Test: Hyundai Veloster Turbo je plný kontrastov

Zladenie motora a prevodovky môže ísť vzorom, podvozok poteší len nenáročných a spotreba každého.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BREZNO. Veloster ako taký je už od svojho zrodu veľmi špecifickým autom pútajúcim pozornosť tvarmi, netradičným riešením dverí a tiež svojimi vlastnosťami.

Automobilka zrejme dobre pozná skupinu extravagantných ľudí milujúcich automobilové výstrelky. Tie obyčajne získajú hodnotu až roky po ukončení výroby. Preto klasický pohľad automobilistu formovaného väčšinovým štýlom komerčných áut môže byť skresľujúci.

Závisí od uhla pohľadu

Na otázku okolostojacich, že kto si už len kúpi auto s takýmito dverami, existuje veľmi jednoduchá odpoveď: Ty určite nie, ale niekto áno.

Článok pokračuje pod video reklamou

Veloster jednoducho kontrastuje s bežným prostredím a ostáva takým autom aj po rozšírení o verziu Turbo. Jej príchod dával milovníkom kompaktných nabrúsených áut nádej na premenu módneho výstrelku na ľahký hot hatch. Pritom Hyundai motorom 1,6 T-GDi preklasifikoval Veloster na rýchlejšiu módnu hračku a ešte zväčšil kontrasty, ktoré auto spôsobuje.

Stačí sa pozerať na Veloster len cez objektív fotoaparátu. Z jedného uhla pôsobí ako dobre rozkročený športový hot hatch a z iného pohľadu ako náhodný zhluk plechov. O kontrastoch sú aj jazdné vlastnosti.

Odstránili deficit výkonu

Už tvary základného modelu Veloster budili očakávanie výrazného ťahu motora, čo sa však pri dlhých prevodoch a atmosférickom motore nestalo. Výčitky slabého ťahu v spodných otáčkach boli oprávnené, ale neplatia pre verziu Turbo.

Neviem, kedy naposledy sa zdal výkon 186 koní tak skutočný, ako pri Velosteri Turbo. Napokon merania pružnosti nám aj s ohľadom na konkurenčné autá potvrdili, že k motoru pasuje aj prevodovka a tvoria zladený celok kvalitou radenia počnúc a nárastom výkonu končiac.

Dokonca aj spotreba vie byť s ohľadom na výkon a údaje výrobcu normálna. V podstate Turbo vie v bežnom režime jazdiť tak úsporne ako atmosférický motor 1,6 GDi v modeloch i30.

Jednoducho mal smolu

Benzínový štvorvalec s Turbom neostal v hanbe ani pri spoločnom testovaní na dráhe s BMW M6 GC. Totiž po presadnutí z 560 koňového BMW nepôsobil motor zle a javil sa temperamentne. Skôr mal smolu súčasného testovania týchto dvoch áut podvozok.

Práve naša rýchlostná skúška je náročná na zladenie podvozka s elektronikou a tiež na súhru pružín a tlmičov. Často treba brzdiť po náhlej zmene smeru jazdy, v inom úseku sú obrovské nároky na trakciu v odklopenej zákrute a časté zmeny asfaltu zvýrazňujú nerovnosti.

Na jednom mieste sa Hyundai Veloster tváril suverénne a na inej akoby sa zľakol drobných nerovností a roztriasol sa. Časom neostal úplne v hanbe, ale nespôsobil radosť z ostrej jazdy. Podvozok je oproti základnej verzii podstatne lepší ale nehodí sa na športovú jazdu.

Veloster Turbo ostáva výstrelkom automobilovej módy s precízne urobeným interiérom a so slušnou dávkou výkonu. Cieľovej skupine bude motor 1,6 T-GDi až cez hlavu ako samotnému podvozku.

V slalome a na hladkom podklade dokázal Veloster vykúzliť veľké divadlo a tým potvrdil, že je autom kontrastov. Ak mu ulahodíte asfaltom a svojím pestrým až extravagantným vnímaním sveta, tak to bude dobrá kúpa. Ak potrebujete konvenčne vyzerajúce auto s turbom na slalomy, ste na zlej adrese.

Kokpit je pomerne pestrá zmes tvarov a materiálov. Vypracovanie detailov, presnosť spájania a kvalita radenia prevodových stupňov dosahuje vysokú kvalitu. Zo samotnej prístrojovky vyžaruje aj pri ostrej jazde nebývalá tuhosť. Naoko je tam priveľa dielcov avšak ako celok pôsobí kokpit homogénne.

Osemnásťpalcové disky z ľahkých zliatin majú dvojfarebnú dekoráciu a pekný vzhľad. V podstate samotné kolesá pôsobia viac extravagantne ako pretekársky a to zapadá do celej filozofie auta. Veloster jazdí už v štandardnom vyhotovení na pneumatikách Hankook Ventus Prime 2 s rozmerom 215/40 R18.

Preplňovaný motor 1,6 T-GDi je asi najlepšou časťou auta. Vie jazdiť úsporne a vodičovi dáva pocit akoby mal statných 200 koní. Hlavne krútiaci moment sa nejaví v spodných otáčkach ako len papierový ale skutočný.

Za motor udeľujeme Velosteru veľkú pochvalu vo vzťahu k priemernej spotrebe aj po zarátaní odchýlky palubného počítača.

Veľmi jednoducho a efektne vyriešený podávač pásov bez nutnosti použitia elektroniky. Páka sa vyklopí prvým zapnutí pásu a drží dovtedy, kým si nepotrebuje dozadu niekto sadnúť. A nastupovať bude z druhej strany, kde sú dvere.

Ak chytíte Veloster pod krk, jeho suverenita sa stráca. Nie je to auto na vymetanie zákrut so striedajúcim sa povrchom. Prednej náprave chýba trakcia a tým pádom samosvor alebo lepšia trakčná kontrola. Sila motora mizne vo vnútornom pretáčajúcom sa kolese.

Na rýchlostnej skúške napokon nedosiahol zlý čas, ale to len vďaka letným pneumatikám a výkonu na rovinke.

Predné elektricky ovládané sedadlo vodiča s koženým poťahom ponúka celkom slušnú bočnú oporu trupu ale sedák je pomerne plytký. V podstate sedadlá sú veľmi komfortné na mestské využívanie auta a časté nastupovanie.

Turbo spoznáte aj bez označenia modelu len podľa dvojice výfukov v strede zadného nárazníka. Výfuk pôsobí veľmi provokačne a budí predstavu veľmi rýchleho auta. Podvozok veľmi nespĺňa predstavy, ale motor rozhodne nesklame očakávania vybudené výfukom.

Slalom len potvrdil, že Veloster Turbo je auto kontrastov, pretože porazil aj väčší a silnejší Hyundai Gensis Coupé. Dokonca len o pár drobných zaostal za Fordom Focus 2,0 TDCi, ktorý mal podstatne lepšie obutie. A keby nebola prasklina v asfalte pred koncom slalomovej dráhy, tak bude čas ešte lepší.

Veloster s rozložením kolies v rohoch karosérie sa doslova vrhne do slalomu a na hladkom asfalte začne tak krájať oblúky, akoby mal natáčanie zadných kolies. Máte chuť zvriesknuť od nadšenia. Zrazu príde nerovnosť alebo prasklina na asfalte, predná náprava sa zatrasie a je po nadšení.

Namerané údaje

Spotreba - úsporne (l/100km)

6,1

Spotreba - záťaž (l/100km)

10,2

Spotreba - bežný priemer (l/100km)

7,2

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

8,7

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

40,35

Čas v slalome (s)

13,55

Čas na okruhu (s)

1:09,87

Pružnosť 70 – 100 km/h (3. stupeň) (s)

3,1

Pružnosť 70 – 100 km/h (4. stupeň) (s)

3,9

Technické parametre

Značka

Hyundai

Model

Veloster Turbo

Motor

1,6 T-GDi

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1591

Výkon (kW(k))

137 (186)

Pri otáčkach (ot./min.)

5500

Krútiaci moment (Nm)

265

Pri otáčkach (ot./min)

1500 - 4500

Emisie CO2 (g/km)

157

Prevodovka/počet stupňov

Manuálna/6

Rázvor náprav (mm)

2650

Dĺžka (mm)

4250

Šírka (mm)

1805

Výška (mm)

1399

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1330

Objem palivovej nádrže (l)

50

Objem batož. priestoru (l)

320

Svetlá výška podvozka (mm)

143

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

8,4

Maximálna rýchlosť (km/h)

214

Spotreba mesto(l/100 km)

9,3

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

5,5

Kombinovaná spotreba (l/100km)

6,9

Cena test. modelu od (eur)

25.490 eur

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Ochrana pred tropickou horúčavou
  8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 615
  2. Vizuálny smog je problém 10 611
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 4 772
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 3 993
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 113
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 050
  7. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 3 000
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 581
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 244
  10. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 070

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

DOMOV

Hotel Šport poslúžil Kočnerovi dvakrát, za vratku DPH je obvinený

Polícia vyčíslila škodu na 8,3 milióna eur.

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Riaditeľ Unipharmy ukazuje na Pentu.

Neprehliadnite tiež

Vodičov čakajú obmedzenia na diaľnici v Bratislave

Premávka bude presmerovaná po Einsteinovej ulici.

Skontrolujte si, dokedy vám platí váš starý vodičský preukaz

Staré vodičské preukazy mali neobmedzenú platnosť, v roku 2013 ju skrátili.

Onedlho začne platiť jednotné označovanie palív. Čo sa zmení?

Cieľom je pomôcť vodičom vybrať správne palivo.

Pozrite si najpredávanejšie autá v Európe za prvý polrok

Aj po šiestich rokoch sa najlepšie darí Golfu.