SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Kamerami v autách nesmiete točiť čokoľvek

Väčšina poisťovní je pri záberoch z kamier opatrná. Právnik ich odporúča.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Čoraz viac vodičov si kupuje kamery do áut. Najlacnejšie sú na trhu za menej ako 100 eur. Drahšie zariadenia dokážu aj zaznamenať polohu vozidla a jeho rýchlosť.

Niektorí si takéto kamery, ktoré ľudovo nazývajú "čierna skrinka", zaobstarajú, aby získali dôkaz v prípade havárie, iní z nahratých záberov vytvárajú zostrihy z ciest a zverejňujú ich.

"V praxi som sa doposiaľ nestretol s prípadom, kedy by bol využitý záznam z čiernej skrinky," napísal nám Ivan Javor z advokátskej kancelárie Javor-Tokár. Nevidí však problém použiť záznam z kamery v konaní o priestupku alebo v sporoch o náhradu škody.

"Vo všeobecnosti odporúčam inštalovať takéto zariadenie. No upozorňujem, že záznam môže užívateľovi aj veľmi poškodiť. Ak by chcel užívateľ použiť záznam, najmä na svoju obranu, mal by sa poradiť s odborníkom," dodal.

Použitím kamier v aute sa môžete dostať do konfliktu so zákonom. Musíte ich vedieť v aute správne umiestniť, a nesmiete nimi nahrávať čokoľvek.

Kamera v aute musí byť na správnom mieste

Zákon o cestnej premávke nedovoľuje umiestniť do výhľadového poľa vodiča nič, čo by mohlo odvádzať pozornosť od bezpečného vedenia vozidla.

Zároveň kameru nesmiete dať na také miesto, aby vám ako vodičovi prekážala vo výhľade.

Ak si ale kameru pripevníte na čelné sklo alebo na palubnú dosku tak, že vás nebude rozptyľovať a nebude vám prekážať vo výhľade na cestu, tieto pravidlá neporušíte.

Podobne, ako keď si namontujete prenosnú GPS navigáciu.

Pozor, aby ste niekoho nenatočili bez súhlasu

Ani správne umiestnenie kamery vám nepomôže, ak s ňou točíte niečo, čo zákony zakazujú.

Občiansky zákonník dovoľuje vytvárať alebo použiť "obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy týkajúce sa fyzickej osoby alebo jej prejavov osobnej povahy len s jej privolením".

Nesmiete teda kamerou v aute točiť kohokoľvek bez jeho súhlasu. To sa ale nevzťahuje na policajtov v čase výkonu ich oprávnení.

Ak by ste chceli natočiť cestnú kontrolu, v tom vám nikto brániť nesmie. Súdy v tomto smere vydali niekoľko rozhodnutí, podľa ktorých sú policajti v službe verejnou osobu a musia strpieť kontrolu verejnosti.

Policajta mimo služby, v jeho súkromí, ale točiť bez jeho súhlasu nesmiete.

Kamery v autách môžu zasahovať do ochrany osobných údajov

Donedávna nebolo veľmi jasné, či použitie kamery v aute neodporuje zákonu na ochranu osobných údajov.

"Úrad na ochranu osobných údajov sa problematikou kamier v autách zaoberal a na objasnenie právneho stavu vypracoval k tejto téme metodické usmernenie č. 4/2013, ktoré je dostupné na webovom sídle úradu," uviedla Lucia Kopná, z Úradu na ochranu osobných údajov.

Z usmernenia vyplýva, že kameru nesmiete používať na to, aby ste z jej záberov robili zostrihy a zverejňovali ich na internete. Nesmiete žiadne zábery z "autokamier" zverejňovať a ani nikomu ukazovať.

Smiete kamerou točiť, ak to slúži na zabezpečenie dôkazu toho, ako sa udalosť v cestnej premávke stala. Napríklad dopravná nehoda, alebo nespravodlivé obvinenie z priestupku.

Úrad spomína v usmernení tieto príklady ochrany vlastných, osobných, subjektívnych práv a právom chránených záujmov: predloženie záznamu oprávnenému subjektu na účely trestného alebo priestupkového konania, likvidácia poistnej udalosti, občianskoprávne konanie o náhrade škody.

Všetky ostatné zábery z kamery musíte najneskôr do 15 dní zmazať.

Niektoré poisťovne kamerové záznamy nechcú, odvolávajú sa na zákon

Najčastejšie si motoristi kupujú kamery do áut, aby si zabezpečili dôkaz toho, ako sa prípadná dopravná nehoda skutočne stala.

Nie všetky poisťovne však takéto zábery akceptujú bez výhrad. Allianz a Union sa k nim stavia rezervovane.

"Ak ide o autentický záznam z priebehu nehody, samozrejme, môžu byť cenným zdrojom informácií o jej priebehu a prípadnom zavinení. Vyhodnotenie tohto záznamu ako dôkazu v prípadnom priestupkovom, resp. obdobnom konaní pred políciou alebo súdom je na posúdení týchto orgánov. Poisťovňa nie je oprávnená hodnotiť váhu takéhoto dôkazu," uviedol Gabriel Tóth z poisťovne Allianz.

Riaditeľ spoločnosti Genertel, Miroslav Chovan, k tomu dodal: "Použitie kamerového záznamu ako dôkazový materiál nie je zvykom aj preto, že záznam sa dá použiť iba na mieste, napríklad ako podporný argument na privolanú políciu."

Judita Smatanová z poisťovne Union dodala: "Vlastník záznamu nemôže poskytnúť tento záznam nikomu inému, len orgánom činným v trestnom konaní, alebo v prípade, že to výslovne ustanovuje osobitný zákon. Navyše záznam z kamery v aute nenahrádza písomné nahlásenie poistnej udalosti do poisťovne."

Podľa Smatanovej by však v prípade havarijného poistenia mohli, ako píše, "dodatočne – alternatívne – využiť kamerový záznam, napríklad pre stret so zverou".

Chovan si vie predstaviť aj ďalšie situácie, kedy by kamera mohla byť nápomocná: "Stretávame sa s tým, že poškodený je niekedy vinníkom zastrašovaný, svedkovia prekrucujú skutočnosti a v takomto prípade môže kamera poškodenému pomôcť. Rovnako aj v prípade, ak vinník ujde z miesta nehody."

Kamery môžu urýchliť vyplatenie poistky

Komunálna poisťovňa má ku kamerovým záznamom z kamier áut iný prístup.

"Kamerové záznamy či fotodokumentácia je u nás veľmi vítaná. Pomáha to objasniť priebeh, vznik a okolnosti, za ktorých k dopravnej nehode došlo. Urýchli sa tým aj priebeh obhliadky a samotnej likvidácie," uviedla Daniela Šulcová, hovorkyňa poisťovne.

Podľa Šulcovej je však málo takých, ktorí poisťovni takýto záznam prinesú. Poisťovňa by však záznamy privítala napríklad pri porušení čelných skiel, kde sa škodová udalosť dokazuje veľmi ťažko. Ale aj pri niektorých nehodách, kde nekorešponduje rozsah poškodenia charakteru dopravnej nehody.

Poisťovní sme sa pýtali aj to, či by použitie kamier v autách mohlo prispieť k zníženiu poistného (havarijného alebo aj PZP).

"Žiaľ, kamera samotná nevplyvní škodovosť. Preto jej použitie nemôže mať reálne pozorovaný vplyv na cenu poistenia," vysvetlil Chovan.

Šulcová nám odpovedala, že sa ešte nestretli s tým, že by klient mal so sebou kamerový záznam. Nevedia teda posúdiť, či by to znížilo poistné.

"Určite by sa ale odstránili zbytočné prieťahy spojené s vyšetrovaním, urýchlil by sa celkovo proces likvidácie a teda klient by sa rýchlejšie dostal k svojim peniazom, teda poistnému plneniu."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 554
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 916
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 845
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 489
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 853
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 757
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 3 232
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 491
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erik Kriššák: William Wordsworth - Blúdim sťa mrak osamelý
  2. Jakub Konečný: UKRAJINA PRIPOJILA 21 RUSKÝCH OBLASTÍ
  3. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam.
  4. Martin Sukupčák: Prečo by som volil v LM za primátorku Luciu Cukerovú.
  5. Adriana Karpinska: Bicyklom po (ne)hodvábnej ceste v Kirgizsku
  6. Štefan Vidlár: Hmm...
  7. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú...
  8. Ľubor Bystrický: Nemocnice bez lekárov-zem bezľudí
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 890
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 710
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 7 301
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 6 075
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 663
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 832
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 410
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 868
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu