Ako zistiť prednosť bez dodatkovej tabuľky s tvarom križovatky

Nie všetky križovatky, kde je prednosť v jazde upravená dopravnými značkami, má aj dodatkové tabuľky s tvarom križovatky. Podľa praxe vtedy hlavná pokračuje rovno.

(Zdroj: Ján)

krizovatka_he.jpgJán: "Ako majú prejsť autá cez križovatku?

Auto A (podľa obrázka zospodu) ide po hlavnej ulici a odbočuje doľava podľa prikázaného smeru. Po jednosmernej ulici ide z opačného smeru auto B rovno (podľa obrázka zvrchu)."

Peter: "V Humennom smerom od polície na železničnú stanicu je na konci areálu nemocnice križovatka so značkou Hlavná cesta a doplnková tabuľa označujúca za hlavnú cestu práve cestu "polícia - železničná stanica".

No z opačnej strany je značka s označením hlavná cesta a pod ňou dodatková tabuľa so šípkami vpravo a vľavo, čo je vjazd zhodou okolností do jednosmerných ciest. Ak idem od železničnej stanice, som na hlavnej ceste a mám prikázaný smer vpravo a vľavo.

Ako mám vedieť, že aj oproti idúce vozidlo je na hlavnej ceste, ktorá pokračuje rovno na stanicu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Pohľad na križovatku z pozície vozidla A:

kr01.jpg

Pohľad na križovatku z pozície vozidla B:

kr02.jpg

Vodič vozidla B má jednoduchú úlohu. Ide rovno a dodatková tabuľka pod značkou Hlavná cesta mu ukazuje, že je na hlavnej a má prednosť.

Dopravné značenie na opačnom konci križovatky však šoférovi vozidla A neuľahčuje situáciu. Keďže pravidlá sú v tejto oblasti nejednoznačné, treba použiť prax a

Dopravné značenie mu ukazuje, že vychádza z obytnej zóny, smie odbočiť vľavo i vpravo, no rovno ísť nesmie a zároveň je na hlavnej ceste.

V ideálnom prípade by pod značkou Hlavná cesta bola aj dodatkovú tabuľku s tvarom križovatky. Vodič by potom bez pochýb mal vedieť, kadiaľ smeruje hlavná cesta a kedy má alebo nemá prednosť.

Zákon
o cestnej premávke

Pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste.

Pozrite sa, kde všade je značka hlavnej cesty

Ak by pred vjazdom do križovatky nebola dopravná značka Hlavná cesta, vodič vozidla A by vychádzal z obytnej zóny. Podľa zákona by bol povinný dať prednosť všetkým ostatným vozidlám vchádzajúcim do križovatky z iných smerov.

Dopravná značka Hlavná cesta mení vodičovi A povinnosť dať prednosť v jazde.

Keďže ale vodič vozidla A nevidí, kadiaľ hlavná cesta pokračuje, treba sa poobzerať okolo seba, či neuvidíte na ostatných vetvách križovatky typické siluety dopravných značiek upravujúcich prednosť. To by vám malo napovedať, kadiaľ pokračuje hlavná cesta.

Metóda "pozriem - vidím" sa ale nedá použiť všade.

Križuje sa hlavná s vedľajšou

V praxi sa zvyčajne dodatkové tabuľky s tvarom križovatky nepoužívajú, ak hlavná cesta pokračuje rovno. Pri takýchto križovatkách ale treba dúfať, že dodatkovú tabuľku s tvarom križovatky a iným smerovaním hlavnej cesty nikto neukradol.

Aj keď dopravné predpisy nie sú v situácii, na ktorú upozornil Ján, jednoznačné, prax by mohla byť podporená aj nasledovným spôsobom uvažovania (ktorý sa dá ale spochybniť).

Križovatkou je miesto, kde sa cesty spájajú (alebo rozpájajú). Takéto križovatky majú napríklad tvar písmena T alebo Y. Križovatkami sú aj kríženia ciest, ktoré majú v prípade kríženia dvoch ciest tvar buď písmena X alebo znamienka plus.

Ak je jedna cesta hlavná a ďalšia vedľajšia, pri ich krížení pokračuje hlavná rovno.

Ak dáte prednosť, môže vás to spomaliť, ale zabránite tým havárii

Keďže máme k dispozícii viaceré pohľady na križovatku, vieme, že vodič vozidla A musí pri odbočovaní vľavo dať prednosť vozidlu na hlavnej idúcemu z opačného smeru jazdy. Vodič vozidla A si to ale musí domyslieť.

V prípadoch, kedy si nebudete istí prednosťou v jazde, je lepšie vzdať sa prednosti. Predídete tak zbytočnej kolízii. Mohlo by sa totiž stať, že budete nesprávne predpokladať, že máte prednosť a zrazíte sa s vozidlom, ktoré má prednosť podľa pravidiel.


Zväčšiť mapu

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  4. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  5. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  6. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  7. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  8. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu
  9. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom
  10. Zažite elektromobilitu na vlastnej koži v up! city
  1. Do we have "Sagans" in language education?
  2. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  3. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  4. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  5. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  6. Top trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
  7. Ako elektronicky zabezpečiť objekty?
  8. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. Realitná činnosť ako podnikanie
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 22 331
  2. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 15 019
  3. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 13 578
  4. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 12 200
  5. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 8 807
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 717
  7. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 3 226
  8. Sú pre nás plesne nebezpečné? 2 599
  9. „Šťastný domov“ nie je fráza: 4 tipy, ako si ho vytvoriť 2 586
  10. Najväčšia šanca získať Daikin Althermu s dotáciou až do 3 700 €! 1 693

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Hrádza proti extrémizmu sa rozpadla (píše Michal Havran)

Fašisti na nič iné nečakali

EKONOMIKA

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami.

DOMOV

Novinára, ktorého žaloval Paška za ohováranie, oslobodia

Súd mu za článol vymeral podmienku 18 mesiacov a zákaz činnosti.

Neprehliadnite tiež

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami, hovoria, že sa ešte musia učiť. Štát tiež zníži pokuty a umožní rozšíriť počet staníc.

Autá kráľovskej rodiny: Unikátne limuzíny, športiaky aj nenápadné kombi

Na súkromné účely dostáva kráľovská rodina prakticky každé auto.

Nové autá musia byť bezpečnejšie už o tri roky

Európska komisia zverejnila kompletný zoznam novej povinnej výbavy, ktorá má zlepšiť bezpečnosť na cestách.