SME
reklama

Ako zistiť prednosť bez dodatkovej tabuľky s tvarom križovatky

Nie všetky križovatky, kde je prednosť v jazde upravená dopravnými značkami, má aj dodatkové tabuľky s tvarom križovatky. Podľa praxe vtedy hlavná pokračuje rovno.

(Zdroj: Ján)

krizovatka_he.jpgJán: "Ako majú prejsť autá cez križovatku?

Auto A (podľa obrázka zospodu) ide po hlavnej ulici a odbočuje doľava podľa prikázaného smeru. Po jednosmernej ulici ide z opačného smeru auto B rovno (podľa obrázka zvrchu)."

Peter: "V Humennom smerom od polície na železničnú stanicu je na konci areálu nemocnice križovatka so značkou Hlavná cesta a doplnková tabuľa označujúca za hlavnú cestu práve cestu "polícia - železničná stanica".

No z opačnej strany je značka s označením hlavná cesta a pod ňou dodatková tabuľa so šípkami vpravo a vľavo, čo je vjazd zhodou okolností do jednosmerných ciest. Ak idem od železničnej stanice, som na hlavnej ceste a mám prikázaný smer vpravo a vľavo.

Ako mám vedieť, že aj oproti idúce vozidlo je na hlavnej ceste, ktorá pokračuje rovno na stanicu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Pohľad na križovatku z pozície vozidla A:

kr01.jpg

Pohľad na križovatku z pozície vozidla B:

kr02.jpg

Vodič vozidla B má jednoduchú úlohu. Ide rovno a dodatková tabuľka pod značkou Hlavná cesta mu ukazuje, že je na hlavnej a má prednosť.

Dopravné značenie na opačnom konci križovatky však šoférovi vozidla A neuľahčuje situáciu. Keďže pravidlá sú v tejto oblasti nejednoznačné, treba použiť prax a

Dopravné značenie mu ukazuje, že vychádza z obytnej zóny, smie odbočiť vľavo i vpravo, no rovno ísť nesmie a zároveň je na hlavnej ceste.

V ideálnom prípade by pod značkou Hlavná cesta bola aj dodatkovú tabuľku s tvarom križovatky. Vodič by potom bez pochýb mal vedieť, kadiaľ smeruje hlavná cesta a kedy má alebo nemá prednosť.

Zákon
o cestnej premávke

Pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste.

Pozrite sa, kde všade je značka hlavnej cesty

Ak by pred vjazdom do križovatky nebola dopravná značka Hlavná cesta, vodič vozidla A by vychádzal z obytnej zóny. Podľa zákona by bol povinný dať prednosť všetkým ostatným vozidlám vchádzajúcim do križovatky z iných smerov.

Dopravná značka Hlavná cesta mení vodičovi A povinnosť dať prednosť v jazde.

Keďže ale vodič vozidla A nevidí, kadiaľ hlavná cesta pokračuje, treba sa poobzerať okolo seba, či neuvidíte na ostatných vetvách križovatky typické siluety dopravných značiek upravujúcich prednosť. To by vám malo napovedať, kadiaľ pokračuje hlavná cesta.

Metóda "pozriem - vidím" sa ale nedá použiť všade.

Križuje sa hlavná s vedľajšou

V praxi sa zvyčajne dodatkové tabuľky s tvarom križovatky nepoužívajú, ak hlavná cesta pokračuje rovno. Pri takýchto križovatkách ale treba dúfať, že dodatkovú tabuľku s tvarom križovatky a iným smerovaním hlavnej cesty nikto neukradol.

Aj keď dopravné predpisy nie sú v situácii, na ktorú upozornil Ján, jednoznačné, prax by mohla byť podporená aj nasledovným spôsobom uvažovania (ktorý sa dá ale spochybniť).

Križovatkou je miesto, kde sa cesty spájajú (alebo rozpájajú). Takéto križovatky majú napríklad tvar písmena T alebo Y. Križovatkami sú aj kríženia ciest, ktoré majú v prípade kríženia dvoch ciest tvar buď písmena X alebo znamienka plus.

Ak je jedna cesta hlavná a ďalšia vedľajšia, pri ich krížení pokračuje hlavná rovno.

Ak dáte prednosť, môže vás to spomaliť, ale zabránite tým havárii

Keďže máme k dispozícii viaceré pohľady na križovatku, vieme, že vodič vozidla A musí pri odbočovaní vľavo dať prednosť vozidlu na hlavnej idúcemu z opačného smeru jazdy. Vodič vozidla A si to ale musí domyslieť.

V prípadoch, kedy si nebudete istí prednosťou v jazde, je lepšie vzdať sa prednosti. Predídete tak zbytočnej kolízii. Mohlo by sa totiž stať, že budete nesprávne predpokladať, že máte prednosť a zrazíte sa s vozidlom, ktoré má prednosť podľa pravidiel.


Zväčšiť mapu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 709
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 010
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 849
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 109
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 021
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 735
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 017
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  2. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  3. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  4. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  5. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  6. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  7. Juraj Kumičák: Kolaborant
  8. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 869
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 581
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 402
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 465
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 409
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 356
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 184
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu