchlostné cesty sú výnimkou, pretože na nich zákon predpisuje jazdiť mimo obce najmenej 80 km/h a v obci najmenej 65 km/h.

Šoféri autobusov a aj ďalších vozidiel, ktorých prípustná celková hmotnosť prevyšuje 3,5 tony, smú jazdiť aj tak pomaly, ako napísal Miro.

Nesmú ale zabúdať na nasledovné pravidlo: "Vodič pri jazde do svahu je povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním; ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel."

Skryť Vypnúť reklamu

Pomalá jazda nie je rizikom

Nebezpečenstvom nie sú vodiči, ktorí jazdia pomaly. Pomalá jazda, ak sa do toho nezapojilo iné porušenie pravidiel, sa na rozdiel od predchádzania ešte nestala príčinou dopravnej nehody.

Rizikoví sú predovšetkým tí, ktorí podľahnú panike z neskorého príchodu do cieľa alebo z nenaplnenia pocitu šťastia z rýchlej jazdy a riskujú predbiehanie v nebezpečných situáciách.

Predpisy umožňujú vodičom predbiehať len vtedy, ak máte pred sebou dostatočný rozhľad na bezpečné predchádzanie, ak sa môžete bezpečne zaradiť pred predchádzané vozidlo, ak pritom nikoho neohrozíte a tak ďalej.

Možnosti, ako zrýchliť premávku

Vodiči v úseku, kde často jazdia pomalé vozidlá, majú len tri možnosti, ako zvýšiť rýchlosť premávky v úseku.

Skryť Vypnúť reklamu

Buď budú volať na úsek políciu, ktorá má oprávnenie zastaviť pomalé vozidlo, riadiť v úseku premávku a umožniť rýchlejším vozidlám dostať sa bezpečne pred autobus, alebo požiadajú správcu cesty, aby na úsek osadil dopravnú značku predpisujúcu minimálnu rýchlosť jazdy.

Treťou možnosťou je tolerovať autobusárov a buď si privstať alebo využívať bezpečnú možnosť predchádzania. Šoféri autobusov, z toho čo napísal Miro, pravdepodobne sa snažia svojou jazdou ušetriť palivo.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 533
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 718
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 576
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 391
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 977
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 720
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 423
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 374
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 337
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 213
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Testovanie v Dolnom Kubíne.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N