Združenie na ochranu vlastníkov automobilov (SOVA) odhalilo jednoduchý postup, ako sa dá prakticky beztrestne legalizovať stáčanie kilometrov u dovážených jazdených vozidiel.
Podvod podľa združenia neodhalí ani preverenie auta odbornými firmami, ktoré sa špecializujú na preverovanie histórie vozidiel.
Máte otázku z dopravných pravidiel? Spýtajte sa.
Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Podvodníci využívajú dovoz zo zahraničia a STK
Dovozca si vyberie na kúpu vozidla niektorú z krajín, kde neexistujú, alebo sú len veľmi ťažko prístupné databázy najazdených kilometrov. Napríklad Taliansko.
Lacnejšie autá s veľkým množstvom najazdených kilometrov, napríklad 250-tisíc, sa po dovoze na Slovensko stočia na 140-tisíc až 150-tisíc kilometrov, aby bolo auto pre kupujúceho atraktívnejšie.
Stanica technickej kontroly zaznamená a uloží do systému falošný stav kilometrov hneď pri prvej kontrole na STK.
"Následne sa falošný počet kilometrov objaví v databázach určených k preverovaniu áut ako jediný údaj o stave tachometra dostupný na Slovensku pre konkrétny automobil. Výstupy z týchto systémov preto môžu byť u dovážaných áut zavádzajúce a nemusia stočené kilometre odhaliť," upozornil predseda Združenia SOVA, Július Petrus.
Miroslav Dedinský zo spoločnosti Testek, ktorá má na Slovensku na starosti Stanice technickej kontroly, potvrdil, že technici na STK nemajú možnosti, ako si overiť, či je údaj o počte kilometrov falošný alebo nie. "Na to slúži kontrola originality," povedal Dedinský.
Podľa jeho slov môže byť postup zverejnený združením SOVA pravdivý.
Oslovili sme aj predstaviteľov spoločnosti Iris Ident (poverená technická služba kontroly originality). Sľúbili nám, že sa k problému vyjadria počas nasledujúceho týždňa.
Pozor na podozrivo nízku cenu jazdeného auta zo zahraničia
Na stáčanie kilometrov pri autách zo zahraničia by vás podľa združenia mala upozorniť aj jeho cena u nás a v cudzine.
Podľa SOVA stojí v Taliansku VW Golf 1.9TDI z roku 2006 so 140 000 najazdenými kilometrami v priemere 7 000 eur. Na Slovensku je identické vozidlo o 9,3 % lacnejšie.
"Kupovať v cudzine auto za cenu vyššiu, než za akú sa predáva u nás nedáva predsa ekonomicky zmysel. Vyplatí sa to iba v prípade, že pôvodne šlo o auto s vyšším počtom najazdených kilometrov, ktorých tachometre boli následne upravené. Potom sa už vyplatí predávať autá za dumpingové ceny a ešte na nich zarobiť. Jediný, kto utrpí škodu, je koncový zákazník," dodal Petrus.
Každý mesiac je podľa odhadu združenia v Slovenskej republike takto zmanipulovaných asi 5 000 jazdených automobilov z dovozu.
Pomôže len celoeurópska databáza
Podľa združenia by sa mali správcovia databáz na tento problém zamerať a týmto manipuláciám zamedziť.
"Napríklad by mali pri následnej kontrole auta upozorniť záujemcov o jeho kúpu, že sa jedná o prvý údaj po dovoze, ktorý nemusí byť tak úplne pravdivý a spoľahlivý. Tiež pri hodnotení áut by mali byť opatrnejší a tieto údaje radšej nepoužívať," uviedol Petrus.
"Jediným systémovým riešením by však bolo zavedenie celoeurópskej databázy najazdených kilometrov, v ktorej by tieto údaje zdieľali všetky členské krajiny EU a tiež mimo nej," odporučil Petrus.