SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Elektronické diaľničné známky budú platiť od roku 2015

O dva roky by mali fungovať elektronické aj klasické známky. Ministerstvo dúfa, že na pokutách vyberie viac a doprava bude plynulejšia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

O necelé dva roky nebude treba nalepovať diaľničnú známku na sklo, pokuta za jazdu bez platenia príde majiteľovi auta.

Agentúrnu správu sme o 20:15 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Nemáte čas zastaviť sa na pumpe po diaľničnú známku, tak si cez mobil otvoríte web stránku Národnej diaľničnej spoločnosti, vyplníte údaje o aute, zaplatíte platobnou kartou a o pár minút príde potvrdenie, že máte diaľničnú známku. Takto by to mohlo fungovať od roku 2015.

Navrhuje to ministerstvo dopravy vedené Jánom Počiatkom (Smer) v zákone o diaľničných známkach, ktorý dalo úradom a verejnosti na pripomienkovanie. Poslanci by mohli zákon schváliť ešte tento rok.

Pokuta pre majiteľa auta

Počiatek si od elektronických známok sľubuje úsporu peňazí, pretože známok bude stačiť menej, odpadnú aj problémy vodičom, ktorí si musia známky každoročne lepiť na čelné sklo, a tiež sa uľahčí kontrola áut policajtom.

„Prinesie to pohodlnejší spôsob nakupovania diaľničných známok a nebude treba spomaľovať dopravu, aby sa známky preverili,“ vidí výhody ministerstvo.

Ako funguje
E-známka
  • na webe NDS vyplníte štát, kde je auto registrované, ŠPZ, druh známky, začiatok platnosti známky a typ auta,
  • známku zaplatíte prevodom alebo platobnou kartou,
  • e-mailom či SMS vám príde potvrdenie, že je zaplatená, a môžete jazdiť po diaľnici,
  • polícia kontroluje platnosť známky podľa ŠPZ,
  • pokuta môže prísť aj majiteľovi auta.

Ministerstvo navrhuje objektívnu zodpovednosť za jazdu bez známky, pokuta potom príde vo väčšine prípadov majiteľovi auta.

Vďaka tomu budú môcť elektronické nálepky kontrolovať stroje, ktoré odfotia poznávaciu značku auta a v databáze zistia, či má diaľničnú známku. Pokuta pre majiteľa auta má byť najviac 300 eur, stovku možno ušetriť, keď sa pokuta zaplatí rýchlo.

Zákon počíta s ročnou, mesačnou a desaťdňovou známkou. Okrem elektronickej známky kúpite aj tradičnú papierovú, pribudnúť má možnosť zakúpiť papierové známky cez web. Ako bude systém fungovať, ukáže budúcoročná verejná súťaž na jeho dodanie.

„Je to pohodlnejšie, netreba myslieť na to, kde si náhle musím kúpiť známku. Navyše odpadá problém s lepením na sklo,“ vyratúva výhody elektronických známok pred papierovými Tomáš Novotný z motoristického webu auto.sme.sk.

Výhodou môže byť nákup cez web aj pre vodičov zo zahraničia, ktorí si môžu kúpiť našu známku ešte z domu a neriešiť, kde ju u nás zoženú.

Ceny sa zvýšia každý rok

„Náklady na poskytovanie služby nepresiahnu dnešné na výrobu a distribúciu diaľničných nálepiek,“ reagoval na otázku o cene projektu hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Národná diaľničná odhaduje, že zákazka na dodanie a správu systému elektronických známok vyjde na 15 miliónov eur za päť rokov služby, čiže asi tri milióny eur ročne.

Súťaž na dodávku systému a jeho vybudovanie prebehne na budúci rok, systém musí fungovať už o rok, pretože vodiči by sa mali registrovať už pred ostrým spustením systému. „Aby mohla prebehnúť kontrola spoplatnenie cez elektronický systém od 1. januára 2015 bez problémov,“ vysvetľuje Kóňa.

Novinkou bude aj každoročne zvyšovanie ceny diaľničných známok o infláciu. „Toto zvyšovanie má slúžiť na pokrytie zvýšených nákladov na údržbu spoplatnených ciest. Chceme tým zabezpečiť kvalitnejšie diaľnice pre vodičov,“ vraví Kóňa.

Momentálne sa ceny diaľničných známok menia každé dva až tri roky.

Keby takto navrhovaný mechanizmus zvyšovania cien platil už dnes, tak ročná známka, ktorá momentálne stojí 50 eur, by o rok stála 51 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  2. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  5. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  6. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  7. Vytvor si svoju budúcnosť
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 255
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 904
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 240
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 545
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 186
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 040
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 508
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 125
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 408

Jediným väčším problémom bude cena.


4 h
Porsche 911 Dakar

Celkovo vznikne len 2 500 kusov.


21 h
Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  2. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  3. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  4. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  5. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  6. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  7. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  8. Tomáš Vodvářka: O ženském opylování - Manželské toccaty a fugy
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 204 059
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 813
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 136
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 847
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 938
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 465
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 006
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu