Elektronické diaľničné známky budú platiť od roku 2015

O dva roky by mali fungovať elektronické aj klasické známky. Ministerstvo dúfa, že na pokutách vyberie viac a doprava bude plynulejšia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

O necelé dva roky nebude treba nalepovať diaľničnú známku na sklo, pokuta za jazdu bez platenia príde majiteľovi auta.

Agentúrnu správu sme o 20:15 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Nemáte čas zastaviť sa na pumpe po diaľničnú známku, tak si cez mobil otvoríte web stránku Národnej diaľničnej spoločnosti, vyplníte údaje o aute, zaplatíte platobnou kartou a o pár minút príde potvrdenie, že máte diaľničnú známku. Takto by to mohlo fungovať od roku 2015.

Navrhuje to ministerstvo dopravy vedené Jánom Počiatkom (Smer) v zákone o diaľničných známkach, ktorý dalo úradom a verejnosti na pripomienkovanie. Poslanci by mohli zákon schváliť ešte tento rok.

Pokuta pre majiteľa auta

Počiatek si od elektronických známok sľubuje úsporu peňazí, pretože známok bude stačiť menej, odpadnú aj problémy vodičom, ktorí si musia známky každoročne lepiť na čelné sklo, a tiež sa uľahčí kontrola áut policajtom.

„Prinesie to pohodlnejší spôsob nakupovania diaľničných známok a nebude treba spomaľovať dopravu, aby sa známky preverili,“ vidí výhody ministerstvo.

Ako funguje
E-známka
  • na webe NDS vyplníte štát, kde je auto registrované, ŠPZ, druh známky, začiatok platnosti známky a typ auta,
  • známku zaplatíte prevodom alebo platobnou kartou,
  • e-mailom či SMS vám príde potvrdenie, že je zaplatená, a môžete jazdiť po diaľnici,
  • polícia kontroluje platnosť známky podľa ŠPZ,
  • pokuta môže prísť aj majiteľovi auta.

Ministerstvo navrhuje objektívnu zodpovednosť za jazdu bez známky, pokuta potom príde vo väčšine prípadov majiteľovi auta.

Vďaka tomu budú môcť elektronické nálepky kontrolovať stroje, ktoré odfotia poznávaciu značku auta a v databáze zistia, či má diaľničnú známku. Pokuta pre majiteľa auta má byť najviac 300 eur, stovku možno ušetriť, keď sa pokuta zaplatí rýchlo.

Zákon počíta s ročnou, mesačnou a desaťdňovou známkou. Okrem elektronickej známky kúpite aj tradičnú papierovú, pribudnúť má možnosť zakúpiť papierové známky cez web. Ako bude systém fungovať, ukáže budúcoročná verejná súťaž na jeho dodanie.

„Je to pohodlnejšie, netreba myslieť na to, kde si náhle musím kúpiť známku. Navyše odpadá problém s lepením na sklo,“ vyratúva výhody elektronických známok pred papierovými Tomáš Novotný z motoristického webu auto.sme.sk.

Výhodou môže byť nákup cez web aj pre vodičov zo zahraničia, ktorí si môžu kúpiť našu známku ešte z domu a neriešiť, kde ju u nás zoženú.

Ceny sa zvýšia každý rok

„Náklady na poskytovanie služby nepresiahnu dnešné na výrobu a distribúciu diaľničných nálepiek,“ reagoval na otázku o cene projektu hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Národná diaľničná odhaduje, že zákazka na dodanie a správu systému elektronických známok vyjde na 15 miliónov eur za päť rokov služby, čiže asi tri milióny eur ročne.

Súťaž na dodávku systému a jeho vybudovanie prebehne na budúci rok, systém musí fungovať už o rok, pretože vodiči by sa mali registrovať už pred ostrým spustením systému. „Aby mohla prebehnúť kontrola spoplatnenie cez elektronický systém od 1. januára 2015 bez problémov,“ vysvetľuje Kóňa.

Novinkou bude aj každoročne zvyšovanie ceny diaľničných známok o infláciu. „Toto zvyšovanie má slúžiť na pokrytie zvýšených nákladov na údržbu spoplatnených ciest. Chceme tým zabezpečiť kvalitnejšie diaľnice pre vodičov,“ vraví Kóňa.

Momentálne sa ceny diaľničných známok menia každé dva až tri roky.

Keby takto navrhovaný mechanizmus zvyšovania cien platil už dnes, tak ročná známka, ktorá momentálne stojí 50 eur, by o rok stála 51 eur.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 620
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 033
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 571
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 009
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 706
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 370
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 148
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 090
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 695
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 621

Téma: Cesta pod Strečnom


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Cesta pod Strečnom  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

BRATISLAVA

Dá sa v Dunaji oficiálne kúpať?

Na Dunaji bolo kedysi nielen legendárne Lido, ale aj lodné kúpaliská.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.