Michal: "Chcem sa opýtať na cestu, na ktorej sa často stávajú kolízne situácie. Píšem to z vlastnej skúsenosti. Na Slatinskej ulici v Bratislave dlhodobo blokujú prejazd cez túto obojsmernú ulicu zaparkované autá.
Dve autá sa tam jednoducho vedľa seba nezmestia. Úsek je dlhý asi 200 metrov, a práve preto sa tam dosť často cesta jednoducho zapchá. Či vodič z jednej alebo z druhej strany musí dať tomu druhému prednosť. Niekedy to ale nefunguje a je problém.
Ja tou cestou jazdím bicyklom a neraz sa mi stane, že som vodičom motorového vozidla prichádzajúceho z protismeru doslova pritlačený k zaparkovanému autu. Polícia tento problém nijako nerieši - že vraj tam je nedostatok parkovacích miest.
Ako sa správať v takomto prípade? Kto má prednosť?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Zväčšiť mapu
Podľa toho, čo nafotila spoločnosť Google pre Streetview, parkujú na ulici vozidlá v rozpore s dopravnými pravidlami.
Na obojsmernej ceste sa smie parkovať len pri pravom okraji vozovky v smere jazdy. Najmenej tri vozidlá však vodiči nechali zaparkované pre ľavom okraji cesty.
Vodiči na oboch stranách cesty porušili ešte jedno pravidlo parkovania. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre pre každý smer jazdy.
Na ceste, ktorá je odhadom široká najviac 4 metre, nemôže ani jeden z vodičov dodržať spomínané pravidlo.
Odfotili ste dopravný priestupok?
Pridajte ho do našej rubriky medzi ostatné
Je pravdou, že v mestách na sídliskách je často takmer nemožné legálne zaparkovať v blízkosti bydliska. To však nemôže byť argument, prečo takéto parkovanie tolerovať.
Môže to viesť k tomu, že aj na miestach, kde je dosť parkovacích miest, vodiči budú parkovať v rozpore s pravidlami - "lebo môžu, lebo sa im nič nemôže stať".
Príkladom je fotografia auta, ktorú vytvoril Jozef:
Treba ale dodať, že ak sú k sebe účastníci premávky ohľaduplní, nemôže parkovanie, ako na fotkách, ohroziť premávku. Zvyčajne. Problémy by mohli nastať s plynulosťou premávky.
Rizikom by bola situácia, keď by v okolí ulice horelo a hasičské autá by chceli ulicou prejsť. Obdobne by to platilo aj pri sanitkách. Ak by sa ocitlo iné auto v opačnom smere, záchranári by sa ťažšie dostávali k miestu zásahu.
Za neskorší príchod hasičského auta alebo sanitky do cieľa pre nesprávne zaparkované autá by sa asi nikto nechcel byť zodpovedný.
Mnohí motoristi sú sebestrední a arogantní. Pre premávku je to nebezpečnejšie na miestach, o akom napísal Michal. Dokladom toho je aj opísané správanie sa vodičov áut voči cyklistom.
Treba sa vyhnúť alebo cúvať. Alebo zosadnúť z bicykla Predpisy počítajú s tým, ako sa vysporiadať s prejazdnosťou na úzkych miestach.
Prednosť musí dať vždy ten, na koho strane je prekážka. Prekážkou cestnej premávky je aj nesprávne zaparkované auto.
Na Slatinskej ulici v Bratislave sú však prekážky na oboch stranách cesty. Vtedy prichádza na rad vyhýbanie sa.
"Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať ten vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka. Ak jeden z nich musí cúvať, urobí to ten, pre ktorého je to ľahšie alebo menej nebezpečné," uvádza zákon.
V prípade, že sa Michal ako cyklista dostane do situácie, že na úzkej ceste pôjde oproti nemu auto a nebude sa mať kam vyhnúť ani jeden z nich, pre Michala by malo byť ľahšie zosadnúť z bicykla a umožniť prejsť autu z opačného smeru jazdy.