BRATISLAVA. Čoraz viac automobiliek ponúka vo svojich vozidlách aj trojvalcové benzínové motory prepĺňané turbom. Agregáty, nad ktorými sme sa pred časom len pousmiali, sa však dostávajú čoraz do vyššej triedy automobilov. Vyhrávajú dokonca medzinárodnú súťaž o motor roka.
Dôvodom prechodu na nižší objem s menším počtom valcov však nie je len nižsia deklarovaná spotreba paliva, ale hlavne prísne emisné limity a poplatky za motory, ktoré ich prekračujú.
Ani nemecká autombilka Opel nechce ostať pozadu v tomto, nie pre všetkých príjemnom trende a na medzinárodný autosalón do nemeckého Frankfurtu prinesie svoj nový trojvalcový benzínový motor SIDI Turbo (Spark Ignition Direct Injection).
Jednolitrový agregát sa objaví najprv v štýlovom modeli Adam.
Nová pohonná jednotka bude disponovať už štandardným priamym vstrekovaním paliva a variabilným časovaním ventilov. Celohliníkový motor bude vážiť len 37 kilogramov, čo je menej o 30 percent voči 1,6-litrovému atmosférickému agregátu.
Prepĺňaný motor príde na trh najprv vo verzii s výkonom 85 kW (115 k) a krútiacim momentom 166 Nm dostupným od 1 800 do 4 700 otáčok za minútu.
Konštruktéri automobilky Opel sľubujú mimoriadne kultivovaný chod motora a mieru hluku na úrovni štvorvalcových motorov. Vysokotlakové vstrekovače paliva sú konštrukčne oddelené od hlavy valcov a izoláciu proti vibráciám a hluku dostalo napríklad aj palivové čerpadlo.
Trojvalcový agregát bude kombinovaný s novou šesťstupňovou prevodovkou, určenou práve pre motory s krútiacim momentom do 220 Nm.
Nová prevodovka bude k dispozícii v 12 sadách prevodových pomerov a so šiestimi možnými stálymi prevodmi.
Benzínový trojvalec 1.0 Sidi Turbo je prvým z troch nových motorov. Portofólio pohonných jednotiek bude do roku 2016 nahradené celkovo 13 motormi a nový radom prevodoviek. Väčšinou agregátov bude vyrábať maďarský závod GM Szentgotthard.