BRATISLAVA. Automobilka Mercedes-Benz už viac ako mesiac bojuje so zákazom predaja svojich nových vozidiel triedy A, B a roadsteru SL na území Francúzska. Dôvodom je už dobre známa „neekologická“ chladiaca zmes do klimatizácií automobilov.
Pôvodná zmes HFC R134a mala byť vo všetkých nových automobiloch (nie facelifotch) nahradená novou zmesou R1234yf, ktorú schválila Európska únia ešte v roku 2006.
Automobilka Mercedes v spomenutých modeloch však stále používa pôvodnú chladiacu zmes z bezpečnostných dôvodov, čo potvrdili aj komplexné skúšky nemeckého Spolkového úradu pre motorové vozidlá - KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), ktoré sú zamerané na možné riziká chladiacej zmesi R1234yf.
Nebezpečná ale ekologická?
„Oproti doteraz používanej R134a zhoršuje nová chladiaca kvapalina R1234yf úroveň bezpečnosti automobilov. Pri testoch novej zmesi došlo k vzplanutiu, či expozícii fluorovodíka.“
Úrad tak nielenže potvrdil predošlé odhady spoločnosti Daimler o rizikách použitia zmesi R1234yf, ale zároveň tiež dôrazne odporučil vykonať s ňou ďalšie skúšky.
Týmto sa celé hra zrejme neskončí a najhoršie scenára počítajú aj s otvoreným politickým bojom medzi Nemeckom a Francúzkom, keďže nemecká vláda Mercedesu udelila výnimku.
Nitky vedú údajne až k britskému liberálnemu politikovi, ktorý mal najviac podporovať zmes ohrievajúca atmosféru 375-krát menej ako pôvodná zmes do klimatizácií. Špekulácie o jeho spolupráci s firmou produkujúcou novú zmes však môžeme len ťažko potvrdiť alebo vyvrátiť.
V súvislosti s uvedeným Daimler zotrváva na svojom rozhodnutí vyvinúť a čo najskôr uviesť do svojich sériovo vyrábaných vozidiel značky Mercedes-Benz systémy klimatizácie na báze CO2, ktoré spĺňajú požiadavky nielen na bezpečnosť ale aj ochranu životného prostredia.