Test: Hľadáme najvhodnejšiu verziu Lexusu GS

Pohon všetkých kolies nie je dôvod na kúpu japonského sedanu vyššej strednej triedy. Hybrid však stopercentne áno.

Lexus GS 450h dosiahne pri bežnom jazdení spotrebu 7,6 litra benzínu na 100 kilometrov. Zároveň ponúka celkový výkon 345 koní.(Zdroj: autor)

BREZNO. Predstavte si, že jedného dňa si budete vyberať auto vyššej strednej triedy a voľba padne na Lexus GS. Rozhodne už len v rovine úvah je to veľmi príjemná predstava a pre niekoho reálna, pretože Lexus GS je momentálne plnohodnotnou alternatívou k veľkej nemeckej trojke Audi, Mercedes a BMW.

Tichom, relaxom a komfortom na palube dokonca v mnohom spomenutých konkurentov predčí. Vybrať si dobrú verziu nie je také jednoduché, najmä ak sa pustíte do študovania materiálov k modelu GS.

Jednak treba porovnávať nekonečné stĺpce výbavy a kombinácie prvkov. Hoci to nie je o nič komplikovanejšie ako u BMW, Mercedesu alebo Audi, teoretizovanie a polemika nemusí mať konca kraja.

Dobre to poznáme z príležitostných konzultácií o výbere auta na úrovni kamarátov. Preto sme zobrali na seba radšej druhú časť a namiesto teórie sme v praxi porovnali Lexus GS vo verziách 350 AWD a 450h.

Hybrid ide po nižšej cene

Ani v ošiali zo stoviek koní za volantom nemôžeme úplne obísť cenník. Lexus ponúka verziu s pohonom všetkých kolies GS 350 AWD len v dvoch najvyšších výbavách F SPORT (od 67.500 eur) a Premium (od 69.500 eur).

Veľkoleposť výbav nezahŕňa metalické farby dodávané za príplatok 1200 eur a kto chce ušetriť na metalíze, má len jedinú možnosť základného čierneho laku.

Konkurenčné modely s pohonom všetkých kolies a približne tristokoňovým záprahom benzínového šesťvalca stoja v podstate toľko čo Lexus. Hybridný model GS450 h prichádza s ľudovejšou filozofiou a štyrmi stupňami výbavy vrátane základnej Comfort (od 55.900 eur).

V teoreticky porovnateľných výbavách F Sport a Premium (od 71.700 eur) je hybrid o niečo drahší. Nemá pohon všetkých kolies ale vyšší výkon a v reálnom jazdení podstatne nižšiu spotrebu.

Za istých okolností až polovičnú. V cenovom súboji kvitujeme dostupnosť hybridu s výkonom 345 koní za 55.900 eur v použiteľnej výbave Comfort, ktorú sme nemali na test.

Pasuje našim cestám

Testované autá majú skoro vždy to naj z výbavy, ale základné 17 palcové kolesá (225/50 R17) hybridu GS 450h vo výbave Comfort sú presný ideál na naše cesty.

Tiež by sme sa uspokojili s bi-xenónovými svetlami, lebo Bi-LED sa nám nezdali zázračne lepšie. Zadné LED patria do štandardu.

head_up_r9495.jpg

Od head-up displeja sme čakali viac. Rozhodne je zobrazenie lepšie ako na prvom head-up displeji od Lexusu, nedosahuje však kvalitu konkurentov z Nemecka.

Základný Lexus GS 450h má všetky nutné a potrebné bezpečnostné prvky, okrem technických lahôdok ako sú natáčanie zadných kolies, adaptívne pruženie, variabilný prevod riadenia a režim Sport+.

Kto baží po dynamike jazdy a precíznom krájaní zákrut, môže siahnuť po verzii F Sport, ale šplhať sa do verzie Premium len kvôli režimu Sport+ netreba.

V slalome sme s ním boli rýchlejší sotva o dve desatiny sekundy. Ani v hybride a ani v GS350 AWD režim Sport+ veľké zázraky neurobil.

paka_r3978.jpg

Lexus GS postúpil najmä v oblasti materiálov a dizajnového spracovania detailov. Interiér pôsobí veľmi priateľsky a mäkko. Stroj ako taký je potlačený do úzadia a cítite sa skôr ako v obývačke. V pozadí je vylepšený ovládač RTI (remote touch interface).

Jedine cez Čertovicu poskytoval lepšiu odozvu podvozka na natočenie volantu. Na lepšiu reakciu plynu postačí aj štandardný režim Sport dostupný v stupni Comfort. Head-up displej je v princípe dobrá vec, avšak pri prehľadných prístrojoch jeho priemernú grafiku dokážeme oželieť.

Celý tento výlev nad výbavou smeruje k jednému a zásadnému poznatku: Páči sa nám cenová prístupnosť GS 450h v postačujúcej výbave Comfort od 55.900 eur. Za auto vyššej strednej triedy s výkonom 345 koní a s reálnou spotrebou 7,6 litra je to slušná cena.

sedadla_r3435.jpg

Komfortné sedadlá s nastavovaním v 18 rôznych smeroch predstavujú štandard pre Lexus GS 350 AWD vo výbave Premium. Verzia F Sport má sedadlá s mierne lepšou bočnou oporou ale menšími možnosťami nastavenia.

Lexus GS350 AWD predviedol dobré brzdy

Pri návrate k rozhodovaniu medzi GS 450h a GS 350 AWD poznamenávame, že hybrid je na tom oproti konkurencii podstatne lepšie. V pohone všetkých kolies sú na trhu silnejší hráči a bez obmedzení.

Netrápi nás ani tak obmedzenie maximálnej rýchlosti verzie AWD na 190 km/h ale skôr veľký melón vytŕčajúci z podlahy vedľa pravej šoférovej nohy. Iste, GS 350AWD má svoje výrazne pozitívne stránky ako dynamiku podvozka a účinné brzdy.

Na letných plášťoch dokáže zo stovky zastaviť na 35 metroch, v zime sme mu namerali na suchom asfalte a zimných pneumatikách 44 metrov. Špeciálny režim SNOW brilantne preprogramuje ESP aj ABS a auto jazdí po snehu ako vymenené. Hybrid potreboval na zabrzdenie zo stovky 36,5 metra.

ovladanie_r4921.jpg

Výbava ponúk a všetko možné vrátane výklopného panelu s ovládaním audio, sústavy klimatizácie a sedadiel. Výber výbavy a balíkov prvkov má trochu inú filozofiu ako u nemeckých značiek.

Merania na snehu ukázali, že SNOW výrazne skráti brzdnú dráhu oproti bežnému režimu a tiež podstatne zlepší trakciu pri rozbehu. Elektronika vie veľmi plynulo skrotiť šesťvalec s objemom 3,5 litra a s výkonom 233 kW (317 k). Naopak na suchom povrchu nechá motor vyniknúť.

V meraniach zrýchlenia dosiahol Lexus GS350 AWD stovku za 6,33 sekundy a výrobca píše 6,4. Šesťstupňový automat napriek absencii pretekárskych génov robí dobrú službu a pri predbiehaní minimalizuje straty. Potom vystrelíte zo 70 na 100 km/h za 2,5 sekundy. S hybridom ten istý šprint zvládnete za 2,2 sekundy.

displej_r489.jpg

Palubný systém s obrovským displejom komunikuje v slovenskom jazyku a navigácia má zmapované aj najnovšie prírastky našej cestnej siete. Veľkosť displeja vyhovuje, kvalita zobrazenia by mohla byť vyššia.

Reálna spotreba rozhoduje

Spojenie pohonu všetkých kolies a veľmi impulzívneho šesťvalca prináša svoju obeť v spotrebe, ktorá nie a nie klesnúť pod desať litrov.

V podstate bežný štandard je 12 l/100 km a pri troche radosti až 14,2 l/100 km. Nepatrilo by sa krčiť nosom nad spotrebou, veď ešte si pamätáme päťlitrové dvanásťvalce, ktoré mali tento výkon a spotrebu skoro raz takú, lenže táto istá značka ukazuje, že sa to dá aj inak.

spanok_r1219.jpg

Dve infračervené LED osvetľujú tvár vodiča a kamera sníma mimiku tváre. Počítač má vyhodnotiť rizikovú situáciu a zaspávanie vodiča za volantom. Napriek hraničnej únave počas nočnej jazdy systém nezasiahol. Zrejme nevie analyzovať situáciu, keď má vodič oči otvorené a pritom dostáva mikrospánok. Ani zámerným privieraním očí sme ho neaktivovali.

Nemáme na mysli papierový údaj 5,9 - 6,1 litra na 100 km pre GS 450h, ale reálnu spotrebu počas celého testu na úrovni 7,6 l/100 km. Isteže majiteľ hybridu nebude so zadržaným dychom opúšťať križovatku, aby dosiahol šesťlitrovú hranicu.

Lenže ak v honbe za povinnosťami skončí na siedmich litroch benzínu, to poteší. Lexus konečne pridal smerovkám trojblik a upravil interiér na úroveň tejto triedy.

Hlavné LED svetlá veľkú revolúciu v účinku svietenia neurobili, ale pocity na palube sú len tie najlepšie. Vodič má výborný prehľad o dianí na ceste výbornú spätnú väzbu a v podstate radosť z jazdy. Toto auto sa Japoncom podarilo.

dynamika_r2871.jpg

Na suchom povrchu dominuje jednoznačne hybridná verzia, je lepšia v zrýchlení aj slalome. Lexus GS 450h vyniká precíznym ABS, ktoré zbytočne nepredlžuje dráhu a povestné kopanie do pedála sa k vodičovi nedostane. O sto kilogramov ľahšia verzia GS 350 AWD dokáže zabrzdiť zo stovky na kratšej dráhe (35 m).

Hybrid môže prilákať

Prvotná radosť z rozšírenia modelového radu GS o verziu 350 AWD s pohonom všetkých kolies testom trochu vypršala.

Sedanu najlepšie pristane dokonale vyladený hybridný systém a konfigurácia GS 450h. Za volantom hybridu necítite deficit výkonu a nízka spotreba vskutku poteší.

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou urobil Lexus obrovský pokrok a zdvojnásobeniu predajov príchodom novej generácie sa vôbec nečudujeme.

kokpit_r6157.jpg

Kokpit kombinuje odľahčený funkčný štýl BMW s precíznosťou AUDI. V podstate Lexus je niečo medzi dvomi nemeckými značkami s vlastnými japonskými črtami.

Celkom iste chápeme, že na Slovenku zaťaženom na pohon všetkých kolies vo vyššej strednej triede mnohí zaostrili na Lexus GS práve pre rozšírenie o GS 350 AWD.

To je však ten posledný dôvod na kúpu Lexusu, lebo štvorkolka pasuje len hŕstke záujemcov presvedčených o tejto značke. Naopak GS 450h môže byť dôvod, pre ktorý sa oplatí presedlať na Lexus.

melon_r8720.jpg

Výrazným obmedzením verzie 350 AWD s pohonom všetkých kolies je vypuklá časť stredového tunela. Prídavná rozvodovka pre prednú nápravu takto zasahuje do interiéru.

ico

KUPUJEM - NEKUPUJEM

Ani spomienka na celkom slušne naladený pohon GS 350AWD na snehu by ma nepresvedčila na túto verziu.

S hybridným Lexusom GS minulej generácie som najazdil tisíce kilometrov s polemikou v hlave, či by som takéto auto chcel.

Pri tejto generácii s podstatne väčším kufrom, reálne nižšou spotrebou, brilantnejšou jazdou a o dve triedy lepším interiérom mi svieti v hlave celkom jednoznačné KUPUJEM.

Rasťo Chvála

Technické parametre

Značka

Lexus

Lexus

Model

GS 350 AWD

GS 450h

Motor

3,5 V6 Dual VVT-i

3,5 V6 Dual VVT-i

Počet valcov/ventilov

V6/24

V6/24

Zdvihový objem (cm3)

3456

3456

Výkon (kw(k))

233 (317)

215 (292)

Pri otáčkach (ot./min.)

6400

6000

Krútiaci moment (Nm)

378

352

Pri otáčkach (ot./min)

4800

4500

Výkon elektromotora (kW(k))

-

147 (200)

Výkon hybridnej sústavy (kW(k))

-

254 (345)

Rázvor náprav (mm)

2850

2850

Dĺžka (mm)

4850

4850

Šírka (mm)

1840

1840

Výška (mm)

1455

1455

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1745

1860

Objem palivovej nádrže (l)

66

66

Objem batož. priestoru (l)

566

482

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

6,4

5,9

Maximálna rýchlosť (km/h)

190

250

Kombinovaná spotreba (l/100km)

10,2

6,1

Spotreba v teste (l/100 km)

12,5

7,6

Cena test. verzie od (eur)

67.500

55.900

Cena vo výbave Premium (eur)

69.500

71.700

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 923
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 228
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 706
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 979
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 784
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 036
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 511
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 127
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 400
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 187

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop