BRATISLAVA. Nové elektroauto i3, ktoré BMW predstavilo pred niekoľkými týždňami, nebude jediné z dielní nemeckej automobilky, ktoré na svoj pohon využívaj (aj) elektrickú energiu. Na vrch rebríčka, nie len divízie „i“, sa postaví model i8, predstavené už v roku 2009 ako koncept Vision EfficientDynamics.
Produkčnú verziu plug-in hybridu i8 predstaví BMW verejnosti o niekoľko týždňov, už teraz sú však známe podstatné technické detaily.
Pohonné ústrojenstvo BMW i8 tvorí kombinácia spaľovacieho trojvalcového motora s priamym vstrekovaním paliva TwinPower Turbo uložený vzadu a elektromotor.
Benzínový agregát poháňa kolesá zadnej nápravy prostredníctvom automatickej šesťstupňovej prevodovky, zatiaľ čo predné kolesá roztáča elektromotor cez špeciálnu dvojstupňovú prevodovku. Oba motory vedia v prípade potreby spolupracovať a zabezpečiť tak vozidlu systém pohonu 4x4.
Spaľovací trojvalec bude produkovať výkon 170 kW a krútiaci moment 320 Nm. Elektromotor pridá ďalších 96 kW a 250 Nm krútiaceho momentu, ktorý je dostupný v podstate okamžite. Svoju energiu čerpá z akumulátorov typu Lithium-Ion umiestnených v stredovom tuneli automobilu. Na ich chladenie slúži vlastný okruh chladiacej kvapaliny.
Dynamické parametre BMW i8 hovoria o zrýchlení z pokoja na rýchlosť 100 km/h za menej ako 4,5 sekundy s maximálnou rýchlosťou obmedzenou na 250 km/h. V čisto elektrickom režime dokáže vozidlo prekonať vzdialenosť 35 km pri maximálnej rýchlosti 120 km/h, no elektrický režim je určený hlavne pre jazdu v meste.
Páku automatickej prevodovky je možné posunúť buď do plnoautomatického režimu „D“, alebo zvoliť režim Sport s ručnou voľbou prevodových stupňov. Športový režim ovplyvní aj nastavenie podvozka a riadenia.
Režim automatickej prevodovky dopĺňa nastavenia na stredovej konzole, kde má šofér k dispozícii dva režimy jazdy - Comfort a Eco Pro. Druhý spomenutý by mal dojazd automobilu zvýšiť o 20 %. BMW sľubuje, že vlajková loď spotrebuje priemerne len 2,7 litra paliva na 100 km jazdy, podmienkou sú však plne nabité batérie a ideálna cesta.
Rovnako ako pri vývoji BMW i3 aj pri väčšom modeli i8 bol kladený dôraz na čo najnnižšiu váhu vozidla, pri zachovaní potrebných bezpečnostných a funkčných aspektov. Automobil v sebe ukrýva diely z hliníka, karbónom vystuženého plastu, ale aj chemicky tvrdeného skla či horčíka.
Automobil dlhý 4 689 mm, široký 1 942 mm a vysoký 1 293 mm ťaží z ideálneho rozloženia hmotnosti medzi nápravy (50:50). Rázvor náprav 2 800 mm vytvoril podmienky pre štyroch pasažierov.