SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Zistili sme, čo robí vysoká rýchlosť s brzdnou dráhou Kia pro_cee´d GT

Brzdy mali na letisku v Sliači plné zuby spomaľovania z vysokej rýchlosti, ale vydržali.

Kia dosahovala v najrýchlejšej časti trate rýchlosť vyše 180 km/h.Kia dosahovala v najrýchlejšej časti trate rýchlosť vyše 180 km/h. (Zdroj: Kia)

SLIAČ. Auto s najkomplikovanejším označením modelu dostalo v tomto roku preplňovaný benzínový motor T-GDi, poriadnu porciu 204 koní a označenie GT.

Po prvých jazdách v Alpách a okolí Mníchova prišlo na rad druhé zoznámenie s trojdverovou verziou pro_cee´d GT, ktorá vyzerá pomerne agresívne.

Kým v Nemecku sme akurát tak vyskúšali plynový pedál na diaľnici, teraz prišla možnosť ísť s Kiou naplno pri brzdení aj zatáčaní.

Našli voľný termín aj zákruty

Model vyrobený na Slovensku sme mohli otestovať na rýdzo slovenskom letisku Sliač (pre starších Tri Duby), ktoré je v pohotovostnej službe NATO.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Kia našla v pomerne komplikovanom vojenskom letovom pláne termín, kedy mohla na testovanie novinármi využiť priľahlú dráhu Alfa a priestor pred civilnou časťou letiska.

Aby sa testovacie jazdy neobmedzili iba na akceleráciu po rovine, auto.sme.sk sa ponúklo pripraviť trať s rôznym typom zákrut a dvomi spomaľovacími retardérmi.

Trať obsahovala otočku po brzdení z vysokej rýchlosti, dve šikany na rovine, slalom s "prehadzovaním" hmoty auta a tiež ostro zalomenú zákrutu s pomerne neskorým apexom.

Brzdy potrebovali "vypáliť"

Každý z takmer dvadsiatky novinárov mal dve kolá a snahu dosiahnuť čo najlepší čas. Osobne už pri stavbe trate sme mali pochybnosti, či to auto so sériovými brzdami aj pneumatikami vydrží v dobrom zdraví.

SkryťVypnúť reklamu

Výrobca síce sľubuje, že brzdy pripravovala firma Brembo, avšak bolo už veľa akože ostrých áut, ktoré sa po dvoch kolách na okruhu "uvarili".

Kia pro_cee´d GT mala síce ako-tak zabehnutý motor, ale tiež surové brzdy. To sa ukázalo po štyroch kolách, keď novinári brzdili v najrýchlejšom bode trate zo 175 na 30 kilometrov za hodinu.

Na brzdových platničkách musela ohorieť farba a takpovediac sa museli celé brzdy vypáliť. Potom sme našli správny chladiaci režim a brzdy sa dostali do štandardu, v ktorom dokázali fungovať až do konca päť hodín trvajúcich testov.

kia_ilus_r3020.jpg

Telemetria sledovala rozdiely

Počínanie každého jazdca sledovala telemetria a Kii slúži ku cti, že podľa meraní sa brzdný účinok ku koncu držal na tej istej úrovni. Rozpačitý bol iba úvod.

SkryťVypnúť reklamu

Pri zábehu bŕzd bola brzdná dráha zo 170 na 40 km/h v jednom prípade 180 metrov. Potom brzdy chytili druhý dych a zvládali takéto brzdenie na 110 metroch.

Veľa samozrejme záviselo aj od nohy vodiča a opakovane vyšlo ako najlepšie brzdenie prudkým tlakom na pedál až do konca.

Treba si uvedomiť, že jedno a to isté auto môže byť v rôznej kondícii a že nie vždy máme na diaľnici ideálne podmienky na čo najkratšie zabrzdenie. Preto si treba v nemeckých rýchlostiach nad 180 km/h nechať veľkú rezervu.

Dodržala sľub

Brzdy vykázali schopnosti ešte na konci brzdného manévru vystupňovať spomalenie.

Samozrejme, sériové Porsche vie dosahovať pri brzdení priemerné spomalenie 1G počas celého brzdného manévru, ale Kia pro_cee´d GT to aspoň občas pri konci brzdenia vystupňovala na 1G.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilka nepropaguje GT ako ostrý hot hatch a vyhýba sa porovnaniu s najostrejšími hot hatch v triede. Avšak nezabúda pripomínať svoj čas 8:45 na severnej sľučke Nurburgringu.

Po druhej sérii testovacích jázd na Sliači môžeme zodpovedne napísať, že pro_cee´d GT presne plní sľuby výrobcu byť tichým a rýchlym kompaktným autom, s agresívnym dizajnom a príjemným zvukom, ale bez výraznejších športových ambícií.

Hlavne vie zatočiť

Kia pro_cee´d GT navonok vyzerá veľmi ostro a športové sedadlá Recaro ešte zdôrazňujú obrovské očakávania. V duchu pôvodnej filozofie modelu však nemá zázračné tlačidlá, ktoré by zmenili bežné auto na ostrú pílu.

Na volante možno tlačidlom GT meniť grafiku displejov a to je všetko. Auto nemá ani samosvorný diferenciál ani meniteľnú charakteristiku riadenia.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu v najobávanejších častiach trate neostalo v hanbe a zatočilo bez výrazného nedotáčavého efektu. O vyrovnanej charakteristike podvozka pri zatáčaní svedčili málo zodraté predné plášte oproti zadným.

Aj podľa údajov z meracej techniky autu vyhovovalo plynulé zatočenie volantom bez strhnutia na začiatku zákruty. Akonáhle vodič v ostro zalomenej zákrute "strhol" nájazdovú líniu volantom, stratil stopu aj čas.

So spomienkou na klokotanie výfuku dostáva Kia pro_cee´d GT celkom slušnú známku za jazdné vlastnosti na hladkej letiskovej dráhe.

Spoje panelov nevyviedli ABS z konceptu a predná náprava držala stopu. Zadok mohol byť viac zábavnejší pri náhlej zmene smeru jazdy.

Vyhral rozdielom triedy

Súťaž zabezpečila využívanie auta naplno.

SkryťVypnúť reklamu

Michal Karpat z Autožurnálu brzdením na poslednú chvíľu a dobrou stopou na "chytákoch" trate zvíťazil s rozdielom triedy. Víťazstvo rozhodol najmä v rýchlom prejazde retardérov, kde neostal visieť na brzdách, ale radšej vykrojil presnú stopu.

Víťaz dosiahol na trati priemernú rýchlosť 98,7 km/h. Maximálnu rýchlosť na rovinke (186 km/h) o kilometer vyššiu ako Karpat mal tretí Vlado Dimov. Na druhom mieste presne medzi nimi skončil Viliam Brtáň zo Stella Centra.

vyhodnotenie_r3029.jpg

Technické parametre

Značka

Kia

Model

cee´d GT

Motor

1,6 T-GDi

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1591

Výkon (kw(k))

152 (204)

Pri otáčkach (ot./min.)

6000

Krútiaci moment (Nm)

265

Pri otáčkach (ot./min)

1750 - 4500

Emisie CO2 (g/km)

171

Rázvor náprav (mm)

2650

Dĺžka (mm)

4310

Šírka (mm)

1780

Výška (mm)

1470/1430

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1382/1359

Objem batož. priestoru (l)

380

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

7,7

Maximálna rýchlosť (km/h)

230

Spotreba mesto(l/100 km)

9,7

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

6,1

Kombinovaná spotreba (l/100km)

7,4

Cena modelu Kia cee´d GT od (eur)

22.990

Cena skúšanej verzie pro_cee´d 1st Edition od (eur)

27.290

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  5. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 346
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 297
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 510
  4. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 5 004
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 498
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 006
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 745
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 303
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ivan Korčok.

Maďarsko nás pri šiestom balíku sankcií zablokovalo, hovorí minister.


26. máj
Alex Molčan.

Spoluprácu s Mariánom Vajdom si Molčan pochvaľuje.


3 h
Vojtech Kavečanský na okresnom súde pri rozhodovaní o väzbe po podaní obžaloby.

Jeho trestné stíhanie pokračuje.


12 h
Ukrajinské armádne vozidlá prechádzajú okolo vraku ruského tanku na severe Charkova.

Vojna na Ukrajine pokračuje 94. deň.


a 3 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Prvé elektrické M kombinuje absurdné zrýchlenie s tichým komfortom.


13 h
Naložená dodávka na prívese. Napokon sa na Ukrajinu dostala.

Slzy, smiech a sedem hodín na colnici.


12 h
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


20 h
Škoda Afriq

Pretekárske auto postavili za štyri mesiace.


25. máj

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Navrácený syn
  2. Kristína Behúňová: Bikepacking po španielsky: Z Valencie cez Castilla-La Mancha
  3. Jano Richter: Motoristické hody tohoto víkendu - Indy500, Monako, Nordschleife24 ...
  4. Ján Škerko: Viktor Orbán je rozbíjač európskej jednoty a trieska pod nechtom
  5. Anna Miľanová: Pre radosť 1,2... 2022
  6. Anton Kovalčík: Mimochodom, rasizmus ...7. Operácia Zebra.
  7. Robert Štepaník: diel 69 - rubrika: moje najhranejšie v apríli 2022 - časť 1
  8. Pavol Návrat: Kliatba Tisovej voľby
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 469
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 7 102
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 785
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 134
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 3 464
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 826
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 788
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 668
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu