Vinníka nehody na zúženej ceste určili podľa metra

Keď parkujúce autá zablokujú časť cesty, autá v premávke môžu mať nedostatok priestoru na jazdu. Ak na ceste nie je stredová čiara a jazdíte vpravo, nie ste v protismere.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Stanislava Smadišová)

Čitateľ z poradne AUTOsme.sk: "Ide o teoretický problém. Našťastie. Ale veľa nechýbalo.

Vzhľadom na parkujúce autá sa zužuje prejazdná šírka vozovky. Predstavte si autá, parkujúce vpravo v súvislom rade. Ak chcem po danej ceste prejsť, musím ísť časťou vozidla v protismere, stredová deliaca čiara tam ale nie je.

V okamihu, keď začnem obchádzať tieto vozidlá, nikto v protismere nejde.

Dve vozidlá sa tam dokážu vyhnúť pri pomalej jazde. Bol som ale svedkom zrážky, pri ktorej policajti automaticky určila vinníka s tým, že bol časťou svojho vozidla v protismere, hoci to druhé vozidlo mohlo pokojne ísť viac vpravo.

Zmerali metrom šírku vozovky, rozdelili na polovicu, urobili sprejom čiaru a vinník bol na svete. A tak mi napadlo, ako zabrániť tomu, aby sa mi to nestalo. Stačí totiž niekto, kto potrebuje vymeniť nárazník a už mu stačí len obeť.

Ako by sa posudzovala takáto nehoda v prípade, že ja zastanem, lebo vidím, že sa v protismere blíži auto (a viem to dokázať kamerovým záznamom), obchádzam tieto parkujúce vozidlá, vycúvať už nemôžem (za mnou môže byť druhé auto) a som časťou vozidla v protismere? Napriek tomu do mňa vodič protiidúceho vozidla narazí.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Riešenie problému, na ktorý upozornil čitateľ, ovplyvňuje do veľkej miery to, či je na ceste vyznačená stredová čiara (plná, prerušovaná).

Stredová čiara oddeľuje od seba protismerné jazdné pruhy. V prípade, že nie je namaľovaná, jazdným pruhom sa stáva časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou. Zároveň ste ale povinní jazdiť pri pravom okraji vozovky.

Bez stredovej čiary nejazdíte v protismere, ak ste pri pravej strane cesty

Aj keď časť vozovky zablokuje súvislý rad zaparkovaných vozidiel, nie je možné pri nevyznačených jazdných pruhoch rozdeliť vozovku na polovicu a rozhodnúť, že niektoré vozidlo jazdilo v protismere.

Ak by v opísanej situácii (cesta je dosť široká pre obe autá) do vás niekto narazil a nejazdil by pri pravom okraji vozovky, bol by podľa pravidiel vinníkom havárie. Ak by ste ani vy nešli čo najviac vpravo pri zaparkovaných autách, ani vy by ste sa viny za haváriu nezbavili.

V prípade, že sa k vám na zúženej ceste (napríklad aj pre zaparkované vozidlá) blíži auto z opačného smeru a je zrejmé, že nie je cesta dosť široká pre obe autá, použije sa pravidlo o vyhýbaní.

"Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať ten vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka. Ak jeden z nich musí cúvať, urobí to ten, pre ktorého je to ľahšie alebo menej nebezpečné."

Ani vyznačené jazdné pruhy nedávajú právo byť na ceste nadradeným

Ak by stredová čiara na vozovke bola vyznačená, vodič jazdiaci na strane cesty, kde parkujú autá, sa riadi pravidlom obchádzania.

"Nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla," uvádza zákon. Netreba ale zabúdať na to, že pri vjazde na dlhšiu zúženú cestu vodič nemá inú možnosť, ako sa buď otočiť a vybrať sa inou cestou, alebo riskovať.

Havária s oprotiidúcim autom by sa potom podľa nás mala posudzovať podľa toho, či si obaja vodiči splnili povinnosti, ktoré mohli a mali splniť. Pre vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu je to napríklad povinnosť ísť pri pravom okraji vozovky.

Takisto netreba zabúdať na povinnosť správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby ste neohrozili bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 984
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 783
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 657
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 256
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 764
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 669
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 433
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 884
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 881
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 842

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.