Ondrej: "Na Radlinského ulici v Bratislave je pred Račianskym mýtom jeden jazdný pruh, ktorý od električkového pásu oddeľuje plná čiara. Tesne pred križovatkou sa tento jazdný pruh rozdvojuje, aby autá prechádzali cez križovatku v dvoch jazdných pruhoch.
Vodiči často nerešpektujú plnú čiaru, čakajúce autá predbehnú a zaradia sa dopredu. Ušetria si tak jeden cyklus červenej, čo pre nich predstavuje "nenahraditeľné" tri minúty života.
Vždy som to bral tak, že takéto správanie je proti predpisom. Túto praktiku však najnovšie použili dopravní policajti, ktorých som zachytil aj na kameru. Zrejme to teda bude v poriadku a začnem to tak robiť asi aj ja. Mimochodom, v pravom jazdnom pruhu stálo ďalšie policajné auto, ktoré prešlo cez križovatku normálne."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Na prvý pohľad sa medzi električkovou traťou a jazdným pruhom nachádza plná čiara.
Plnú čiaru podľa predpisov možno prechádzať alebo presahovať nákladom len v prípade, že obchádzate napríklad prekážku, alebo odbočujete na miesto mimo cesty, na poľnú či lesnú cestu alebo na cyklistickú cestičku.
Vo všetkých ostatných prípadoch cez plnú čiaru nesmiete. Nemali by ste teda ani pri prejazde z jedného jazdného pruhu na trať električiek.
Čiara, cez ktorú prešlo policajné auto, však nie je plná čiara. Neoddeľuje od seba jazdné pruhy s protismernou premávkou ale jazdný pruh a električkovú trať. Neoddeľuje ani radiace pruhy pred križovatkou.
"Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky," uvádzajú predpisy.
Električková trať uprostred cesty nie je krajom vozovky
Biela čiara medzi vozovkou a električkovým pásom a vozovkou by mohla byť aj vodiaca čiara.
Vo vyhláške sa ale píše, že Značka Vodiaca čiara (č. V 4) vyznačuje okraj vozovky a oddeľuje vozovku od krajnice, prípadne chodníka. Možno ju použiť aj na oddelenie časti odbočovacieho alebo pripojovacieho pruhu od priebežného pruhu.
Električková trať (oficiálne sa volá električkový koľajový pás) je zákonom definovaná ako časť cesty určená predovšetkým na premávku električky. Nejde ani o okraj vozovky a ani o krajnicu. Teoreticky by električková trať na úrovni vozovky mohla byť nevyznačeným jazdným pruhom.
Jazdný pruh je časť vozovky vyznačený vodorovným dopravným značením. Ak nie je vyznačený, podľa zákona je jazdným pruhom časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.
Tvorcovia predpisov pravdepodobne zabudli na možnosť oddeliť vodorovnou značkou jazdný pruh pre autá, motorky a bicykle od električkovej trate.
Zákon tam nedovoľuje jazdiť po električkovej trati
Napriek tomu sa tam autá nesmú premávať po električkovom koľajovom páse.
"Na električkový koľajový pás v úrovni vozovky sa smie vojsť len pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu, alebo ak to dovoľuje dopravná značka alebo ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta," píše sa v zákone.
Policajné auto neobchádzalo. Obchádzalo by len v prípade, že vodiči v jazdnom pruhu vedľa električkovej trate zastavili alebo stáli z vlastnej vôle. Čakanie na červenú však nie je dôsledkom vôle vodiča, je to zákonom vynútená povinnosť.
Vodič policajného vozidla a aj auta ženúce sa za ním mohli predchádzať. V takom prípade by ale porušili pravidlá predchádzania. Vodiči nesmú predchádzať v križovatke a v takej vzdialenosti pred ňou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky.
Ak autá nepredchádzali, nemali čo robiť na električkovej trati.
Policajti smeli, ak na to mali dôvod
Vodič policajného auta by sa mohol odvolať na mimoriadne okolnosti. Boli to nehodovkári a mohli sa ponáhľať na miesto kolízie áut.
V prípade služobných povinností smú policajti aj sebe udeliť výnimku z dopravných pravidiel. Podmienkou je, aby to bolo okamžite potrebné v cestnej premávke a nikoho pritom neohrozili.
Ak by zapli sirénu a majáky, nikto z vodičov v okolí by nemohol mať námietky za takúto jazdu. Policajné auto by sa stalo vozidlom s právom prednostnej jazdy.
Riskujete aj zákaz šoférovania
Aj keď sú predpisy v tomto prípade nedokonalé, plná čiara na ceste by vodičom mala napovedať, že by cez ňu nemali prechádzať. Nie pre povinnosť vyplývajúcu z predpisov, ale pre zachovanie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.
Vodič vozidla, ktoré sa hnalo za policajným, riskoval pokutu až 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky. Ak by mu dokázali, že predchádzal v križovatke.
Ondrej by teda nemal napodobňovať policajtov, ktorých natočil. Zbytočným ponáhľaním sa pritom viac ako pár minút neušetríte.