SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Odhalili jednoduchý spôsob, ako sa podvádza so stáčaním kilometrov

Ak autá pochádzajú z krajiny bez databáz o najazdených kilometroch, stačí ich k nám doviesť s pretočenými kilometrami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Škoda)

Združenie na ochranu vlastníkov automobilov (SOVA) odhalilo jednoduchý postup, ako sa dá prakticky beztrestne legalizovať stáčanie kilometrov u dovážených jazdených vozidiel.

Podvod podľa združenia neodhalí ani preverenie auta odbornými firmami, ktoré sa špecializujú na preverovanie histórie vozidiel.

Máte otázku z dopravných pravidiel? Spýtajte sa.
Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Podvodníci využívajú dovoz zo zahraničia a STK

Dovozca si vyberie na kúpu vozidla niektorú z krajín, kde neexistujú, alebo sú len veľmi ťažko prístupné databázy najazdených kilometrov. Napríklad Taliansko.

Lacnejšie autá s veľkým množstvom najazdených kilometrov, napríklad 250-tisíc, sa po dovoze na Slovensko stočia na 140-tisíc až 150-tisíc kilometrov, aby bolo auto pre kupujúceho atraktívnejšie.

Stanica technickej kontroly zaznamená a uloží do systému falošný stav kilometrov hneď pri prvej kontrole na STK.

"Následne sa falošný počet kilometrov objaví v databázach určených k preverovaniu áut ako jediný údaj o stave tachometra dostupný na Slovensku pre konkrétny automobil. Výstupy z týchto systémov preto môžu byť u dovážaných áut zavádzajúce a nemusia stočené kilometre odhaliť," upozornil predseda Združenia SOVA, Július Petrus.

Miroslav Dedinský zo spoločnosti Testek, ktorá má na Slovensku na starosti Stanice technickej kontroly, potvrdil, že technici na STK nemajú možnosti, ako si overiť, či je údaj o počte kilometrov falošný alebo nie. "Na to slúži kontrola originality," povedal Dedinský.

Podľa jeho slov môže byť postup zverejnený združením SOVA pravdivý.

Oslovili sme aj predstaviteľov spoločnosti Iris Ident (poverená technická služba kontroly originality). Sľúbili nám, že sa k problému vyjadria počas nasledujúceho týždňa.

Pozor na podozrivo nízku cenu jazdeného auta zo zahraničia

Na stáčanie kilometrov pri autách zo zahraničia by vás podľa združenia mala upozorniť aj jeho cena u nás a v cudzine.

Podľa SOVA stojí v Taliansku VW Golf 1.9TDI z roku 2006 so 140 000 najazdenými kilometrami v priemere 7 000 eur. Na Slovensku je identické vozidlo o 9,3 % lacnejšie.

"Kupovať v cudzine auto za cenu vyššiu, než za akú sa predáva u nás nedáva predsa ekonomicky zmysel. Vyplatí sa to iba v prípade, že pôvodne šlo o auto s vyšším počtom najazdených kilometrov, ktorých tachometre boli následne upravené. Potom sa už vyplatí predávať autá za dumpingové ceny a ešte na nich zarobiť. Jediný, kto utrpí škodu, je koncový zákazník," dodal Petrus.

Každý mesiac je podľa odhadu združenia v Slovenskej republike takto zmanipulovaných asi 5 000 jazdených automobilov z dovozu.

Pomôže len celoeurópska databáza

Podľa združenia by sa mali správcovia databáz na tento problém zamerať a týmto manipuláciám zamedziť.

"Napríklad by mali pri následnej kontrole auta upozorniť záujemcov o jeho kúpu, že sa jedná o prvý údaj po dovoze, ktorý nemusí byť tak úplne pravdivý a spoľahlivý. Tiež pri hodnotení áut by mali byť opatrnejší a tieto údaje radšej nepoužívať," uviedol Petrus.

"Jediným systémovým riešením by však bolo zavedenie celoeurópskej databázy najazdených kilometrov, v ktorej by tieto údaje zdieľali všetky členské krajiny EU a tiež mimo nej," odporučil Petrus.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  2. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Budovanie zelenej značky
  7. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  8. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 492
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 594
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 847
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 067
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 688
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 484
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 589
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 517
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 382
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 331
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Slovensko sa bojí míňať vakcíny, aby zostalo na druhú dávku.

20 h
Petra Vlhová ide obrovský slalom.

Víťazkou sa stala Tessa Worleyová.

2 h
 Milan Uhrík v končí v Kotlebovej strane.

Pozícia Kotlebu sa výrazne upevnila po zmene v stanovách.

2 h

Neprehliadnite tiež

Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

20 h
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan