SME
Nedeľa, 29. máj, 2022 | Meniny má Vilma

Test: Hľadáme najvhodnejšiu verziu Lexusu GS

Pohon všetkých kolies nie je dôvod na kúpu japonského sedanu vyššej strednej triedy. Hybrid však stopercentne áno.

Lexus GS 450h dosiahne pri bežnom jazdení spotrebu 7,6 litra benzínu na 100 kilometrov. Zároveň ponúka celkový výkon 345 koní.Lexus GS 450h dosiahne pri bežnom jazdení spotrebu 7,6 litra benzínu na 100 kilometrov. Zároveň ponúka celkový výkon 345 koní. (Zdroj: autor)

BREZNO. Predstavte si, že jedného dňa si budete vyberať auto vyššej strednej triedy a voľba padne na Lexus GS. Rozhodne už len v rovine úvah je to veľmi príjemná predstava a pre niekoho reálna, pretože Lexus GS je momentálne plnohodnotnou alternatívou k veľkej nemeckej trojke Audi, Mercedes a BMW.

Tichom, relaxom a komfortom na palube dokonca v mnohom spomenutých konkurentov predčí. Vybrať si dobrú verziu nie je také jednoduché, najmä ak sa pustíte do študovania materiálov k modelu GS.

Jednak treba porovnávať nekonečné stĺpce výbavy a kombinácie prvkov. Hoci to nie je o nič komplikovanejšie ako u BMW, Mercedesu alebo Audi, teoretizovanie a polemika nemusí mať konca kraja.

Dobre to poznáme z príležitostných konzultácií o výbere auta na úrovni kamarátov. Preto sme zobrali na seba radšej druhú časť a namiesto teórie sme v praxi porovnali Lexus GS vo verziách 350 AWD a 450h.

Hybrid ide po nižšej cene

Ani v ošiali zo stoviek koní za volantom nemôžeme úplne obísť cenník. Lexus ponúka verziu s pohonom všetkých kolies GS 350 AWD len v dvoch najvyšších výbavách F SPORT (od 67.500 eur) a Premium (od 69.500 eur).

Veľkoleposť výbav nezahŕňa metalické farby dodávané za príplatok 1200 eur a kto chce ušetriť na metalíze, má len jedinú možnosť základného čierneho laku.

Konkurenčné modely s pohonom všetkých kolies a približne tristokoňovým záprahom benzínového šesťvalca stoja v podstate toľko čo Lexus. Hybridný model GS450 h prichádza s ľudovejšou filozofiou a štyrmi stupňami výbavy vrátane základnej Comfort (od 55.900 eur).

V teoreticky porovnateľných výbavách F Sport a Premium (od 71.700 eur) je hybrid o niečo drahší. Nemá pohon všetkých kolies ale vyšší výkon a v reálnom jazdení podstatne nižšiu spotrebu.

Za istých okolností až polovičnú. V cenovom súboji kvitujeme dostupnosť hybridu s výkonom 345 koní za 55.900 eur v použiteľnej výbave Comfort, ktorú sme nemali na test.

Pasuje našim cestám

Testované autá majú skoro vždy to naj z výbavy, ale základné 17 palcové kolesá (225/50 R17) hybridu GS 450h vo výbave Comfort sú presný ideál na naše cesty.

Tiež by sme sa uspokojili s bi-xenónovými svetlami, lebo Bi-LED sa nám nezdali zázračne lepšie. Zadné LED patria do štandardu.

head_up_r9495.jpg

Od head-up displeja sme čakali viac. Rozhodne je zobrazenie lepšie ako na prvom head-up displeji od Lexusu, nedosahuje však kvalitu konkurentov z Nemecka.

Základný Lexus GS 450h má všetky nutné a potrebné bezpečnostné prvky, okrem technických lahôdok ako sú natáčanie zadných kolies, adaptívne pruženie, variabilný prevod riadenia a režim Sport+.

Kto baží po dynamike jazdy a precíznom krájaní zákrut, môže siahnuť po verzii F Sport, ale šplhať sa do verzie Premium len kvôli režimu Sport+ netreba.

V slalome sme s ním boli rýchlejší sotva o dve desatiny sekundy. Ani v hybride a ani v GS350 AWD režim Sport+ veľké zázraky neurobil.

paka_r3978.jpg

Lexus GS postúpil najmä v oblasti materiálov a dizajnového spracovania detailov. Interiér pôsobí veľmi priateľsky a mäkko. Stroj ako taký je potlačený do úzadia a cítite sa skôr ako v obývačke. V pozadí je vylepšený ovládač RTI (remote touch interface).

Jedine cez Čertovicu poskytoval lepšiu odozvu podvozka na natočenie volantu. Na lepšiu reakciu plynu postačí aj štandardný režim Sport dostupný v stupni Comfort. Head-up displej je v princípe dobrá vec, avšak pri prehľadných prístrojoch jeho priemernú grafiku dokážeme oželieť.

Celý tento výlev nad výbavou smeruje k jednému a zásadnému poznatku: Páči sa nám cenová prístupnosť GS 450h v postačujúcej výbave Comfort od 55.900 eur. Za auto vyššej strednej triedy s výkonom 345 koní a s reálnou spotrebou 7,6 litra je to slušná cena.

sedadla_r3435.jpg

Komfortné sedadlá s nastavovaním v 18 rôznych smeroch predstavujú štandard pre Lexus GS 350 AWD vo výbave Premium. Verzia F Sport má sedadlá s mierne lepšou bočnou oporou ale menšími možnosťami nastavenia.

Lexus GS350 AWD predviedol dobré brzdy

Pri návrate k rozhodovaniu medzi GS 450h a GS 350 AWD poznamenávame, že hybrid je na tom oproti konkurencii podstatne lepšie. V pohone všetkých kolies sú na trhu silnejší hráči a bez obmedzení.

Netrápi nás ani tak obmedzenie maximálnej rýchlosti verzie AWD na 190 km/h ale skôr veľký melón vytŕčajúci z podlahy vedľa pravej šoférovej nohy. Iste, GS 350AWD má svoje výrazne pozitívne stránky ako dynamiku podvozka a účinné brzdy.

Na letných plášťoch dokáže zo stovky zastaviť na 35 metroch, v zime sme mu namerali na suchom asfalte a zimných pneumatikách 44 metrov. Špeciálny režim SNOW brilantne preprogramuje ESP aj ABS a auto jazdí po snehu ako vymenené. Hybrid potreboval na zabrzdenie zo stovky 36,5 metra.

ovladanie_r4921.jpg

Výbava ponúk a všetko možné vrátane výklopného panelu s ovládaním audio, sústavy klimatizácie a sedadiel. Výber výbavy a balíkov prvkov má trochu inú filozofiu ako u nemeckých značiek.

Merania na snehu ukázali, že SNOW výrazne skráti brzdnú dráhu oproti bežnému režimu a tiež podstatne zlepší trakciu pri rozbehu. Elektronika vie veľmi plynulo skrotiť šesťvalec s objemom 3,5 litra a s výkonom 233 kW (317 k). Naopak na suchom povrchu nechá motor vyniknúť.

V meraniach zrýchlenia dosiahol Lexus GS350 AWD stovku za 6,33 sekundy a výrobca píše 6,4. Šesťstupňový automat napriek absencii pretekárskych génov robí dobrú službu a pri predbiehaní minimalizuje straty. Potom vystrelíte zo 70 na 100 km/h za 2,5 sekundy. S hybridom ten istý šprint zvládnete za 2,2 sekundy.

displej_r489.jpg

Palubný systém s obrovským displejom komunikuje v slovenskom jazyku a navigácia má zmapované aj najnovšie prírastky našej cestnej siete. Veľkosť displeja vyhovuje, kvalita zobrazenia by mohla byť vyššia.

Reálna spotreba rozhoduje

Spojenie pohonu všetkých kolies a veľmi impulzívneho šesťvalca prináša svoju obeť v spotrebe, ktorá nie a nie klesnúť pod desať litrov.

V podstate bežný štandard je 12 l/100 km a pri troche radosti až 14,2 l/100 km. Nepatrilo by sa krčiť nosom nad spotrebou, veď ešte si pamätáme päťlitrové dvanásťvalce, ktoré mali tento výkon a spotrebu skoro raz takú, lenže táto istá značka ukazuje, že sa to dá aj inak.

spanok_r1219.jpg

Dve infračervené LED osvetľujú tvár vodiča a kamera sníma mimiku tváre. Počítač má vyhodnotiť rizikovú situáciu a zaspávanie vodiča za volantom. Napriek hraničnej únave počas nočnej jazdy systém nezasiahol. Zrejme nevie analyzovať situáciu, keď má vodič oči otvorené a pritom dostáva mikrospánok. Ani zámerným privieraním očí sme ho neaktivovali.

Nemáme na mysli papierový údaj 5,9 - 6,1 litra na 100 km pre GS 450h, ale reálnu spotrebu počas celého testu na úrovni 7,6 l/100 km. Isteže majiteľ hybridu nebude so zadržaným dychom opúšťať križovatku, aby dosiahol šesťlitrovú hranicu.

Lenže ak v honbe za povinnosťami skončí na siedmich litroch benzínu, to poteší. Lexus konečne pridal smerovkám trojblik a upravil interiér na úroveň tejto triedy.

Hlavné LED svetlá veľkú revolúciu v účinku svietenia neurobili, ale pocity na palube sú len tie najlepšie. Vodič má výborný prehľad o dianí na ceste výbornú spätnú väzbu a v podstate radosť z jazdy. Toto auto sa Japoncom podarilo.

dynamika_r2871.jpg

Na suchom povrchu dominuje jednoznačne hybridná verzia, je lepšia v zrýchlení aj slalome. Lexus GS 450h vyniká precíznym ABS, ktoré zbytočne nepredlžuje dráhu a povestné kopanie do pedála sa k vodičovi nedostane. O sto kilogramov ľahšia verzia GS 350 AWD dokáže zabrzdiť zo stovky na kratšej dráhe (35 m).

Hybrid môže prilákať

Prvotná radosť z rozšírenia modelového radu GS o verziu 350 AWD s pohonom všetkých kolies testom trochu vypršala.

Sedanu najlepšie pristane dokonale vyladený hybridný systém a konfigurácia GS 450h. Za volantom hybridu necítite deficit výkonu a nízka spotreba vskutku poteší.

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou urobil Lexus obrovský pokrok a zdvojnásobeniu predajov príchodom novej generácie sa vôbec nečudujeme.

kokpit_r6157.jpg

Kokpit kombinuje odľahčený funkčný štýl BMW s precíznosťou AUDI. V podstate Lexus je niečo medzi dvomi nemeckými značkami s vlastnými japonskými črtami.

Celkom iste chápeme, že na Slovenku zaťaženom na pohon všetkých kolies vo vyššej strednej triede mnohí zaostrili na Lexus GS práve pre rozšírenie o GS 350 AWD.

To je však ten posledný dôvod na kúpu Lexusu, lebo štvorkolka pasuje len hŕstke záujemcov presvedčených o tejto značke. Naopak GS 450h môže byť dôvod, pre ktorý sa oplatí presedlať na Lexus.

melon_r8720.jpg

Výrazným obmedzením verzie 350 AWD s pohonom všetkých kolies je vypuklá časť stredového tunela. Prídavná rozvodovka pre prednú nápravu takto zasahuje do interiéru.

ico

KUPUJEM - NEKUPUJEM

Ani spomienka na celkom slušne naladený pohon GS 350AWD na snehu by ma nepresvedčila na túto verziu.

S hybridným Lexusom GS minulej generácie som najazdil tisíce kilometrov s polemikou v hlave, či by som takéto auto chcel.

Pri tejto generácii s podstatne väčším kufrom, reálne nižšou spotrebou, brilantnejšou jazdou a o dve triedy lepším interiérom mi svieti v hlave celkom jednoznačné KUPUJEM.

Rasťo Chvála

Technické parametre

Značka

Lexus

Lexus

Model

GS 350 AWD

GS 450h

Motor

3,5 V6 Dual VVT-i

3,5 V6 Dual VVT-i

Počet valcov/ventilov

V6/24

V6/24

Zdvihový objem (cm3)

3456

3456

Výkon (kw(k))

233 (317)

215 (292)

Pri otáčkach (ot./min.)

6400

6000

Krútiaci moment (Nm)

378

352

Pri otáčkach (ot./min)

4800

4500

Výkon elektromotora (kW(k))

-

147 (200)

Výkon hybridnej sústavy (kW(k))

-

254 (345)

Rázvor náprav (mm)

2850

2850

Dĺžka (mm)

4850

4850

Šírka (mm)

1840

1840

Výška (mm)

1455

1455

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1745

1860

Objem palivovej nádrže (l)

66

66

Objem batož. priestoru (l)

566

482

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

6,4

5,9

Maximálna rýchlosť (km/h)

190

250

Kombinovaná spotreba (l/100km)

10,2

6,1

Spotreba v teste (l/100 km)

12,5

7,6

Cena test. verzie od (eur)

67.500

55.900

Cena vo výbave Premium (eur)

69.500

71.700

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  5. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Herec Karel Zima: Táto kamera do auta vám vydrží roky: MIO!
  2. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  3. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  4. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  5. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  6. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  7. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  8. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 15 070
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 7 660
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 562
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 683
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 016
  6. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 891
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná! 1 329
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 305
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Prvé elektrické M kombinuje absurdné zrýchlenie s tichým komfortom.


27. máj
Naložená dodávka na prívese. Napokon sa na Ukrajinu dostala.

Slzy, smiech a sedem hodín na colnici.


27. máj
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


27. máj
Škoda Afriq

Pretekárske auto postavili za štyri mesiace.


25. máj

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Nedeľná modlitba
  2. Lórant Kulík: Filatelia: Na inauguráciu poštovej známky Košicko-bohumínskej železnice sa prišiel pozrieť aj turistický sprievodca a spisovateľ Milan Kolcun
  3. Miroslav Kocúr: Hitler, Heydrich, Tiso - traja kamaráti a ich dnešní "kamaráti"
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  5. Anton Kaiser: Cnosť žije aj po smrti
  6. Anna Miľanová: Nu, što ty glupaja ptica!?
  7. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 12 221
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 779
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 372
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 219
  5. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 3 134
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 732
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 620
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 189
  1. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  6. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
SkryťZatvoriť reklamu