BREZNO. Diametrálna zmena, akú urobil Ford s druhou generáciou modelu Kuga, dnes nebýva veľmi častá. Čo vyzeralo len ako výraznejší facelift do štýlu nového Focusu, to napokon skončilo citeľnou generačnou zmenou.
Nad prvou generáciou modelu Kuga sme lámali palicu, lebo neoplývala miestom navyše, posed bol trochu zvláštny a podvozkom vynikala skôr na ceste ako v teréne.
![]() |
Časy sa menia a odpor vzduchu naberá na dôležitosti, pretože väčšina opticky akože otvorených častí je v skutočnosti úplne zaslepená. Z celkovej plochy čiernych mriežok na čelnej maske iba minimum prepúšťa vzduch. FOTO-AUTOR |
Ešte máme v živej pamäti porovnanie s konkurenciou a excelentne zvládnutý losí test. Cesta bola však jediná disciplína, v ktorej Kuga medzi SUV excelovala.
Pochváľte sa s ním na najnavštevovanejšom internetovom motoristickom magazíne na Slovensku, na AUTOsme.sk.
Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu
V rámci prvej generácie išlo o povinnú jazdu v kategórii športovo úžitkových automobilov, a preto sme si dávali otázku, či bude pokračovanie. Podľa prvého testu si Ford nenechal ujsť príležitosť a zabojoval.
Kufor otvárate nohou
Nová druhá generácia je priestrannejšia s lepšie využiteľným batožinovým priestorom, nižšou nakladacou hranou a hlavne od podlahy vyzerá ako plánovane postavené SUV.
Ford predĺžil previsy a natiahol dĺžku karosérie na zachovanom rázvore 269 centimetrov. Kompaktné SUV narástlo vo vnútri najmä do šírky a pár centimetrov prihodili aj šírke kufra medzi podbehmi.
![]() |
Škoda dvoch malých displejov. Ak majú byť dva, tak jeden nech je väčší a prehľadnejší. FOTO-TOMÁŠ BENEDIKOVIČ |
K akciovej výbave Titanium X potešil balík Free Style za 795 eur s otváraním batožinového priestoru nohou. Teda len vysunutím nohy pod zadný nárazník.
Doplnok sa hodí skôr užívateľom, ktorí denne jazdia na nákupy a prichádzajú k autu s plnými rukami. Tí s nákupným vozíkom si otvoria batožinový priestor aj manuálne. V testovacom aute sme to však brali skôr ako demonštráciu možnej výbavy.
Nie je lacná
Skúšaná verzia s pohonom všetkých kolies, najsilnejším motorom 2,0 TDCi (120 kW) a najvyšším stupňom výbavy limitovanej série Titanium X stojí 27.990 eur.
Novú metalizovanú farbu Ginger Alle značka ponúka za 495 eur. Celkom v nej vyniknú tvary auta a výborne maskuje Kugu v prírode, takže ide o vyslovene poľovnícku alebo rybársku farbu.
![]() |
Kokpit sleduje štýl modelu Focus s výraznými tvarmi a množstvom malých tlačidiel. Ford si dal záležať na kvalite dielenského spracovania. FOTO- TOMÁŠ BENEDIKOVIČ |
Ford natlačil do výbavy Titanium X mnohé, ale v aute za 27.990 eur si musíte priplatiť za bi-xenónové svetlá a navigáciu.
Samozrejmosťou je však nový systém SYNC s funkciou automatického núdzového volania v prípade nehody. Auto samé zavolá tiesňovú linku a udá údaje o polohe, ak posádka nedokáže komunikovať.
Od podlahy iný posed
Z pozície vodiča je asi najpodstatnejšia zmena v posede, ktorý priznáva povahu SUV a má už normálnu pozíciu pedálov sedadla a volantu.
Ford zapracoval do svojho SUV kokpit v štýle modelu Focus. Tomu zodpovedajú dva malé farebné TFT displeje. V podstate by stačil aj ten medzi klasickými budíkmi. Množstvo a kombinácia tlačidiel je to, na čo si treba u Forda zvyknúť a nie každému to pasuje.
Parametre pre ľahký terén a nespevnené cesty
Zadný výjazdový uhol | 27,7° |
Predný nájazdový uhol | 21,5° |
Prejazdový uhol | 17,2° |
Predný previs | 924 mm |
Zadný previs | 910 mm |
Svetlá výška | 194,5 mm |
Priemer otáčania | 11,1 m |
Škoda, že centrálny displej na stredovej konzole nie je väčší, pretože na základné funkcie a zobrazenia plne postačuje malý na prístrojovom paneli. Druhý displej by mal byť teda väčší a ponúknuť lepšiu orientáciu.
Teraz ulahodili terénu
Pri zachovaní rázvoru a koncepcie podvozka nastal obrovský zlom v nastavení. Kedysi v teréne tvrdá a poskakujúca Kuga teraz ladne preletí terénom. Pri prekonávaní väčších nerovností pekne vysunie koleso a v krížení náprav čo najviac odďaľuje moment, keď sa jedno z kolies nadvihne.
Ak sa aj nadvihne, trakčná kontrola pohonu všetkých kolies zasiahne tak výrazne, že Kuga sa pohne plynulo a bez veľkého pretáčania voľného kolesa.
![]() |
Kufor dostal podstatne nižšiu nakladaciu hranu a využiteľnejší tvar. Po sklopení operadiel ostáva schodík. FOTO- TOMÁŠ BENEDIKOVIČ |
Na pomery danej kategórie SUV ide o dobre zladený celok pohonu všetkých kolies, prevodovky a motora. Napríklad na ťažšie zjazdnom úseku sa motor netrápi ani pri pomerne nízkej rýchlosti a nutnosť vytlačiť spojku príde už v extrémnom prípade.
Na výkon treba počkať
Áno, Kuga je teraz na ceste citeľne viac SUV, pretože skôr vnímate kývanie karosérie do strán a vyššie ťažisko, avšak drobná až nebadateľná strata suverenity na asfalte priniesla podstatne viac ovocia do terénu.
Teda do prostredia, v ktorom má tento typ auta znamenať pridanú hodnotu. Dokonca Ford siahol po zadných sedadlách s polohovateľným operadlom ako majú lídri triedy.
![]() |
Robustný podvozok je na bežnej ceste mäkší avšak v teréne použiteľnejší. FOTO- AUTOR |
Škoda, že sedáky nevedia pri sklopení operadiel padnúť dole, aby vznikla jedna rovina s dnom kufra. Štvorvalcový diesel vydáva zo seba výkon veľmi pomaly a plynový pedál je citeľne nastavený na ECO režim s neskorou odozvou.
Na nemalý výkon 120 kW si treba trochu počkať a Kuga za spotrebou garantovanou výrobcom zaostáva v reálnom svete tak o pol litra.
![]() |
Jediným prehreškom pohyblivého auta na nespevnených cestách je dlhý predný previs. Ten by ešte ušiel, ale zbytočne nízka plastová bariéra s nejakým nasávacím otvorom výrazne obmedzuje nájazdový uhol. FOTO- AUTOR |
![]() |
Na zadných sedadlách s krátkym sedákmi nájdete viac miesta na šírku. FOTO- TOMÁŠ BENEDIKOVIČ |
Technické parametre Ford Kuga 2,0 TDCi Duratorq
Značka | Ford |
Model | Kuga |
Motor | 2,0 TDCi |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Výkon (kw(k)) | 120 (163) |
Krútiaci moment (Nm) | 340 |
Prevodovka | manuálna |
Počet stupňov | 6 |
Rázvor náprav (mm) | 2690 |
Dĺžka (mm) | 4524 |
Šírka (mm) | 1838 |
Výška (mm) | 1703 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1692 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Objem batož. priestoru (l) | 406-456 |
Prevádzkové hodnoty | |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 9,9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 198 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 7,2 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 5,1 |
Kombinovaná spotreba (l/100km) | 5,9 |
Spotreba v teste (l/100km) | 6,3 |
Cena modelu od (eur) | 20.890 |
Cena modelu 2,0 TDCi od (eur) | 24.490 |
Cene test. verzie 120 kW od (eur) | 27.990 |
Kupujem - nekupujem
Už len pre ten veľký skok smerom k skutočnému SUV si Kuga zaslúži nálepku kupujem. Potešili ma jej jazdné vlastnosti a záber pohonu všetkých kolies na nespevnenej ceste. Lenže lacné auto to nie je.