SME

AutoFAQ: Trhnutie volantom spôsobuje prudký nárast preťaženia

V praxi a s pomocou presnej techniky ukazujeme dôležitosť správneho narábania s volantom. Navonok neškodný zlozvyk môže navodiť šmyk.

(Zdroj: Tomáš Náther)

BREZNO. O správnom držaní volantu a vhodnom posede šoféra počujeme z každej strany a určite to netreba podceňovať. Väčšina absolventov autoškôl však bezdôvodne prudko myká volantom uprostred zákruty.

Tento naoko nevinný zlozvyk trhaného pootáčania volantu sa môže jedného dňa vypomstiť. Stačí mokrá alebo zasnežená cesta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zradnosť nerovnomerného pohybu volantom je v koncentrovaní bočného zrýchlenia do jedného bodu zákruty. Vtedy prudko stúpne bočné preťaženie a v prípade nepriaznivej zhody okolností môže prejsť až za hranicu priľnavosti pneumatík.

SkryťVypnúť reklamu

Dôkazom sú drifteri alebo aj rely jazdci, ktorí na navodenie úmyselného šmyku potrebujú auto "nahodiť" myknutím volantu.

Naopak každý profesionál okruhovej jazdy učí v prvom rade plynulé narábanie volantom v celom priebehu zákruty, aby šofér dosiahol dobrý čas aj stabilitu auta. Presne takto by to malo fungovať aj pri bežnej jazde.

Video trochu prehnane ukazuje, ako pôsobí nerovnomerné točenie volantom na fyziku auta.

Zlá práca s volantom ide ruka v ruke s nevhodným prejazdom zákruty zlou "stopou", ktorá koncentruje bočnú silu do jedného a najhoršieho bodu zákruty.

Mnohí začiatočníci brzdia neskoro v zákrute až keď zbadajú, že majú privysokú rýchlosť. Vtedy je však zvyčajne neskoro na plynulé narábanie s volantom a neostáva iné, len prudko s ním otočiť a poprípade dupnúť na brzdu. Jednou s príčin je pozeranie rovno pred seba, tam kde smeruje auto.

SkryťVypnúť reklamu

Avšak pred zákrutou treba smerovať pohľad vždy tam, kde ide cesta a kam chceme ísť. Ak nasmerujete pohľad "najďalej" do zákruty , ruky začnú samé pomaly a plynule natáčať volant . Dokonca podvedome začnete skôr brzdiť a upravíte si rýchlosť na správnu.

g_pretazenie_r5688.jpg

Na základe výstupu z meracieho zariadenia vidieť veľký rozdiel v krivke priebehu priečneho zrýchlenia alebo G. Červená krivka predstavuje správny prejazd a pokiaľ možno rovnomerne rozložené preťaženie. Modrá krivka naznačuje ako prudko vodič mykol volantom.

Pri rovnakej rýchlosti, zákrute aj aute vyrobil v jednom mieste zbytočne veľké bočné preťaženie. Ak by bola hranica priľnavosti niekde tesne nad červenou krivkou (mokrá cesta) tak pri myknutí volantom (modrá čiara) môžu ísť kolesá do šmyku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 639
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 347
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 932
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 577
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 464
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 105
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  2. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  3. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  4. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  5. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  6. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  7. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  8. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 42 984
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 574
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 332
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 785
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 254
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 043
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 450
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 477
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu