BREZNO. Štúdia Techospace na autosalóne v Ženeve naznačila, že Citroen pripravuje rodinný kompaktný van s nádychom budúcnosti.
Mnohé prvky štúdie sa dostali až do sériovej výroby a reálne auto naozaj vyzerá ako kombinácia kozmickej lode s bežným vozidlom.
Škoda čiernej farby testovacieho auta, pretože inak by vynikli zaujímavé tvary takmer 4,43 metra dlhej karosérie.
Dizajnová jedinečnosť zrejme poteší mnohých motoristov, navyše zaručuje slušnú aerodynamiku a nízky šum obtekajúceho vzduchu na diaľnici.
Dnes, keď sa autá na seba často veľmi podobajú, je C4 Picasso Technospace rozhodne výrazným spestrením.
Radšej bez panoramatickej strechy
Testovacie vozidlo v najvyššej výbave so zatiaľ najsilnejším dieselom, s robotizovanou prevodovkou a množstvom príplatkových prvkov ukazovalo všetko, čo novinka dokáže.
Preto mali predné sedadlá masážnu výbavu a interiér kožené čalúnenie. Masírovanie je dosť nevýrazné, ale potešila elektricky zdvíhateľná opierka spolujazdcových nôh vhodná na dlhé cesty ako opora pri spánku. V tomto ohľade je o komfort spolujazdca postarané.
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1480 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1500 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 1010 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 450 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1430 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1500 |
výška krajné sedadlá (mm) | 880-940 |
výška stredné sedadlo (mm) | 875 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 450/450 |
Ak chcete vzadu voziť dospelých alebo vyššie postavy neobjednávajte si strešné okno. Ukrytý mechanizmus zaťahovacej rolety okna odoberá neskutočne veľa miesta nad hlavami vzadu.
Inak v oblasti nôh nemožno priestoru nič vytknúť. Navyše trojica zadných sedadiel je posúvateľná. Zmysel Citroenu pre rodinné využitie auta dokumentujú regulovateľné výduchy ventilácie pre zadných cestujúcich v stredových B stĺpikoch, veľké odkladacie boxy a príkladný komfort nastupovania.
Presklená strecha chýbať nebude, pretože predĺžené čelné sklo siaha až nad hlavu vodiča a pri odclonení ponúka slušný výhľad na oblohu, semafory a budovy.
Ponúka dva svety
V batožinovom priestore nájdete rovnú podlahu v jednej línii s nízkou nakladacou hranou. Papierový objem 537 litrov sa nám bez dvojitej podlahy, so skosenou zadnou časťou zdá až neuveriteľný. Čiastočnú revolúciu v prednej časti prinášajú najmä elektronické prvky a dva veľké displeje.
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm) | 610 |
nakladacia hrana dnu (mm) | 0 |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 1170 |
výška kufra po roletu (mm) | 530 |
nakladací otvor výška šikmo/výška kolmo/šírka (mm) | 970/830/1030 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 830/1680 |
Chvíľu trvá, kým sa začnete vo všetkom orientovať a využívať funkcie bez zbytočných preklikov. Navyše dotykové ovládanie potrebuje často precízny dotyk prstu a na ten nie sú v premávke vždy podmienky.
Na jednej strane Citroen ponúka perfektný multifunkčný volant s čisto mechanickým a príkladným ovládaním, na druhej strane ultramoderné dotykové ovládanie s milión funkciami komplikuje prácu za volantom.
Je úžasné, ak sa podarí pripojiť na internet (nám to cez telefón nešlo) a nájsť v okolí všetko, čo treba, od reštaurácie až po služby. Ale keď chcete zmeniť nastavenie klimatizácie z auto na "soft", treba otvoriť menu a tam kliknúť.
Obdiv ku všetkým funkciám a možnostiam s extra grafikou končí, keď ich chcete rýchlo a presne použiť v premávke. Už len nastavovanie prednastavených bežných hodnôt povolených rýchlosti do tempomatu trvá nekonečne dlho.
Preto sme radšej využili bežné nastavenie aktuálnej rýchlosti na volante. Viac by potešilo, keby radar aktívneho tempomatu udržiaval výkyv rýchlosti auta vpredu.
Ak začne auto vpredu výraznejšie spomaľovať, Citroen C4 Technospace pribrzdí, ale hneď v sprievode zvukového aj vizuálneho upozornenia radar vypne.
Pri malom rozdiele rýchlostí ostane zapnutý, ale po uvoľnení dráhy mu dlho trvá, kým začne zvyšovať rýchlosť späť.
Naozaj slušne brzdí
Citroen venoval veľa pozornosti dizajnu, novým materiálom, estetike a multimediálnemu svetu na palube. Akoby však trochu zabudol na podvozok, ktorý je na nerovnostiach tvrdý a bokom ostalo doladenie citlivosti riadenia.
Musíme však pochváliť výborné brzdy (na kvalitnom asfalte) a zásah asistenta neželaného opustenia jazdného pruhu, ktorý pri vychýlení auta cez čiaru a bez smerovky, pošklbáva pásom vodiča.
Česť mechaniky zachraňuje aj tichý motor 1,6 HDi 115, ktorý svoje kvality už neraz ukázal. Ani systém štart/stop mu neprekáža, keby nebol v spojení s robotizovanou prevodovkou. Tá má v tejto generácii podstatne lepšie pohýnanie, kedy sa pri manévrovaní plynule rozbieha už po uvoľnení brzdy.
Z testovacieho zápisníka
Vozidlo | Citroen |
Verzia | C4 Picasso Technospace |
Stav tachometra (km) | 2656 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1555 |
Počasie počas testu | Jasno |
Teplota (°C) | 25 |
Stabilizačný systém | áno |
Pneumatiky | Michelin Primacy 3 |
Rozmer a index pneumatík | 205/55 R17 |
Spotreba - úsporne (l/100km) | 4,7 |
Spotreba - záťaž (l/100km) | 6,8 |
Spotreba - bežný priemer (l/100km) | 5,6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 12,64 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 34,68 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s) | 5,39 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s) | 5,49 |
Šesťstupňový robotizovaný automat svoj tieň neprekročí a radšej odporúčame manuálnu prevodovku. Táto si nerozumie so systémom štart-stop a pri radení smerom hore zbytočne dlho uberie plyn.
Uberá tak inak dobrému motoru zrýchlenie a strata rýchlosti pri rozbiehaní sa prejavuje aj na spotrebe. Pri meraní pružnosti zo 70 na 100 km/h sa ukázala štvorka skoro rovnako dobrá ako trojka, pretože tretí stupeň je pred stovkou ďaleko za špičkou výkonu, ktorá je pri 3600 otáčkach.
Citroen bol nositeľom pokroku a hlavne netradičných myšlienok v automobilovom priemysle. Na jednej strane to veci posúva dopredu a na druhej je v tom isté riziko, že sa nemusia stretnúť s pochopením.
Nové C4 Picasso Technospace je auto vyvolávajúce rôzne reakcie a môže fanúšikov polarizovať. Čakali sme mäkší podvozok a prepracovanejšiu mechaniku.
Užívateľské postrehy z testu
Rezervné koleso | Dojazdové Continental pre prípad núdze s rozmerom 135/90 R16 |
Hrdlo nádrže | Centrálne uzamykateľné, bezvíčkové hrdlo |
Otváranie veka kufra, madlá | Diaľkové ovládanie elektrického otvárania, elektrické zatváranie tlačidlom, pri dovieraní trochu hlučné. |
Sklápanie operadiel | Tri samostatné sedadlá rovnakej šírky, posúvateľné, operadlá sa sklápajú do jednej roviny s dnom kufra. Sedák klesá o pár centimetrov nižšie. Pri manipulácii s operadlami treba pomerne silno potiahnuť za textilnú slučku, ktorá má pri vyťahovaní dve polohy. Prvá poloha odistí sedadlo a posunutie dopredu a až druhá poloha uvoľní sklopenie. |
Nastavovanie sedadla | Vodičove sedadlo má v testovanej najvyššej výbave elektrické ovládanie s pamäťou, vrátane masážneho modulu. Sedadlo spolujazdca rovnako vybavené masážnou funkciou treba pozdĺžne posúvať manuálne, pretože funkcia tlačidla na pozdĺžny posuv je napojená na vysúvanie podložky pod nohy spolujazdca. Hlavové opierky s výraznou bočnou oporou hlavy sú výborné pre relax a spánok spolujazdca. |
Nastavovanie sedadiel vzadu | Všetky tri možno nezávisle posúvať v rozsahu 13 centimetrov. Objem batožinového priestoru potom narastie z 537 na 630 litrov. Zrejme ide o objem po strechu a nie po plató. |
Dvojité dno kufra | Nemá, dno kufra je v jednej rovine s nakladacou hranou. Drobnosti možno uložiť do priestoru okolo rezervy. Vo výplni z tvrdeného polystyrénu sú drobné odkladacie boxy pod dnom. Kufor má konštantnú šírku bez vybraní alebo boxov po bokoch. Citroen ponúka vyberateľný lampáš, ktorá bežne slúži ako osvetlenie kufra. |
Upevnenie nákladu | Len štyri kovové oká na pripevnenie siete a dva plastové háčiky na malú tašku. |
Čalúnenie interiéru | Dvojfarebné kožené čalúnenie. Pocitovo veľmi kvalitná a na dotyk príjemná koža. |
Pohodlie nastupovania | Výborné vpredu aj vzadu, najmä v oblasti nôh. Prahy sú pomerne nízke. |
Odomykanie/vstup do auta | Bezkľúčový "keyless" reaguje do približne štyroch metrov od auta, miesto na dotyk pre zamknutie je na predných aj zadných dverách, čo vyzerá byť praktické. Ak zamknete auto tlačidlom, môžete odomknúť hmatom na kľučku. Pri otvorení kufra sa odomkne celé auto a po zatvorení veka sa auto nezamkne. Treba to urobiť ovládačom alebo dotykom kľučky. Výrobca urobil dobrú ochranu pred zabuchnutím kľúčov - ovládača v aute. |
Ochrana prahov pred špinou | Prídavná tesniaca guma na spodnom leme dverí ako sa používa pri SUV. |
Otváranie kapoty | Predná kapota je krátka a veľmi ľahká, odistenie kapoty pri otváraní intuitívne. |
Doplnenie ostrekovača | Ostrekovač je veľmi dobre prístupný so širokým hrdlom. Kvôli prudkému zalomeniu treba nalievať tekutinu veľmi pomaly. |
Kontrola oleja | Kontrola stavu oleja veľmi praktická. |
Predné svetlá - technika | Výrazné LED zabezpečujú denné svietenie a fungujú aj ako parkovacie obrysové svetlá akurát s polovičnou intenzitou svietenia. Stretávacie xenónové svetlo má natáčanie do zákruty avšak aj výškové manuálne nastavenie pri vodičovi. Prepnutie na diaľkové aktivuje halogénový svetlomet a zároveň odcloní xenónové svetlo. |
Predné svetlá účinok | Diaľkové svetlo funguje výborne najmä na diaľnici. Stretávacie svetlá majú na ceste ostrú hranu medzi tmou a osvetlenou časťou cesty. |
Výhľad vodiča, posed | Výborne presvetlený interiér, výborný výhľad vodiča aj s dvojitým predným stĺpikom. Zadná parkovacia kamera slušne reaguje pri cúvaní z tieňa na ostré slnko alebo opačne. |
Jazyk auta | Niekoľko svetových jazykov, ale zo slovanských len poľský a ruský. |
Jazyk navigácie | Niekoľko svetových jazykov, ale zo slovanských len poľský a ruský. |
Ovládanie palubného počítača | Na páčke pod volantom, niektoré funkcie cez dotykový displej. Počítadlo kilometrov, priemernej rýchlosti a spotreby tradične ako v PSA, |
Ovládanie navigácie | Dotykový displej, celkom zrozumiteľné, avšak veľa preklikávania a zbytočné grafické prelínanie na displeji, reakcia by mohla byť pohotovejšia, niektoré ikony vzhľadom na dotykové ovládanie väčšie. |
Grafika displeja zobrazovanie | Výmena grafického podkladu alebo témy trvá dlho, grafika ako taká a zobrazenie je na vysokej úrovni. |
ESP | Áno, vypínateľné do 50 km/h |
Komfort podvozka - kvalita | Na kvalitnom asfalte celkom dobre drží stopu, ale na nerovnej ceste je veľmi tvrdý, priečne nerovnosti mu robia problém. Na pneumatikách s rozmerom 205/55 R17 sme čakali vyšší komfort. |
Kvalita radenia | Robotizovaná prevodovka doznala pár zlepšení pri pohýnaní a reakcii na plyn pri parkovaní. Stále radšej odporúčame manuálnu prevodovku. Preradenia smerom hore sú zbytočne dlhé. |
Okná, zrkadlá | Elektrické ovládanie predných aj zadných okien elektrické, dokonca vzadu tiež dvojitá funkcia tlačidla s nastavením polohy alebo celým stiahnutím okna na jeden klik. Zadné okná zatmavené, elektrická detská poistka pri šoférovi a výborná manipulácia. Dostupná tiež komfortná funkcia otvorenia a zatvorenia všetkých okien na kľúči diaľkového ovládania. Spätné zrkadlá vyhrievané a elektricky ovládateľné vrátane sklápania. |
Klimatizácia - funkcia | Dvojzónová plne automatická a ovládateľná cez displej. Vďaka režimu soft funguje veľmi príkladne a neobťažuje posádku. |
Odkladacie priestory | Medzi prednými sedadlami excelentné odkladacie boxy aj pod stredovou konzolou, okrem multimediálnych konektorov v podobe dvoch USB bola súčasťou vybavenia aj zásuvka na 220V (120W). |
Kupujem - nekupujem
Mám rád rodinné autá, najmä šikovnosť Francúzov pri navrhovaní reálne praktického interiéru, ale C4 Picasso mi neulahodilo. Nie som s týmto autom na jednej vlne a preto nekupujem.
Rasťo Chvála
|
Výsadou modelov C4 Picasso je ventilácia pre pasažierov vzadu aj s praktickou reguláciou, ktorá robí cestovanie príjemným. |
|
Centrom pozornosti sú dva veľké displeje s výborným zobrazením. Spodný dotykový displej umožňuje šoférovi ovládať väčšinu funkcií auta avšak výrazne odpútava pozornosť. |
|
Zadné svetlá majú výborne spracovanie, zaujímavý dizajn a inšpiráciu v Nemeckej konkurencii. |
|
Spolu s halogénovou žiarovkou diaľkových svetiel sa odcloní aj základný xenónový svetlomet ako klasické bi-xenóny. Výšku stretávacích svetiel možno meniť ovládačom od vodiča. |
|
Vyklápacie stolíky v operadlách predných sedadiel majú vlastné svetlo na čítanie a gumený pás na upevnenie fľašky. Dospelému sú však nízko. |
|
Palubný systém dokáže neskutočné veci vrátane pripojenia na internet a aktívneho vyhľadávania služieb v meste. Počítač pripomína aj tým, že pri zmene podkladovej grafiky displeja sa systém reštartuje a trvá mu to takmer minútu. |
|
Inováciu v štýle zobrazenia navigácie predstavuje hlavný displej, kde je mapa ako pozadie a do pravého kruhu sú vytiahnuté navigačné príkazy. |
|
Kokpitu nechýba priestor a ľahkosť nastupovania je doslova excelentná. Volant má výborný tvar a prehľadné ovládanie. |
|
Výrobca stavil všetko na dotykové ovládanie a netradičný povrch. Občas treba na ikony hlavného menu mimo displeja výraznejšie zatlačiť. |
|
Úložný priestor má po sklopení operadiel do jednej roviny s dnom kufra dĺžku 168 centimetrov. |
|
Tri posuvné zadné sedadlá majú rovnakú šírku a čiastočne polohovateľné operadlá. Veľmi pozitívne hodnotíme nevyčnievajúce kotvy bezpečnostných pásov. |
Technické parametre
Značka | Citroen |
Model | C4 Picasso Technospace |
Motor | 1,6 e-HDi 115 |
Počet valcov/ventilov | 4 |
Zdvihový objem (cm3) | 1560 |
Výkon (kw(k)) | 84 (115) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 3600 |
Krútiaci moment (Nm) | 270 |
Pri otáčkach (ot./min) | 1750-2500 |
Emisie CO2 (g/km) | 105 |
Prevodovka | robotizovaná |
Počet prev. stupňov | 6 |
Rázvor náprav (mm) | 2785 |
Dĺžka (mm) | 4428 |
Šírka (mm) | 1826 |
Výška (mm) | 1625 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1555 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Objem batož. priestoru (l) | 537-630/1709 |
Priemer otáčania (m) | 10,84 |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 12,3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 189 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 4,5 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 3,8 |
Kombinovaná spotreba (l/100km) | 4,0 |
Cena modelu od (eur) | 16.990 |
Cena test. verzie od (eur) | 22.290 |