Ako zistiť prednosť bez dodatkovej tabuľky s tvarom križovatky

Nie všetky križovatky, kde je prednosť v jazde upravená dopravnými značkami, má aj dodatkové tabuľky s tvarom križovatky. Podľa praxe vtedy hlavná pokračuje rovno.

(Zdroj: Ján)

krizovatka_he.jpgJán: "Ako majú prejsť autá cez križovatku?

Auto A (podľa obrázka zospodu) ide po hlavnej ulici a odbočuje doľava podľa prikázaného smeru. Po jednosmernej ulici ide z opačného smeru auto B rovno (podľa obrázka zvrchu)."

Peter: "V Humennom smerom od polície na železničnú stanicu je na konci areálu nemocnice križovatka so značkou Hlavná cesta a doplnková tabuľa označujúca za hlavnú cestu práve cestu "polícia - železničná stanica".

No z opačnej strany je značka s označením hlavná cesta a pod ňou dodatková tabuľa so šípkami vpravo a vľavo, čo je vjazd zhodou okolností do jednosmerných ciest. Ak idem od železničnej stanice, som na hlavnej ceste a mám prikázaný smer vpravo a vľavo.

Ako mám vedieť, že aj oproti idúce vozidlo je na hlavnej ceste, ktorá pokračuje rovno na stanicu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Pohľad na križovatku z pozície vozidla A:

kr01.jpg

Pohľad na križovatku z pozície vozidla B:

kr02.jpg

Vodič vozidla B má jednoduchú úlohu. Ide rovno a dodatková tabuľka pod značkou Hlavná cesta mu ukazuje, že je na hlavnej a má prednosť.

Dopravné značenie na opačnom konci križovatky však šoférovi vozidla A neuľahčuje situáciu. Keďže pravidlá sú v tejto oblasti nejednoznačné, treba použiť prax a

Dopravné značenie mu ukazuje, že vychádza z obytnej zóny, smie odbočiť vľavo i vpravo, no rovno ísť nesmie a zároveň je na hlavnej ceste.

V ideálnom prípade by pod značkou Hlavná cesta bola aj dodatkovú tabuľku s tvarom križovatky. Vodič by potom bez pochýb mal vedieť, kadiaľ smeruje hlavná cesta a kedy má alebo nemá prednosť.

Zákon
o cestnej premávke

Pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste.

Pozrite sa, kde všade je značka hlavnej cesty

Ak by pred vjazdom do križovatky nebola dopravná značka Hlavná cesta, vodič vozidla A by vychádzal z obytnej zóny. Podľa zákona by bol povinný dať prednosť všetkým ostatným vozidlám vchádzajúcim do križovatky z iných smerov.

Dopravná značka Hlavná cesta mení vodičovi A povinnosť dať prednosť v jazde.

Keďže ale vodič vozidla A nevidí, kadiaľ hlavná cesta pokračuje, treba sa poobzerať okolo seba, či neuvidíte na ostatných vetvách križovatky typické siluety dopravných značiek upravujúcich prednosť. To by vám malo napovedať, kadiaľ pokračuje hlavná cesta.

Metóda "pozriem - vidím" sa ale nedá použiť všade.

Križuje sa hlavná s vedľajšou

V praxi sa zvyčajne dodatkové tabuľky s tvarom križovatky nepoužívajú, ak hlavná cesta pokračuje rovno. Pri takýchto križovatkách ale treba dúfať, že dodatkovú tabuľku s tvarom križovatky a iným smerovaním hlavnej cesty nikto neukradol.

Aj keď dopravné predpisy nie sú v situácii, na ktorú upozornil Ján, jednoznačné, prax by mohla byť podporená aj nasledovným spôsobom uvažovania (ktorý sa dá ale spochybniť).

Križovatkou je miesto, kde sa cesty spájajú (alebo rozpájajú). Takéto križovatky majú napríklad tvar písmena T alebo Y. Križovatkami sú aj kríženia ciest, ktoré majú v prípade kríženia dvoch ciest tvar buď písmena X alebo znamienka plus.

Ak je jedna cesta hlavná a ďalšia vedľajšia, pri ich krížení pokračuje hlavná rovno.

Ak dáte prednosť, môže vás to spomaliť, ale zabránite tým havárii

Keďže máme k dispozícii viaceré pohľady na križovatku, vieme, že vodič vozidla A musí pri odbočovaní vľavo dať prednosť vozidlu na hlavnej idúcemu z opačného smeru jazdy. Vodič vozidla A si to ale musí domyslieť.

V prípadoch, kedy si nebudete istí prednosťou v jazde, je lepšie vzdať sa prednosti. Predídete tak zbytočnej kolízii. Mohlo by sa totiž stať, že budete nesprávne predpokladať, že máte prednosť a zrazíte sa s vozidlom, ktoré má prednosť podľa pravidiel.


Zväčšiť mapu

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  4. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  5. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  6. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  7. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  8. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  10. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 628
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 064
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 326
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 412
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 378
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 892
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 608
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 486
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 454
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 863

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop