SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

V Európe sa rozmáha čierny trh s palivom

Podľa údajov českej vlády pochádza až dvadsať percent predaného paliva v krajine z nelegálnych zdrojov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BERLÍN. Strážca v najväčšej nemeckej rafinérii MiRO v Karlsruhe počkal, kým sa mu kolega nestratí z dohľadu, až potom poslal textovú správu vodičovi cisterny, že môže bezpečne opustiť bránu rafinérie aj s ukradnutým benzínom.

Za túto "spoluprácu" dostal 300 eur. Kým ich odhalili, stihla trojica podnikavých zlodejov od začiatku roka 2011 dostať zo závodu 87 cisterien plných benzínu, konštatuje agentúra Bloomberg.

Vo svojej aktivite by zrejme pokračovali aj dnes, keby jeden zo zlodejov neprišiel o lukratívny kšeft. Na oplátku svojich kumpánov udal na polícii.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Vďaka jeho svedectvu, a tiež záberom z bezpečnostných kamier, poslal súd skupinu zlodejov za mreže.

Ročne ide o milióny až miliardy eur

Tento prípad však poukázal na prudko narastajúci počet krádeží a pašovanie pohonných hmôt v Európe.

Vlády od Británie na západe, po krajiny na východe kontinentu, tak prichádzajú ročne o stámilióny až miliardy eur na príjmoch z daní.

Krádeže a čierny trh sú však na vzostupe čiastočne aj preto, lebo maloobchodné ceny pohonných hmôt v uplynulých rokoch prudko vzrástli.

Riaditelia ôsmich z desiatich rafinérií, ktorých oslovila agentúra Bloomberg, potvrdili, že krádeže im znižujú zisky.

"Kriminálna aktivita podkopáva právne postavenie petrochemického priemyslu aj štátu, a to v čase, keď zápasia s vážnymi problémami," upozornil Tom Noonan, predseda írskej asociácie petrochemického priemyslu a generálny riaditeľ spoločnosti Maxol Group, podľa ktorého tieto nelegálne aktivity už dosiahli obrovské rozmery.

Skryť Vypnúť reklamu

Rafinérie zápasia s nízkym odbytom

Oficiálne štatistiky o krádežiach palív na celoeurópskej úrovni zatiaľ neexistujú, iba približné údaje od jednotlivých vlád naznačujú, aký veľký je ich rozsah.

Napríklad, audit vo viac ako tisícke poľských firiem, ktoré predávajú pohonné hmoty odhalil, že daňové podvody v rokoch 2010-2012 vzrástli o 47 percent.

Podľa poľskej organizácie ropného priemyslu a obchodu najväčšia východoeurópska ekonomika v Európskej únii tak iba vlani prišla na daniach o 3 miliardy zlotých (703,68 milióna eur).

A zo správy britského parlamentného výboru pre financie vyplýva, že Spojené kráľovstvo pripravili podvodníci v rokoch 2008-2009 na daniach z paliva o 1,1 miliardu libier (1,29 miliardy eur).

V Grécku už dosiahol ilegálny trh s palivom hodnotu 600 miliónov eur ročne, priznalo ministerstvo financií v Aténach bez ďalších podrobností.

Skryť Vypnúť reklamu

Európsky čierny trh tak ešte viac komplikuje situáciu rafinériám, ktoré zápasia s najnižším odbytom za 20 rokov.

Krádeže paliva v Nemecku či v Rakúsku sú pritom takmer zanedbateľné v porovnaní s východnou Európu.

Poľskí experti napríklad odhadujú, že predaj nezdaneného paliva sa podieľa až 13 percent na celkovom odbyte pohonných hmôt v krajine.

A podľa údajov českej vlády, až 20 percent z predaného paliva je z nelegálnych zdrojov.

Nelegálnemu obchodu sa darí najmä v pohraničí

Pašovanie prekvitá najmä v pohraničných regiónoch, kde sú veľké rozdiely v cenách paliva. Zatiaľ čo v Rusku stál minulý týždeň liter nafty v prepočte 71 centov, motoristi v Poľsku zaň zaplatili 1,30 eura a v Litve 1,34 eura.

Pri nedávnom prieskume sa pritom takmer každý štvrtý respondent v Litve priznal, že kupuje palivo na čiernom trhu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Daňové úniky na trhu s pohonnými hmotami už nadobudli formu organizovaného zločinu," povedal v júni v rozhovore pre Bloomberg Marek Switajewski, generálny riaditeľ českej rafinérie Unipetrol.

Odhadol tiež, že jeho firma stráca pre podvody na trhu s palivom ročne zhruba 19 miliónov eur.

Európske vlády sa snažia na tieto problémy reagovať. Česko aj Poľsko zmenili daňové zákony pri obchodovaní s palivom a Írsko zaviedlo elektronický systém, ktorý monitoruje "tok" pohonných hmôt.

Nemecká rafinéria MiRO zase sprísnila bezpečnostné kontroly.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 741
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 896
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 610
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 042
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 737
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 380
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 786
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 468
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 288
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 133
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Práca

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Prezidentka Zuzana Čaputová, premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N