V Žiline si Ján kúpil vozidlo. Jeho pôvodný majiteľ nebol schopný ani mesiac od predaja vozidla zrealizovať na polícii prepis vozidla na nového majiteľa.
Pôvodný majiteľ sa podľa Miroslava Strelca z poverenej služby kontroly originality, Iris Ident, potreboval zbaviť vozidla, ktoré mu zablokoval exekútor.
"O jeho neserióznom jednaní svedčí aj stočený odometer, na ktorom boli stočené kilometre z vyše 240 tisíc na 135 tisíc. Ján kúpil vozidlo, ktoré síce podľa kúpnopredajnej zmluvy vlastní, no preregistrovať na seba ho kvôli exekučnej blokácii nemôže," uviedol Miroslav Strelec.
Kúpa ojazdeného vozidla je rizikom
Pri kúpe ojazdeného vozidla je veľké riziko, že natrafíte na vozidlo, ktoré pochádza z krádeže, je poskladané z viacerých častí, alebo má falošné identifikátory, či doklady.
Na Slovensku je podľa Strelca pomerne bežné, že záujemca si vyhliadne automobil, „voľným okom“ ho prehliadne, prevezie sa a v prípade, ak sa navonok neprejavia žiadne chyby a nedostatky, vozidlo si kúpi.
"Až potom si uvedomí, že sa chce o jeho minulosti dozvedieť viac, ale to už neskoro," dodal Strelec.
Neraz sa stali prípady, keď až po kúpe nový majiteľ zistil, že jeho vozidlo pochádza z trestnej činnosti. Napríklad, keď mu ho zabaví polícia. Alebo, že jeho automobil má stočené počítadlo prejazdenej vzdialenosti – odometer.
Kontrola originality odhalí prípadné klamstvá predajcu
Podobným situáciám sa dá predísť. Podľa poverenej služby kontroly originality sa stačí pred kúpou vozidla zaujímať o jeho históriu.
Na stránke www.ko.sk je prístupný nástroj na overenia vozidla.
Pokiaľ vozidlo absolvovalo kontrolu originality a potenciálny kupujúci si do nástroja zadá parametre ako VIN, alebo číslo kontrolnej nálepky, tak sa zobrazia informácie, ktoré zistili na kontrole originality.
Kupujúci tak má možnosť porovnať si tieto informácie s údajmi, ktoré získal od predajcu.
Zistí aj ďalšie údaje, ktoré sa overujú pri kontrole originality:
- či je na vozidle exekúcia,
- dozvie sa o skrytých opravách (zisťujú sa meraním povlakovej vrstvy, fotia sa poškodené miesta a celkový vzhľad vozidla),
- v čase kontroly originality sa zaznamenáva aj stav odometra,
- zisťuje sa, či je alebo nie je vozidlo spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách z hľadiska pravosti identifikátorov na vozidle, pravosti dokladov od vozidla a neoprávnených zásahov do konštrukcie vozidla,
- overuje sa vozidlo a jeho doklady v pátracích evidenciách na Slovensku i v zahraničí.
"Rôzne certifikáty a garancie zavádzajú, nakoľko spoločnosti, ktoré ich vydávajú, sa dostanú len k údajom zo slovenských pátracích systémov. Na rozdiel od kontrol originality nemajú k pátracím systémom v zahraničí prístup. Relevantný je Odborný posudok kontroly originality, ktorého obsah sa musí zhodovať s údajmi na www.ko.sk. Pokiaľ je v doklade iný údaj, ako na web stránke, potom môže ísť o podvrh," upozornil Miroslav Strelec.
Odporúča, aby kupujúci vyžadoval od predajcu pristavenie vozidla na kontrolu originality ešte pred jeho kúpou.