BRATISLAVA. Pre niekoho utrpenie, pre iných zážitok, či relax. Sami najlepšie viete, že ak sa vyberiete na dovolenku autom, musíte rátať so špecifickými situáciami v doprave, počítať s poruchou auta alebo netrpezlivými malými pasažiermi.
Len málokto celkom vynechá kontrolu vozidla pred cestou, napríklad k moru. Zvlášť, ak je vozidlo už mimo „povinných“ záručných kontrol, na ktoré by sme sa mali aspoň teoreticky spoľahnúť. Autá s vekom do troch rokov môžeme stále považovať za nové a tak nevyžadujú toľko pozornosti ako staršie ročníky.
Aj nové auto sa však vie rovnako nepríjemne pokaziť ako auto staršie a službu často vypovedá zložitá elektronika skôr ako mechanické diely.
Aspoň preventívne by ste svoje auto mali pred cestou prehliadnuť sami, alebo ak si na to netrúfate, zveriť časť odborných prác na servis, ktorému dôverujete. V prípade automobilov v záruke, by ste mali zvoliť servis s autorizáciu na vami vybranú značku.
Kontrola pred panelákom
Pneumatiky – Najzákladnejšou kontrolou je overenie správneho tlaku v pneumatikách. Referenčnú tabuľku s plniacimi tlakmi nájdete na veku hrdla palivovej nádrže alebo po otvorení vodičových dverí na „B“ stĺpiku. Počítajte s naloženým vozidlom a zvoľte tlak pre to určený.
Vizuálne vieme skontrolovať aj dezén pneumatiky, jeho hĺbku, prípadne (ne)súmernosť zjazdenia pneumatiky, ktorá môže prezradiť aj iný problém na danej náprave. Staršie zjazdené gumy vám nemusia poskytnúť rovnakú oporu, hlavne na mokrej vozovke.
Aj priemerný, alebo sviatočný vodič by mal vedieť vizuálne skontrolovať hladinu oleja, ktorú odčítame z meracieho „drôtu“ po vychladnutí motora, a len ak vozidlo stojí nenaklonené na rovine. Neodporúčame jazdiť na dovolenku na spodnej hranici.
Ak vaše vozidlo disponuje plnohodnotným rezervným, alebo náhradným dojazdovým kolesom, venujte čas aj jeho kontrole. Zároveň tak preveríte, či vám nechýba kľúč na kolesá, prípadne zdvihák.
Ak ste koleso nenašli, hľadajte lepiacu sadu s malým elektrickým kompresorom. Tí „šťastnejší“ vedia, že ich vozidlo má obuté pneumatiky typu RunFlat a obmedzenou rýchlosťou sa dopravia v prípade núdze do servisu aj s prázdnym kolesom.
Kvapaliny sú základ
Ak sa blíži čas výmeny oleja a motoru už olej chýba, odporúčame ho vymeniť ešte pred dovolenkou. Jedným dychom však dodávame, že vozidlá s počtom najazdených kilometrov do približne 100-tisíc, nemajú dôvod spotrebovávať výrazné množstvo oleja, a len v ojedinelých prípadoch motor vyžaduje dolievanie medzi samotnými výmenami.
Rovnako jednoducho viete skontrolovať stav chladiacej kvapaliny, ktorej množstvo tiež nesmie klesnúť pod označené minimum. Ak chladiaci systém motora vyžaduje dolievanie, svedčí to o jeho netesnosti, čo už vyžaduje odbornú kontrolu.
Malé množstvo chladiacej kvapaliny viete po vychladnutí motora doliať. Dbajte na dodržanie už používaného typu. Vhodnejšia ako čistá destilovaná voda, je vybraná nemrznúca zmes, pretože má o pár stupňov vyšší bod varu.
Kontrolu brzdovej kvapaliny by sme obísť nemali. Aj jej hladinu vieme skontrolovať vizuálne. Jej dostatok zabezpečí nie len funkčnosť bŕzd, ale často slúži aj ako kvapalina pre hydraulické spojky.
Ak nedisponujete potrebnou technikou, bod varu kvapaliny vám odmerajú len v servise. Životnosť kvapaliny zvyčajne niekoľkonásobne prekročí jej odporúčanú výmenu – dva roky. Aj tu však platí staré známe - dôveruj, ale preveruj.
Kontrolu množstva kvapaliny do ostrekovačov pripomínať nemusíme. Spomenieme snáď len to, aby ste pri výbere nevyberali to najlacnejšie na trhu. Môžete tak okrem „nízkej ceny“, získať pri ostrekovaní aj značný alkoholový zápach, alebo znížený účinok pri zotieraní zvyškov hmyzu, ktorého let skončil na vašom čelnom skle.
Čo urobia v servise navyše
Netvrdíme, že je nevyhnutné navštíviť váš servis vždy pred dlhšou cestou. Ak jazdíte pravidelne, sami najlepšie viete, či si váš automobil vyžaduje odbornú kontrolu, a s čím si poradíte sami. Šoféri, ktorí využívajú automobil len ako sluhu, môžu získať kontrolou v servise lepší prehľad o stave svoj auta.
V podmienkach servisu je možné skontrolovať stav vašich svetlometov, ich sklon, prípadne funkciu automatickej nivelizácie, stav klimatizácie a kontrolu jej filtra alebo skontrolovať riadiacu jednotku motora, v ktorej sú uložené prípadné chybové hlásenia.
Ak o to požiadate, alebo ak je to súčasťou preventívnej kontroly, vybavenejší servis alebo Stanica technickej kontroly (STK), vie preveriť aj stav bŕzd, účinok tlmičov, skontrolovať geometriu kolies, tesnosť motora a výfuku .... Ale to už máte za sebou kompletnú technickú kontrolu.
Sporná „medzinárodná“ povinná výbava
Napriek existencii tzv. Viedenského dohovoru o cestnej premávke z roku 1968, nemožno tento „dokument“ čítať len po riadkoch.
Každá krajina môže určiť obsah povinnej výbavy sama. Vo väčšine krajín Európskej únie, slovenská povinná výbava stačí, no výnimka potvrdzuje pravidlo a je vašou povinnosťou skontrolovať si špeciality štátu, do ktorého plánujete cestovať.
Vo vašom vlastnom záujme si skontrolujte obsah lekárničky a dobu expirácie jej obsahu. Dátum expirácie uvedený na obale lekárničky je len informatívny a hovorí o jej najstaršej časti, ktorú je možné nahradiť výmenou za novšiu, po zakúpení v lekárni.
Poslednou kontrolou, je kontrola stavu pohonných hmôt z pohodlia vášho šoférskeho kresla. Doplnenie PHM na území iného štátu môže vašu peňaženku aj potešiť. Šťastnú cestu.
Povinná výbava vozidla na území SR
Autolekárnička
Náhradné koleso s diskom a náhradou pneumatikou (lepiaca sada, alebo pneumatiky typu RunFlat)
Výstražný trojuholník
Reflexný odev/vesta (v dosahu zo sedadla vodiča)
Odporúčané
Hasiaci prístroj (nepovinné pre osobný automobil na území SR)
Žiarovky a poistky (nepovinné na území SR od 11/2009)
Ťažné lano (nepovinné na území SR od 11/2009)
Správa (záznam) o dopravnej nehode
Detská autosedačka/ tzv. podsedák (pre deti do 150 cm)
Automobily spaľujúce skvapalnený ropný plyn (LPG), alebo stlačený zemný plyn (CNG), musia byť v zadnej časti vozidla vybavené príslušným identifikačným znakom.