Najstaršia slovenská rely ožije pod Tatrami

Do Popradu a okolia sa po dlhej prestávke vracia prvá liga slovenských automobilových súťaží. Na svoje si prídu posádky i diváci.

Igor Drotár pamätá ako jediný z dnešných pretekárov slávne časy Rely Tatry. Rodený zabávač je športovou aj kultúrnou ozdobou dnešných rely.(Zdroj: Daniel Hlinka)

POPRAD. História Rallye Tatry pamätá súboje na ostrie noža v rámci majstrovstiev Európy, ťažké havárie i epizódne sťahovanie do susedného Česka.

Veľkolepé ročníky, keď na sever Slovenska mierili továrenské tímy a slávni zahraniční jazdci, vystriedal útlm spojený s nedostatkom peňazí. Legenda medzi automobilovými súťažami dnes existuje najmä vďaka elánu partie nadšencov.

tatry_3_r8519.jpg

Davy láka mesto, fajnšmekrov les

Po minuloročnom prológu, keď znovuzrodená tatranská rely privítala účastníkov Slovenského Rally Pohára, sa podujatie vracia do kalendára majstrovstiev Slovenska.

Organizátori pripravili trať v okolí Popradu, Kežmarku a Levoče s dĺžkou bezmála 320 kilometrov. Desať rýchlostných skúšok tvorí 93 meraných kilometrov.

Ťahákom pre širokú verejnosť je hlavne mestský okruh v Poprade, ktorý posádky absolvujú až štyrikrát. Štartuje pri OC Storeland a vedie cestami mimoúrovňovej križovatky Poprad-Západ.

Divácke miesta ponúknu bezpečný výhľad takmer na celú trať. Náročnejších priaznivcov uspokoja technické pasáže na klasických meraných úsekoch Uloža-Nižné Repaše a Levočské Kúpele-Záľubica.

V piatok 26. júla je naplánovaný slávnostný štart súťaže a krátko pred dvadsiatou hodinou večer začne prvý mestský okruh. Zvyšok harmonogramu sa odjazdí v sobotu 27. júla. Víťazi budú známi po sedemnástej hodine podvečer.

V Poprade kedysi súťažili iba najlepší

Pod Tatrami tohto roku odštartuje jubilejný 40. ročník automobilovej súťaže. Historicky prvý sa uskutočnil ešte v roku 1969, no neskôr prišlo viacero prestávok, naposledy medzi rokmi 2008 a 2012.

Prešovský tandem Igor Drotár – Vladimír Bánoci je azda jediný zo súčasného štartového poľa, ktorý si pamätá niekdajšiu premiéru tohto podujatia.

„Rallye Tatry - to bol Pohár mieru a priateľstva a najväčšie preteky v tej dobe. 1500 kilometrov, 500 km rýchlostných skúšok a ani jedna sa neopakovala. Jazdilo sa prakticky nonstop. Chceli sme samozrejme štartovať, a tak sme prišli na technické preberanie.

banoci_r8925.jpg

Štátny tréner sa však dozvedel, že nemáme „dvojkovú“ licenciu. Bol som len „trojkár“, Vlado bol „dvojkár“ a to nestačilo. Tam mohli len najvyšší reprezentanti zo všetkých krajín. Nechcel nás teda pustiť.

Tak sme začali hútať, ako na to. Napokon sme si spomenuli na kamaráta, ktorý mal priezvisko ako okresný tajomník strany Kopčák – najvyššia šarža – v Poprade.

Bol to jeho strýko... Tomuto okresnému tajomníkovi strany sme sa posťažovali a on si dal rely komisiu predvolať,“ hovorí Igor Drotár, ktorý sa po bývalých československých a dnes slovenských rýchlostných skúškach pohybuje presne 40 rokov.

igor_r937.jpg

„Snažili sa mu vysvetliť, že na Rallye Tatry čakajú posádky aj 5-10 rokov, kým splnia všetky požiadavky, ako je výkonnostná trieda. Navyše vraj som nebezpečný, lebo som ešte poriadne nepretekal.

Tajomník Kopčák sa im na oplátku snažil vysvetliť, že s okamžitou platnosťou ruší celú rely, čo začal diktovať aj sekretárke.

Deň pred technickým preberaním... A tak sme na našej prvej Rallye Tatry skončili v absolútnom hodnotení na dvanástej priečke - ako najrýchlejšia československá posádka. Pre nás prekážky nikdy neexistovali, len riešenia.“

Majster Grzyb si verí

Drotár s Bánocim budú jednou z troch posádok, ktoré sa na trať 40. Rallye Tatry vyberú s vozidlom špecifikácie WRC.

Proti ich osvedčenej Škode Fabia sa postaví tandem úradujúcich slovenských šampiónov, Poliaci Grzegorz Grzyb a Robert Hundla vo Forde Focus WRC.

„Som rád, že sa súťaž pod Tatrami podarilo opäť oživiť. Naposledy sa tu jazdilo v roku 2008, vtedy sa nám s Przemyslawom Mazurom podarilo na Fiate Grande Punto S2000 vyhrať.

Nechcem dopredu predbiehať, v pláne sú rýchlostné skúšky, ktoré si možno pamätajú iba najstarší účastníci. Aké budú, uvidíme až pri obhliadke tratí. Veríme si a tomu podriadime všetko,“ skonštatoval vždy ambiciózny Grzyb.

Pekný Citroën C4 WRC osedlá duo Jaroslav a Erik Melichárekovci. Martin Koči so skúseným českým navigátorom Petrom Starým ostali verní Škode Fabia S2000.

skoda_r7015.jpg

Ich bývalý tímový kolega Jozef Béreš jun. a Maďar Zoltán Repás sa o dobrý výsledok posnažia v kokpite Subaru Impreza R4.

Veľmi špecifickú príchuť bude mať tohtoročná Rallye Tatry pre Bedřicha Habermanna. Popradský rodák sa tohto roku vrátil do kolotoča automobilových súťaží po dlhých dvanástich rokoch. Na domácej pôde jazdil so škodovkou i silným Fordom Escort. Dnes pilotuje produkčné Mitsubishi Lancer.

palo_r3927.jpg

Zoznam prihlásených obsahuje spolu 65 posádok. Až 24 z nich bude súťažiť vo finančne dostupnejšom hodnotení Slovenský Rally Pohár s nižším štartovným a kratšou traťou.

Časový harmonogram Majstrovstiev Slovenska

Piatok 26.7. 2013

Štart: Námestie sv. Egídia, Poprad 18:00 h.

RS1: Poprad – večerný okruh (6,3 km), štart 19:43 h.

Sobota 27.7. 2013

RS2: Uloža-Nižné Repaše 1 (10,65 km), štart 8:33 h.

RS3: Levočské Kúpele-Záľubica 1 (8,95 km), štart 9:13 h.

RS4: Poprad 1 (9,3 km), štart 9:53 h.

RS5: Poprad 2 (9,3 km), štart 11:41 h.

RS6: Uloža-Nižné Repaše 2 (10,65 km), štart 12:31 h.

RS7: Levočské Kúpele-Záľubica 2 (8,95 km), štart 13:11 h.

RS8: Poprad 3 (9,3 km), štart 14:38 h.

RS9: Uloža-Nižné Repaše 3 (10,65 km), štart 15:28 h.

RS10: Levočské Kúpele-Záľubica 3 (8,95 km), štart 16:08 h.

Cieľ: Námestie sv. Egídia, Poprad 17:01 h.

tatry_1_r1038.jpg

tatry_2_r8946.jpg

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Legendárna Transsibírska magistrála
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Používate make-up? Potom spozornite
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  7. Vianočný bázar chalaňov
  8. Vianočné mecheche 2017
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  10. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 313
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 217
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 998
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 141
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 220
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 205
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 116
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 111
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 962
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 872

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poórovi a jeho ľuďom sa za posledný rok v trnavskej nemocnici darilo

Firmy s väzbami na trnavského podnikateľa dodávajú nemocnici palivo, servisujú počítače a riadia tendre.

KOMENTÁRE

Fico to zabalil, s horúcou kávou si nebude páliť prsty

Aká neopätovaná je náklonnosť kaviarne k Smeru – tam ju predsa nik nemiluje!

Denník SME s knihou Róberta Bezáka

Denník SME pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.

KULTÚRA

Najškaredšia modelka na svete sa dočkala vlastného filmu

Madame slúžka je netypická francúzska komédia.

Neprehliadnite tiež

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.