SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Na cestách 3. triedy asi plošne zakážu tranzit kamiónov

Na dnešnom rokovaní premiéra a ministrov s predstaviteľmi krajov sa dohodli na potrebe monitorovať pohyb kamiónov na cestách 2. triedy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Na cestách 3. triedy by mohol od začiatku budúceho roka platiť plošný zákaz tranzitnej dopravy ťažkých nákladných áut nad 12 ton.

Na cestách 2. sa spustí od 1. januára 2014 polročný monitoring, ktorý by mal dať odpoveď na otázku, ako ich kamionisti využívajú a či po týchto cestách obchádzajú trasy ciest, ktoré sú spoplatnené mýtnym systémom (diaľnice a vybrané úseky ciest 1. triedy).

O téme dnes hovoril premiér a ministri na rokovaní s predstaviteľmi Združenia samosprávnych krajov v SR (SK 8).

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Dohodli sa na monitoringu kamiónov a vyšších pokutách

"Je pravda, že sme sa viac-menej dohodli na plošnom zákaze pohybu (kamiónov-pozn. SITA) po cestách tretej triedy, s výnimkami, že v tom teritóriu obsluhuje," vysvetlil po rokovaní minister dopravy Ján Počiatek, ktorý dnes prijal úlohu zabezpečiť monitoring.

V prípade ciest 2. triedy najprv urobia monitoring, až po ňom by malo padnúť rozhodnutie, čo ďalej. "Automaticky to vôbec neznamená spoplatnenie," upozornil Počiatek.

Diskutujúci sa podľa ministra dohodli aj na potrebe zvýšenia pokút za porušovanie mýtneho poriadku.

Spomínaný monitoring by sa mal podľa všetkého uskutočniť v prvom polroku 2014 zavedením nulovej mýtnej sadzby na cestách 2. a 3. triedy, ktoré by tak mohli kontrolovať rovnakým spôsobom, ako je to na spoplatnených cestách.

Skryť Vypnúť reklamu

"Aby bolo možné vyhodnotiť, čí nie je žiaduce aj obmedziť pohyb na týchto cestách, v prípade, že tým dochádza k obchádzaniu spoplatnených úsekov," povedal Počiatek.

Dopravcovia a vyššie územné celky o tomto probléme rokujú už dlhší čas. Napríklad do zoznamu spoplatnených ciest 1. triedy má pribudnúť 225 kilometrov komunikácií.

Samosprávne kraje chcú monitoring pohybu kamiónov

Riešenie podporujú aj šéfovia samosprávnych krajov. Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo upozorňuje, že v tomto kraji je stav alarmujúci. "Podporujeme to riešenie, aby konečne vláda zakročila, už sa to roky sľubuje, starostovia to nutne a súrne potrebujú," povedal Frešo.

Podľa jeho slov sa rysuje dohoda, ktorá by mohla byť stráviteľná aj pre dopravcov. Na cestách 3. triedy ani podložia neumožňujú, aby po nich jazdili kamióny.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nielen v Bratislave, ale aj inde po Slovensku máme obce, kde praskajú domy preto, že tam chodia doslova kamiónové vlaky - 40 tonové, ktoré istým spôsobom obchádzajú mýto," poznamenal bratislavský predseda VÚC.

Stav je podľa neho alarmujúci, neznesie ďalší odklad a musí sa riešiť od 1. januára 2014.

Nie je vylúčené ani spoplatnenie ciest 2. triedy

Trnavský predseda samosprávneho kraja Tibor Mikuš hovorí, že sa snažia ťažkú nákladnú dopravu dostať tam, kde reálne patrí. "Monitoring je len jedným opatrením, ktoré má pomôcť usmerneniu celého procesu," dodal.

Ak by sa monitoringom dokázalo, že kamionisti obchádzajú spoplatnené úseky po cestách druhej triedy, Mikuš pripúšťa aj možnosť riešiť problém spoplatnenými úsekmi ciest 2. triedy.

Skryť Vypnúť reklamu

"Tie cesty nie sú konštruované pre ťažkú nákladnú dopravu a teda sú prirodzene viac zničené ťažkou nákladnou dopravou ako diaľnice a cesty 1. triedy. Je treba zbierať prostriedky na to, aby sme tieto cesty udržali v bezpečnom stave," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 283
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 035
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 669
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 287
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 763
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 141
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 787
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 415
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 337
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 941
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vláda Igora Matoviča

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Úžitkové vozidlá
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

7 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

5 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

5 h