V Bratislave denne jazdí autom každý štvrtý človek

Vlastným autom podľa prieskumu denne cestujú predovšetkým ľudia v produktívnom veku od 30 do 39 rokov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Autom denne jazdí 23 percent ľudí žijúcich v Bratislave a dochádzajúcich z okolia a aspoň raz týždenne auto využíva 55 percent.

Vyplýva to z výsledkov reprezentatívneho prieskumu, ktorý na vzorke 800 respondentov žijúcich a zdržiavajúcich sa v hlavnom meste vypracovala spoločnosť GfK Slovakia pre Energetické centrum Bratislava.

Autom pre komfort a úsporu času

Vlastným autom podľa prieskumu denne cestujú predovšetkým ľudia v produktívnom veku od 30 do 39 rokov. Hlavnými dôvodmi uprednostnenia auta pred inými formami dopravy sú väčší komfort a úspora času.

V takmer troch štvrtinách áut jazdiacich po meste je však iba jeden, prípadne dvaja pasažieri. Tí, ktorí autom jazdia denne, cestujú sami dvakrát častejšie, vyplýva z prieskumu.

Len štvrtina by využívala zvezenie sa s neznámymi ľuďmi

Voľné miesta by mohol obsadiť systém zdieľania jázd (tzv. car pooling). V aute by sa so svojimi známymi podľa výsledkov prieskumu zviezlo niečo viac ako 70 percent používateľov áut.

Car pooling s neznámymi ľuďmi by však využívala iba štvrtina respondentov.

Dopravnú a parkovaciu situáciu v meste považuje za zlú až 77 percent ľudí žijúcich a zdržiavajúcich sa v Bratislave. Negatívnejší názor majú predovšetkým starší, cestujúci MHD a chodci, uvádza ďalej prieskum.

Väčšina nesúhlasí so spoplatnením používania auta v meste

"Riešením, ktoré by zlepšilo dopravnú situáciu v Bratislave, by mohla byť určitá forma spoplatnenia používania osobného automobilu v meste, napríklad spoplatnenie vstupu do centra mesta či celoplošné spoplatnenie parkovania na verejných priestoroch," vraví Darina Dzurjaninová, manažérka projektu Udržateľná doprava v Bratislave.

Viac ako polovica ľudí s tým však podľa prieskumu nesúhlasí.

Pre motoristov je dôležitý najmä dostatok parkovacích miest v mieste bydliska a prijateľná cena parkovania. Väčšina sa preto prikláňa k zvýhodneniu rezidentov a zavedeniu rezidenčného parkovania na celom území mesta.

Vzdialenosti do pol hodiny - pešo

Napriek tomu, že 45 percent ľudí chodieva v hlavnom meste na vzdialenosti do pol hodiny pešo.

Chodci podľa prieskumu identifikujú viaceré bariéry, ktoré im bránia v pohybe. Sú nimi napríklad poškodené a nerovné chodníky, autá parkujúce na chodníkoch či nedávanie prednosti chodcom na priechodoch.

Na bicykli denne jazdia iba dve percentá opýtaných. "Na častejšie využívanie bicyklov by mohlo mať pozitívny vplyv hlavne zvýšenie bezpečnosti a zvýšenie počtu vyhradených cyklistických trás," tvrdí Dzurjaninová.

Z tých, ktorých by zvýšenie bezpečnosti motivovalo k vyššiemu využívaniu bicykla, by sa takmer všetci cítili bezpečnejšie po zavedení oddelených cyklistických pruhov, uvádza prieskum.

MHD sa využíva na cestu do školy alebo práce

Bratislavskú verejnú hromadnú dopravu (MHD) denne využíva 35 percent ľudí. Sú to najmä mladí ľudia vo veku 15 až 29 rokov (25 percent) a dôchodcovia vo veku nad 60 rokov (24 percent).

MHD sa využíva predovšetkým na cestu do školy či práce (58 percent) a na príležitostné akcie (58 percent).

"Hlavným dôvodom voľby hromadnej dopravy je úspora peňazí. Pre cestujúcich je najdôležitejšia čistota a komfort, presnosť a frekvencia spojov. Motoristov od využívania MHD odrádzajú preplnené autobusy a nedostatočný komfort," vyplýva z prieskumu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 006
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 076
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 906
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 867
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 605
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 741
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 405
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 761
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 621
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 529

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus na Námestí slobody architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.