BRATISLAVA. V auguste v roku 1983 sa predstavitelia značky Mercedes-Benz rozhodli, že ešte pred samotným predajom vozidiel najmenšieho modelového radu W201, dosiahnu svetový rekord v prekonaní 25 000, 50 000 kilometrov a 25 000 míľ za čo najkratší čas.
Trojica vozidiel Mercedes-Benz 190E s mierne upraveným vstrekovaním a zapaľovaním v dňoch od 11. do 21. augusta, na talianskom vysokorýchlostnom okruhu Nardo, bez prestávky a pod plným plynom krúžila 201 hodín, 39 minút a 43 sekúnd.
Ďalšie nevyhnutné úpravy sa týkali len prispôsobenia pre dlhotrvajúcu jazdu a zahŕňali odstránenie ventilátora z chladiča a jeho náhradu za špeciálnu clonu, ktorá zabraňovala neprimeranému chladeniu motora v noci.
Keďže vozidlá jazdili po klopenom okruhu Nardo, odstránený bol aj nepotrebný posilňovač riadenia. Bez zmeny ostala spojka a prevodovka. S otáčkami neklesajúcimi pod 6 000 za minútu, spotreba benzínu len mierne prekročila 22 litrov na 100 km a priemerná rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu podliezla povestnú „dvestopäťdesiatku“.
Sériu W201 považuje Mercedes za jednu z najdôležitejších vo svojej histórii. Novinárskej verejnosti bol predstavený v zime v roku 1982. Verzia s objemom motora 2,3 litra, liatinovým blokom a hliníkovou hlavou valcov bola vyvinutá v spolupráci so spoločnosťou Cosworth.
Pohonná jednotka s výkonom 136 kW (185 k) so 16 ventilovou technikou disponovala elektronickou reguláciou nepriameho vstrekovania Bosh a poskytovala maximálny krútiaci moment 240 Nm. Poháňaná bola zadná náprava cez päťstupňovú manuálnu prevodovku.
Automobil dlhý 4,4 metra vážil, na dnešnú dobu, len 1 200 kg a bol schopný dosiahnuť maximálnu rýchlosť 230 km/h. Na rýchlosť 100 km/h sa z pokoja rozbehol za osem sekúnd.
Dnes sa Mercedes 190E stáva pomaly ale isto vyhľadávaným zberateľským artiklom. V súčasnosti je však ešte stále dostupný za bazárovú cenu okolo 1 000 eur, vždy však záleží podľa stavu vozidla. Najvýkonnejším sériovým modelom zo série W201 sa stal model 190E 2,5-16 Evo II s výkonom 173 kW (235 k).
Zväčšiť mapu