Test: Hyundai Veloster Turbo je plný kontrastov

Zladenie motora a prevodovky môže ísť vzorom, podvozok poteší len nenáročných a spotreba každého.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BREZNO. Veloster ako taký je už od svojho zrodu veľmi špecifickým autom pútajúcim pozornosť tvarmi, netradičným riešením dverí a tiež svojimi vlastnosťami.

Automobilka zrejme dobre pozná skupinu extravagantných ľudí milujúcich automobilové výstrelky. Tie obyčajne získajú hodnotu až roky po ukončení výroby. Preto klasický pohľad automobilistu formovaného väčšinovým štýlom komerčných áut môže byť skresľujúci.

Závisí od uhla pohľadu

Na otázku okolostojacich, že kto si už len kúpi auto s takýmito dverami, existuje veľmi jednoduchá odpoveď: Ty určite nie, ale niekto áno.

Veloster jednoducho kontrastuje s bežným prostredím a ostáva takým autom aj po rozšírení o verziu Turbo. Jej príchod dával milovníkom kompaktných nabrúsených áut nádej na premenu módneho výstrelku na ľahký hot hatch. Pritom Hyundai motorom 1,6 T-GDi preklasifikoval Veloster na rýchlejšiu módnu hračku a ešte zväčšil kontrasty, ktoré auto spôsobuje.

Stačí sa pozerať na Veloster len cez objektív fotoaparátu. Z jedného uhla pôsobí ako dobre rozkročený športový hot hatch a z iného pohľadu ako náhodný zhluk plechov. O kontrastoch sú aj jazdné vlastnosti.

Odstránili deficit výkonu

Už tvary základného modelu Veloster budili očakávanie výrazného ťahu motora, čo sa však pri dlhých prevodoch a atmosférickom motore nestalo. Výčitky slabého ťahu v spodných otáčkach boli oprávnené, ale neplatia pre verziu Turbo.

Neviem, kedy naposledy sa zdal výkon 186 koní tak skutočný, ako pri Velosteri Turbo. Napokon merania pružnosti nám aj s ohľadom na konkurenčné autá potvrdili, že k motoru pasuje aj prevodovka a tvoria zladený celok kvalitou radenia počnúc a nárastom výkonu končiac.

Dokonca aj spotreba vie byť s ohľadom na výkon a údaje výrobcu normálna. V podstate Turbo vie v bežnom režime jazdiť tak úsporne ako atmosférický motor 1,6 GDi v modeloch i30.

Jednoducho mal smolu

Benzínový štvorvalec s Turbom neostal v hanbe ani pri spoločnom testovaní na dráhe s BMW M6 GC. Totiž po presadnutí z 560 koňového BMW nepôsobil motor zle a javil sa temperamentne. Skôr mal smolu súčasného testovania týchto dvoch áut podvozok.

Práve naša rýchlostná skúška je náročná na zladenie podvozka s elektronikou a tiež na súhru pružín a tlmičov. Často treba brzdiť po náhlej zmene smeru jazdy, v inom úseku sú obrovské nároky na trakciu v odklopenej zákrute a časté zmeny asfaltu zvýrazňujú nerovnosti.

Na jednom mieste sa Hyundai Veloster tváril suverénne a na inej akoby sa zľakol drobných nerovností a roztriasol sa. Časom neostal úplne v hanbe, ale nespôsobil radosť z ostrej jazdy. Podvozok je oproti základnej verzii podstatne lepší ale nehodí sa na športovú jazdu.

Veloster Turbo ostáva výstrelkom automobilovej módy s precízne urobeným interiérom a so slušnou dávkou výkonu. Cieľovej skupine bude motor 1,6 T-GDi až cez hlavu ako samotnému podvozku.

V slalome a na hladkom podklade dokázal Veloster vykúzliť veľké divadlo a tým potvrdil, že je autom kontrastov. Ak mu ulahodíte asfaltom a svojím pestrým až extravagantným vnímaním sveta, tak to bude dobrá kúpa. Ak potrebujete konvenčne vyzerajúce auto s turbom na slalomy, ste na zlej adrese.

Kokpit je pomerne pestrá zmes tvarov a materiálov. Vypracovanie detailov, presnosť spájania a kvalita radenia prevodových stupňov dosahuje vysokú kvalitu. Zo samotnej prístrojovky vyžaruje aj pri ostrej jazde nebývalá tuhosť. Naoko je tam priveľa dielcov avšak ako celok pôsobí kokpit homogénne.

Osemnásťpalcové disky z ľahkých zliatin majú dvojfarebnú dekoráciu a pekný vzhľad. V podstate samotné kolesá pôsobia viac extravagantne ako pretekársky a to zapadá do celej filozofie auta. Veloster jazdí už v štandardnom vyhotovení na pneumatikách Hankook Ventus Prime 2 s rozmerom 215/40 R18.

Preplňovaný motor 1,6 T-GDi je asi najlepšou časťou auta. Vie jazdiť úsporne a vodičovi dáva pocit akoby mal statných 200 koní. Hlavne krútiaci moment sa nejaví v spodných otáčkach ako len papierový ale skutočný.

Za motor udeľujeme Velosteru veľkú pochvalu vo vzťahu k priemernej spotrebe aj po zarátaní odchýlky palubného počítača.

Veľmi jednoducho a efektne vyriešený podávač pásov bez nutnosti použitia elektroniky. Páka sa vyklopí prvým zapnutí pásu a drží dovtedy, kým si nepotrebuje dozadu niekto sadnúť. A nastupovať bude z druhej strany, kde sú dvere.

Ak chytíte Veloster pod krk, jeho suverenita sa stráca. Nie je to auto na vymetanie zákrut so striedajúcim sa povrchom. Prednej náprave chýba trakcia a tým pádom samosvor alebo lepšia trakčná kontrola. Sila motora mizne vo vnútornom pretáčajúcom sa kolese.

Na rýchlostnej skúške napokon nedosiahol zlý čas, ale to len vďaka letným pneumatikám a výkonu na rovinke.

Predné elektricky ovládané sedadlo vodiča s koženým poťahom ponúka celkom slušnú bočnú oporu trupu ale sedák je pomerne plytký. V podstate sedadlá sú veľmi komfortné na mestské využívanie auta a časté nastupovanie.

Turbo spoznáte aj bez označenia modelu len podľa dvojice výfukov v strede zadného nárazníka. Výfuk pôsobí veľmi provokačne a budí predstavu veľmi rýchleho auta. Podvozok veľmi nespĺňa predstavy, ale motor rozhodne nesklame očakávania vybudené výfukom.

Slalom len potvrdil, že Veloster Turbo je auto kontrastov, pretože porazil aj väčší a silnejší Hyundai Gensis Coupé. Dokonca len o pár drobných zaostal za Fordom Focus 2,0 TDCi, ktorý mal podstatne lepšie obutie. A keby nebola prasklina v asfalte pred koncom slalomovej dráhy, tak bude čas ešte lepší.

Veloster s rozložením kolies v rohoch karosérie sa doslova vrhne do slalomu a na hladkom asfalte začne tak krájať oblúky, akoby mal natáčanie zadných kolies. Máte chuť zvriesknuť od nadšenia. Zrazu príde nerovnosť alebo prasklina na asfalte, predná náprava sa zatrasie a je po nadšení.

Namerané údaje

Spotreba - úsporne (l/100km)

6,1

Spotreba - záťaž (l/100km)

10,2

Spotreba - bežný priemer (l/100km)

7,2

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

8,7

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

40,35

Čas v slalome (s)

13,55

Čas na okruhu (s)

1:09,87

Pružnosť 70 – 100 km/h (3. stupeň) (s)

3,1

Pružnosť 70 – 100 km/h (4. stupeň) (s)

3,9

Technické parametre

Značka

Hyundai

Model

Veloster Turbo

Motor

1,6 T-GDi

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1591

Výkon (kW(k))

137 (186)

Pri otáčkach (ot./min.)

5500

Krútiaci moment (Nm)

265

Pri otáčkach (ot./min)

1500 - 4500

Emisie CO2 (g/km)

157

Prevodovka/počet stupňov

Manuálna/6

Rázvor náprav (mm)

2650

Dĺžka (mm)

4250

Šírka (mm)

1805

Výška (mm)

1399

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1330

Objem palivovej nádrže (l)

50

Objem batož. priestoru (l)

320

Svetlá výška podvozka (mm)

143

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

8,4

Maximálna rýchlosť (km/h)

214

Spotreba mesto(l/100 km)

9,3

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

5,5

Kombinovaná spotreba (l/100km)

6,9

Cena test. modelu od (eur)

25.490 eur

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 748
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 554
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 279
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 042
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 716
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 573
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 324
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 873
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 619
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 993

Téma: Hyundai i30, ix35, Santa Fe, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Koľko stojí liter batožinového priestoru?

Objem kufra je dôležitý pre marketing auta, no čísla hovoria len polovicu pravdy.

Skupina PSA prisľúbila spolkovej vláde, že zachová nemecké závody Opelu

Automobilka PSA Group prisľúbila, že v prípade prevzatia európskych operácií General Motors bude naďalej prevádzkovať všetky nemecké závody.

Sauber predstavil nový monopost, s ktorým chce potrápiť konkurenciu

Stajňa formuly 1 Sauber predstavila v pondelok nový monopost C36-Ferrari.

Spolupráca Peugeot-Citroen-Toyota priniesla praktické dodávky (test)

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop