Najstaršia slovenská rely ožije pod Tatrami

Do Popradu a okolia sa po dlhej prestávke vracia prvá liga slovenských automobilových súťaží. Na svoje si prídu posádky i diváci.

Igor Drotár pamätá ako jediný z dnešných pretekárov slávne časy Rely Tatry. Rodený zabávač je športovou aj kultúrnou ozdobou dnešných rely.(Zdroj: Daniel Hlinka)

POPRAD. História Rallye Tatry pamätá súboje na ostrie noža v rámci majstrovstiev Európy, ťažké havárie i epizódne sťahovanie do susedného Česka.

Veľkolepé ročníky, keď na sever Slovenska mierili továrenské tímy a slávni zahraniční jazdci, vystriedal útlm spojený s nedostatkom peňazí. Legenda medzi automobilovými súťažami dnes existuje najmä vďaka elánu partie nadšencov.

tatry_3_r8519.jpg

Davy láka mesto, fajnšmekrov les

Po minuloročnom prológu, keď znovuzrodená tatranská rely privítala účastníkov Slovenského Rally Pohára, sa podujatie vracia do kalendára majstrovstiev Slovenska.

Organizátori pripravili trať v okolí Popradu, Kežmarku a Levoče s dĺžkou bezmála 320 kilometrov. Desať rýchlostných skúšok tvorí 93 meraných kilometrov.

Ťahákom pre širokú verejnosť je hlavne mestský okruh v Poprade, ktorý posádky absolvujú až štyrikrát. Štartuje pri OC Storeland a vedie cestami mimoúrovňovej križovatky Poprad-Západ.

Divácke miesta ponúknu bezpečný výhľad takmer na celú trať. Náročnejších priaznivcov uspokoja technické pasáže na klasických meraných úsekoch Uloža-Nižné Repaše a Levočské Kúpele-Záľubica.

V piatok 26. júla je naplánovaný slávnostný štart súťaže a krátko pred dvadsiatou hodinou večer začne prvý mestský okruh. Zvyšok harmonogramu sa odjazdí v sobotu 27. júla. Víťazi budú známi po sedemnástej hodine podvečer.

V Poprade kedysi súťažili iba najlepší

Pod Tatrami tohto roku odštartuje jubilejný 40. ročník automobilovej súťaže. Historicky prvý sa uskutočnil ešte v roku 1969, no neskôr prišlo viacero prestávok, naposledy medzi rokmi 2008 a 2012.

Prešovský tandem Igor Drotár – Vladimír Bánoci je azda jediný zo súčasného štartového poľa, ktorý si pamätá niekdajšiu premiéru tohto podujatia.

„Rallye Tatry - to bol Pohár mieru a priateľstva a najväčšie preteky v tej dobe. 1500 kilometrov, 500 km rýchlostných skúšok a ani jedna sa neopakovala. Jazdilo sa prakticky nonstop. Chceli sme samozrejme štartovať, a tak sme prišli na technické preberanie.

banoci_r8925.jpg

Štátny tréner sa však dozvedel, že nemáme „dvojkovú“ licenciu. Bol som len „trojkár“, Vlado bol „dvojkár“ a to nestačilo. Tam mohli len najvyšší reprezentanti zo všetkých krajín. Nechcel nás teda pustiť.

Tak sme začali hútať, ako na to. Napokon sme si spomenuli na kamaráta, ktorý mal priezvisko ako okresný tajomník strany Kopčák – najvyššia šarža – v Poprade.

Bol to jeho strýko... Tomuto okresnému tajomníkovi strany sme sa posťažovali a on si dal rely komisiu predvolať,“ hovorí Igor Drotár, ktorý sa po bývalých československých a dnes slovenských rýchlostných skúškach pohybuje presne 40 rokov.

igor_r937.jpg

„Snažili sa mu vysvetliť, že na Rallye Tatry čakajú posádky aj 5-10 rokov, kým splnia všetky požiadavky, ako je výkonnostná trieda. Navyše vraj som nebezpečný, lebo som ešte poriadne nepretekal.

Tajomník Kopčák sa im na oplátku snažil vysvetliť, že s okamžitou platnosťou ruší celú rely, čo začal diktovať aj sekretárke.

Deň pred technickým preberaním... A tak sme na našej prvej Rallye Tatry skončili v absolútnom hodnotení na dvanástej priečke - ako najrýchlejšia československá posádka. Pre nás prekážky nikdy neexistovali, len riešenia.“

Majster Grzyb si verí

Drotár s Bánocim budú jednou z troch posádok, ktoré sa na trať 40. Rallye Tatry vyberú s vozidlom špecifikácie WRC.

Proti ich osvedčenej Škode Fabia sa postaví tandem úradujúcich slovenských šampiónov, Poliaci Grzegorz Grzyb a Robert Hundla vo Forde Focus WRC.

„Som rád, že sa súťaž pod Tatrami podarilo opäť oživiť. Naposledy sa tu jazdilo v roku 2008, vtedy sa nám s Przemyslawom Mazurom podarilo na Fiate Grande Punto S2000 vyhrať.

Nechcem dopredu predbiehať, v pláne sú rýchlostné skúšky, ktoré si možno pamätajú iba najstarší účastníci. Aké budú, uvidíme až pri obhliadke tratí. Veríme si a tomu podriadime všetko,“ skonštatoval vždy ambiciózny Grzyb.

Pekný Citroën C4 WRC osedlá duo Jaroslav a Erik Melichárekovci. Martin Koči so skúseným českým navigátorom Petrom Starým ostali verní Škode Fabia S2000.

skoda_r7015.jpg

Ich bývalý tímový kolega Jozef Béreš jun. a Maďar Zoltán Repás sa o dobrý výsledok posnažia v kokpite Subaru Impreza R4.

Veľmi špecifickú príchuť bude mať tohtoročná Rallye Tatry pre Bedřicha Habermanna. Popradský rodák sa tohto roku vrátil do kolotoča automobilových súťaží po dlhých dvanástich rokoch. Na domácej pôde jazdil so škodovkou i silným Fordom Escort. Dnes pilotuje produkčné Mitsubishi Lancer.

palo_r3927.jpg

Zoznam prihlásených obsahuje spolu 65 posádok. Až 24 z nich bude súťažiť vo finančne dostupnejšom hodnotení Slovenský Rally Pohár s nižším štartovným a kratšou traťou.

Časový harmonogram Majstrovstiev Slovenska

Piatok 26.7. 2013

Štart: Námestie sv. Egídia, Poprad 18:00 h.

RS1: Poprad – večerný okruh (6,3 km), štart 19:43 h.

Sobota 27.7. 2013

RS2: Uloža-Nižné Repaše 1 (10,65 km), štart 8:33 h.

RS3: Levočské Kúpele-Záľubica 1 (8,95 km), štart 9:13 h.

RS4: Poprad 1 (9,3 km), štart 9:53 h.

RS5: Poprad 2 (9,3 km), štart 11:41 h.

RS6: Uloža-Nižné Repaše 2 (10,65 km), štart 12:31 h.

RS7: Levočské Kúpele-Záľubica 2 (8,95 km), štart 13:11 h.

RS8: Poprad 3 (9,3 km), štart 14:38 h.

RS9: Uloža-Nižné Repaše 3 (10,65 km), štart 15:28 h.

RS10: Levočské Kúpele-Záľubica 3 (8,95 km), štart 16:08 h.

Cieľ: Námestie sv. Egídia, Poprad 17:01 h.

tatry_1_r1038.jpg

tatry_2_r8946.jpg

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 12 226
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 9 616
  3. Najkrajšie americké národné parky 9 306
  4. Vizuálny smog je problém 3 239
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 971
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 893
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 377
  8. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 113
  9. Keď Slováci krotia morský vietor 2 065
  10. Križovatka si vyžiada rozsiahlu odstávku teplej úžitkovej vody 1 341

Hlavné správy zo Sme.sk

DNES PÍŠE MATIA LENICKÁ

Nedráždite bieleho muža

Vyrúbali mu višňový sad.

PLUS

Ako sa veľký mafián a narkoman na dobré obrátil

V rodnom Šamoríne sa ho báli. Dnes prednáša väzňom.

Neprehliadnite tiež

Prehľad kabrioletov do 50-tisíc eur: Od maličkého Smartu po nadupaný Mercedes

Autá bez strechy má v ponuke hneď niekoľko výrobcov.

Lada Vesta SW Cross je návrat zo zabudnutia (test)

Ruské kombi má perfektný podvozok, ale horší motor.

Vodičov čakajú obmedzenia na diaľnici v Bratislave

Premávka bude presmerovaná po Einsteinovej ulici.

Skontrolujte si, dokedy vám platí váš starý vodičský preukaz

Staré vodičské preukazy mali neobmedzenú platnosť, v roku 2013 ju skrátili.