SME
Piatok, 10. júl, 2020 | Meniny má AmáliaKrížovkyKrížovky

Na cestách 3. triedy asi plošne zakážu tranzit kamiónov

Na dnešnom rokovaní premiéra a ministrov s predstaviteľmi krajov sa dohodli na potrebe monitorovať pohyb kamiónov na cestách 2. triedy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Na cestách 3. triedy by mohol od začiatku budúceho roka platiť plošný zákaz tranzitnej dopravy ťažkých nákladných áut nad 12 ton.

Na cestách 2. sa spustí od 1. januára 2014 polročný monitoring, ktorý by mal dať odpoveď na otázku, ako ich kamionisti využívajú a či po týchto cestách obchádzajú trasy ciest, ktoré sú spoplatnené mýtnym systémom (diaľnice a vybrané úseky ciest 1. triedy).

O téme dnes hovoril premiér a ministri na rokovaní s predstaviteľmi Združenia samosprávnych krajov v SR (SK 8).

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Dohodli sa na monitoringu kamiónov a vyšších pokutách

"Je pravda, že sme sa viac-menej dohodli na plošnom zákaze pohybu (kamiónov-pozn. SITA) po cestách tretej triedy, s výnimkami, že v tom teritóriu obsluhuje," vysvetlil po rokovaní minister dopravy Ján Počiatek, ktorý dnes prijal úlohu zabezpečiť monitoring.

V prípade ciest 2. triedy najprv urobia monitoring, až po ňom by malo padnúť rozhodnutie, čo ďalej. "Automaticky to vôbec neznamená spoplatnenie," upozornil Počiatek.

Diskutujúci sa podľa ministra dohodli aj na potrebe zvýšenia pokút za porušovanie mýtneho poriadku.

Spomínaný monitoring by sa mal podľa všetkého uskutočniť v prvom polroku 2014 zavedením nulovej mýtnej sadzby na cestách 2. a 3. triedy, ktoré by tak mohli kontrolovať rovnakým spôsobom, ako je to na spoplatnených cestách.

Skryť Vypnúť reklamu

"Aby bolo možné vyhodnotiť, čí nie je žiaduce aj obmedziť pohyb na týchto cestách, v prípade, že tým dochádza k obchádzaniu spoplatnených úsekov," povedal Počiatek.

Dopravcovia a vyššie územné celky o tomto probléme rokujú už dlhší čas. Napríklad do zoznamu spoplatnených ciest 1. triedy má pribudnúť 225 kilometrov komunikácií.

Samosprávne kraje chcú monitoring pohybu kamiónov

Riešenie podporujú aj šéfovia samosprávnych krajov. Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo upozorňuje, že v tomto kraji je stav alarmujúci. "Podporujeme to riešenie, aby konečne vláda zakročila, už sa to roky sľubuje, starostovia to nutne a súrne potrebujú," povedal Frešo.

Podľa jeho slov sa rysuje dohoda, ktorá by mohla byť stráviteľná aj pre dopravcov. Na cestách 3. triedy ani podložia neumožňujú, aby po nich jazdili kamióny.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nielen v Bratislave, ale aj inde po Slovensku máme obce, kde praskajú domy preto, že tam chodia doslova kamiónové vlaky - 40 tonové, ktoré istým spôsobom obchádzajú mýto," poznamenal bratislavský predseda VÚC.

Stav je podľa neho alarmujúci, neznesie ďalší odklad a musí sa riešiť od 1. januára 2014.

Nie je vylúčené ani spoplatnenie ciest 2. triedy

Trnavský predseda samosprávneho kraja Tibor Mikuš hovorí, že sa snažia ťažkú nákladnú dopravu dostať tam, kde reálne patrí. "Monitoring je len jedným opatrením, ktoré má pomôcť usmerneniu celého procesu," dodal.

Ak by sa monitoringom dokázalo, že kamionisti obchádzajú spoplatnené úseky po cestách druhej triedy, Mikuš pripúšťa aj možnosť riešiť problém spoplatnenými úsekmi ciest 2. triedy.

Skryť Vypnúť reklamu

"Tie cesty nie sú konštruované pre ťažkú nákladnú dopravu a teda sú prirodzene viac zničené ťažkou nákladnou dopravou ako diaľnice a cesty 1. triedy. Je treba zbierať prostriedky na to, aby sme tieto cesty udržali v bezpečnom stave," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si správne vybrať akumulátorovú techniku?
  2. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  3. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  4. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  5. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  6. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  7. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  8. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  9. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  10. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  1. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  2. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  3. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  4. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  5. Keď sa inšpiráciou stane samotné víno
  6. Nezávislý test autokamer TESTADO dal vysoké hodnocení 9.1! Komu?
  7. O2 poľudštilo svoju zákaznícku linku
  8. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  9. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  10. Garmin pridáva technológiu solárneho dobíjania
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 42 990
  2. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 16 128
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 15 820
  4. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 14 547
  5. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 14 380
  6. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 12 504
  7. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 12 112
  8. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 407
  9. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 10 113
  10. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov 8 814
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vláda Igora Matoviča

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Úžitkové vozidlá
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovor

Andrej Kiska: Matovič ma pri Kollárovi sklamal (rozhovor)

Kiska chce za šéfku Za ľudí Remišovú.

Bývalý prezident a šéf strany Za ľudí Andrej Kiska
Podcast Dobré Ráno.
Bödör bude stíhaný väzobne.
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Land Rover Defender 110
Toyota Corolla Cross

Seat sa rozhodol elektromobil el-Born posunúť značke Cupra

Na 260-kilometrový dojazd stačí pol hodina nabíjania.

Cupra el-Born
Audi Q5