BREZNO. O správnom držaní volantu a vhodnom posede šoféra počujeme z každej strany a určite to netreba podceňovať. Väčšina absolventov autoškôl však bezdôvodne prudko myká volantom uprostred zákruty.
Tento naoko nevinný zlozvyk trhaného pootáčania volantu sa môže jedného dňa vypomstiť. Stačí mokrá alebo zasnežená cesta.
Zradnosť nerovnomerného pohybu volantom je v koncentrovaní bočného zrýchlenia do jedného bodu zákruty. Vtedy prudko stúpne bočné preťaženie a v prípade nepriaznivej zhody okolností môže prejsť až za hranicu priľnavosti pneumatík.
Dôkazom sú drifteri alebo aj rely jazdci, ktorí na navodenie úmyselného šmyku potrebujú auto "nahodiť" myknutím volantu.
Naopak každý profesionál okruhovej jazdy učí v prvom rade plynulé narábanie volantom v celom priebehu zákruty, aby šofér dosiahol dobrý čas aj stabilitu auta. Presne takto by to malo fungovať aj pri bežnej jazde.
Video trochu prehnane ukazuje, ako pôsobí nerovnomerné točenie volantom na fyziku auta.
Zlá práca s volantom ide ruka v ruke s nevhodným prejazdom zákruty zlou "stopou", ktorá koncentruje bočnú silu do jedného a najhoršieho bodu zákruty.
Mnohí začiatočníci brzdia neskoro v zákrute až keď zbadajú, že majú privysokú rýchlosť. Vtedy je však zvyčajne neskoro na plynulé narábanie s volantom a neostáva iné, len prudko s ním otočiť a poprípade dupnúť na brzdu. Jednou s príčin je pozeranie rovno pred seba, tam kde smeruje auto.
Avšak pred zákrutou treba smerovať pohľad vždy tam, kde ide cesta a kam chceme ísť. Ak nasmerujete pohľad "najďalej" do zákruty , ruky začnú samé pomaly a plynule natáčať volant . Dokonca podvedome začnete skôr brzdiť a upravíte si rýchlosť na správnu.
Na základe výstupu z meracieho zariadenia vidieť veľký rozdiel v krivke priebehu priečneho zrýchlenia alebo G. Červená krivka predstavuje správny prejazd a pokiaľ možno rovnomerne rozložené preťaženie. Modrá krivka naznačuje ako prudko vodič mykol volantom.
Pri rovnakej rýchlosti, zákrute aj aute vyrobil v jednom mieste zbytočne veľké bočné preťaženie. Ak by bola hranica priľnavosti niekde tesne nad červenou krivkou (mokrá cesta) tak pri myknutí volantom (modrá čiara) môžu ísť kolesá do šmyku.