Polícia radí korčuliarom, ako sa nezraniť

Je to jazdec na špecifickom vozidle alebo chodec? Poznáte pravidlá, ktoré musí korčuliar dodržiavať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Pavol Funtál)

Zákon považuje korčuliara za chodca. Má však niektoré povinnosti, ktoré chodec pohybujúci sa pešo nemusí dodržiavať.

Korčuliar by sa mal pohybovať po chodníku alebo na cestičke pre cyklistov. V oboch prípadoch je ale tento priestor prioritne určený chodcom pohybujúcim sa pešo respektíve cyklistom.

Podľa Daniela Džobanika, hovorcu krajskej polície v Prešove, si z hľadiska kvality povrchu vyberajú korčuliari na jazdu najčastejšie cestičky pre cyklistov.

"Zákon im to síce umožňuje, ale len v prípade, ak tým neobmedzia a ani neohrozia cyklistov. Obdobne to platí, ak sa korčuliar pohybuje po chodníku, kde musí používať jeho pravú stranu a nesmie ohroziť ani obmedziť ostatné osoby používajúce chodník," vysvetlil Džobanik.

Prečo sa zrážajú korčuliari s cyklistami

Napriek pravidlám sú podľa policajného hovorcu kolízne situácie "cyklista verzus korčuliar" na dennom poriadku asi v každom meste, ktoré má vybudovanú sieť cyklistických cestičiek.

"Zrážky týchto dvoch najzraniteľnejších účastníkov premávky mávajú často nepríjemné následky pre oboch aktérov a dobrý pocit zo športovej aktivity tak strieda bolesť a vzájomné osočovanie," varoval Džobanik.

Najčastejším dôvodom kolízií je buď nedostatočná alebo žiadna znalosť pravidiel niektorého z účastníkov, alebo ich úmyselné nerešpektovanie. Hovorca upozornil aj na to, že deti a mládež často nikto nepoučí o potrebných pravidlách.

Polícia: počas korčuľovania nemajte slúchadlá v ušiach

"Trendom dnešnej doby sa stalo korčuľovanie (ale aj bicyklovanie) a zároveň počúvanie hudby so slúchadlami v ušiach. Tento trend však ide na úkor bezpečnosti, keďže pri počúvaní hudby nepočujeme, čo sa okolo nás deje a ľahšie sa tak dostaneme do kolíznej situácie," upozornil Džobanik.

Korčuliar nemá povinnosť nosiť prilbu alebo chrániče.

"V záujme vlastnej bezpečnosti však ich používanie odporúčame. Môžete sa tak vyhnúť vážnym úrazom. Zabúdať netreba ani na používanie reflexných prvkov," dodal hovorca.

Pravidlá pre chodcov a korčuliarov

Zákon o cestnej premávke (č. 8/2009 Z.z.):

§ 52

(1) Chodec je povinný používať predovšetkým chodník. Po chodníku sa chodí vpravo. Tam, kde chodník nie je alebo kde je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici; tam, kde nie je krajnica alebo kde je krajnica neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky. To platí aj pre chodca, ktorý nesie predmet, ktorým by mohol ohroziť premávku na chodníku alebo na krajnici.

(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím.

(3) Chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku; to neplatí pre osoby, ktoré sa pohybujú po krajnici alebo po okraji vozovky na lyžiach, korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, ktoré sa môžu pohybovať len v rade za sebou. Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.

(4) Osoba so zdravotným postihnutím, ktorá sa pohybuje pomocou ručného alebo motorového vozíka určeného pre ňu, smie používať ktorúkoľvek krajnicu alebo ktorýkoľvek okraj vozovky; ak použije chodník, nesmie prekročiť rýchlosť chôdze.

(5) Osoba, ktorá sa pohybuje po chodníku na lyžiach, korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, smie používať pravú stranu chodníka, pričom nesmie ohroziť ani obmedziť ostatné osoby používajúce chodník. Osoba, ktorá tlačí bicykel alebo motocykel, smie použiť chodník, len ak neohrozí ani neobmedzí chodcov; inak musí použiť pravú krajnicu alebo pravý okraj vozovky.

(6) Osoba, ktorá sa pohybuje po chodníku na lyžiach, korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, je povinná sledovať situáciu v cestnej premávke a nesmie ohrozovať alebo obmedzovať iných účastníkov cestnej premávky. Ak je dopravnou značkou určená cestička pre osoby pohybujúce sa na športovom vybavení, tieto osoby sú povinné takúto cestičku použiť.

§ 53

(1) Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov sa chodí vpravo. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy; ak sa chodec nachádza na vozovke, musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd. Chodec je povinný umožniť električke plynulý prejazd.

(2) Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané.

(3) Mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os. Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.

(4) Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho. Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany.

§ 55

(7) Cestičku pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na kolieskových korčuliach, lyžiach alebo na obdobnom športovom vybavení, ak tým neobmedzí ani neohrozí cyklistov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 289
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 174
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 265
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 822
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 935
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 306
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 305
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 073
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 025
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 609

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.