SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

AutoFAQ: Trhnutie volantom spôsobuje prudký nárast preťaženia

V praxi a s pomocou presnej techniky ukazujeme dôležitosť správneho narábania s volantom. Navonok neškodný zlozvyk môže navodiť šmyk.

(Zdroj: Tomáš Náther)

BREZNO. O správnom držaní volantu a vhodnom posede šoféra počujeme z každej strany a určite to netreba podceňovať. Väčšina absolventov autoškôl však bezdôvodne prudko myká volantom uprostred zákruty.

Tento naoko nevinný zlozvyk trhaného pootáčania volantu sa môže jedného dňa vypomstiť. Stačí mokrá alebo zasnežená cesta.

Zradnosť nerovnomerného pohybu volantom je v koncentrovaní bočného zrýchlenia do jedného bodu zákruty. Vtedy prudko stúpne bočné preťaženie a v prípade nepriaznivej zhody okolností môže prejsť až za hranicu priľnavosti pneumatík.

Dôkazom sú drifteri alebo aj rely jazdci, ktorí na navodenie úmyselného šmyku potrebujú auto "nahodiť" myknutím volantu.

Naopak každý profesionál okruhovej jazdy učí v prvom rade plynulé narábanie volantom v celom priebehu zákruty, aby šofér dosiahol dobrý čas aj stabilitu auta. Presne takto by to malo fungovať aj pri bežnej jazde.

Video trochu prehnane ukazuje, ako pôsobí nerovnomerné točenie volantom na fyziku auta.

Zlá práca s volantom ide ruka v ruke s nevhodným prejazdom zákruty zlou "stopou", ktorá koncentruje bočnú silu do jedného a najhoršieho bodu zákruty.

Mnohí začiatočníci brzdia neskoro v zákrute až keď zbadajú, že majú privysokú rýchlosť. Vtedy je však zvyčajne neskoro na plynulé narábanie s volantom a neostáva iné, len prudko s ním otočiť a poprípade dupnúť na brzdu. Jednou s príčin je pozeranie rovno pred seba, tam kde smeruje auto.

Avšak pred zákrutou treba smerovať pohľad vždy tam, kde ide cesta a kam chceme ísť. Ak nasmerujete pohľad "najďalej" do zákruty , ruky začnú samé pomaly a plynule natáčať volant . Dokonca podvedome začnete skôr brzdiť a upravíte si rýchlosť na správnu.

g_pretazenie_r5688.jpg

Na základe výstupu z meracieho zariadenia vidieť veľký rozdiel v krivke priebehu priečneho zrýchlenia alebo G. Červená krivka predstavuje správny prejazd a pokiaľ možno rovnomerne rozložené preťaženie. Modrá krivka naznačuje ako prudko vodič mykol volantom.

Pri rovnakej rýchlosti, zákrute aj aute vyrobil v jednom mieste zbytočne veľké bočné preťaženie. Ak by bola hranica priľnavosti niekde tesne nad červenou krivkou (mokrá cesta) tak pri myknutí volantom (modrá čiara) môžu ísť kolesá do šmyku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 103
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 298
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 483
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 300
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 865
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 807
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 300
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 223
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 094
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 961
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

21 h
Vyštudoval biológiu a robil antropologický výskum v osade pri Krupine. V súčasnosti Andrej Belák pôsobí v Ústave etnológie a sociálnej antropológie SAV a v organizácii ministerstva zdravotníctva Zdravé regióny.

Antropológ Belák dostal Bielu vranu.

15 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

16 h

OĽaNO stratilo viac ako polovicu preferencií a Sme rodina by asi ani neprešli do parlamentu. Chá-chá!

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan