Elektronické diaľničné známky budú platiť od roku 2015

O dva roky by mali fungovať elektronické aj klasické známky. Ministerstvo dúfa, že na pokutách vyberie viac a doprava bude plynulejšia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

O necelé dva roky nebude treba nalepovať diaľničnú známku na sklo, pokuta za jazdu bez platenia príde majiteľovi auta.

Agentúrnu správu sme o 20:15 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Nemáte čas zastaviť sa na pumpe po diaľničnú známku, tak si cez mobil otvoríte web stránku Národnej diaľničnej spoločnosti, vyplníte údaje o aute, zaplatíte platobnou kartou a o pár minút príde potvrdenie, že máte diaľničnú známku. Takto by to mohlo fungovať od roku 2015.

Navrhuje to ministerstvo dopravy vedené Jánom Počiatkom (Smer) v zákone o diaľničných známkach, ktorý dalo úradom a verejnosti na pripomienkovanie. Poslanci by mohli zákon schváliť ešte tento rok.

Pokuta pre majiteľa auta

Počiatek si od elektronických známok sľubuje úsporu peňazí, pretože známok bude stačiť menej, odpadnú aj problémy vodičom, ktorí si musia známky každoročne lepiť na čelné sklo, a tiež sa uľahčí kontrola áut policajtom.

„Prinesie to pohodlnejší spôsob nakupovania diaľničných známok a nebude treba spomaľovať dopravu, aby sa známky preverili,“ vidí výhody ministerstvo.

Ako funguje
E-známka
  • na webe NDS vyplníte štát, kde je auto registrované, ŠPZ, druh známky, začiatok platnosti známky a typ auta,
  • známku zaplatíte prevodom alebo platobnou kartou,
  • e-mailom či SMS vám príde potvrdenie, že je zaplatená, a môžete jazdiť po diaľnici,
  • polícia kontroluje platnosť známky podľa ŠPZ,
  • pokuta môže prísť aj majiteľovi auta.

Ministerstvo navrhuje objektívnu zodpovednosť za jazdu bez známky, pokuta potom príde vo väčšine prípadov majiteľovi auta.

Vďaka tomu budú môcť elektronické nálepky kontrolovať stroje, ktoré odfotia poznávaciu značku auta a v databáze zistia, či má diaľničnú známku. Pokuta pre majiteľa auta má byť najviac 300 eur, stovku možno ušetriť, keď sa pokuta zaplatí rýchlo.

Zákon počíta s ročnou, mesačnou a desaťdňovou známkou. Okrem elektronickej známky kúpite aj tradičnú papierovú, pribudnúť má možnosť zakúpiť papierové známky cez web. Ako bude systém fungovať, ukáže budúcoročná verejná súťaž na jeho dodanie.

„Je to pohodlnejšie, netreba myslieť na to, kde si náhle musím kúpiť známku. Navyše odpadá problém s lepením na sklo,“ vyratúva výhody elektronických známok pred papierovými Tomáš Novotný z motoristického webu auto.sme.sk.

Výhodou môže byť nákup cez web aj pre vodičov zo zahraničia, ktorí si môžu kúpiť našu známku ešte z domu a neriešiť, kde ju u nás zoženú.

Ceny sa zvýšia každý rok

„Náklady na poskytovanie služby nepresiahnu dnešné na výrobu a distribúciu diaľničných nálepiek,“ reagoval na otázku o cene projektu hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Národná diaľničná odhaduje, že zákazka na dodanie a správu systému elektronických známok vyjde na 15 miliónov eur za päť rokov služby, čiže asi tri milióny eur ročne.

Súťaž na dodávku systému a jeho vybudovanie prebehne na budúci rok, systém musí fungovať už o rok, pretože vodiči by sa mali registrovať už pred ostrým spustením systému. „Aby mohla prebehnúť kontrola spoplatnenie cez elektronický systém od 1. januára 2015 bez problémov,“ vysvetľuje Kóňa.

Novinkou bude aj každoročne zvyšovanie ceny diaľničných známok o infláciu. „Toto zvyšovanie má slúžiť na pokrytie zvýšených nákladov na údržbu spoplatnených ciest. Chceme tým zabezpečiť kvalitnejšie diaľnice pre vodičov,“ vraví Kóňa.

Momentálne sa ceny diaľničných známok menia každé dva až tri roky.

Keby takto navrhovaný mechanizmus zvyšovania cien platil už dnes, tak ročná známka, ktorá momentálne stojí 50 eur, by o rok stála 51 eur.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 177
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 267
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 579
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 904
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 740
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 192
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 057
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 175

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop