SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Zaparkované autá zúžili cestu tak, že ohrozujú cyklistov

Na sídliskovej ceste parkujú autá všelijak. Každý chce mať zaparkované auto pod domom. Na obojsmernej ceste tak ale pre premávku veľa priestoru neostáva.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

Michal: "Chcem sa opýtať na cestu, na ktorej sa často stávajú kolízne situácie. Píšem to z vlastnej skúsenosti. Na Slatinskej ulici v Bratislave dlhodobo blokujú prejazd cez túto obojsmernú ulicu zaparkované autá.

Dve autá sa tam jednoducho vedľa seba nezmestia. Úsek je dlhý asi 200 metrov, a práve preto sa tam dosť často cesta jednoducho zapchá. Či vodič z jednej alebo z druhej strany musí dať tomu druhému prednosť. Niekedy to ale nefunguje a je problém.

Ja tou cestou jazdím bicyklom a neraz sa mi stane, že som vodičom motorového vozidla prichádzajúceho z protismeru doslova pritlačený k zaparkovanému autu. Polícia tento problém nijako nerieši - že vraj tam je nedostatok parkovacích miest.

Ako sa správať v takomto prípade? Kto má prednosť?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk


Zväčšiť mapu

Podľa toho, čo nafotila spoločnosť Google pre Streetview, parkujú na ulici vozidlá v rozpore s dopravnými pravidlami.

Na obojsmernej ceste sa smie parkovať len pri pravom okraji vozovky v smere jazdy. Najmenej tri vozidlá však vodiči nechali zaparkované pre ľavom okraji cesty.

Vodiči na oboch stranách cesty porušili ešte jedno pravidlo parkovania. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre pre každý smer jazdy.

Na ceste, ktorá je odhadom široká najviac 4 metre, nemôže ani jeden z vodičov dodržať spomínané pravidlo.

Odfotili ste dopravný priestupok?

Je pravdou, že v mestách na sídliskách je často takmer nemožné legálne zaparkovať v blízkosti bydliska. To však nemôže byť argument, prečo takéto parkovanie tolerovať.

Môže to viesť k tomu, že aj na miestach, kde je dosť parkovacích miest, vodiči budú parkovať v rozpore s pravidlami - "lebo môžu, lebo sa im nič nemôže stať".

Príkladom je fotografia auta, ktorú vytvoril Jozef:

dsc00047_r2133.jpg

Treba ale dodať, že ak sú k sebe účastníci premávky ohľaduplní, nemôže parkovanie, ako na fotkách, ohroziť premávku. Zvyčajne. Problémy by mohli nastať s plynulosťou premávky.

Rizikom by bola situácia, keď by v okolí ulice horelo a hasičské autá by chceli ulicou prejsť. Obdobne by to platilo aj pri sanitkách. Ak by sa ocitlo iné auto v opačnom smere, záchranári by sa ťažšie dostávali k miestu zásahu.

Za neskorší príchod hasičského auta alebo sanitky do cieľa pre nesprávne zaparkované autá by sa asi nikto nechcel byť zodpovedný.

Mnohí motoristi sú sebestrední a arogantní. Pre premávku je to nebezpečnejšie na miestach, o akom napísal Michal. Dokladom toho je aj opísané správanie sa vodičov áut voči cyklistom.

Treba sa vyhnúť alebo cúvať. Alebo zosadnúť z bicykla

Predpisy počítajú s tým, ako sa vysporiadať s prejazdnosťou na úzkych miestach.

Prednosť musí dať vždy ten, na koho strane je prekážka. Prekážkou cestnej premávky je aj nesprávne zaparkované auto.

Na Slatinskej ulici v Bratislave sú však prekážky na oboch stranách cesty. Vtedy prichádza na rad vyhýbanie sa.

"Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať ten vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka. Ak jeden z nich musí cúvať, urobí to ten, pre ktorého je to ľahšie alebo menej nebezpečné," uvádza zákon.

V prípade, že sa Michal ako cyklista dostane do situácie, že na úzkej ceste pôjde oproti nemu auto a nebude sa mať kam vyhnúť ani jeden z nich, pre Michala by malo byť ľahšie zosadnúť z bicykla a umožniť prejsť autu z opačného smeru jazdy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  2. Vytvor si svoju budúcnosť
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  5. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  6. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 225
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 904
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 221
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 545
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 164
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 042
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 505
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 164
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 408

Jediným väčším problémom bude cena.


4 h
Porsche 911 Dakar

Celkovo vznikne len 2 500 kusov.


21 h
Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  2. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  3. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  4. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  5. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  6. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  7. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  8. Tomáš Vodvářka: O ženském opylování - Manželské toccaty a fugy
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 204 059
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 813
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 136
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 847
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 938
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 465
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 006
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu