BRATISLAVA. Raz ročne, vždy tretiu augustovú nedeľu, sa stretávajú najprestížnejší a najznámejší zberatelia historických automobilov na pretekoch v dokonalosti.
Akcia Concours d’Elegance, ktorá prebieha v blízkosti pláže Pebble Beach (Monterey, California) sa stala rokmi tak známou, že ju využívajú aj samotné automobilky na predstavenie svojich najexkluzívnejších kúskov. Budúci rok sa medzi nich zaradí aj nové BMW M4.
Čakáme nástupcu M3 kupé
Ikonický športový model značky – BMW M3 nahradí nové kupé rovnakej triedy označené ako M4. Bude nové nielen generačne, ale aj filozoficky. Automobilka sa pre stále prísnejšie emisné normy vzdala atmosférickej pohonnej jednotky V8, ktorú nahradí menší prepĺňaný agregát so šiestimi valcami.
Aj v prípade novej M4 sa automobilka snažila o čo najvýraznejšie odlíšenie športového modelu od bežných. Celá séria – M4, M3 sedan aj M4 kabriolet, budú provokovať veľkými otvormi pre prívod vzduchu, masívnejšími blatníkmi, množstvom karbónu a hliníka.
Cieľ bol jednoznačný – znížiť hmotnosť. Všetky detaily na vozidle majú výhradne funkčný charakter.
Schudne na hranicu 1 500 kg
Automobilke BMW sa po odtučňovacej kúre podarilo odľahčiť nástupcu súčasného BMW M3 o 80 až 100 kg. Niekoľkými kilogramami sa na tom podieľajú aj nové karbónovo-keramické brzdové kotúrče dostupné za príplatok.
Dostupné informácie o pohonnej jednotke ešte BMW oficiálne nepotvrdilo. Vieme však, že atmosférický štvorlitrový motor V8 nahradí benzínový šesťvalec 3,0 prepĺňaný twin-turbom (S55). Je to jeden z prvých motorov vyvinutý z novej rady pohonných jednotiek, kombinovaných „po jednom valci“ s objemom 0,5 litra.
Výkon novej pohonnej jednotky by sa mohol pohybovať okolo 335 kW (455 k) a krútiaci moment sa vyšplhá na 550 Nm. V oboch prípadoch si teda výrazne polepší voči atmosférickej jednotke.
Nové BMW M4 bude disponovať automatickou prevodovkou s dvoma spojkami a siedmimi stupňami, využívanou aj modelom M5 a M6.
Už tradične, poháňané budú kolesá výhradne zadnej nápravy. Pomoc pri prenose krútiaceho momentu na vozovku by mal zabezpečiť nový samosvorný diferenciál a špeciálne pre M4 vyvinutá trakčná kontrola.