SME

Mercedes 190 E stanovil pred 30 rokmi rekord v spoľahlivosti a rýchlosti zároveň

„Baby-Benz“ sa v roku 1983 stal svetových rekordérom v šprinte na 50-tisíc kilometrov. Mercedes tak chcel poukázať na spoľahlivosť a odolnosť svojich vozidiel.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

BRATISLAVA. V auguste v roku 1983 sa predstavitelia značky Mercedes-Benz rozhodli, že ešte pred samotným predajom vozidiel najmenšieho modelového radu W201, dosiahnu svetový rekord v prekonaní 25 000, 50 000 kilometrov a 25 000 míľ za čo najkratší čas.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trojica vozidiel Mercedes-Benz 190E s mierne upraveným vstrekovaním a zapaľovaním v dňoch od 11. do 21. augusta, na talianskom vysokorýchlostnom okruhu Nardo, bez prestávky a pod plným plynom krúžila 201 hodín, 39 minút a 43 sekúnd.

Ďalšie nevyhnutné úpravy sa týkali len prispôsobenia pre dlhotrvajúcu jazdu a zahŕňali odstránenie ventilátora z chladiča a jeho náhradu za špeciálnu clonu, ktorá zabraňovala neprimeranému chladeniu motora v noci.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže vozidlá jazdili po klopenom okruhu Nardo, odstránený bol aj nepotrebný posilňovač riadenia. Bez zmeny ostala spojka a prevodovka. S otáčkami neklesajúcimi pod 6 000 za minútu, spotreba benzínu len mierne prekročila 22 litrov na 100 km a priemerná rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu podliezla povestnú „dvestopäťdesiatku“.

Sériu W201 považuje Mercedes za jednu z najdôležitejších vo svojej histórii. Novinárskej verejnosti bol predstavený v zime v roku 1982. Verzia s objemom motora 2,3 litra, liatinovým blokom a hliníkovou hlavou valcov bola vyvinutá v spolupráci so spoločnosťou Cosworth.

Pohonná jednotka s výkonom 136 kW (185 k) so 16 ventilovou technikou disponovala elektronickou reguláciou nepriameho vstrekovania Bosh a poskytovala maximálny krútiaci moment 240 Nm. Poháňaná bola zadná náprava cez päťstupňovú manuálnu prevodovku.

SkryťVypnúť reklamu

Automobil dlhý 4,4 metra vážil, na dnešnú dobu, len 1 200 kg a bol schopný dosiahnuť maximálnu rýchlosť 230 km/h. Na rýchlosť 100 km/h sa z pokoja rozbehol za osem sekúnd.

Dnes sa Mercedes 190E stáva pomaly ale isto vyhľadávaným zberateľským artiklom. V súčasnosti je však ešte stále dostupný za bazárovú cenu okolo 1 000 eur, vždy však záleží podľa stavu vozidla. Najvýkonnejším sériovým modelom zo série W201 sa stal model 190E 2,5-16 Evo II s výkonom 173 kW (235 k).

Zväčšiť mapu

Mercedes-Benz

Amazon

Vyše polovicu vozidiel plánuje Amazon nasadiť v Nemecku.


TASR
Predseda hnutia Slovensko Igor Matovič.

Auto v podobnej hodnote má podľa Matoviča v našej krajine len prezident.


SITA 16
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  2. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 964
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 629
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 6 277
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 104
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 105
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 869
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 715
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 2 123
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Ospalé poobedie smutného cisára v jeho mauzóleu v Hue
  2. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (3.)
  3. Ľubomír Maretta: Die Bank
  4. Peter Gregor: Project Gregus - Purple Sky Beloved
  5. Otilia Horrocks: Agent 00F: Spis „Záhadná evaporácia“ / fikcia a fejtón v jednom/
  6. Pavol Kéri: ČSOB Maratón - 20 rokov
  7. Tomáš Kiebel: AI rubrika: Doba promptová, alebo víťaz je ten čo má predstavivosť
  8. Lukáš Čelinák: Ficova neutralita a jej (ne)výhody v kontexte vojny na Ukrajine
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 13 731
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 12 967
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 911
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 4 864
  5. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 4 104
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 944
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 3 663
  8. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej 3 368
  1. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  2. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  3. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  4. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  5. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  7. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  8. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
SkryťZatvoriť reklamu