SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Vinníka nehody na zúženej ceste určili podľa metra

Keď parkujúce autá zablokujú časť cesty, autá v premávke môžu mať nedostatok priestoru na jazdu. Ak na ceste nie je stredová čiara a jazdíte vpravo, nie ste v protismere.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Stanislava Smadišová)

Čitateľ z poradne AUTOsme.sk: "Ide o teoretický problém. Našťastie. Ale veľa nechýbalo.

Vzhľadom na parkujúce autá sa zužuje prejazdná šírka vozovky. Predstavte si autá, parkujúce vpravo v súvislom rade. Ak chcem po danej ceste prejsť, musím ísť časťou vozidla v protismere, stredová deliaca čiara tam ale nie je.

V okamihu, keď začnem obchádzať tieto vozidlá, nikto v protismere nejde.

Dve vozidlá sa tam dokážu vyhnúť pri pomalej jazde. Bol som ale svedkom zrážky, pri ktorej policajti automaticky určila vinníka s tým, že bol časťou svojho vozidla v protismere, hoci to druhé vozidlo mohlo pokojne ísť viac vpravo.

Zmerali metrom šírku vozovky, rozdelili na polovicu, urobili sprejom čiaru a vinník bol na svete. A tak mi napadlo, ako zabrániť tomu, aby sa mi to nestalo. Stačí totiž niekto, kto potrebuje vymeniť nárazník a už mu stačí len obeť.

Ako by sa posudzovala takáto nehoda v prípade, že ja zastanem, lebo vidím, že sa v protismere blíži auto (a viem to dokázať kamerovým záznamom), obchádzam tieto parkujúce vozidlá, vycúvať už nemôžem (za mnou môže byť druhé auto) a som časťou vozidla v protismere? Napriek tomu do mňa vodič protiidúceho vozidla narazí.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Riešenie problému, na ktorý upozornil čitateľ, ovplyvňuje do veľkej miery to, či je na ceste vyznačená stredová čiara (plná, prerušovaná).

Stredová čiara oddeľuje od seba protismerné jazdné pruhy. V prípade, že nie je namaľovaná, jazdným pruhom sa stáva časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou. Zároveň ste ale povinní jazdiť pri pravom okraji vozovky.

Bez stredovej čiary nejazdíte v protismere, ak ste pri pravej strane cesty

Aj keď časť vozovky zablokuje súvislý rad zaparkovaných vozidiel, nie je možné pri nevyznačených jazdných pruhoch rozdeliť vozovku na polovicu a rozhodnúť, že niektoré vozidlo jazdilo v protismere.

Ak by v opísanej situácii (cesta je dosť široká pre obe autá) do vás niekto narazil a nejazdil by pri pravom okraji vozovky, bol by podľa pravidiel vinníkom havárie. Ak by ste ani vy nešli čo najviac vpravo pri zaparkovaných autách, ani vy by ste sa viny za haváriu nezbavili.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade, že sa k vám na zúženej ceste (napríklad aj pre zaparkované vozidlá) blíži auto z opačného smeru a je zrejmé, že nie je cesta dosť široká pre obe autá, použije sa pravidlo o vyhýbaní.

"Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať ten vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka. Ak jeden z nich musí cúvať, urobí to ten, pre ktorého je to ľahšie alebo menej nebezpečné."

Ani vyznačené jazdné pruhy nedávajú právo byť na ceste nadradeným

Ak by stredová čiara na vozovke bola vyznačená, vodič jazdiaci na strane cesty, kde parkujú autá, sa riadi pravidlom obchádzania.

"Nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla," uvádza zákon. Netreba ale zabúdať na to, že pri vjazde na dlhšiu zúženú cestu vodič nemá inú možnosť, ako sa buď otočiť a vybrať sa inou cestou, alebo riskovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Havária s oprotiidúcim autom by sa potom podľa nás mala posudzovať podľa toho, či si obaja vodiči splnili povinnosti, ktoré mohli a mali splniť. Pre vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu je to napríklad povinnosť ísť pri pravom okraji vozovky.

Takisto netreba zabúdať na povinnosť správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby ste neohrozili bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 245
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 469
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 718
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 971
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 893
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 641
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 826
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 740
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 603
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.