Zistili sme, čo robí vysoká rýchlosť s brzdnou dráhou Kia pro_cee´d GT

Brzdy mali na letisku v Sliači plné zuby spomaľovania z vysokej rýchlosti, ale vydržali.

Kia dosahovala v najrýchlejšej časti trate rýchlosť vyše 180 km/h.(Zdroj: Kia)

SLIAČ. Auto s najkomplikovanejším označením modelu dostalo v tomto roku preplňovaný benzínový motor T-GDi, poriadnu porciu 204 koní a označenie GT.

Po prvých jazdách v Alpách a okolí Mníchova prišlo na rad druhé zoznámenie s trojdverovou verziou pro_cee´d GT, ktorá vyzerá pomerne agresívne.

Kým v Nemecku sme akurát tak vyskúšali plynový pedál na diaľnici, teraz prišla možnosť ísť s Kiou naplno pri brzdení aj zatáčaní.

Našli voľný termín aj zákruty

Model vyrobený na Slovensku sme mohli otestovať na rýdzo slovenskom letisku Sliač (pre starších Tri Duby), ktoré je v pohotovostnej službe NATO.

Kia našla v pomerne komplikovanom vojenskom letovom pláne termín, kedy mohla na testovanie novinármi využiť priľahlú dráhu Alfa a priestor pred civilnou časťou letiska.

Aby sa testovacie jazdy neobmedzili iba na akceleráciu po rovine, auto.sme.sk sa ponúklo pripraviť trať s rôznym typom zákrut a dvomi spomaľovacími retardérmi.

Trať obsahovala otočku po brzdení z vysokej rýchlosti, dve šikany na rovine, slalom s "prehadzovaním" hmoty auta a tiež ostro zalomenú zákrutu s pomerne neskorým apexom.

Brzdy potrebovali "vypáliť"

Každý z takmer dvadsiatky novinárov mal dve kolá a snahu dosiahnuť čo najlepší čas. Osobne už pri stavbe trate sme mali pochybnosti, či to auto so sériovými brzdami aj pneumatikami vydrží v dobrom zdraví.

Výrobca síce sľubuje, že brzdy pripravovala firma Brembo, avšak bolo už veľa akože ostrých áut, ktoré sa po dvoch kolách na okruhu "uvarili".

Kia pro_cee´d GT mala síce ako-tak zabehnutý motor, ale tiež surové brzdy. To sa ukázalo po štyroch kolách, keď novinári brzdili v najrýchlejšom bode trate zo 175 na 30 kilometrov za hodinu.

Na brzdových platničkách musela ohorieť farba a takpovediac sa museli celé brzdy vypáliť. Potom sme našli správny chladiaci režim a brzdy sa dostali do štandardu, v ktorom dokázali fungovať až do konca päť hodín trvajúcich testov.

kia_ilus_r3020.jpg

Telemetria sledovala rozdiely

Počínanie každého jazdca sledovala telemetria a Kii slúži ku cti, že podľa meraní sa brzdný účinok ku koncu držal na tej istej úrovni. Rozpačitý bol iba úvod.

Pri zábehu bŕzd bola brzdná dráha zo 170 na 40 km/h v jednom prípade 180 metrov. Potom brzdy chytili druhý dych a zvládali takéto brzdenie na 110 metroch.

Veľa samozrejme záviselo aj od nohy vodiča a opakovane vyšlo ako najlepšie brzdenie prudkým tlakom na pedál až do konca.

Treba si uvedomiť, že jedno a to isté auto môže byť v rôznej kondícii a že nie vždy máme na diaľnici ideálne podmienky na čo najkratšie zabrzdenie. Preto si treba v nemeckých rýchlostiach nad 180 km/h nechať veľkú rezervu.

Dodržala sľub

Brzdy vykázali schopnosti ešte na konci brzdného manévru vystupňovať spomalenie.

Samozrejme, sériové Porsche vie dosahovať pri brzdení priemerné spomalenie 1G počas celého brzdného manévru, ale Kia pro_cee´d GT to aspoň občas pri konci brzdenia vystupňovala na 1G.

Automobilka nepropaguje GT ako ostrý hot hatch a vyhýba sa porovnaniu s najostrejšími hot hatch v triede. Avšak nezabúda pripomínať svoj čas 8:45 na severnej sľučke Nurburgringu.

Po druhej sérii testovacích jázd na Sliači môžeme zodpovedne napísať, že pro_cee´d GT presne plní sľuby výrobcu byť tichým a rýchlym kompaktným autom, s agresívnym dizajnom a príjemným zvukom, ale bez výraznejších športových ambícií.

Hlavne vie zatočiť

Kia pro_cee´d GT navonok vyzerá veľmi ostro a športové sedadlá Recaro ešte zdôrazňujú obrovské očakávania. V duchu pôvodnej filozofie modelu však nemá zázračné tlačidlá, ktoré by zmenili bežné auto na ostrú pílu.

Na volante možno tlačidlom GT meniť grafiku displejov a to je všetko. Auto nemá ani samosvorný diferenciál ani meniteľnú charakteristiku riadenia.

Napriek tomu v najobávanejších častiach trate neostalo v hanbe a zatočilo bez výrazného nedotáčavého efektu. O vyrovnanej charakteristike podvozka pri zatáčaní svedčili málo zodraté predné plášte oproti zadným.

Aj podľa údajov z meracej techniky autu vyhovovalo plynulé zatočenie volantom bez strhnutia na začiatku zákruty. Akonáhle vodič v ostro zalomenej zákrute "strhol" nájazdovú líniu volantom, stratil stopu aj čas.

So spomienkou na klokotanie výfuku dostáva Kia pro_cee´d GT celkom slušnú známku za jazdné vlastnosti na hladkej letiskovej dráhe.

Spoje panelov nevyviedli ABS z konceptu a predná náprava držala stopu. Zadok mohol byť viac zábavnejší pri náhlej zmene smeru jazdy.

Vyhral rozdielom triedy

Súťaž zabezpečila využívanie auta naplno.

Michal Karpat z Autožurnálu brzdením na poslednú chvíľu a dobrou stopou na "chytákoch" trate zvíťazil s rozdielom triedy. Víťazstvo rozhodol najmä v rýchlom prejazde retardérov, kde neostal visieť na brzdách, ale radšej vykrojil presnú stopu.

Víťaz dosiahol na trati priemernú rýchlosť 98,7 km/h. Maximálnu rýchlosť na rovinke (186 km/h) o kilometer vyššiu ako Karpat mal tretí Vlado Dimov. Na druhom mieste presne medzi nimi skončil Viliam Brtáň zo Stella Centra.

vyhodnotenie_r3029.jpg

Technické parametre

Značka

Kia

Model

cee´d GT

Motor

1,6 T-GDi

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1591

Výkon (kw(k))

152 (204)

Pri otáčkach (ot./min.)

6000

Krútiaci moment (Nm)

265

Pri otáčkach (ot./min)

1750 - 4500

Emisie CO2 (g/km)

171

Rázvor náprav (mm)

2650

Dĺžka (mm)

4310

Šírka (mm)

1780

Výška (mm)

1470/1430

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1382/1359

Objem batož. priestoru (l)

380

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

7,7

Maximálna rýchlosť (km/h)

230

Spotreba mesto(l/100 km)

9,7

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

6,1

Kombinovaná spotreba (l/100km)

7,4

Cena modelu Kia cee´d GT od (eur)

22.990

Cena skúšanej verzie pro_cee´d 1st Edition od (eur)

27.290

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 729
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 007
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 245
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 362
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 354
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 906
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 614
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 543
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 459
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 856

Téma: Kia Sportage, ceed, Rio, Sorento, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu

Ak natankujete Jaguar na pumpe Shell, môžete zaplatiť online priamo z auta

Platbu za palivo jednoducho potvrdíte na dotykovom displeji.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop