SME

Odhalili jednoduchý spôsob, ako sa podvádza so stáčaním kilometrov

Ak autá pochádzajú z krajiny bez databáz o najazdených kilometroch, stačí ich k nám doviesť s pretočenými kilometrami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Škoda)

Združenie na ochranu vlastníkov automobilov (SOVA) odhalilo jednoduchý postup, ako sa dá prakticky beztrestne legalizovať stáčanie kilometrov u dovážených jazdených vozidiel.

Podvod podľa združenia neodhalí ani preverenie auta odbornými firmami, ktoré sa špecializujú na preverovanie histórie vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Máte otázku z dopravných pravidiel? Spýtajte sa.
Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Podvodníci využívajú dovoz zo zahraničia a STK

Dovozca si vyberie na kúpu vozidla niektorú z krajín, kde neexistujú, alebo sú len veľmi ťažko prístupné databázy najazdených kilometrov. Napríklad Taliansko.

SkryťVypnúť reklamu

Lacnejšie autá s veľkým množstvom najazdených kilometrov, napríklad 250-tisíc, sa po dovoze na Slovensko stočia na 140-tisíc až 150-tisíc kilometrov, aby bolo auto pre kupujúceho atraktívnejšie.

Stanica technickej kontroly zaznamená a uloží do systému falošný stav kilometrov hneď pri prvej kontrole na STK.

"Následne sa falošný počet kilometrov objaví v databázach určených k preverovaniu áut ako jediný údaj o stave tachometra dostupný na Slovensku pre konkrétny automobil. Výstupy z týchto systémov preto môžu byť u dovážaných áut zavádzajúce a nemusia stočené kilometre odhaliť," upozornil predseda Združenia SOVA, Július Petrus.

Miroslav Dedinský zo spoločnosti Testek, ktorá má na Slovensku na starosti Stanice technickej kontroly, potvrdil, že technici na STK nemajú možnosti, ako si overiť, či je údaj o počte kilometrov falošný alebo nie. "Na to slúži kontrola originality," povedal Dedinský.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa jeho slov môže byť postup zverejnený združením SOVA pravdivý.

Oslovili sme aj predstaviteľov spoločnosti Iris Ident (poverená technická služba kontroly originality). Sľúbili nám, že sa k problému vyjadria počas nasledujúceho týždňa.

Pozor na podozrivo nízku cenu jazdeného auta zo zahraničia

Na stáčanie kilometrov pri autách zo zahraničia by vás podľa združenia mala upozorniť aj jeho cena u nás a v cudzine.

Podľa SOVA stojí v Taliansku VW Golf 1.9TDI z roku 2006 so 140 000 najazdenými kilometrami v priemere 7 000 eur. Na Slovensku je identické vozidlo o 9,3 % lacnejšie.

"Kupovať v cudzine auto za cenu vyššiu, než za akú sa predáva u nás nedáva predsa ekonomicky zmysel. Vyplatí sa to iba v prípade, že pôvodne šlo o auto s vyšším počtom najazdených kilometrov, ktorých tachometre boli následne upravené. Potom sa už vyplatí predávať autá za dumpingové ceny a ešte na nich zarobiť. Jediný, kto utrpí škodu, je koncový zákazník," dodal Petrus.

SkryťVypnúť reklamu

Každý mesiac je podľa odhadu združenia v Slovenskej republike takto zmanipulovaných asi 5 000 jazdených automobilov z dovozu.

Pomôže len celoeurópska databáza

Podľa združenia by sa mali správcovia databáz na tento problém zamerať a týmto manipuláciám zamedziť.

"Napríklad by mali pri následnej kontrole auta upozorniť záujemcov o jeho kúpu, že sa jedná o prvý údaj po dovoze, ktorý nemusí byť tak úplne pravdivý a spoľahlivý. Tiež pri hodnotení áut by mali byť opatrnejší a tieto údaje radšej nepoužívať," uviedol Petrus.

"Jediným systémovým riešením by však bolo zavedenie celoeurópskej databázy najazdených kilometrov, v ktorej by tieto údaje zdieľali všetky členské krajiny EU a tiež mimo nej," odporučil Petrus.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 403
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 024
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 396
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 083
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 674
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 619
  8. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 582
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  2. Pavol Burda: Whataboutizmus po slovensky
  3. Branko Štefanatný: Ste výsledkom svojho tréningu
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Ivan Mlynár: Čurillovci sú zlo, Vagovičove knihy sú zbytočné a Kubina je úmrtným listom právnemu štátu. Tak pravil muscle man Šutaj Eštok
  6. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  7. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  8. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 322
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 508
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 437
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 418
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 109
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 503
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 838
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 580
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu