Na cestách 3. triedy asi plošne zakážu tranzit kamiónov

Na dnešnom rokovaní premiéra a ministrov s predstaviteľmi krajov sa dohodli na potrebe monitorovať pohyb kamiónov na cestách 2. triedy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Na cestách 3. triedy by mohol od začiatku budúceho roka platiť plošný zákaz tranzitnej dopravy ťažkých nákladných áut nad 12 ton.

Na cestách 2. sa spustí od 1. januára 2014 polročný monitoring, ktorý by mal dať odpoveď na otázku, ako ich kamionisti využívajú a či po týchto cestách obchádzajú trasy ciest, ktoré sú spoplatnené mýtnym systémom (diaľnice a vybrané úseky ciest 1. triedy).

O téme dnes hovoril premiér a ministri na rokovaní s predstaviteľmi Združenia samosprávnych krajov v SR (SK 8).

Dohodli sa na monitoringu kamiónov a vyšších pokutách

"Je pravda, že sme sa viac-menej dohodli na plošnom zákaze pohybu (kamiónov-pozn. SITA) po cestách tretej triedy, s výnimkami, že v tom teritóriu obsluhuje," vysvetlil po rokovaní minister dopravy Ján Počiatek, ktorý dnes prijal úlohu zabezpečiť monitoring.

V prípade ciest 2. triedy najprv urobia monitoring, až po ňom by malo padnúť rozhodnutie, čo ďalej. "Automaticky to vôbec neznamená spoplatnenie," upozornil Počiatek.

Diskutujúci sa podľa ministra dohodli aj na potrebe zvýšenia pokút za porušovanie mýtneho poriadku.

Spomínaný monitoring by sa mal podľa všetkého uskutočniť v prvom polroku 2014 zavedením nulovej mýtnej sadzby na cestách 2. a 3. triedy, ktoré by tak mohli kontrolovať rovnakým spôsobom, ako je to na spoplatnených cestách.

"Aby bolo možné vyhodnotiť, čí nie je žiaduce aj obmedziť pohyb na týchto cestách, v prípade, že tým dochádza k obchádzaniu spoplatnených úsekov," povedal Počiatek.

Dopravcovia a vyššie územné celky o tomto probléme rokujú už dlhší čas. Napríklad do zoznamu spoplatnených ciest 1. triedy má pribudnúť 225 kilometrov komunikácií.

Samosprávne kraje chcú monitoring pohybu kamiónov

Riešenie podporujú aj šéfovia samosprávnych krajov. Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo upozorňuje, že v tomto kraji je stav alarmujúci. "Podporujeme to riešenie, aby konečne vláda zakročila, už sa to roky sľubuje, starostovia to nutne a súrne potrebujú," povedal Frešo.

Podľa jeho slov sa rysuje dohoda, ktorá by mohla byť stráviteľná aj pre dopravcov. Na cestách 3. triedy ani podložia neumožňujú, aby po nich jazdili kamióny.

"Nielen v Bratislave, ale aj inde po Slovensku máme obce, kde praskajú domy preto, že tam chodia doslova kamiónové vlaky - 40 tonové, ktoré istým spôsobom obchádzajú mýto," poznamenal bratislavský predseda VÚC.

Stav je podľa neho alarmujúci, neznesie ďalší odklad a musí sa riešiť od 1. januára 2014.

Nie je vylúčené ani spoplatnenie ciest 2. triedy

Trnavský predseda samosprávneho kraja Tibor Mikuš hovorí, že sa snažia ťažkú nákladnú dopravu dostať tam, kde reálne patrí. "Monitoring je len jedným opatrením, ktoré má pomôcť usmerneniu celého procesu," dodal.

Ak by sa monitoringom dokázalo, že kamionisti obchádzajú spoplatnené úseky po cestách druhej triedy, Mikuš pripúšťa aj možnosť riešiť problém spoplatnenými úsekmi ciest 2. triedy.

"Tie cesty nie sú konštruované pre ťažkú nákladnú dopravu a teda sú prirodzene viac zničené ťažkou nákladnou dopravou ako diaľnice a cesty 1. triedy. Je treba zbierať prostriedky na to, aby sme tieto cesty udržali v bezpečnom stave," dodal.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 10 784
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 4 233
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 642
  4. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 219
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 649
  6. Splnený sen 1 306
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 197
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 176
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 951
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 815

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cítila každý vpich ihly. Lekárov so slzami v očiach prosila, aby už prestali

Denník SME oslovil všetky univerzitné a fakultné nemocnice. Ani jedna nedostala podnet na násilie či neetické správanie personálu počas pôrodu.

KOMENTÁRE

Orbán môže mať čoskoro v regióne nového spojenca. Andreja Babiša

Babiš má blízko k jeho politickej kultúre.

TECH

Tisícročné znalosti za dva dni. Umelá inteligencia sa učila o hre Go

AlphaGo Zero prišla so stratégiami, na ktoré ľudia nepomysleli.

Neprehliadnite tiež

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.