V Bratislave denne jazdí autom každý štvrtý človek

Vlastným autom podľa prieskumu denne cestujú predovšetkým ľudia v produktívnom veku od 30 do 39 rokov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Autom denne jazdí 23 percent ľudí žijúcich v Bratislave a dochádzajúcich z okolia a aspoň raz týždenne auto využíva 55 percent.

Vyplýva to z výsledkov reprezentatívneho prieskumu, ktorý na vzorke 800 respondentov žijúcich a zdržiavajúcich sa v hlavnom meste vypracovala spoločnosť GfK Slovakia pre Energetické centrum Bratislava.

Autom pre komfort a úsporu času

Vlastným autom podľa prieskumu denne cestujú predovšetkým ľudia v produktívnom veku od 30 do 39 rokov. Hlavnými dôvodmi uprednostnenia auta pred inými formami dopravy sú väčší komfort a úspora času.

V takmer troch štvrtinách áut jazdiacich po meste je však iba jeden, prípadne dvaja pasažieri. Tí, ktorí autom jazdia denne, cestujú sami dvakrát častejšie, vyplýva z prieskumu.

Len štvrtina by využívala zvezenie sa s neznámymi ľuďmi

Voľné miesta by mohol obsadiť systém zdieľania jázd (tzv. car pooling). V aute by sa so svojimi známymi podľa výsledkov prieskumu zviezlo niečo viac ako 70 percent používateľov áut.

Car pooling s neznámymi ľuďmi by však využívala iba štvrtina respondentov.

Dopravnú a parkovaciu situáciu v meste považuje za zlú až 77 percent ľudí žijúcich a zdržiavajúcich sa v Bratislave. Negatívnejší názor majú predovšetkým starší, cestujúci MHD a chodci, uvádza ďalej prieskum.

Väčšina nesúhlasí so spoplatnením používania auta v meste

"Riešením, ktoré by zlepšilo dopravnú situáciu v Bratislave, by mohla byť určitá forma spoplatnenia používania osobného automobilu v meste, napríklad spoplatnenie vstupu do centra mesta či celoplošné spoplatnenie parkovania na verejných priestoroch," vraví Darina Dzurjaninová, manažérka projektu Udržateľná doprava v Bratislave.

Viac ako polovica ľudí s tým však podľa prieskumu nesúhlasí.

Pre motoristov je dôležitý najmä dostatok parkovacích miest v mieste bydliska a prijateľná cena parkovania. Väčšina sa preto prikláňa k zvýhodneniu rezidentov a zavedeniu rezidenčného parkovania na celom území mesta.

Vzdialenosti do pol hodiny - pešo

Napriek tomu, že 45 percent ľudí chodieva v hlavnom meste na vzdialenosti do pol hodiny pešo.

Chodci podľa prieskumu identifikujú viaceré bariéry, ktoré im bránia v pohybe. Sú nimi napríklad poškodené a nerovné chodníky, autá parkujúce na chodníkoch či nedávanie prednosti chodcom na priechodoch.

Na bicykli denne jazdia iba dve percentá opýtaných. "Na častejšie využívanie bicyklov by mohlo mať pozitívny vplyv hlavne zvýšenie bezpečnosti a zvýšenie počtu vyhradených cyklistických trás," tvrdí Dzurjaninová.

Z tých, ktorých by zvýšenie bezpečnosti motivovalo k vyššiemu využívaniu bicykla, by sa takmer všetci cítili bezpečnejšie po zavedení oddelených cyklistických pruhov, uvádza prieskum.

MHD sa využíva na cestu do školy alebo práce

Bratislavskú verejnú hromadnú dopravu (MHD) denne využíva 35 percent ľudí. Sú to najmä mladí ľudia vo veku 15 až 29 rokov (25 percent) a dôchodcovia vo veku nad 60 rokov (24 percent).

MHD sa využíva predovšetkým na cestu do školy či práce (58 percent) a na príležitostné akcie (58 percent).

"Hlavným dôvodom voľby hromadnej dopravy je úspora peňazí. Pre cestujúcich je najdôležitejšia čistota a komfort, presnosť a frekvencia spojov. Motoristov od využívania MHD odrádzajú preplnené autobusy a nedostatočný komfort," vyplýva z prieskumu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 549
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 750
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 083
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 068
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 178
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 632
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 627
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 433
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 050

Téma: Cesta pod Strečnom


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Cesta pod Strečnom  na domov.sme.sk

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.