Porovnali sme dvojspojkové prevodovky Ford a Audi

Ford prišiel na trh bez tradičných neduhov dvojspojkových automatov. Audi zdokonaľuje radenie tak, akoby prevodovka mala oči na ceste.

Ford urobil kus práce a jeho prvý vstup do sveta dvojspojkových prevodoviek v kompaktnom aute hodnotíme pozitívne.(Zdroj: autor)

BREZNO. Pôvodný zámer porovnať väčšinu nových automatických prevodoviek s dvomi spojkami prekazila nedostupnosť áut s takouto prevodovkou v jednom termíne.

Napokon ostali v teste dve najdôležitejšie, vrátane poslednej novinky od Fordu, ktorú sme postavili do priameho porovnania s etalónom S-Tronic.

V podstate ide o dve najzaujímavejšie inovácie v nižšej strednej triede, pretože Ford s takýmto riešením debutuje a Audi obohatilo sedemstupňový S-tronic o takzvanú voľnobežku na úsporu paliva.

Ford ponúka dvojspojkovú prevodovku PowerShift pre naftovú verziu 2,0 TDCi za príplatok 1.990 eur oproti verzii s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Výberom prevodovky PowerShift sa bežný štandardný režim servisnej prehliadky Focusu po 20.000 kilometroch nemení, pribudne len výmena oleja a filtra v prevodovke každých 60 000 kilometrov (alebo 3roky).

Špeciálny olejový filter stojí 44,63 eur a prevodový olej 151,18 eur. Servisný úkon trvá hodinu, čo môže byť v sieti Ford okolo 29 eur. Kompletný servis prevodovky tak stojí 224,81 eur.

V redakčnom teste sme zisťovali, aká je nová prevodovka od Forda a či stojí za 2.216 eur, ktoré vrátane kúpy a servisu investujete do automatu.

Parkovali bez chyby

Ford pri debute prevodovky PowerShift odstránil šklbnutia pri pohnutí, typické pre niektoré prevodovky s dvomi spojkami.

Prevodovka ponúka dobré zladenie charakteristiky so záberom motora, takže pri parkovaní sa bude aj slabší šofér cítiť bezpečne.

Parkovacie manévre v strmom kopci zvláda Ford Focus rovnako precízne ako Audi A3 S-tronic. Obom pomáha asistent rozjazdu do kopca, ktorý sa po stlačení brzdy sám aktivuje.

prevodovky_paka_ford_r1926.jpg

Vo Forde môžete radiť manuálne novým prepínačom na hlavici radiacej páky. Samotná páka mohla byť menšia.

Prevodovka tak nemusí držať auto trením spojky a radšej využije oporu bŕzd s postupným uvoľňovaním. Jedine pri finálnom cúvaní k nárazníku stojaceho auta treba radšej zastaviť, stlačiť brzdu a potom presne docúvať.

Rovnako zmena medzi jazdou vpred a spiatočkou si vyžaduje počkať, kým prevodovka dokončí proces výmeny jednotky za spiatočku. Viac času na to potrebuje Ford.

Obe prevodovky ukázali brilantné schopnosti pri parkovaní a manévrovaní v kopci. To isté platí aj o vychádzaní na obrubníky. Ford v tejto disciplíne nezaostal za Audi.

Športové radenie im nevonia

Krajšiu hlavicu voliča prevodovky aj precíznejší chod páky má jednoznačne Audi, pretože páka Fordu je mohutná a zmena polohy nejde tak lahodne.

Nevýhodou Audi je zasa samotná dráha, kedy vodič pri snahe zaradiť D režim nechcene prejde do krajnej zadnej polohy S pre športový režim.

V manuálnom režime radenia treba páku v Audi vykloniť do bočnej pozície. Vo Forde stačí použiť kolískový ovládač na hlavici radiacej páky. Na prvý pohľad vyzerá nepoužiteľne, avšak v praxi predstavuje nový a veľmi intuitívny spôsob radenia.

Manuálny režim ostáva vhodným doplnkom na vychutnanie jazdy v kopcoch. Rýchlosť radenia by vyhovovala aj športovej jazde na okruhu, avšak obe prevodovky pri dosiahnutí maximálnych otáčok preradia svojvoľne na vyšší stupeň a Audi podradí pri stlačení plynu na podlahu.

Audi presne kopíruje štýl jazdy

Dvojspojkové prevodovky Fordu aj Audi excelujú v jemnosti radenia počas komfortnej jazdy. Ford si zachováva jemnosť aj pri šprinte z pokoja na stovku.

Audi vtedy zmení program a podľa našich meraní urobí výraznejší štart s vyšším preťažením. Po zaradení dvojky stúplo momentálne zrýchlenie Audi na 0,62 G a Ford zjemnil nástup dvojky na 0,47 G.

Prevodovka PowerShift nemení citeľne svoj spôsob radenia podľa okolitých podmienok. V prudkej akcelerácii bol pokles zrýchlenia počas preradenia veľmi malý.

prevodovky_paka_audi_r8380.jpg

Audi má precízne spracovaný volič automatickej prevodovky. Škoda, že športový režim S je v priamej dráhe za klasickým D. Šofér tam páku občas nechcene prepne.

Audi reaguje na všetky zmeny rýchlejšie, prevodovka S-tronic sa ochotnejšie adaptuje na štýl vodiča a v bežnej nešportovej prevádzke sme mali pocit, akoby mozog prevodovky S-tronic videl na cestu a radil podľa toho.

V úspornom režime dokonca prevodovka Audi radí neutrál, ak vodič uberie plyn a s autom plánuje iba "plachtiť". Stačí však jemný dotyk na pedál plynu alebo brzdy a v priebehu sekundy je tam zaradený stupeň. Novodobý typ voľnobežnej jazdy, ktorú v inej podobe využíval aj Wartburg, nemáme za čo kritizovať.

Ford urobil dobrú prácu

Audi chce vo verzii A3 Sportback 1,4 TFSI za prevodovku S-tronic o 1350 eur viac oproti manuálnej. Už aj preto, že sedemstupňová verzia tejto prevodovky má celoživotnú olejovú náplň, ale najmä pre jej vlastnosti by sme ani neuvažovali nad manuálnou verziou.

Pre správnosť treba dodať, že sedemstupňový S-tronic možno použiť iba do krútiaceho momentu motora 250 Nm. Na silnejšie motory, aký mal napríklad Ford Focus, používa Audi len šesťstupňový S-tronic, ktorý má servisný interval 60-tisíc kilometrov a jedna prehliadka stojí aj s prácou okolo 180 eur.

Prevodovka PowerShift neradí pri bežnej jazde až tak intuitívne ako v Audi a tiež potrebuje viac času na rozpoznanie jazdy dole kopcom. V jemnosti radenia a práci pri parkovaní sa Audi vyrovná. Klobúk dole.

ico

KUPUJEM - NEKUPUJEM

Ford hneď na prvý krát predstavil prevodovku, ktorú sa oplatí vybrať k naftovému motoru a drahšiemu Focusu.

Ideál kompaktného a úsporného bez použitia nafty predstavuje Audi A3 Sportback. Je ľahké, má úžasný kokpit a spojenie prevodovky S-tronic s motorom 1,4 TSI vychádza ideálne.

Po testoch na Horehroní a Liptove bez nutnosti dotankovania sme vrátili auto do Bratislavy so spotrebou 6,1 litra. Kupujem Audi.

Rasťo Chvála

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 617
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 511
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 116
  4. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 3 789
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 054
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 515
  7. Splnený sen 1 912
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 744
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 478
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 241

Téma: Audi


Článok je zaradený aj do ďalších tém Ford Focus, Mondeo, Fiesta, Mustang, ... na Auto.sme.sk

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pravidlá o konflikte záujmov má zlepšiť Glváč, ktorý tají svoje prepojenie s Bašternákom

Šéfa klubu Smeru navrhol do komisie na prípravu nových zákonov Andrej Danko.

EKONOMIKA

Vysoká zadlženosť, pravidelné zápchy. Ako žijú ľudia v trnavskom kraji

Kraju robia dobré meno kúpele či víno.

SVET

Filmárka Piussi: Babiš vyvoláva v Čechoch obrovský strach

Česká spoločnosť sa rozdelila na vítačov a náckov, tvrdí.

Neprehliadnite tiež

Volvo spúšťa značku športových áut Polestár, prvý model je hybrid

Športový hybrid Polestar 1 prichádza s výkonom 600 koní a karbónovou karosériou.

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.