Na cestách 3. triedy asi plošne zakážu tranzit kamiónov

Na dnešnom rokovaní premiéra a ministrov s predstaviteľmi krajov sa dohodli na potrebe monitorovať pohyb kamiónov na cestách 2. triedy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Na cestách 3. triedy by mohol od začiatku budúceho roka platiť plošný zákaz tranzitnej dopravy ťažkých nákladných áut nad 12 ton.

Na cestách 2. sa spustí od 1. januára 2014 polročný monitoring, ktorý by mal dať odpoveď na otázku, ako ich kamionisti využívajú a či po týchto cestách obchádzajú trasy ciest, ktoré sú spoplatnené mýtnym systémom (diaľnice a vybrané úseky ciest 1. triedy).

O téme dnes hovoril premiér a ministri na rokovaní s predstaviteľmi Združenia samosprávnych krajov v SR (SK 8).

Dohodli sa na monitoringu kamiónov a vyšších pokutách

"Je pravda, že sme sa viac-menej dohodli na plošnom zákaze pohybu (kamiónov-pozn. SITA) po cestách tretej triedy, s výnimkami, že v tom teritóriu obsluhuje," vysvetlil po rokovaní minister dopravy Ján Počiatek, ktorý dnes prijal úlohu zabezpečiť monitoring.

V prípade ciest 2. triedy najprv urobia monitoring, až po ňom by malo padnúť rozhodnutie, čo ďalej. "Automaticky to vôbec neznamená spoplatnenie," upozornil Počiatek.

Diskutujúci sa podľa ministra dohodli aj na potrebe zvýšenia pokút za porušovanie mýtneho poriadku.

Spomínaný monitoring by sa mal podľa všetkého uskutočniť v prvom polroku 2014 zavedením nulovej mýtnej sadzby na cestách 2. a 3. triedy, ktoré by tak mohli kontrolovať rovnakým spôsobom, ako je to na spoplatnených cestách.

"Aby bolo možné vyhodnotiť, čí nie je žiaduce aj obmedziť pohyb na týchto cestách, v prípade, že tým dochádza k obchádzaniu spoplatnených úsekov," povedal Počiatek.

Dopravcovia a vyššie územné celky o tomto probléme rokujú už dlhší čas. Napríklad do zoznamu spoplatnených ciest 1. triedy má pribudnúť 225 kilometrov komunikácií.

Samosprávne kraje chcú monitoring pohybu kamiónov

Riešenie podporujú aj šéfovia samosprávnych krajov. Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo upozorňuje, že v tomto kraji je stav alarmujúci. "Podporujeme to riešenie, aby konečne vláda zakročila, už sa to roky sľubuje, starostovia to nutne a súrne potrebujú," povedal Frešo.

Podľa jeho slov sa rysuje dohoda, ktorá by mohla byť stráviteľná aj pre dopravcov. Na cestách 3. triedy ani podložia neumožňujú, aby po nich jazdili kamióny.

"Nielen v Bratislave, ale aj inde po Slovensku máme obce, kde praskajú domy preto, že tam chodia doslova kamiónové vlaky - 40 tonové, ktoré istým spôsobom obchádzajú mýto," poznamenal bratislavský predseda VÚC.

Stav je podľa neho alarmujúci, neznesie ďalší odklad a musí sa riešiť od 1. januára 2014.

Nie je vylúčené ani spoplatnenie ciest 2. triedy

Trnavský predseda samosprávneho kraja Tibor Mikuš hovorí, že sa snažia ťažkú nákladnú dopravu dostať tam, kde reálne patrí. "Monitoring je len jedným opatrením, ktoré má pomôcť usmerneniu celého procesu," dodal.

Ak by sa monitoringom dokázalo, že kamionisti obchádzajú spoplatnené úseky po cestách druhej triedy, Mikuš pripúšťa aj možnosť riešiť problém spoplatnenými úsekmi ciest 2. triedy.

"Tie cesty nie sú konštruované pre ťažkú nákladnú dopravu a teda sú prirodzene viac zničené ťažkou nákladnou dopravou ako diaľnice a cesty 1. triedy. Je treba zbierať prostriedky na to, aby sme tieto cesty udržali v bezpečnom stave," dodal.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 371
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 621
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 186
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 704
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 291
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 241
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 066
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 002
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 696
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 659

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Možno to zle vidím; možno Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky alebo prehnane.

KOMENTÁRE

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

SMS-kou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu.

Neprehliadnite tiež

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.