V Bratislave denne jazdí autom každý štvrtý človek

Vlastným autom podľa prieskumu denne cestujú predovšetkým ľudia v produktívnom veku od 30 do 39 rokov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Autom denne jazdí 23 percent ľudí žijúcich v Bratislave a dochádzajúcich z okolia a aspoň raz týždenne auto využíva 55 percent.

Vyplýva to z výsledkov reprezentatívneho prieskumu, ktorý na vzorke 800 respondentov žijúcich a zdržiavajúcich sa v hlavnom meste vypracovala spoločnosť GfK Slovakia pre Energetické centrum Bratislava.

Autom pre komfort a úsporu času

Vlastným autom podľa prieskumu denne cestujú predovšetkým ľudia v produktívnom veku od 30 do 39 rokov. Hlavnými dôvodmi uprednostnenia auta pred inými formami dopravy sú väčší komfort a úspora času.

V takmer troch štvrtinách áut jazdiacich po meste je však iba jeden, prípadne dvaja pasažieri. Tí, ktorí autom jazdia denne, cestujú sami dvakrát častejšie, vyplýva z prieskumu.

Len štvrtina by využívala zvezenie sa s neznámymi ľuďmi

Voľné miesta by mohol obsadiť systém zdieľania jázd (tzv. car pooling). V aute by sa so svojimi známymi podľa výsledkov prieskumu zviezlo niečo viac ako 70 percent používateľov áut.

Car pooling s neznámymi ľuďmi by však využívala iba štvrtina respondentov.

Dopravnú a parkovaciu situáciu v meste považuje za zlú až 77 percent ľudí žijúcich a zdržiavajúcich sa v Bratislave. Negatívnejší názor majú predovšetkým starší, cestujúci MHD a chodci, uvádza ďalej prieskum.

Väčšina nesúhlasí so spoplatnením používania auta v meste

"Riešením, ktoré by zlepšilo dopravnú situáciu v Bratislave, by mohla byť určitá forma spoplatnenia používania osobného automobilu v meste, napríklad spoplatnenie vstupu do centra mesta či celoplošné spoplatnenie parkovania na verejných priestoroch," vraví Darina Dzurjaninová, manažérka projektu Udržateľná doprava v Bratislave.

Viac ako polovica ľudí s tým však podľa prieskumu nesúhlasí.

Pre motoristov je dôležitý najmä dostatok parkovacích miest v mieste bydliska a prijateľná cena parkovania. Väčšina sa preto prikláňa k zvýhodneniu rezidentov a zavedeniu rezidenčného parkovania na celom území mesta.

Vzdialenosti do pol hodiny - pešo

Napriek tomu, že 45 percent ľudí chodieva v hlavnom meste na vzdialenosti do pol hodiny pešo.

Chodci podľa prieskumu identifikujú viaceré bariéry, ktoré im bránia v pohybe. Sú nimi napríklad poškodené a nerovné chodníky, autá parkujúce na chodníkoch či nedávanie prednosti chodcom na priechodoch.

Na bicykli denne jazdia iba dve percentá opýtaných. "Na častejšie využívanie bicyklov by mohlo mať pozitívny vplyv hlavne zvýšenie bezpečnosti a zvýšenie počtu vyhradených cyklistických trás," tvrdí Dzurjaninová.

Z tých, ktorých by zvýšenie bezpečnosti motivovalo k vyššiemu využívaniu bicykla, by sa takmer všetci cítili bezpečnejšie po zavedení oddelených cyklistických pruhov, uvádza prieskum.

MHD sa využíva na cestu do školy alebo práce

Bratislavskú verejnú hromadnú dopravu (MHD) denne využíva 35 percent ľudí. Sú to najmä mladí ľudia vo veku 15 až 29 rokov (25 percent) a dôchodcovia vo veku nad 60 rokov (24 percent).

MHD sa využíva predovšetkým na cestu do školy či práce (58 percent) a na príležitostné akcie (58 percent).

"Hlavným dôvodom voľby hromadnej dopravy je úspora peňazí. Pre cestujúcich je najdôležitejšia čistota a komfort, presnosť a frekvencia spojov. Motoristov od využívania MHD odrádzajú preplnené autobusy a nedostatočný komfort," vyplýva z prieskumu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 729
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 007
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 245
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 362
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 354
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 906
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 614
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 543
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 459
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 856

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu

Ak natankujete Jaguar na pumpe Shell, môžete zaplatiť online priamo z auta

Platbu za palivo jednoducho potvrdíte na dotykovom displeji.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop