SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Porovnali sme dvojspojkové prevodovky Ford a Audi

Ford prišiel na trh bez tradičných neduhov dvojspojkových automatov. Audi zdokonaľuje radenie tak, akoby prevodovka mala oči na ceste.

Ford urobil kus práce a jeho prvý vstup do sveta dvojspojkových prevodoviek v kompaktnom aute hodnotíme pozitívne.Ford urobil kus práce a jeho prvý vstup do sveta dvojspojkových prevodoviek v kompaktnom aute hodnotíme pozitívne. (Zdroj: autor)

BREZNO. Pôvodný zámer porovnať väčšinu nových automatických prevodoviek s dvomi spojkami prekazila nedostupnosť áut s takouto prevodovkou v jednom termíne.

Napokon ostali v teste dve najdôležitejšie, vrátane poslednej novinky od Fordu, ktorú sme postavili do priameho porovnania s etalónom S-Tronic.

V podstate ide o dve najzaujímavejšie inovácie v nižšej strednej triede, pretože Ford s takýmto riešením debutuje a Audi obohatilo sedemstupňový S-tronic o takzvanú voľnobežku na úsporu paliva.

Ford ponúka dvojspojkovú prevodovku PowerShift pre naftovú verziu 2,0 TDCi za príplatok 1.990 eur oproti verzii s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Výberom prevodovky PowerShift sa bežný štandardný režim servisnej prehliadky Focusu po 20.000 kilometroch nemení, pribudne len výmena oleja a filtra v prevodovke každých 60 000 kilometrov (alebo 3roky).

Špeciálny olejový filter stojí 44,63 eur a prevodový olej 151,18 eur. Servisný úkon trvá hodinu, čo môže byť v sieti Ford okolo 29 eur. Kompletný servis prevodovky tak stojí 224,81 eur.

V redakčnom teste sme zisťovali, aká je nová prevodovka od Forda a či stojí za 2.216 eur, ktoré vrátane kúpy a servisu investujete do automatu.

Parkovali bez chyby

Ford pri debute prevodovky PowerShift odstránil šklbnutia pri pohnutí, typické pre niektoré prevodovky s dvomi spojkami.

Prevodovka ponúka dobré zladenie charakteristiky so záberom motora, takže pri parkovaní sa bude aj slabší šofér cítiť bezpečne.

Parkovacie manévre v strmom kopci zvláda Ford Focus rovnako precízne ako Audi A3 S-tronic. Obom pomáha asistent rozjazdu do kopca, ktorý sa po stlačení brzdy sám aktivuje.

prevodovky_paka_ford_r1926.jpg

Vo Forde môžete radiť manuálne novým prepínačom na hlavici radiacej páky. Samotná páka mohla byť menšia.

Prevodovka tak nemusí držať auto trením spojky a radšej využije oporu bŕzd s postupným uvoľňovaním. Jedine pri finálnom cúvaní k nárazníku stojaceho auta treba radšej zastaviť, stlačiť brzdu a potom presne docúvať.

Rovnako zmena medzi jazdou vpred a spiatočkou si vyžaduje počkať, kým prevodovka dokončí proces výmeny jednotky za spiatočku. Viac času na to potrebuje Ford.

Obe prevodovky ukázali brilantné schopnosti pri parkovaní a manévrovaní v kopci. To isté platí aj o vychádzaní na obrubníky. Ford v tejto disciplíne nezaostal za Audi.

Športové radenie im nevonia

Krajšiu hlavicu voliča prevodovky aj precíznejší chod páky má jednoznačne Audi, pretože páka Fordu je mohutná a zmena polohy nejde tak lahodne.

Nevýhodou Audi je zasa samotná dráha, kedy vodič pri snahe zaradiť D režim nechcene prejde do krajnej zadnej polohy S pre športový režim.

V manuálnom režime radenia treba páku v Audi vykloniť do bočnej pozície. Vo Forde stačí použiť kolískový ovládač na hlavici radiacej páky. Na prvý pohľad vyzerá nepoužiteľne, avšak v praxi predstavuje nový a veľmi intuitívny spôsob radenia.

Manuálny režim ostáva vhodným doplnkom na vychutnanie jazdy v kopcoch. Rýchlosť radenia by vyhovovala aj športovej jazde na okruhu, avšak obe prevodovky pri dosiahnutí maximálnych otáčok preradia svojvoľne na vyšší stupeň a Audi podradí pri stlačení plynu na podlahu.

Audi presne kopíruje štýl jazdy

Dvojspojkové prevodovky Fordu aj Audi excelujú v jemnosti radenia počas komfortnej jazdy. Ford si zachováva jemnosť aj pri šprinte z pokoja na stovku.

Audi vtedy zmení program a podľa našich meraní urobí výraznejší štart s vyšším preťažením. Po zaradení dvojky stúplo momentálne zrýchlenie Audi na 0,62 G a Ford zjemnil nástup dvojky na 0,47 G.

Prevodovka PowerShift nemení citeľne svoj spôsob radenia podľa okolitých podmienok. V prudkej akcelerácii bol pokles zrýchlenia počas preradenia veľmi malý.

prevodovky_paka_audi_r8380.jpg

Audi má precízne spracovaný volič automatickej prevodovky. Škoda, že športový režim S je v priamej dráhe za klasickým D. Šofér tam páku občas nechcene prepne.

Audi reaguje na všetky zmeny rýchlejšie, prevodovka S-tronic sa ochotnejšie adaptuje na štýl vodiča a v bežnej nešportovej prevádzke sme mali pocit, akoby mozog prevodovky S-tronic videl na cestu a radil podľa toho.

V úspornom režime dokonca prevodovka Audi radí neutrál, ak vodič uberie plyn a s autom plánuje iba "plachtiť". Stačí však jemný dotyk na pedál plynu alebo brzdy a v priebehu sekundy je tam zaradený stupeň. Novodobý typ voľnobežnej jazdy, ktorú v inej podobe využíval aj Wartburg, nemáme za čo kritizovať.

Ford urobil dobrú prácu

Audi chce vo verzii A3 Sportback 1,4 TFSI za prevodovku S-tronic o 1350 eur viac oproti manuálnej. Už aj preto, že sedemstupňová verzia tejto prevodovky má celoživotnú olejovú náplň, ale najmä pre jej vlastnosti by sme ani neuvažovali nad manuálnou verziou.

Pre správnosť treba dodať, že sedemstupňový S-tronic možno použiť iba do krútiaceho momentu motora 250 Nm. Na silnejšie motory, aký mal napríklad Ford Focus, používa Audi len šesťstupňový S-tronic, ktorý má servisný interval 60-tisíc kilometrov a jedna prehliadka stojí aj s prácou okolo 180 eur.

Prevodovka PowerShift neradí pri bežnej jazde až tak intuitívne ako v Audi a tiež potrebuje viac času na rozpoznanie jazdy dole kopcom. V jemnosti radenia a práci pri parkovaní sa Audi vyrovná. Klobúk dole.

ico

KUPUJEM - NEKUPUJEM

Ford hneď na prvý krát predstavil prevodovku, ktorú sa oplatí vybrať k naftovému motoru a drahšiemu Focusu.

Ideál kompaktného a úsporného bez použitia nafty predstavuje Audi A3 Sportback. Je ľahké, má úžasný kokpit a spojenie prevodovky S-tronic s motorom 1,4 TSI vychádza ideálne.

Po testoch na Horehroní a Liptove bez nutnosti dotankovania sme vrátili auto do Bratislavy so spotrebou 6,1 litra. Kupujem Audi.

Rasťo Chvála

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 595
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 070
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 591
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 647
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 240
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 929
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 004
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 003
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 998
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 8 750
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Ford Focus, Mondeo, Fiesta, Mustang, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Audi, Ford
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Jan Tratnik vyhral 16. etapu na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric