Najstaršia slovenská rely ožije pod Tatrami

Do Popradu a okolia sa po dlhej prestávke vracia prvá liga slovenských automobilových súťaží. Na svoje si prídu posádky i diváci.

Igor Drotár pamätá ako jediný z dnešných pretekárov slávne časy Rely Tatry. Rodený zabávač je športovou aj kultúrnou ozdobou dnešných rely.(Zdroj: Daniel Hlinka)

POPRAD. História Rallye Tatry pamätá súboje na ostrie noža v rámci majstrovstiev Európy, ťažké havárie i epizódne sťahovanie do susedného Česka.

Veľkolepé ročníky, keď na sever Slovenska mierili továrenské tímy a slávni zahraniční jazdci, vystriedal útlm spojený s nedostatkom peňazí. Legenda medzi automobilovými súťažami dnes existuje najmä vďaka elánu partie nadšencov.

tatry_3_r8519.jpg

Davy láka mesto, fajnšmekrov les

Po minuloročnom prológu, keď znovuzrodená tatranská rely privítala účastníkov Slovenského Rally Pohára, sa podujatie vracia do kalendára majstrovstiev Slovenska.

Organizátori pripravili trať v okolí Popradu, Kežmarku a Levoče s dĺžkou bezmála 320 kilometrov. Desať rýchlostných skúšok tvorí 93 meraných kilometrov.

Ťahákom pre širokú verejnosť je hlavne mestský okruh v Poprade, ktorý posádky absolvujú až štyrikrát. Štartuje pri OC Storeland a vedie cestami mimoúrovňovej križovatky Poprad-Západ.

Divácke miesta ponúknu bezpečný výhľad takmer na celú trať. Náročnejších priaznivcov uspokoja technické pasáže na klasických meraných úsekoch Uloža-Nižné Repaše a Levočské Kúpele-Záľubica.

V piatok 26. júla je naplánovaný slávnostný štart súťaže a krátko pred dvadsiatou hodinou večer začne prvý mestský okruh. Zvyšok harmonogramu sa odjazdí v sobotu 27. júla. Víťazi budú známi po sedemnástej hodine podvečer.

V Poprade kedysi súťažili iba najlepší

Pod Tatrami tohto roku odštartuje jubilejný 40. ročník automobilovej súťaže. Historicky prvý sa uskutočnil ešte v roku 1969, no neskôr prišlo viacero prestávok, naposledy medzi rokmi 2008 a 2012.

Prešovský tandem Igor Drotár – Vladimír Bánoci je azda jediný zo súčasného štartového poľa, ktorý si pamätá niekdajšiu premiéru tohto podujatia.

„Rallye Tatry - to bol Pohár mieru a priateľstva a najväčšie preteky v tej dobe. 1500 kilometrov, 500 km rýchlostných skúšok a ani jedna sa neopakovala. Jazdilo sa prakticky nonstop. Chceli sme samozrejme štartovať, a tak sme prišli na technické preberanie.

banoci_r8925.jpg

Štátny tréner sa však dozvedel, že nemáme „dvojkovú“ licenciu. Bol som len „trojkár“, Vlado bol „dvojkár“ a to nestačilo. Tam mohli len najvyšší reprezentanti zo všetkých krajín. Nechcel nás teda pustiť.

Tak sme začali hútať, ako na to. Napokon sme si spomenuli na kamaráta, ktorý mal priezvisko ako okresný tajomník strany Kopčák – najvyššia šarža – v Poprade.

Bol to jeho strýko... Tomuto okresnému tajomníkovi strany sme sa posťažovali a on si dal rely komisiu predvolať,“ hovorí Igor Drotár, ktorý sa po bývalých československých a dnes slovenských rýchlostných skúškach pohybuje presne 40 rokov.

igor_r937.jpg

„Snažili sa mu vysvetliť, že na Rallye Tatry čakajú posádky aj 5-10 rokov, kým splnia všetky požiadavky, ako je výkonnostná trieda. Navyše vraj som nebezpečný, lebo som ešte poriadne nepretekal.

Tajomník Kopčák sa im na oplátku snažil vysvetliť, že s okamžitou platnosťou ruší celú rely, čo začal diktovať aj sekretárke.

Deň pred technickým preberaním... A tak sme na našej prvej Rallye Tatry skončili v absolútnom hodnotení na dvanástej priečke - ako najrýchlejšia československá posádka. Pre nás prekážky nikdy neexistovali, len riešenia.“

Majster Grzyb si verí

Drotár s Bánocim budú jednou z troch posádok, ktoré sa na trať 40. Rallye Tatry vyberú s vozidlom špecifikácie WRC.

Proti ich osvedčenej Škode Fabia sa postaví tandem úradujúcich slovenských šampiónov, Poliaci Grzegorz Grzyb a Robert Hundla vo Forde Focus WRC.

„Som rád, že sa súťaž pod Tatrami podarilo opäť oživiť. Naposledy sa tu jazdilo v roku 2008, vtedy sa nám s Przemyslawom Mazurom podarilo na Fiate Grande Punto S2000 vyhrať.

Nechcem dopredu predbiehať, v pláne sú rýchlostné skúšky, ktoré si možno pamätajú iba najstarší účastníci. Aké budú, uvidíme až pri obhliadke tratí. Veríme si a tomu podriadime všetko,“ skonštatoval vždy ambiciózny Grzyb.

Pekný Citroën C4 WRC osedlá duo Jaroslav a Erik Melichárekovci. Martin Koči so skúseným českým navigátorom Petrom Starým ostali verní Škode Fabia S2000.

skoda_r7015.jpg

Ich bývalý tímový kolega Jozef Béreš jun. a Maďar Zoltán Repás sa o dobrý výsledok posnažia v kokpite Subaru Impreza R4.

Veľmi špecifickú príchuť bude mať tohtoročná Rallye Tatry pre Bedřicha Habermanna. Popradský rodák sa tohto roku vrátil do kolotoča automobilových súťaží po dlhých dvanástich rokoch. Na domácej pôde jazdil so škodovkou i silným Fordom Escort. Dnes pilotuje produkčné Mitsubishi Lancer.

palo_r3927.jpg

Zoznam prihlásených obsahuje spolu 65 posádok. Až 24 z nich bude súťažiť vo finančne dostupnejšom hodnotení Slovenský Rally Pohár s nižším štartovným a kratšou traťou.

Časový harmonogram Majstrovstiev Slovenska

Piatok 26.7. 2013

Štart: Námestie sv. Egídia, Poprad 18:00 h.

RS1: Poprad – večerný okruh (6,3 km), štart 19:43 h.

Sobota 27.7. 2013

RS2: Uloža-Nižné Repaše 1 (10,65 km), štart 8:33 h.

RS3: Levočské Kúpele-Záľubica 1 (8,95 km), štart 9:13 h.

RS4: Poprad 1 (9,3 km), štart 9:53 h.

RS5: Poprad 2 (9,3 km), štart 11:41 h.

RS6: Uloža-Nižné Repaše 2 (10,65 km), štart 12:31 h.

RS7: Levočské Kúpele-Záľubica 2 (8,95 km), štart 13:11 h.

RS8: Poprad 3 (9,3 km), štart 14:38 h.

RS9: Uloža-Nižné Repaše 3 (10,65 km), štart 15:28 h.

RS10: Levočské Kúpele-Záľubica 3 (8,95 km), štart 16:08 h.

Cieľ: Námestie sv. Egídia, Poprad 17:01 h.

tatry_1_r1038.jpg

tatry_2_r8946.jpg

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Na bratislavskom nábreží vznikla Zóna tolerancie
  1. Vysoká hra o súdne trovy
  2. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  3. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  4. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  5. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Ako na refinancovanie hypotéky
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  9. Splnený sen
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 903
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 5 540
  3. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 5 239
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 979
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 441
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 433
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 382
  8. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 781
  9. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 560
  10. Splnený sen 1 490

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

KOŠICE KORZÁR

Polícia o akcii Shark: Štát ukrátili o takmer 28 miliónov eur

Fingovali vysoké náklady na reklamu.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.

Volkswagenu to so Sciroccom opäť nevyšlo. Výroba končí bez nástupcu

Ukončenie výroby je súčasťou plánu vypustiť z výroby stratové modely.

Tesla prepúšťa pracovníkov, výroba Modelu 3 zaostáva za prognózou

Z linky Modelu S tento týždeň odišlo 400 až 700 zamestnancov.