SME

Vinníka nehody na zúženej ceste určili podľa metra

Keď parkujúce autá zablokujú časť cesty, autá v premávke môžu mať nedostatok priestoru na jazdu. Ak na ceste nie je stredová čiara a jazdíte vpravo, nie ste v protismere.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Stanislava Smadišová)

Čitateľ z poradne AUTOsme.sk: "Ide o teoretický problém. Našťastie. Ale veľa nechýbalo.

Vzhľadom na parkujúce autá sa zužuje prejazdná šírka vozovky. Predstavte si autá, parkujúce vpravo v súvislom rade. Ak chcem po danej ceste prejsť, musím ísť časťou vozidla v protismere, stredová deliaca čiara tam ale nie je.

V okamihu, keď začnem obchádzať tieto vozidlá, nikto v protismere nejde.

Dve vozidlá sa tam dokážu vyhnúť pri pomalej jazde. Bol som ale svedkom zrážky, pri ktorej policajti automaticky určila vinníka s tým, že bol časťou svojho vozidla v protismere, hoci to druhé vozidlo mohlo pokojne ísť viac vpravo.

Zmerali metrom šírku vozovky, rozdelili na polovicu, urobili sprejom čiaru a vinník bol na svete. A tak mi napadlo, ako zabrániť tomu, aby sa mi to nestalo. Stačí totiž niekto, kto potrebuje vymeniť nárazník a už mu stačí len obeť.

Ako by sa posudzovala takáto nehoda v prípade, že ja zastanem, lebo vidím, že sa v protismere blíži auto (a viem to dokázať kamerovým záznamom), obchádzam tieto parkujúce vozidlá, vycúvať už nemôžem (za mnou môže byť druhé auto) a som časťou vozidla v protismere? Napriek tomu do mňa vodič protiidúceho vozidla narazí.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Riešenie problému, na ktorý upozornil čitateľ, ovplyvňuje do veľkej miery to, či je na ceste vyznačená stredová čiara (plná, prerušovaná).

Stredová čiara oddeľuje od seba protismerné jazdné pruhy. V prípade, že nie je namaľovaná, jazdným pruhom sa stáva časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou. Zároveň ste ale povinní jazdiť pri pravom okraji vozovky.

Bez stredovej čiary nejazdíte v protismere, ak ste pri pravej strane cesty

Aj keď časť vozovky zablokuje súvislý rad zaparkovaných vozidiel, nie je možné pri nevyznačených jazdných pruhoch rozdeliť vozovku na polovicu a rozhodnúť, že niektoré vozidlo jazdilo v protismere.

Ak by v opísanej situácii (cesta je dosť široká pre obe autá) do vás niekto narazil a nejazdil by pri pravom okraji vozovky, bol by podľa pravidiel vinníkom havárie. Ak by ste ani vy nešli čo najviac vpravo pri zaparkovaných autách, ani vy by ste sa viny za haváriu nezbavili.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade, že sa k vám na zúženej ceste (napríklad aj pre zaparkované vozidlá) blíži auto z opačného smeru a je zrejmé, že nie je cesta dosť široká pre obe autá, použije sa pravidlo o vyhýbaní.

"Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať ten vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka. Ak jeden z nich musí cúvať, urobí to ten, pre ktorého je to ľahšie alebo menej nebezpečné."

Ani vyznačené jazdné pruhy nedávajú právo byť na ceste nadradeným

Ak by stredová čiara na vozovke bola vyznačená, vodič jazdiaci na strane cesty, kde parkujú autá, sa riadi pravidlom obchádzania.

"Nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla," uvádza zákon. Netreba ale zabúdať na to, že pri vjazde na dlhšiu zúženú cestu vodič nemá inú možnosť, ako sa buď otočiť a vybrať sa inou cestou, alebo riskovať.

SkryťVypnúť reklamu

Havária s oprotiidúcim autom by sa potom podľa nás mala posudzovať podľa toho, či si obaja vodiči splnili povinnosti, ktoré mohli a mali splniť. Pre vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu je to napríklad povinnosť ísť pri pravom okraji vozovky.

Takisto netreba zabúdať na povinnosť správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby ste neohrozili bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 602
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 508
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 165
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 473
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 316
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 267
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu