SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Policajné auto sa prehnalo po električkovej trati

Dopravné predpisy nedokážu jednoznačne odpovedať, či smú vozidlá prejsť na električkovú trať cez plnú čiaru.

(Zdroj: Ondrej, youtube.com)

Ondrej: "Na Radlinského ulici v Bratislave je pred Račianskym mýtom jeden jazdný pruh, ktorý od električkového pásu oddeľuje plná čiara. Tesne pred križovatkou sa tento jazdný pruh rozdvojuje, aby autá prechádzali cez križovatku v dvoch jazdných pruhoch.

Vodiči často nerešpektujú plnú čiaru, čakajúce autá predbehnú a zaradia sa dopredu. Ušetria si tak jeden cyklus červenej, čo pre nich predstavuje "nenahraditeľné" tri minúty života.

Vždy som to bral tak, že takéto správanie je proti predpisom. Túto praktiku však najnovšie použili dopravní policajti, ktorých som zachytil aj na kameru. Zrejme to teda bude v poriadku a začnem to tak robiť asi aj ja. Mimochodom, v pravom jazdnom pruhu stálo ďalšie policajné auto, ktoré prešlo cez križovatku normálne."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Načítavam video...

Na prvý pohľad sa medzi električkovou traťou a jazdným pruhom nachádza plná čiara.

Plnú čiaru podľa predpisov možno prechádzať alebo presahovať nákladom len v prípade, že obchádzate napríklad prekážku, alebo odbočujete na miesto mimo cesty, na poľnú či lesnú cestu alebo na cyklistickú cestičku.

Vo všetkých ostatných prípadoch cez plnú čiaru nesmiete. Nemali by ste teda ani pri prejazde z jedného jazdného pruhu na trať električiek.

Čiara, cez ktorú prešlo policajné auto, však nie je plná čiara. Neoddeľuje od seba jazdné pruhy s protismernou premávkou ale jazdný pruh a električkovú trať. Neoddeľuje ani radiace pruhy pred križovatkou.

"Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky," uvádzajú predpisy.

Skryť Vypnúť reklamu

Električková trať uprostred cesty nie je krajom vozovky

Biela čiara medzi vozovkou a električkovým pásom a vozovkou by mohla byť aj vodiaca čiara.

Vo vyhláške sa ale píše, že Značka Vodiaca čiara (č. V 4) vyznačuje okraj vozovky a oddeľuje vozovku od krajnice, prípadne chodníka. Možno ju použiť aj na oddelenie časti odbočovacieho alebo pripojovacieho pruhu od priebežného pruhu.

Električková trať (oficiálne sa volá električkový koľajový pás) je zákonom definovaná ako časť cesty určená predovšetkým na premávku električky. Nejde ani o okraj vozovky a ani o krajnicu. Teoreticky by električková trať na úrovni vozovky mohla byť nevyznačeným jazdným pruhom.

Jazdný pruh je časť vozovky vyznačený vodorovným dopravným značením. Ak nie je vyznačený, podľa zákona je jazdným pruhom časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Skryť Vypnúť reklamu

Tvorcovia predpisov pravdepodobne zabudli na možnosť oddeliť vodorovnou značkou jazdný pruh pre autá, motorky a bicykle od električkovej trate.

Zákon tam nedovoľuje jazdiť po električkovej trati

Napriek tomu sa tam autá nesmú premávať po električkovom koľajovom páse.

"Na električkový koľajový pás v úrovni vozovky sa smie vojsť len pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu, alebo ak to dovoľuje dopravná značka alebo ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta," píše sa v zákone.

Policajné auto neobchádzalo. Obchádzalo by len v prípade, že vodiči v jazdnom pruhu vedľa električkovej trate zastavili alebo stáli z vlastnej vôle. Čakanie na červenú však nie je dôsledkom vôle vodiča, je to zákonom vynútená povinnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Vodič policajného vozidla a aj auta ženúce sa za ním mohli predchádzať. V takom prípade by ale porušili pravidlá predchádzania. Vodiči nesmú predchádzať v križovatke a v takej vzdialenosti pred ňou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky.

Ak autá nepredchádzali, nemali čo robiť na električkovej trati.

Policajti smeli, ak na to mali dôvod

Vodič policajného auta by sa mohol odvolať na mimoriadne okolnosti. Boli to nehodovkári a mohli sa ponáhľať na miesto kolízie áut.

V prípade služobných povinností smú policajti aj sebe udeliť výnimku z dopravných pravidiel. Podmienkou je, aby to bolo okamžite potrebné v cestnej premávke a nikoho pritom neohrozili.

Ak by zapli sirénu a majáky, nikto z vodičov v okolí by nemohol mať námietky za takúto jazdu. Policajné auto by sa stalo vozidlom s právom prednostnej jazdy.

Skryť Vypnúť reklamu

Riskujete aj zákaz šoférovania

Aj keď sú predpisy v tomto prípade nedokonalé, plná čiara na ceste by vodičom mala napovedať, že by cez ňu nemali prechádzať. Nie pre povinnosť vyplývajúcu z predpisov, ale pre zachovanie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Vodič vozidla, ktoré sa hnalo za policajným, riskoval pokutu až 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky. Ak by mu dokázali, že predchádzal v križovatke.

Ondrej by teda nemal napodobňovať policajtov, ktorých natočil. Zbytočným ponáhľaním sa pritom viac ako pár minút neušetríte.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  2. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Spánok – základ pevných vzťahov
  5. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  6. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  7. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  8. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  10. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  1. QSI International School of Bratislava
  2. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  3. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  6. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  7. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  8. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 074
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 12 400
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 132
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 739
  5. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 4 229
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 901
  7. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 707
  8. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 679
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 507
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 316
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová čaká s dcérami Leou (vpravo) a Emou (druhá vpravo).

Poslanec tvrdí, že status, ktorý vyvolal urážky, nemyslel ironicky.


2 h
Minister vnútra SR Roman Mikulec (OĽaNO).

Minister zatiaľ nepovedal, ako s výsledkami naloží.


2 h
Soňa Jánošová

Minister financií ďakuje ministerke kultúry za pochopenie.


18. okt
Zoltán Müller, CEO spoločnosti Lucron.

Mohli by sme stavať aj viac, hovorí Zoltán Müller.


17. okt

Neprehliadnite tiež

Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


4 h
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Šikana
  2. Ján Marton: Revolúciu v manažmente vody organizujú progresívni blázni, vodníci a podvodníci na ministerstve pôdohospodárstva
  3. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia
  4. Miriam Studeničová: Ako funguje karma, alebo ľudský osud?
  5. Irena Šimuneková: Farby jesene
  6. Irena Šimuneková: Jeseň na lúkach
  7. Anton Polakovič: Posledná bosorka?
  8. Ladislav Stupak: Dukáty
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 17 312
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 10 686
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 221
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 806
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 560
  6. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 4 144
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 825
  8. Občianske združenie Ženské kruhy: Už v najbližších dňoch hrozí Slovensku poľská cesta 2 635
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu