Ospevovanie krás Liptova bolo jedným z hlavných motívov tohtoročnej Oldtimer Rallye Tatry. Tým druhým, možno ešte výraznejším, bolo vyzdvihnutie významu Slovenska v Európe. Veď nie náhodou tohtoročná trať rallye viedla cez geografický stred Európy.
História geografického stredu Európy nie je žiadnym „objavom posledných rokov.“ Už v starých spisoch sa píše, že v roku 1300 bol vybudovaný úplne pomimo obce, na vyvýšenine, osamelo stojaci gotický kostol sv. Jána Krstiteľa, ktorého veža je postavená presne v geografickom strede Európy.
V opare striebornom mäkko spíš,
široko ďaleko dovidíš,
velebou končiarov udivuješ svet,
Liptov môj milený, podtatranský kvet.
(J. Trombauerová )
Privítanie účastníkov na tradičnom podujatí sa uskutočnilo v jednej z najkrajších slovenských jaskýň, Demänovskej jaskyni Slobody.
Prvá - Liptovská etapa, po slávnostnom štarte v centre Lipt. Mikuláša, priviedla vo štvrtok účastníkov do Demänovskej doliny a novou supermodernou lanovkou FUNITEL sa dostali až na Chopok /2 024 m.n.m./.
Jednému z účastníkov sa podarilo vyštverať sa so svojím 50 ročnýmTriumphom TR 3A až do výšky 1342 metrov k nástupnej stanici na Funitel. Jeho staručký veterán a moderná stanica vytvorila zaujímavý kontrast pre turistov.
Po návrate z Chopku nasledovala jazda cez Lipt. Mikuláš, Lipt. Trnovec, Lipt. Sielnicu, okolo priehrady Liptovská mara až do cieľa etapy, do aquaparku v Bešeňovej.
Bezpochyby najťažšou etapou rallye bola piatková etapa. Štartovalo sa opäť z L. Mikuláša a išlo sa do centra Ružomberka /prijatie niekoľkých vybraných účastníkov primátorom mesta/, ďalej cez Turany - Trusalovú, Sklabiňu, Necpaly, Turčianske Teplice až do geografického stredu Európy pri katastri obce Kremnické bane.
Obedná prestávka v historickej Kremnici bola spojená s veľmi emotívnym a starostlivo pripraveným prijatím u pani primátorky mesta Kremnica.
Nasledovala jazda do divácky atraktívneho centra Zvolena až do cieľa etapy – Banskej Bystrice. Celá táto 175 kilometrová etapa bola pre historické automobily veľmi náročná.
K jej zvládnutiu prispela aj perfektná práca polície, ktorá predviedla v praxi realizáciu svojho motta „Pomáhať a chrániť.“
Sobotňajšia etapa odštartovala na Námestí SNP v Banskej Bystrici a viedla cez priesmyk Čertovica na ďalšiu atrakciu ORT 2013, na hornú nádrž PVE Čierny Váh, Neznámu /1150 m.n.m./.
Pohľad, ktorý sa účastníkom naskytol na celú Liptovskú kotlinu obkolesenú končiarmi Vysokých, Nízkych a Západných Tatier, vyvolal určite hlboký dojem nielen u slovenských, ale aj u českých, nemeckých, rakúskych a anglických účastníkov súťaže.
Etapa pokračovala cez obec Východná, kde sme trochu pookriali pri folklóre a potom nasledoval už tradičný test v jazde pravidelnosti na letisku „Jochy“, po ktorom sa kolóna presunula späť do centra mesta Liptovský Mikuláš.
V nedeľu sa uskutočnila tzv. „spanilá jazda mestom“ a prehliadka historických vozidiel pred porotou – Concours d´Elegance, či koncert v evanjelickom kostole.
Nedal sa lepšie vyjadriť hold slovenskej prírode, ako keď pri záverečnej časti koncertu zaspieval sólista opery Slovenského národného divadla pieseň od F. K. Veselého – Nepoznám inú takú zem ... a účastníci Oldtimer Rallye Tatry pri nej spontánne povstali.
Stručný prehľad výsledkov Oldtimer Rallye Tatry 2013
víťaz | kategória | vodič | spolujazdec | vozidlo | Rok výroby |
1. miesto | TOP Participant | Šimeková Marta, Ing. | Fedorcová Petra, MUDr. | Tatra 603 -1 | 1959 |
1. miesto | Cars absolut | Horňák Ján | Valko Ľubomír | Packard Six Series 3 Mod 333 | 1925 |
1. miesto | do r. 1945 | Horňák Ján | Valko Ľubomír | Packard Six Series 3 Mod 333 | 1925 |
1. miesto | TOP Elegance | Makohus Jozef, MUDr. | Ford T Runabout Roadster Black | 1918 | |
1. miesto | Top elegance mode | Kolář Bivoj | Kolářová Jana, RNDr. | Ford A | 1930 |
1. miesto | The oldest participant | Maralík Aleš | Tatra 87 | 1947 | |
1. miesto | The oldest car | Makohus Jozef, MUDr. | Ford T Runabout Roadster Black | 1918 | |
1. miesto | The youngest participant | Smith Amelia | Rolls Royce Silver Cloud II | 1962 | |
1. miesto | The best woman | Brown Rita | DKW F5 | 1936 |