Pozrite si, ako vodiči ignorujú plnú čiaru

Poznáte významy čiar na ceste? Natočili sme video, v ktorom uvidíte situácie, ako sa nesmie jazdiť.

(Zdroj: Tomáš Novotný)

Jeden z najväčších neduhov vodičov na Slovensku je ignorovanie vodorovného dopravného značenia.

Akoby sa riadili podľa pointy v známom vtipe - "Pýtali sa vodiča, prečo prešiel cez plnú čiaru. Odpovedal: A čo pukla?"

Poznáte význam čiar na ceste?

ciary.jpgPredpokladáme, že väčšina vodičov význam vodorovného dopravného značenia pozná. Nájdu sa však aj takí, ktorí nevedia rozlúštiť, menej často používané značky.

E-mailom nám prišla otázka: "Čo znamená nové značenie na trase od Vrakune z gagarinovej smerom na obchvat na D1? Pribudla tam k plnej čiare prerušovaná a neviem rozlúštiť toto značenie."

Takéto značky sa používajú, ak chce správca cesty zakázať prechádzať z jedného jazdného pruhu do druhého a zároveň to povoliť pri prejazde z druhého pruhu do prvého. Ak je na vašej strane plná čiara, nesmiete prejsť do susedného jazdného pruhu. Ak je prerušovaná, smiete.

Cez ktoré čiary nesmie vodič prejsť

Cez plnú čiaru, ktorá je uprostred cesty, alebo oddeľuje jazdné pruhy, sa smie prechádzať len v prípade, ak je to potrebné na obchádzanie alebo na odbočovanie na miesto mimo cesty, na lesnú či poľnú cestu, na cestičku pre cyklistov alebo na vchádzanie na cestu.

To isté sa vzťahuje aj na "šrafovanie" na ceste, oficiálne nazvané šikmé rovnobežné čiary.

Dvojitú plnú čiaru smiete prechádzať, len ak je to potrebné na obchádzanie (napríklad prekážky cestnej premávky).

Prešli cez plnú, lebo sa ponáhľali

V nasledujúcich ukážkach uvidíte, ako sa to nemá. Väčšina vodičov prechádzala cez plnú čiaru, pretože sa ponáhľali. S tým samozrejme súvisí aj prekračovanie najvyšších povolených rýchlostí.

Väčšinou vám pritom ponáhľanie sa ušetrí najviac niekoľko minút. Zvyčajne sa ale vtedy výrazne zvyšuje riziko havárie.

Kým za čiaru môžete dostať najviac 60 eur, za rýchlosť vám v niektorých prípadoch môžu aj zadržať vodičský preukaz.

*Kameru do auta nám zapožičala spoločnosť Prestigio

V prvej ukážke sme odbočovali vľavo a preto sme sa držali v ľavom jazdnom pruhu. Vozidlo idúce pôvodne za nami nás predbehlo sprava, cez plnú čiaru a bez smeroviek.

Aj ďalšie vozidlo nás predchádzalo cez plnú čiaru, krátko za križovatkou a pár desiatok metrov pred vjazdom do obce. Nešli sme najvyššou povolenou rýchlosťou, pretože sa to na tých niekoľko sto metroch na nekvalitnej vozovke neoplatilo.

Ďalšiemu vodičovi sa nechcelo spomaliť pred kolónou vozidiel rozbiehajúcich sa na riadenej križovatke. Tak sa bez smeroviek presunul cez plnú čiaru do pravého jazdného pruhu.

Posledný záber ukazuje nákladné auto vychádzajúce zo stavby. Vodič si asi uvedomoval silu vozidla, ktoré šoféroval a bez ohľadu na prichádzajúce autá sa natlačil do odbočovacieho pruhu cez plnú čiaru.

Mal pritom možnosť to spraviť aj v súlade s predpismi. To by ale musel zabrzdiť a možno aj na chvíľu zastaviť.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 984
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 783
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 657
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 256
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 764
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 669
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 433
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 884
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 881
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 842

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.