SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Elektronické diaľničné známky budú platiť od roku 2015

O dva roky by mali fungovať elektronické aj klasické známky. Ministerstvo dúfa, že na pokutách vyberie viac a doprava bude plynulejšia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

O necelé dva roky nebude treba nalepovať diaľničnú známku na sklo, pokuta za jazdu bez platenia príde majiteľovi auta.

Agentúrnu správu sme o 20:15 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Nemáte čas zastaviť sa na pumpe po diaľničnú známku, tak si cez mobil otvoríte web stránku Národnej diaľničnej spoločnosti, vyplníte údaje o aute, zaplatíte platobnou kartou a o pár minút príde potvrdenie, že máte diaľničnú známku. Takto by to mohlo fungovať od roku 2015.

Navrhuje to ministerstvo dopravy vedené Jánom Počiatkom (Smer) v zákone o diaľničných známkach, ktorý dalo úradom a verejnosti na pripomienkovanie. Poslanci by mohli zákon schváliť ešte tento rok.

Pokuta pre majiteľa auta

Počiatek si od elektronických známok sľubuje úsporu peňazí, pretože známok bude stačiť menej, odpadnú aj problémy vodičom, ktorí si musia známky každoročne lepiť na čelné sklo, a tiež sa uľahčí kontrola áut policajtom.

„Prinesie to pohodlnejší spôsob nakupovania diaľničných známok a nebude treba spomaľovať dopravu, aby sa známky preverili,“ vidí výhody ministerstvo.

Ako funguje
E-známka
  • na webe NDS vyplníte štát, kde je auto registrované, ŠPZ, druh známky, začiatok platnosti známky a typ auta,
  • známku zaplatíte prevodom alebo platobnou kartou,
  • e-mailom či SMS vám príde potvrdenie, že je zaplatená, a môžete jazdiť po diaľnici,
  • polícia kontroluje platnosť známky podľa ŠPZ,
  • pokuta môže prísť aj majiteľovi auta.

Ministerstvo navrhuje objektívnu zodpovednosť za jazdu bez známky, pokuta potom príde vo väčšine prípadov majiteľovi auta.

Vďaka tomu budú môcť elektronické nálepky kontrolovať stroje, ktoré odfotia poznávaciu značku auta a v databáze zistia, či má diaľničnú známku. Pokuta pre majiteľa auta má byť najviac 300 eur, stovku možno ušetriť, keď sa pokuta zaplatí rýchlo.

Zákon počíta s ročnou, mesačnou a desaťdňovou známkou. Okrem elektronickej známky kúpite aj tradičnú papierovú, pribudnúť má možnosť zakúpiť papierové známky cez web. Ako bude systém fungovať, ukáže budúcoročná verejná súťaž na jeho dodanie.

„Je to pohodlnejšie, netreba myslieť na to, kde si náhle musím kúpiť známku. Navyše odpadá problém s lepením na sklo,“ vyratúva výhody elektronických známok pred papierovými Tomáš Novotný z motoristického webu auto.sme.sk.

Výhodou môže byť nákup cez web aj pre vodičov zo zahraničia, ktorí si môžu kúpiť našu známku ešte z domu a neriešiť, kde ju u nás zoženú.

Ceny sa zvýšia každý rok

„Náklady na poskytovanie služby nepresiahnu dnešné na výrobu a distribúciu diaľničných nálepiek,“ reagoval na otázku o cene projektu hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Národná diaľničná odhaduje, že zákazka na dodanie a správu systému elektronických známok vyjde na 15 miliónov eur za päť rokov služby, čiže asi tri milióny eur ročne.

Súťaž na dodávku systému a jeho vybudovanie prebehne na budúci rok, systém musí fungovať už o rok, pretože vodiči by sa mali registrovať už pred ostrým spustením systému. „Aby mohla prebehnúť kontrola spoplatnenie cez elektronický systém od 1. januára 2015 bez problémov,“ vysvetľuje Kóňa.

Novinkou bude aj každoročne zvyšovanie ceny diaľničných známok o infláciu. „Toto zvyšovanie má slúžiť na pokrytie zvýšených nákladov na údržbu spoplatnených ciest. Chceme tým zabezpečiť kvalitnejšie diaľnice pre vodičov,“ vraví Kóňa.

Momentálne sa ceny diaľničných známok menia každé dva až tri roky.

Keby takto navrhovaný mechanizmus zvyšovania cien platil už dnes, tak ročná známka, ktorá momentálne stojí 50 eur, by o rok stála 51 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 795
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 620
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 247
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 711
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 929
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 444
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 091
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 602
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 508
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 352
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson