SME
Štvrtok, 8. december, 2022 | Meniny má Marína

Policajné auto sa prehnalo po električkovej trati

Dopravné predpisy nedokážu jednoznačne odpovedať, či smú vozidlá prejsť na električkovú trať cez plnú čiaru.

(Zdroj: Ondrej, youtube.com)

Ondrej: "Na Radlinského ulici v Bratislave je pred Račianskym mýtom jeden jazdný pruh, ktorý od električkového pásu oddeľuje plná čiara. Tesne pred križovatkou sa tento jazdný pruh rozdvojuje, aby autá prechádzali cez križovatku v dvoch jazdných pruhoch.

Vodiči často nerešpektujú plnú čiaru, čakajúce autá predbehnú a zaradia sa dopredu. Ušetria si tak jeden cyklus červenej, čo pre nich predstavuje "nenahraditeľné" tri minúty života.

Vždy som to bral tak, že takéto správanie je proti predpisom. Túto praktiku však najnovšie použili dopravní policajti, ktorých som zachytil aj na kameru. Zrejme to teda bude v poriadku a začnem to tak robiť asi aj ja. Mimochodom, v pravom jazdnom pruhu stálo ďalšie policajné auto, ktoré prešlo cez križovatku normálne."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Načítavam video...

Na prvý pohľad sa medzi električkovou traťou a jazdným pruhom nachádza plná čiara.

Plnú čiaru podľa predpisov možno prechádzať alebo presahovať nákladom len v prípade, že obchádzate napríklad prekážku, alebo odbočujete na miesto mimo cesty, na poľnú či lesnú cestu alebo na cyklistickú cestičku.

Vo všetkých ostatných prípadoch cez plnú čiaru nesmiete. Nemali by ste teda ani pri prejazde z jedného jazdného pruhu na trať električiek.

Čiara, cez ktorú prešlo policajné auto, však nie je plná čiara. Neoddeľuje od seba jazdné pruhy s protismernou premávkou ale jazdný pruh a električkovú trať. Neoddeľuje ani radiace pruhy pred križovatkou.

"Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky," uvádzajú predpisy.

SkryťVypnúť reklamu

Električková trať uprostred cesty nie je krajom vozovky

Biela čiara medzi vozovkou a električkovým pásom a vozovkou by mohla byť aj vodiaca čiara.

Vo vyhláške sa ale píše, že Značka Vodiaca čiara (č. V 4) vyznačuje okraj vozovky a oddeľuje vozovku od krajnice, prípadne chodníka. Možno ju použiť aj na oddelenie časti odbočovacieho alebo pripojovacieho pruhu od priebežného pruhu.

Električková trať (oficiálne sa volá električkový koľajový pás) je zákonom definovaná ako časť cesty určená predovšetkým na premávku električky. Nejde ani o okraj vozovky a ani o krajnicu. Teoreticky by električková trať na úrovni vozovky mohla byť nevyznačeným jazdným pruhom.

Jazdný pruh je časť vozovky vyznačený vodorovným dopravným značením. Ak nie je vyznačený, podľa zákona je jazdným pruhom časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

SkryťVypnúť reklamu

Tvorcovia predpisov pravdepodobne zabudli na možnosť oddeliť vodorovnou značkou jazdný pruh pre autá, motorky a bicykle od električkovej trate.

Zákon tam nedovoľuje jazdiť po električkovej trati

Napriek tomu sa tam autá nesmú premávať po električkovom koľajovom páse.

"Na električkový koľajový pás v úrovni vozovky sa smie vojsť len pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu, alebo ak to dovoľuje dopravná značka alebo ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta," píše sa v zákone.

Policajné auto neobchádzalo. Obchádzalo by len v prípade, že vodiči v jazdnom pruhu vedľa električkovej trate zastavili alebo stáli z vlastnej vôle. Čakanie na červenú však nie je dôsledkom vôle vodiča, je to zákonom vynútená povinnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Vodič policajného vozidla a aj auta ženúce sa za ním mohli predchádzať. V takom prípade by ale porušili pravidlá predchádzania. Vodiči nesmú predchádzať v križovatke a v takej vzdialenosti pred ňou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky.

Ak autá nepredchádzali, nemali čo robiť na električkovej trati.

Policajti smeli, ak na to mali dôvod

Vodič policajného auta by sa mohol odvolať na mimoriadne okolnosti. Boli to nehodovkári a mohli sa ponáhľať na miesto kolízie áut.

V prípade služobných povinností smú policajti aj sebe udeliť výnimku z dopravných pravidiel. Podmienkou je, aby to bolo okamžite potrebné v cestnej premávke a nikoho pritom neohrozili.

Ak by zapli sirénu a majáky, nikto z vodičov v okolí by nemohol mať námietky za takúto jazdu. Policajné auto by sa stalo vozidlom s právom prednostnej jazdy.

SkryťVypnúť reklamu

Riskujete aj zákaz šoférovania

Aj keď sú predpisy v tomto prípade nedokonalé, plná čiara na ceste by vodičom mala napovedať, že by cez ňu nemali prechádzať. Nie pre povinnosť vyplývajúcu z predpisov, ale pre zachovanie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Vodič vozidla, ktoré sa hnalo za policajným, riskoval pokutu až 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky. Ak by mu dokázali, že predchádzal v križovatke.

Ondrej by teda nemal napodobňovať policajtov, ktorých natočil. Zbytočným ponáhľaním sa pritom viac ako pár minút neušetríte.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf sporiteľne: Synovia ma inšpirujú, čo čítať a koho sledovať
  2. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  3. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  4. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  5. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  6. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  1. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  2. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  3. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  4. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  5. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  6. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  7. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  8. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 709
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 613
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 918
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 997
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 994
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 273
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 100
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Slovensko potrebuje tankový prápor.


17 h
Nutričná terapeutka Petronela Forišek Paulová.

Rozprávali sme sa s Petronelou Forišek Paulovou.


6. dec

Opozícia potrebuje aspoň 76 hlasov, aby pád vlády dosiahla.


a 2 ďalší 2 h
MG EHS

Jedenásť otázok a odpovedí o novinke.


16 h

Neprehliadnite tiež

MG EHS

Jedenásť otázok a odpovedí o novinke.


16 h
Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


6. dec
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec

Blogy SME

  1. Milan Lorinc: Bojíte sa pádu vlády? A čo ste preto urobili?!
  2. ASEKOL SK: Prežite Vianoce ekologicky aj u vás doma. Prinášame Vám 5 tipov, ako na to.
  3. Miroslav Daniš: Rozpočet
  4. Lubomir Zahora: Schrinkflation- skryté zvyšovanie cien v supermarkete
  5. Jozef Ďanovský: 6 rokov vo väzení ako psychológ
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Aktér vraždy exprimátora Hurbanova ostal bez trestu. Je mestský policajt a stráži verejný poriadok
  7. Seniori v pohybe: Jaroslav Servátka: „Seniori dokážu prekvapiť a prekvapujú pravidelne.“ 1.časť
  8. Jan Pražák: Sex ve třech?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 17 187
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 14 002
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 11 262
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 140
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 974
  6. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 563
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 265
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 079
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu