Peter: "Mal som nehodu, pri ktorej určili ako vinníka mňa, pretože som nedal prednosť v jazde. Ja (modré auto na obrázku) som odbočoval na parkovisko vľavo, predo mnou odbočovalo aj iné auto (červené).
Keď som odbočoval, nemal som žiadne auto v protismere (nič nešlo). Tak som začal odbočovať na parkovisko tiež. Lenže, červené auto, ktoré vošlo na parkovisko predo mnou, začalo cúvať. Zastalo, až keď som zatrúbil (skoro do mňa nacúval).
Preto som ostal stáť v ceste, nemohol som ísť ani dopredu a ani dozadu, lebo kolóna za mnou sa už pohla. A kým mi uvoľnilo červené auto cestu, nabúralo do mňa zelené auto, ktoré šlo podľa mňa rýchlo (chcelo stihnúť prejsť cez križovatku skôr ako fialové auto).
Kto je podľa vás vinný? Výjazd z parkoviska má šírku len jedného pruhu."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Peter by mohol byť vinníkom havárie len v prípade, že začal odbočovať napriek tomu, že by vedel, že do parkoviska by nemohol vojsť.
Z toho, čo Peter napísal, sa ale zdá, že červené auto cúvalo až potom, čo už Peter začal odbočovací manéver.
Vodič pri odbočovaní
- je povinný mať zapnuté smerovky,
- nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním,
- musí dbať na zvýšenú opatrnosť,
- ak to vyžadujú okolnosti, si musí zabezpečiť pomoc pri odbočovaní.
Predpokladáme, že Peter smerovky mal zapnuté, vodičov za sebou neohrozil a tým, že začal odbočovať v čase, keď žiadne vozidlo z opačného smeru nešlo, dbal na zvýšenú opatrnosť.
Ani sa nezdá, že by pred začatím odbočovania nastali okolnosti, pre ktoré by potreboval niekoho na pomoc pri odbočovaní. Cesta je podľa náčrtu rovná a žiadne prekážky by nemali brániť vodičovi bezpečne odbočiť aj bez pomoci.
Peter prednosť dal
Peter odbočoval vľavo a preto bol podľa zákona povinný dať prednosť oprotiidúcim vozidlám.
Dať prednosť znamená neprinútiť iného účastníka cestnej premávky, ktorý má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.
V čase, keď začal Peter odbočovať, prednosť pri odbočovaní dal. Splnil tak svoju povinnosť. Urobil všetko, čo mal, aby prednosť dal. Nemal tak byť obvinený z porušenia pravidiel.
Zelené auto doňho narazilo pre príčiny, ktoré nemohol ovplyvniť a pre ktoré odbočovanie nemohol bezpečne dokončiť.
Peter havárii zabrániť nemohol, vodič zeleného auta áno
Peter mal len dve možnosti, ako zabrániť havárii so zeleným autom:
- naraziť do červeného auta a pokúsiť sa dokončiť odbočenie, alebo
- naraziť do kolóny za ním a pokúsiť sa vrátiť do jazdného pruhu.
Jediný, kto by bez následkov dokázal havárii zabrániť, bol vodič zeleného auta. Porušil ale niekoľko pravidiel, čo bezprostredne viedlo k havárii. Mal jazdiť takou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť pred odbočujúcim autom bez havárie.
Podľa nášho názoru tak mal byť za vinníka označený vodič zeleného vozidla. Tento vodič sa však zjavne sústredil na to, ako čo najskôr prejsť križovatkou a Petrove auto si nevšimol.
Ak by sa vodič zeleného auta neponáhľal, mohol mať podľa náčrtu dosť času a priestoru na to, aby dokázal pred Petrovým autom zastaviť bez narazenia.