SME
reklama

Vinníka nehody na zúženej ceste určili podľa metra

Keď parkujúce autá zablokujú časť cesty, autá v premávke môžu mať nedostatok priestoru na jazdu. Ak na ceste nie je stredová čiara a jazdíte vpravo, nie ste v protismere.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Stanislava Smadišová)

Čitateľ z poradne AUTOsme.sk: "Ide o teoretický problém. Našťastie. Ale veľa nechýbalo.

Vzhľadom na parkujúce autá sa zužuje prejazdná šírka vozovky. Predstavte si autá, parkujúce vpravo v súvislom rade. Ak chcem po danej ceste prejsť, musím ísť časťou vozidla v protismere, stredová deliaca čiara tam ale nie je.

V okamihu, keď začnem obchádzať tieto vozidlá, nikto v protismere nejde.

Dve vozidlá sa tam dokážu vyhnúť pri pomalej jazde. Bol som ale svedkom zrážky, pri ktorej policajti automaticky určila vinníka s tým, že bol časťou svojho vozidla v protismere, hoci to druhé vozidlo mohlo pokojne ísť viac vpravo.

Zmerali metrom šírku vozovky, rozdelili na polovicu, urobili sprejom čiaru a vinník bol na svete. A tak mi napadlo, ako zabrániť tomu, aby sa mi to nestalo. Stačí totiž niekto, kto potrebuje vymeniť nárazník a už mu stačí len obeť.

Ako by sa posudzovala takáto nehoda v prípade, že ja zastanem, lebo vidím, že sa v protismere blíži auto (a viem to dokázať kamerovým záznamom), obchádzam tieto parkujúce vozidlá, vycúvať už nemôžem (za mnou môže byť druhé auto) a som časťou vozidla v protismere? Napriek tomu do mňa vodič protiidúceho vozidla narazí.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Riešenie problému, na ktorý upozornil čitateľ, ovplyvňuje do veľkej miery to, či je na ceste vyznačená stredová čiara (plná, prerušovaná).

Stredová čiara oddeľuje od seba protismerné jazdné pruhy. V prípade, že nie je namaľovaná, jazdným pruhom sa stáva časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou. Zároveň ste ale povinní jazdiť pri pravom okraji vozovky.

Bez stredovej čiary nejazdíte v protismere, ak ste pri pravej strane cesty

Aj keď časť vozovky zablokuje súvislý rad zaparkovaných vozidiel, nie je možné pri nevyznačených jazdných pruhoch rozdeliť vozovku na polovicu a rozhodnúť, že niektoré vozidlo jazdilo v protismere.

Ak by v opísanej situácii (cesta je dosť široká pre obe autá) do vás niekto narazil a nejazdil by pri pravom okraji vozovky, bol by podľa pravidiel vinníkom havárie. Ak by ste ani vy nešli čo najviac vpravo pri zaparkovaných autách, ani vy by ste sa viny za haváriu nezbavili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V prípade, že sa k vám na zúženej ceste (napríklad aj pre zaparkované vozidlá) blíži auto z opačného smeru a je zrejmé, že nie je cesta dosť široká pre obe autá, použije sa pravidlo o vyhýbaní.

"Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať ten vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka. Ak jeden z nich musí cúvať, urobí to ten, pre ktorého je to ľahšie alebo menej nebezpečné."

Ani vyznačené jazdné pruhy nedávajú právo byť na ceste nadradeným

Ak by stredová čiara na vozovke bola vyznačená, vodič jazdiaci na strane cesty, kde parkujú autá, sa riadi pravidlom obchádzania.

"Nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla," uvádza zákon. Netreba ale zabúdať na to, že pri vjazde na dlhšiu zúženú cestu vodič nemá inú možnosť, ako sa buď otočiť a vybrať sa inou cestou, alebo riskovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Havária s oprotiidúcim autom by sa potom podľa nás mala posudzovať podľa toho, či si obaja vodiči splnili povinnosti, ktoré mohli a mali splniť. Pre vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu je to napríklad povinnosť ísť pri pravom okraji vozovky.

Takisto netreba zabúdať na povinnosť správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby ste neohrozili bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 534
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 532
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 796
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 009
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 947
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 621
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 728
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  2. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  3. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant
  5. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  6. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  8. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 736
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 519
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 379
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 331
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 108
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu