SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Policajné auto sa prehnalo po električkovej trati

Dopravné predpisy nedokážu jednoznačne odpovedať, či smú vozidlá prejsť na električkovú trať cez plnú čiaru.

(Zdroj: Ondrej, youtube.com)

Ondrej: "Na Radlinského ulici v Bratislave je pred Račianskym mýtom jeden jazdný pruh, ktorý od električkového pásu oddeľuje plná čiara. Tesne pred križovatkou sa tento jazdný pruh rozdvojuje, aby autá prechádzali cez križovatku v dvoch jazdných pruhoch.

Vodiči často nerešpektujú plnú čiaru, čakajúce autá predbehnú a zaradia sa dopredu. Ušetria si tak jeden cyklus červenej, čo pre nich predstavuje "nenahraditeľné" tri minúty života.

Vždy som to bral tak, že takéto správanie je proti predpisom. Túto praktiku však najnovšie použili dopravní policajti, ktorých som zachytil aj na kameru. Zrejme to teda bude v poriadku a začnem to tak robiť asi aj ja. Mimochodom, v pravom jazdnom pruhu stálo ďalšie policajné auto, ktoré prešlo cez križovatku normálne."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Načítavam video...

Na prvý pohľad sa medzi električkovou traťou a jazdným pruhom nachádza plná čiara.

Plnú čiaru podľa predpisov možno prechádzať alebo presahovať nákladom len v prípade, že obchádzate napríklad prekážku, alebo odbočujete na miesto mimo cesty, na poľnú či lesnú cestu alebo na cyklistickú cestičku.

Vo všetkých ostatných prípadoch cez plnú čiaru nesmiete. Nemali by ste teda ani pri prejazde z jedného jazdného pruhu na trať električiek.

Čiara, cez ktorú prešlo policajné auto, však nie je plná čiara. Neoddeľuje od seba jazdné pruhy s protismernou premávkou ale jazdný pruh a električkovú trať. Neoddeľuje ani radiace pruhy pred križovatkou.

"Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky," uvádzajú predpisy.

Skryť Vypnúť reklamu

Električková trať uprostred cesty nie je krajom vozovky

Biela čiara medzi vozovkou a električkovým pásom a vozovkou by mohla byť aj vodiaca čiara.

Vo vyhláške sa ale píše, že Značka Vodiaca čiara (č. V 4) vyznačuje okraj vozovky a oddeľuje vozovku od krajnice, prípadne chodníka. Možno ju použiť aj na oddelenie časti odbočovacieho alebo pripojovacieho pruhu od priebežného pruhu.

Električková trať (oficiálne sa volá električkový koľajový pás) je zákonom definovaná ako časť cesty určená predovšetkým na premávku električky. Nejde ani o okraj vozovky a ani o krajnicu. Teoreticky by električková trať na úrovni vozovky mohla byť nevyznačeným jazdným pruhom.

Jazdný pruh je časť vozovky vyznačený vodorovným dopravným značením. Ak nie je vyznačený, podľa zákona je jazdným pruhom časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Skryť Vypnúť reklamu

Tvorcovia predpisov pravdepodobne zabudli na možnosť oddeliť vodorovnou značkou jazdný pruh pre autá, motorky a bicykle od električkovej trate.

Zákon tam nedovoľuje jazdiť po električkovej trati

Napriek tomu sa tam autá nesmú premávať po električkovom koľajovom páse.

"Na električkový koľajový pás v úrovni vozovky sa smie vojsť len pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu, alebo ak to dovoľuje dopravná značka alebo ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta," píše sa v zákone.

Policajné auto neobchádzalo. Obchádzalo by len v prípade, že vodiči v jazdnom pruhu vedľa električkovej trate zastavili alebo stáli z vlastnej vôle. Čakanie na červenú však nie je dôsledkom vôle vodiča, je to zákonom vynútená povinnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Vodič policajného vozidla a aj auta ženúce sa za ním mohli predchádzať. V takom prípade by ale porušili pravidlá predchádzania. Vodiči nesmú predchádzať v križovatke a v takej vzdialenosti pred ňou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky.

Ak autá nepredchádzali, nemali čo robiť na električkovej trati.

Policajti smeli, ak na to mali dôvod

Vodič policajného auta by sa mohol odvolať na mimoriadne okolnosti. Boli to nehodovkári a mohli sa ponáhľať na miesto kolízie áut.

V prípade služobných povinností smú policajti aj sebe udeliť výnimku z dopravných pravidiel. Podmienkou je, aby to bolo okamžite potrebné v cestnej premávke a nikoho pritom neohrozili.

Ak by zapli sirénu a majáky, nikto z vodičov v okolí by nemohol mať námietky za takúto jazdu. Policajné auto by sa stalo vozidlom s právom prednostnej jazdy.

Skryť Vypnúť reklamu

Riskujete aj zákaz šoférovania

Aj keď sú predpisy v tomto prípade nedokonalé, plná čiara na ceste by vodičom mala napovedať, že by cez ňu nemali prechádzať. Nie pre povinnosť vyplývajúcu z predpisov, ale pre zachovanie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Vodič vozidla, ktoré sa hnalo za policajným, riskoval pokutu až 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky. Ak by mu dokázali, že predchádzal v križovatke.

Ondrej by teda nemal napodobňovať policajtov, ktorých natočil. Zbytočným ponáhľaním sa pritom viac ako pár minút neušetríte.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Päť chýb pri zateplení strechy
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 145
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 561
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 342
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 546
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 815
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 717
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 619
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 369
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 173
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 165
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept