SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Sledujte s nami: vyrábame Hyundai na test vlastnými rukami

V českej továrni Hyundai nastupujeme na jeden deň do práce a vyskúšame si pracovné pozície vo výrobe.

(Zdroj: Rastislav Chvála)

NOŠOVICE (výrobný závod Hyundai, Česká republika).

Určite vám o výrobe motorových vozidiel ešte mnohé napíšeme. Teraz však odchádzame jazdiť a posledné tri percentá batérie v pracovnom tablete využívam na odoslanie správy.

Vždy som mal úctu k ľuďom, ktorí autá navrhujú a konštruujú. Od dnes na najvyšší stupeň patria aj tí, ktorí autá montujú a každý deň nastupujú k montážnej linke.

Napokon aj tu platí stará múdrosť, že každá práce vyzerá ľahšie ako tá moja, kým ju neskúsime.

Zo živého monštra výrobného závodu Hyundai v českých Nošoviciach, pozdravuje všetkých čitateľov AUTOsme.sk Rasťo Chvála.

13:31 – Poklusom sme stihli dobehnúť k linke, kde očakávaný biely Hyundai ix35 v presne stanovenom čase vychádza.

Je toto správne auto a jedno z tisíca, ktoré denne vyprodukuje kolos s rozmernými výrobnými halami s celkovou rozlohou 28,5 Ha.

V poslednej fáze nastúpi do auta šofér, väčšinou žena. Na naftovom motor najskôr napumpuje naftu v motorom priestore. Po naštartovaní stlačí päťkrát brzdu a tri krát skúsi zatiahnuť ručnú brzdu. Nastaví zrkadlá, skúsi klaksón, stierače a ostrekovače.

„Keď svetlá svietia a stierače stierajú“ auto je posunuté ďalej. Ak má v sprievodnom liste chybu alebo upozornenie na chybu geometrie, putuje na testovaciu dráhu.

13:08 – Končíme montáž predného panela. Za neúprosného chodu linky som inštaloval deväť skrutiek, ktoré spájajú panel svetiel výstuže nárazníka a chladiča s karosériou.

Operátor priniesol celý zmontovaný kus na pomocnom ramene k autu a nastal čas využiť vzduchovú pištoľ. Pri piatej skrutke som nechtiac prepol na odkrúcanie ale jediným pohybom ruky je skrutka späť. Takmer som proces stihol v stanovenom limite: „Nebojte sa, to sa zastaví“ upokojuje mladý Čech, ktorému ide práca od ruky.

Skrutkovanie, technika a zvlášť pneumatické skrutkovačky ma bavia.

12:37 – Linka stojí. Operátor môže dokončiť počas plánovaného prerušenia, čo kolegovia novinári nestihli. Máme krátke školenie od pracovníka, ktorý denne dochádza z Kysuckého Nového Mesta, ako uchytiť nádrž. Je to zložitá operácia na synchronizáciu pohybov. Hrá hudba, ktorá znamená, že o pár minút sa linka pohne.

12:17 – Sme regulárni hostia na svadbe. Presne tak sa nazýva spojenie karosérie a motora. Vo výrobe je to zvláštny akt, ktorý si vyžaduje synchronizáciu rúk štyroch mužov a linky. V priebehu jednej minúty spoja podvozok s karosériou a prichytia holendre brzdových hadíc, tlmiče a nápravnice.

Ďalšia skupina za nimi, presným uťahovacím momentom, zakrúca všetky skrutky. Tento úkon nemôžeme robiť, pretože si vyžaduje podstatne viac ako je ukladanie plechu do zváracej hlavice.

12:12 – Lepíme logo na zadné dvere modelu ix35. Pracovník má na stojane „just in time“ pripravené magnetické šablóny a na monitore mu svieti presný typ automobilu. Pomedzi to ženy montujú slnečné clony a časti v batožinovom priestore. Ženy sú pre svoju precíznosť na tejto časti linky žiadanejšie ako mužská pracovná sila.

Informácia o približne 1 100 eurovej priemernej mzde vo výrobnom závode znie lákavo - pre toho, kto priamo nezažil frmol na linke, a neskúsil to. Priemerný vek pracovníkov je približne 31 rokov.

11:56 – Prichádzame na stanovisko montovania „silentbloku“ na ľavej strane karosérie, kde bude neskôr uložený motor. Uťahovačku treba držať pevne v rukách.

11:53 - Z karosérie odmontovali dvere, ktoré pôjdu svojou cestou na osobitnej linke a s autom sa stretnú na konci.Samozrejme, že v prípade lakovne sme trochu predbehli čas, lebo karosérie v lakovni zotrváva deväť hodín. Celková výroba auta trvá 22 hodín.

11:45 – Vchádzame do montážnej haly a víta nás jeden z motivačných nadpisov v továrni „Dnes bez poničených a poškrabaných dielcov!“. Motivačné nápisy a transparenty nás sprevádzajú všade.

11:33 – Prechádzame finálnou časťou zvarovne, kde stretávame karosériu nášho ix35, do ktorej práve razia VIN číslo. Onedlho ku karosérii pribudnú dvere a tunelom prejde do lakovne. Opúšťame zvarovňu a s predstihom sa presúvame na montážnu linku.

V týchto chvíľach bude prebiehať očistenie karosérie vysokým tlakom vzduchu. Následne prejde kúpeľom zohriatym na vysokú teplotu a následne prvému nastriekaniu základnou farbou. Pracovníci vizuálne skontrolujú povrch a karoséria putuje pod pštrosie kefy.

Perie pštrosa je jedinečné, povrch očistí a naviaže na seba prach. Takéto kefy vydržia približne pol až trištvrte roka a stoja približne 80 000 eur.

Prvý nástrek farby je vodou riediteľný. Na druhý sa už používa riedidlo. Roboty majú striekacie hlavice s elektródami a čiastočky farby sú nabité. Vďaka tomu „doletia takmer za roh“ a dokážu sa prilepiť na karosériu. Na jeden automobil je potrebných osem litrov farby.

11:05 - Neďaleko od montáže výstuh na pracovisku číslo 422 pokračujeme v spoznávaní zvarovne. Tu si skúšame podstatne ťažšiu operáciu skladania dverí z prvotných dielcov. Do zváracej hlavy treba uložiť päť dielcov zadných ľavých dverí na Hyundai ix35. Vedľa je hlavica pre zadné dvere modelu i30, kde ide už pri prvom zváraní viac dielcov. Na každom mieste v hlave, kde má byť dielec je senzor. Ak dielec chýba, hlava sa nezamkne.

10:52 – Je po probléme a linka ožíva. Vkladáme ďalšie výstuhy. Je to pomerne jednoduchý ale dôležitý úkon pre bezpečnosť posádky v aute. Keď príde tzv. carrier k pracovníkovi, ten počká na zelené svetlo, vloží výstuhy a potvrdí úkon.

10:45 – K červenej sa pridal výstražný zvuk a operátor musel resetovať linku. Operátor každé dve hodiny odoberie z linky dvere so zazváranými bočnými výstuhami a dá ich na stojan pre vykonanie podrobnej kontroly.

10:44 – Na linke začalo blikať červené svetlo a linka ostala stáť. Problém je niekde ďalej a zásobník je plný.

10:43 – Po krátkom zaškolení začíname na pracovisku kompletovania zadných ľavých dverí vkladať do výliskov bočné výstuhy vo dverách.

Na jednom stredisku kompletujú roboty dvere na ix20, i30 aj ix 35, preto musíme brať výstuhy zo správneho stroja. Roboty prispôsobujú tempo výrobe a majú malý zásobník na prípadné výkyvy linky, ale v podstate pracujú nepretržite.

Keď preberáme diel zo stojanu, musíme vizuálne skontrolovať zvary, či sú od dodávateľa dobre urobené.

10:29 – V kantíne hrá hudba, ktorá upozorňuje zamestnancov, že treba ísť k strojom. Pri linke v pohybe hrá zas iná hudba.

10:25 – Končí nám obedná pauza a aj zamestnancom, takže ‚poslednú dúšok kórejského čaju‘ a ideme ďalej. Linky s ľudskou obsluhou počas obeda stáli. Roboty však obednú pauzu namajú.

V továrni Hyundai v českých Nošoviciach sa zvyčajne cez víkendy nepracuje a vtedy sú roboty nastavené na tzv. prediktívnu údržbu.

10:02 – Prichádzame na obed! Pre zamestnancov, ktorí sú tu od 6:00 je to celkom normálne a už na čase. Zamestnanci platia tretinu ceny obedu a na výber majú štyri české a jedno výberové jedlo z kórejskej kuchyne. Kórejské jedlo pripravuje kuchyňa priamo vo výrobnom závode, na české jedlá má Hyundai dodávateľa.

Napriek vyššej cene kórejskej kuchyne – šesť eur plná cena, z ktorej zamestnanec hradí dve eurá, na kórejskom jedle si pochutí až 70 % zamestnancov. Údajne je to pre jeho ľahšiu stráviteľnosť.

9:57 – Takmer sme sa zrazili s vysokozdvižným vozíkom. Treba dávať veľký pozor na hustú dopravu v halách.

9:56 – Opúšťame lisovňu.

9:46 – Sme na ďalšom pracovisku. Pri výstupe plechu z lisu je kontrolovaný každý 25 výlisok. Pracovník sleduje činnosť robota, či správne ukladá výlisky a popri tom musí venovať pozornosť každému 25. kusu – brúsnym elementom ho pošúcha a hľadá drobné nedokonalosti, smeti alebo mastnotu. V prípade nevhodnosti výliskov je lis zastavený a upravená forma.

Linka pri lise je pomerne hlučná a je nám jasné, prečo majú pracovníci v ušiach ochranné „štople“.

Cena jedného strešného panelu má hodnotu „15 pív“ a preto treba panely svedomite ukladať a nepoškodiť.

9:33 – Sledujeme strihanie plechov na vylisovanie dverí pre Hyundai ix 35

9:39 – Začíname upevňovať pomocné ramená, ktoré podávajú plechy do lisu. Je to posledná fáza pre tým ako plech zmizne v gigantickom lise.

9:30 - Odchádzame na ďalšiu pracovnú pozíciu.

9:25 - Bolia nás ruky, pretože na vyleštenie a odstránenie brúsnej pasty treba vyvinúť veľkú pracovnú silu. V hale lisovne je hluk ale podľa meraní nižšia úroveň ako večer v krčme.

9:17 - Pozeráme vzorky roztrhnutých plechov zo zle zaleštenej formy. V reálnej výrobe môže trvať leštenie od 3 hodín do celej smeny, zamestnanci sa pri leštení môžu striedať ale jeden zväčša robí tri hodiny.

9:11 - Zelenou brúsnou pastou natierame časť formy. Berieme leštičku a začíname po častiach leštiť. Najdôležitejšie je dosiahnuť plynule hladký povrch. Takúto údržbu formy leštením musia zamestnanci vykonať po približne 3500 výliskoch.

Pre predstavu: každú minútu opúšťa túto fabriku jedno auto. Hodinová kapacita veľkého lisu je okolo 700 výliskov. Podľa náročnosti výlisku dokáže lis urobiť 12 až 15 úderov za minútu.

Kvalitu práce leštenia potom overia v skúšobnom lise na skúšobnom výtlačku.

9:09 – Po inštruktáži k lešteniu formy, ktorá musí mať dokonale hladký povrch, nás vraj čaká pomerne špinavá práca ale o to viac dôležitá pre dokonalé vytlačenie tvaru.

8:50 – Preberáme ochranné pomôcky v lisovni. Čaká nás prvé pracovisko a to leštenie formy bočného panelu. Obrovský lis, produkujúci tlak vyše 5 000 ton, lisuje plech hrubý 0,7 mm v dvoch krokoch. Na prvý výtlak lisu, tzv. predtlak, potrebuje lis 2 400 ton a na druhý, ďalších 2 400 ton.

8:46 – Opúšťame administratívnu budovu v pracovnom oblečení a prichádzame do lisovne, kde sa začína výroba modelu ix35 formovaním plechov. Okrem tohto modelu tu zamestnanci vyrábajú aj ix20, i30 a i30 kombi.

My budeme vyrábať SUV ix35, ktoré je vďaka trhom v Amerike, Ázii a Austrálii najmasovejším produktom továrne v českých Nošoviciach.

8:34 – Prichádzame do továrne Hyundai. Na dopoludňajšiu smenu celkovo trojsmennej prevádzky nastupujeme podstatne neskôr ako zamestnanci, ktorí začínajú na pracovisku o šiestej hodine rannej. Pred tým vstupujú na pracovisko cez kontrolu, pričom každý 60. zamestnanec sa podrobí kontrole na alkohol.

Napriek hodinovej výpovedi za alkohol na pracovisku, v priemere sa týždenne takto uvoľní jedno pracovné miesto. Pracovníci majú možnosť preveriť si alkohol v krvi aj preventívne, ak si sebou nie sú istí, napríklad po predošlej bujarej noci. Ak by mali pozitívny výsledok, dostanú len absenciu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  4. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  9. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 854
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 800
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 884
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 270
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 811
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 326
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 925
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 767
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 10 274
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 115
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Minister Naď vysvetľuje podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Cynická obluda

Poľovnícka výnimka

Zatiaľ čo matky nemôžu ísť ani kočíkovať do parku, poľovníci môžu hromadne chodiť strieľať na všetko, čo sa pohne.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.