SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Najstaršia slovenská rely ožije pod Tatrami

Do Popradu a okolia sa po dlhej prestávke vracia prvá liga slovenských automobilových súťaží. Na svoje si prídu posádky i diváci.

Igor Drotár pamätá ako jediný z dnešných pretekárov slávne časy Rely Tatry. Rodený zabávač je športovou aj kultúrnou ozdobou dnešných rely.Igor Drotár pamätá ako jediný z dnešných pretekárov slávne časy Rely Tatry. Rodený zabávač je športovou aj kultúrnou ozdobou dnešných rely. (Zdroj: Daniel Hlinka)

POPRAD. História Rallye Tatry pamätá súboje na ostrie noža v rámci majstrovstiev Európy, ťažké havárie i epizódne sťahovanie do susedného Česka.

Veľkolepé ročníky, keď na sever Slovenska mierili továrenské tímy a slávni zahraniční jazdci, vystriedal útlm spojený s nedostatkom peňazí. Legenda medzi automobilovými súťažami dnes existuje najmä vďaka elánu partie nadšencov.

tatry_3_r8519.jpg

Davy láka mesto, fajnšmekrov les

Po minuloročnom prológu, keď znovuzrodená tatranská rely privítala účastníkov Slovenského Rally Pohára, sa podujatie vracia do kalendára majstrovstiev Slovenska.

Organizátori pripravili trať v okolí Popradu, Kežmarku a Levoče s dĺžkou bezmála 320 kilometrov. Desať rýchlostných skúšok tvorí 93 meraných kilometrov.

Ťahákom pre širokú verejnosť je hlavne mestský okruh v Poprade, ktorý posádky absolvujú až štyrikrát. Štartuje pri OC Storeland a vedie cestami mimoúrovňovej križovatky Poprad-Západ.

Divácke miesta ponúknu bezpečný výhľad takmer na celú trať. Náročnejších priaznivcov uspokoja technické pasáže na klasických meraných úsekoch Uloža-Nižné Repaše a Levočské Kúpele-Záľubica.

V piatok 26. júla je naplánovaný slávnostný štart súťaže a krátko pred dvadsiatou hodinou večer začne prvý mestský okruh. Zvyšok harmonogramu sa odjazdí v sobotu 27. júla. Víťazi budú známi po sedemnástej hodine podvečer.

V Poprade kedysi súťažili iba najlepší

Pod Tatrami tohto roku odštartuje jubilejný 40. ročník automobilovej súťaže. Historicky prvý sa uskutočnil ešte v roku 1969, no neskôr prišlo viacero prestávok, naposledy medzi rokmi 2008 a 2012.

Prešovský tandem Igor Drotár – Vladimír Bánoci je azda jediný zo súčasného štartového poľa, ktorý si pamätá niekdajšiu premiéru tohto podujatia.

„Rallye Tatry - to bol Pohár mieru a priateľstva a najväčšie preteky v tej dobe. 1500 kilometrov, 500 km rýchlostných skúšok a ani jedna sa neopakovala. Jazdilo sa prakticky nonstop. Chceli sme samozrejme štartovať, a tak sme prišli na technické preberanie.

banoci_r8925.jpg

Štátny tréner sa však dozvedel, že nemáme „dvojkovú“ licenciu. Bol som len „trojkár“, Vlado bol „dvojkár“ a to nestačilo. Tam mohli len najvyšší reprezentanti zo všetkých krajín. Nechcel nás teda pustiť.

Tak sme začali hútať, ako na to. Napokon sme si spomenuli na kamaráta, ktorý mal priezvisko ako okresný tajomník strany Kopčák – najvyššia šarža – v Poprade.

Bol to jeho strýko... Tomuto okresnému tajomníkovi strany sme sa posťažovali a on si dal rely komisiu predvolať,“ hovorí Igor Drotár, ktorý sa po bývalých československých a dnes slovenských rýchlostných skúškach pohybuje presne 40 rokov.

igor_r937.jpg

„Snažili sa mu vysvetliť, že na Rallye Tatry čakajú posádky aj 5-10 rokov, kým splnia všetky požiadavky, ako je výkonnostná trieda. Navyše vraj som nebezpečný, lebo som ešte poriadne nepretekal.

Tajomník Kopčák sa im na oplátku snažil vysvetliť, že s okamžitou platnosťou ruší celú rely, čo začal diktovať aj sekretárke.

Deň pred technickým preberaním... A tak sme na našej prvej Rallye Tatry skončili v absolútnom hodnotení na dvanástej priečke - ako najrýchlejšia československá posádka. Pre nás prekážky nikdy neexistovali, len riešenia.“

Majster Grzyb si verí

Drotár s Bánocim budú jednou z troch posádok, ktoré sa na trať 40. Rallye Tatry vyberú s vozidlom špecifikácie WRC.

Proti ich osvedčenej Škode Fabia sa postaví tandem úradujúcich slovenských šampiónov, Poliaci Grzegorz Grzyb a Robert Hundla vo Forde Focus WRC.

„Som rád, že sa súťaž pod Tatrami podarilo opäť oživiť. Naposledy sa tu jazdilo v roku 2008, vtedy sa nám s Przemyslawom Mazurom podarilo na Fiate Grande Punto S2000 vyhrať.

Nechcem dopredu predbiehať, v pláne sú rýchlostné skúšky, ktoré si možno pamätajú iba najstarší účastníci. Aké budú, uvidíme až pri obhliadke tratí. Veríme si a tomu podriadime všetko,“ skonštatoval vždy ambiciózny Grzyb.

Pekný Citroën C4 WRC osedlá duo Jaroslav a Erik Melichárekovci. Martin Koči so skúseným českým navigátorom Petrom Starým ostali verní Škode Fabia S2000.

skoda_r7015.jpg

Ich bývalý tímový kolega Jozef Béreš jun. a Maďar Zoltán Repás sa o dobrý výsledok posnažia v kokpite Subaru Impreza R4.

Veľmi špecifickú príchuť bude mať tohtoročná Rallye Tatry pre Bedřicha Habermanna. Popradský rodák sa tohto roku vrátil do kolotoča automobilových súťaží po dlhých dvanástich rokoch. Na domácej pôde jazdil so škodovkou i silným Fordom Escort. Dnes pilotuje produkčné Mitsubishi Lancer.

palo_r3927.jpg

Zoznam prihlásených obsahuje spolu 65 posádok. Až 24 z nich bude súťažiť vo finančne dostupnejšom hodnotení Slovenský Rally Pohár s nižším štartovným a kratšou traťou.

Časový harmonogram Majstrovstiev Slovenska

Piatok 26.7. 2013

Štart: Námestie sv. Egídia, Poprad 18:00 h.

RS1: Poprad – večerný okruh (6,3 km), štart 19:43 h.

Sobota 27.7. 2013

RS2: Uloža-Nižné Repaše 1 (10,65 km), štart 8:33 h.

RS3: Levočské Kúpele-Záľubica 1 (8,95 km), štart 9:13 h.

RS4: Poprad 1 (9,3 km), štart 9:53 h.

RS5: Poprad 2 (9,3 km), štart 11:41 h.

RS6: Uloža-Nižné Repaše 2 (10,65 km), štart 12:31 h.

RS7: Levočské Kúpele-Záľubica 2 (8,95 km), štart 13:11 h.

RS8: Poprad 3 (9,3 km), štart 14:38 h.

RS9: Uloža-Nižné Repaše 3 (10,65 km), štart 15:28 h.

RS10: Levočské Kúpele-Záľubica 3 (8,95 km), štart 16:08 h.

Cieľ: Námestie sv. Egídia, Poprad 17:01 h.

tatry_1_r1038.jpg

tatry_2_r8946.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  5. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  8. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 830
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 6 696
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 460
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 634
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 012
  6. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 835
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 691
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 304
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Psychologička Mária Krýslová

Mária Krýslová tvrdí, že ideálny je nízkostresový rozvod.


26. máj
Ľuboš Bartečko

Amerika je úplne iný hokejový svet, rodičia majú peniaze na rozvoj, hovorí.


Nikola Baďová 8 h
McDonald's v Rusku končí.

McDonald nám nič dobré nepriniesol, hovoria Rusi a chystajú sa otvoriť jeho kópiu.


27. máj
Žena s ukrajinskou vlajkou sleduje z diaľky ruské jednotky zhromaždené v Chersone.

Vojna na Ukrajine pokračuje 94. deň.


a 3 ďalší 23 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Prvé elektrické M kombinuje absurdné zrýchlenie s tichým komfortom.


27. máj
Naložená dodávka na prívese. Napokon sa na Ukrajinu dostala.

Slzy, smiech a sedem hodín na colnici.


27. máj
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


27. máj
Škoda Afriq

Pretekárske auto postavili za štyri mesiace.


25. máj

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Nu, što ty glupaja ptica!?
  2. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  3. Anton Kaiser: Cnosť žije aj po smrti
  4. Miro Jankes: Májový výber (2022)
  5. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  6. Miriam Studeničová: Nepremeškajme jedinečný deň – 30. máj!
  7. Peter Slamenik: Špeciálna amnestia
  8. Věra Tepličková: Revolúcia zamatová versus za/Matovičová
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 10 621
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 688
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 706
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 174
  5. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 786
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 658
  7. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 642
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 630
  1. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  6. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
SkryťZatvoriť reklamu