Na cestách 3. triedy asi plošne zakážu tranzit kamiónov

Na dnešnom rokovaní premiéra a ministrov s predstaviteľmi krajov sa dohodli na potrebe monitorovať pohyb kamiónov na cestách 2. triedy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Na cestách 3. triedy by mohol od začiatku budúceho roka platiť plošný zákaz tranzitnej dopravy ťažkých nákladných áut nad 12 ton.

Na cestách 2. sa spustí od 1. januára 2014 polročný monitoring, ktorý by mal dať odpoveď na otázku, ako ich kamionisti využívajú a či po týchto cestách obchádzajú trasy ciest, ktoré sú spoplatnené mýtnym systémom (diaľnice a vybrané úseky ciest 1. triedy).

O téme dnes hovoril premiér a ministri na rokovaní s predstaviteľmi Združenia samosprávnych krajov v SR (SK 8).

Dohodli sa na monitoringu kamiónov a vyšších pokutách

"Je pravda, že sme sa viac-menej dohodli na plošnom zákaze pohybu (kamiónov-pozn. SITA) po cestách tretej triedy, s výnimkami, že v tom teritóriu obsluhuje," vysvetlil po rokovaní minister dopravy Ján Počiatek, ktorý dnes prijal úlohu zabezpečiť monitoring.

V prípade ciest 2. triedy najprv urobia monitoring, až po ňom by malo padnúť rozhodnutie, čo ďalej. "Automaticky to vôbec neznamená spoplatnenie," upozornil Počiatek.

Diskutujúci sa podľa ministra dohodli aj na potrebe zvýšenia pokút za porušovanie mýtneho poriadku.

Spomínaný monitoring by sa mal podľa všetkého uskutočniť v prvom polroku 2014 zavedením nulovej mýtnej sadzby na cestách 2. a 3. triedy, ktoré by tak mohli kontrolovať rovnakým spôsobom, ako je to na spoplatnených cestách.

"Aby bolo možné vyhodnotiť, čí nie je žiaduce aj obmedziť pohyb na týchto cestách, v prípade, že tým dochádza k obchádzaniu spoplatnených úsekov," povedal Počiatek.

Dopravcovia a vyššie územné celky o tomto probléme rokujú už dlhší čas. Napríklad do zoznamu spoplatnených ciest 1. triedy má pribudnúť 225 kilometrov komunikácií.

Samosprávne kraje chcú monitoring pohybu kamiónov

Riešenie podporujú aj šéfovia samosprávnych krajov. Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo upozorňuje, že v tomto kraji je stav alarmujúci. "Podporujeme to riešenie, aby konečne vláda zakročila, už sa to roky sľubuje, starostovia to nutne a súrne potrebujú," povedal Frešo.

Podľa jeho slov sa rysuje dohoda, ktorá by mohla byť stráviteľná aj pre dopravcov. Na cestách 3. triedy ani podložia neumožňujú, aby po nich jazdili kamióny.

"Nielen v Bratislave, ale aj inde po Slovensku máme obce, kde praskajú domy preto, že tam chodia doslova kamiónové vlaky - 40 tonové, ktoré istým spôsobom obchádzajú mýto," poznamenal bratislavský predseda VÚC.

Stav je podľa neho alarmujúci, neznesie ďalší odklad a musí sa riešiť od 1. januára 2014.

Nie je vylúčené ani spoplatnenie ciest 2. triedy

Trnavský predseda samosprávneho kraja Tibor Mikuš hovorí, že sa snažia ťažkú nákladnú dopravu dostať tam, kde reálne patrí. "Monitoring je len jedným opatrením, ktoré má pomôcť usmerneniu celého procesu," dodal.

Ak by sa monitoringom dokázalo, že kamionisti obchádzajú spoplatnené úseky po cestách druhej triedy, Mikuš pripúšťa aj možnosť riešiť problém spoplatnenými úsekmi ciest 2. triedy.

"Tie cesty nie sú konštruované pre ťažkú nákladnú dopravu a teda sú prirodzene viac zničené ťažkou nákladnou dopravou ako diaľnice a cesty 1. triedy. Je treba zbierať prostriedky na to, aby sme tieto cesty udržali v bezpečnom stave," dodal.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  3. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  6. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  7. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  8. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  10. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 013
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 552
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 553
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 260
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 922
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 737
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 397
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 299
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 566
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 115

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

PRIMÁR

S vekom lekára môže stúpať aj počet úmrtí pacientov

Lekárom nad šesťdesiat úmrtnosť pacientov stúpla.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.

Ako cestovať autom do Chorvátska?

Najpohodlnejšia cesta je cez Maďarsko, najrýchlejšia cez Rakúsko.