Ako zistiť prednosť bez dodatkovej tabuľky s tvarom križovatky

Nie všetky križovatky, kde je prednosť v jazde upravená dopravnými značkami, má aj dodatkové tabuľky s tvarom križovatky. Podľa praxe vtedy hlavná pokračuje rovno.

(Zdroj: Ján)

krizovatka_he.jpgJán: "Ako majú prejsť autá cez križovatku?

Auto A (podľa obrázka zospodu) ide po hlavnej ulici a odbočuje doľava podľa prikázaného smeru. Po jednosmernej ulici ide z opačného smeru auto B rovno (podľa obrázka zvrchu)."

Peter: "V Humennom smerom od polície na železničnú stanicu je na konci areálu nemocnice križovatka so značkou Hlavná cesta a doplnková tabuľa označujúca za hlavnú cestu práve cestu "polícia - železničná stanica".

No z opačnej strany je značka s označením hlavná cesta a pod ňou dodatková tabuľa so šípkami vpravo a vľavo, čo je vjazd zhodou okolností do jednosmerných ciest. Ak idem od železničnej stanice, som na hlavnej ceste a mám prikázaný smer vpravo a vľavo.

Ako mám vedieť, že aj oproti idúce vozidlo je na hlavnej ceste, ktorá pokračuje rovno na stanicu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Pohľad na križovatku z pozície vozidla A:

kr01.jpg

Pohľad na križovatku z pozície vozidla B:

kr02.jpg

Vodič vozidla B má jednoduchú úlohu. Ide rovno a dodatková tabuľka pod značkou Hlavná cesta mu ukazuje, že je na hlavnej a má prednosť.

Dopravné značenie na opačnom konci križovatky však šoférovi vozidla A neuľahčuje situáciu. Keďže pravidlá sú v tejto oblasti nejednoznačné, treba použiť prax a

Dopravné značenie mu ukazuje, že vychádza z obytnej zóny, smie odbočiť vľavo i vpravo, no rovno ísť nesmie a zároveň je na hlavnej ceste.

V ideálnom prípade by pod značkou Hlavná cesta bola aj dodatkovú tabuľku s tvarom križovatky. Vodič by potom bez pochýb mal vedieť, kadiaľ smeruje hlavná cesta a kedy má alebo nemá prednosť.

Zákon
o cestnej premávke

Pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste.

Pozrite sa, kde všade je značka hlavnej cesty

Ak by pred vjazdom do križovatky nebola dopravná značka Hlavná cesta, vodič vozidla A by vychádzal z obytnej zóny. Podľa zákona by bol povinný dať prednosť všetkým ostatným vozidlám vchádzajúcim do križovatky z iných smerov.

Dopravná značka Hlavná cesta mení vodičovi A povinnosť dať prednosť v jazde.

Keďže ale vodič vozidla A nevidí, kadiaľ hlavná cesta pokračuje, treba sa poobzerať okolo seba, či neuvidíte na ostatných vetvách križovatky typické siluety dopravných značiek upravujúcich prednosť. To by vám malo napovedať, kadiaľ pokračuje hlavná cesta.

Metóda "pozriem - vidím" sa ale nedá použiť všade.

Križuje sa hlavná s vedľajšou

V praxi sa zvyčajne dodatkové tabuľky s tvarom križovatky nepoužívajú, ak hlavná cesta pokračuje rovno. Pri takýchto križovatkách ale treba dúfať, že dodatkovú tabuľku s tvarom križovatky a iným smerovaním hlavnej cesty nikto neukradol.

Aj keď dopravné predpisy nie sú v situácii, na ktorú upozornil Ján, jednoznačné, prax by mohla byť podporená aj nasledovným spôsobom uvažovania (ktorý sa dá ale spochybniť).

Križovatkou je miesto, kde sa cesty spájajú (alebo rozpájajú). Takéto križovatky majú napríklad tvar písmena T alebo Y. Križovatkami sú aj kríženia ciest, ktoré majú v prípade kríženia dvoch ciest tvar buď písmena X alebo znamienka plus.

Ak je jedna cesta hlavná a ďalšia vedľajšia, pri ich krížení pokračuje hlavná rovno.

Ak dáte prednosť, môže vás to spomaliť, ale zabránite tým havárii

Keďže máme k dispozícii viaceré pohľady na križovatku, vieme, že vodič vozidla A musí pri odbočovaní vľavo dať prednosť vozidlu na hlavnej idúcemu z opačného smeru jazdy. Vodič vozidla A si to ale musí domyslieť.

V prípadoch, kedy si nebudete istí prednosťou v jazde, je lepšie vzdať sa prednosti. Predídete tak zbytočnej kolízii. Mohlo by sa totiž stať, že budete nesprávne predpokladať, že máte prednosť a zrazíte sa s vozidlom, ktoré má prednosť podľa pravidiel.


Zväčšiť mapu

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  2. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  3. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  4. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  5. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  6. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  7. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  8. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  9. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  10. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho
  1. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  4. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  6. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  8. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  9. Rozhodujú činy!
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 13 290
  2. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 12 309
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 11 555
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 367
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 6 193
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 5 040
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 3 522
  8. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 3 450
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 3 287
  10. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur 3 249

Hlavné správy zo Sme.sk

Prečo je Ústavný súd dôležitý?

Ústavný súd: Kandidát Radovan Hrádek zastupoval Kotlebu

Radovan Hrádek dlhodobo pracuje pre ĽSNS

Dobré ráno

Dobré ráno: Čo urobí nový zákon s kolobežkármi

Ako skompiluje nový cestný zákon život kolobežkárom.

DOMOV

Trabelssie: So Slotom sa stretávam, bavíme sa o babách

Zatiaľ nemá víziu o budúcnosti bývalého Priora v Bratislave.

Neprehliadnite tiež

Podcast Za volantom

Za volantom: Ako bude vyzerať doprava v Bratislave od februára

Vodičov v hlavnom meste čakajú obmedzenia.

BMW predstavilo nový rad 7, zväčšovanie mriežok nekončí

Plug-in hybrid je po novom kombinovaný so šesťvalcom.

Hyundai chce, aby si elektroauto samo našlo parkovacie miesto

Otravné hľadanie voľného miesta bude minulosťou.

Autonómna Tesla zrazila robota, pravdepodobne ide o podvrh

Spoločnosť Promobot aj v minulosti čelila podobným podozreniam.