TEST MÔJHO AUTA

Pozrite si raritné Subaru, jazdí po Slovensku

Subaru SVX určite nie je auto bez chýb a vyžaduje si neustále starostlivosť. Andrej Tkáč ho má rád aj preto, lebo mu pripomína skôr talianske ako japonské auto.

(Zdroj: Andrej Tkáč)
Napíšte nám
o vašom vozidle

Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.

Čo o svojom aute napísať?



Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

Subaru SVX prvýkrát debutovalo na Tokyo Auto Show v roku 1989 ako nástupca minimálne rovnako zaujímavého Subaru XT. Vyrábalo sa po miernom facelifte až do roku 1996.

Cieľom bolo dokázať, "čo všetko vieme, keď chceme". Pre Subaru to ale celé skončilo ako "veľkolepý" prepadák, aspoň po finančnej stránke.

Subaru si navyše nemohlo dovoliť oceniť SVX tak, ako by si zaslúžilo. V tých rokoch to bola málo známa značka a každý pred tým vyrobený model bol násobne lacnejší než SVX.

Aj keď auto stálo v Japonsku od 73 000 do 83 000 dolárov, na každom vyrobenom aute stratilo Subaru 3 tisícky a celkovo tak prerobili 75 miliónov dolárov.

Inžinierom z krajiny vychádzajúceho slnka sa síce podarilo vyrobiť auto konkurujúce tým najlepším, preslávenie značky prišlo ale až jej vstupom do WRC. Aspoň tak to vnímam ja.

Tabuľky predajov hovoria jasne a napovedajú, prečo je SVX na našich cestách tak veľká rarita.

Celosvetovo sa predalo 24 379 vozidiel. Z toho ale drvivá väčšina v USA. V Nemecku len niečo cez 850 a napríklad v celom Francúzsku 60 kusov. Do dnešných dní je je registrovaných v Nemecku cca 240 Subaru SVX.

Subaru SVX má netradičné okná

Som skôr fanúšikom skupiny Fiat, najmä starej dobrej Lancie. Napriek tomu som po málo známom Subaru SVX túžil už od detstva. Možno je to tým, že som vychovaný v rodine subaristu.

Prečo som sa zamiloval práve do SVX? Pravdepodobne za to môže taliansky design Giorgetta Giugiara, ktorého výrazným prvkom sú hlavne presklenné plochy auta a delené presklenie okien dverí.

Nie je to ale v automobilovom svete až tak neznámy prvok. Znalci určite niečo podobné registrovali aj na Bugatti EB110, McLarene F1 alebo Giugiarovom DeLoreane DMC-12.

SVX-u toto riešenie dovoľuje predovšetkým sťahovať všetky 4 okienka. Bez neho by to nebolo možné, keďže zahnutá plocha skla by sa do dverí jednoducho nevošla. Navyše, nad oknom je akási prirodzená veterná clona a ani pri vyššej rýchlosti nie je jazda so stiahnutým okienkom nepríjemná.

K designu snáď nie je potreba viac písať, na obrázku každý môže vidieť, ako auto vyzerá.

Výkonný motor je limitovaný prevodovkou

Subaru SVX je auto s dovtedy najväčším motorom, ktorý Subaru vyrobil. Je to 3,3 litrový šesťvalcový boxer s kompresným pomerom 10,1:1 a vstrekovaním paliva.

Motor dosahuje výkonu 230 koní a sympatických 309 NM.

Na stovku sa rozbehne za cca 7 až 8 sekúnd. Autu bráni v lepšej dynamike pomerne vysoká hmotnosť (1 600 kg) a najmä len 4-stupňový automat. Subaru touto prevodovkou tak trochu zničilo vysoký športový potenciál motora.

Hovorí sa, že v tej dobe Subaru nedisponoval manuálnou prevodovkou, ktorá by preniesla taký krútiaci moment. Logickejšie sa mi ale zdá, že sa chcel výrobca priblížiť čo najviac americkému trhu, pre ktorý bolo SVX určené.

Zvyčajne zabezpečuje väčšinu pohonu zadná náprava

Podľa toho, kde ste si auto kupovali, ste mohli mať buď

  • prevodovku VTD, ktorá je typická pre Subaru s automatickou prevodovkou a funguje tak, že pohon 4x4 je stály a z pomeru 36/64 medzi prednú a zadnú nápravu sa vzhľadom na podmienky mení až po 50/50,
  • systém pohonu nazývaný ACT-4, ktorý funguje tak, že výkon prechádza od 90/10 až po 50/50. Takto sa to píše na webe.

Ja mám ACT-4, no mne auto funguje presne opačne. Z 10/90 sa mení na tých 50/50.

V praxi je teda moje SVX v 99 percentách prípadoch takmer úplná zadokolka a len výnimočne sa mi plne pripne aj predok.

Malo by to fungovať tak, že ak elektrické čidlo zaznamená na zadnej náprave preklz, zapne aj predok.

Mne to funguje dosť záhadne a predok mi hrabe väčšinou až vtedy, keď zapadnem. Na zadnej náprave je ale LSD diferenciál, takže permanentne vám hrabú tri kolesá a ani v zime vás kdejaký zasnežený kopec neodpíše.

Ešte spomeniem, že SVX zrejme v snahe stlačiť cenu čo najnižšie, predávalo auto aj ako čistú predokolku. Tých je ale skutočne len zopár.

subaru_svx_01_r125.jpg

Nadčasový dizajn s luxusnou výbavou

SVX bolo na rok 1990 rozhodne zaujímavé aj ponukou luxusu a výbavy. Viac ma ale fascinuje neuveriteľne nadčasový design exteriéru a predovšetkým interiéru.

Ťažko nájdete auto vyvíjané pred rokom 1990 s tak moderným tvarovaním palubky. Subjektívne tak máte pocit, že sadáte do oveľa novšieho auta, zvlášť keď vám nič, čo by ste mohli potrebovať, nechýba.

Máte k dispozícii elektricky ovládané všetky okná, vrátane strešného. Nechýba elektricky ovládané kožené sedadlo, tempomat a ani automatická klimatizácia, ktorá sa navyše veľmi dobre ovláda. Funguje rovnako špičkovo, ako zvyšok vzduchotechniky. Vôbec neruší, ani hlukom, ani prílišným fúkaním.

Auto má dokonca skutočne veľký kufor a dvoch ľudí nabalíte aj na mesačné prázdniny.

Praktickej stránke by som vytkol len jedinú vec, ktorá je však problém takmer všetkých Subaru - fatálny nedostatok odkladacích priestorov. Inak je všetko robené tak, aby bežného užívateľa auto ničím nerozčuľovalo.

Všetko z bežnej údržby je pekne prístupné a jednoduché. Subaru SVX je skrátka z doby, kde si bežný servis vedel spraviť každý sám. Iné to už je keď sa v aute vŕtate hlbšie. Technicky je auto riešené snáď čo najkomplikovanejšie.

Na štvorke od 40 do 260 km/h

Keď sa usadíte do sedadiel, určite si všimnete, ako veľa miesta je v aute. SVX je síce dvojdverové kupé, ale dlhé vyše 4,6 metra. Cestovať sa tak dá relatívne pohodlne aj na zadných sedadlách.

Po otočení kľúčikom začujete nádherný zvuk motoru H6, kedy otáčky vyletia až nad 2 tisíc. Ak vás náhodou zvuk 6-valcového boxeru v Porsche moc neberie, skúste si vypočuť toto auto.

Počkáte pár sekúnd, otáčky padnú dosť pod 1000 a naraz máte pochybnosti o tom, či máte naozaj naštartované a musíte cvične poštekliť veľký a citlivý plynový pedál. Ticho a minimálne vibrácie motora, ťažko hľadajú konkurenta aj o 20 rokov neskôr.

Ďalšia vec, ktorá vás na motore zaskočí je jeho sila. Ľahkosť, s akou si poradí s týmto 1,6 tonovým autom, je skutočne udivujúca. Pri jazde mestom rýchlosťou 50 km/h na štvrtom rýchlostnom stupni sa otáčky držia pod hodnotou 1200.

Štvorku prevodovka radí už pri 40 km/h a auto potiahne až po tachometrových 260. V papieroch sa síce uvádza nižšie číslo, ale hodnota maxima je vec, ktorú SVX zjavne príliš nerešpektuje.

Pri úspornej jazde klesne spotreba pod 10 litrov na 100 km

Podvozok je ladený viac do komfortu ako športovne. Cítite síce s presnosťou, čo sa práve pod vami deje, auto vám to ale len veľmi jemne a citlivo naznačuje.

Schopnosť motora bez problémov auto potiahnuť aj v nízkych otáčkach je odpoveď na veľmi slušnú spotrebu. V meste, ak sa snažíte, nie je problém jazdiť za 13, mimo mesta pokojne aj pod 10 litrov na 100 kilometrov.

Koniec koncov, aj samotné Subaru lákalo reklamou na vysoký dojazd - až 805 km. Také niečo sa mne síce nepodarilo, ale v ideálnych podmienkach to nevylučujem.

Auto často zvádza k tak trochu menej ekonomickému štýlu jazdy.

So Subaru SVX si najviac zábavy užijete v zime

Pokiaľ si chcete užiť, otvoríte si všetky okienka, aby vás od zvuku motora nič nedelilo. Na prevodovke navolíte režim "manual", ktorý vám dovolí vytočiť motor až do obmedzovača a zaradíte jeden z prvých dvoch rýchlostných stupňov.

Do 5000 otáčok sa síce nič výrazné neudeje, potom vás ale motor odmení nie len onou návykovou zvukovou kulisou, ale aj veľmi slušnou dynamikou. Musíte mať ale na pamäti, že napriek vynikajúcemu podvozku, ktorý vám dáva pocit bezpečia, je auto pomerne mäkké a prevodovke úplne stačí normálna jazda na to, aby sa pokazila, takže všetko s mierou.

Najviac srandy si pochopiteľne užijete v zime. U SVX sa navyše vôbec neprejavuje prvotná subarovská nedotáčavosť a vstupuje rovno do tej druhej fázy, veľmi ľahko kontrolovanej pretáčavosti.

S dobrými gumami sa tak majstrom rely môže stať pri troche cviku úplne každý.

subaru_svx_03_r1140.jpg

Zásadná nevýhoda Subaru SVX: nespoľahlivosť

Hovorí sa, že je Subaru SVX preto také veľké, aby sa doňho zmestili všetky náhradné diely, ktoré budete cestou potrebovať.

Je to tým, že auto je staré 20 rokov a veľa vecí v aute vyrábali technici Subaru na samej hrane schopností.

V podstate, jediné z čoho mám pocit, že sa mi v dohľadnej dobe nepokazí, je motor.

Motor je ale relatívne nový a má najazdených len asi 70-tisíc km. Na pomery Subaru je práve po zábehu.

Kameňom úrazu je prevodovka. Keby bola úplne nová a jazdil by som tak, aby som jej nijak neubližoval (úplne nudne), tak mi tam vydrží veľa tisíc km.

Myslím si ale, že autá, nech už to je Ferrari 250 GTO alebo Fiat 500, boli stvorené pre to, aby jazdili, nie preto, aby stáli v garáži. A to bez ohľadu na to koľko stojí oprava. Ak nemám na opravu, tak som si to auto nemal kupovať.

Faktom ostáva, že prevodovku som zatiaľ riešil každú sezónu.

Náhradné diely sa míňajú rýchlo, ani posádka nezhorela

Ďalší problém nastane, keď budete chcieť poškodenú súčiastku zohnať. Preto sme pri kúpe auta kúpili aj každé ďalšie, ktoré bolo v ponuke, nech už bolo v akomkoľvek stave.

Tak som mal na súčiastky k dispozícii ešte dva autá. Ani jedno nebolo pojazdné, ale dokopy som mal kompletný motor aj prevodovku a všetko podstatné.

Teraz, po 4 rokoch, viem, že na ďalšiu opravu prevodovky pravdepodobne súčiastky mať nebudem. Navyže za tých posledných pár rokov sa mi zdá, že sa koncentrácia SVX na trhu výrazne zmenšila. S podobnými problémami ale pri kúpe podobného auta treba počítať.

Ešte sa mi ale nestalo, že by auto bolo tak dosekané, aby sa nepohlo. Sem-tam len zasvieti nejaká kontrolka, aby ju neskôr vystriedala iná. Neskôr vám ide len jedna náprava, onedlho potom žiadna.

Teraz na jar som nejak veľmi cítil benzín v aute. O dva mesiace som sa dozvedel od mechanika, že nechápal, prečo som nezhorel. Benzín z trubiek kvapkal rovno na výfuk.

Celkovo auto v poslednej dobe hrdzavie - výfuk, brzdy, tyčky stabilizátora, atď.

subaru_svx_02_r9902.jpg

Diery v prevodoch

Ďalšou nevýhodou je automat. Nieže by bol úplne tragický, on vás dokonca aj celkom počúva. Neradí nijak chaoticky a väčšinou o ňom ani neviete. Ja by som ale volil manuál. Vo všeobecnosti mi je bližší a motoru v SVX by k svižnejšej jazde určite pomohol.

Pri plnom plyne to vyzerá asi takto: Na dvojke sa dostanete zo 70 na 120 km/h rýchlejšie ako z 0 na 50 km/h. Kým sa dostane do otáčok, uplynie veľmi veľa času.

Príde dvojka, otáčky padnú na 4 tisíc a treba čakať, kým sa dostanem aspoň na hodnotu 5,5 tisíc. Výkon vrcholí pri 5 600. Také sú tam diery, že by som medzi to nasekal ešte jednu prevodovku, potom by to bola vyložene raketa.

Výhody Subaru SVX

  • ticho v nízkych otáčkach, nulové vibrácie, luxus, komfort a všetko čo s týmto súvisí,
  • relatívne nízka spotreba (10 litrov na 100 km) pri jazde na 1600 kg ťažkom a 20 rokov starom aute s 4x4 a 3,3 litrovým motorom,
  • pohon 4x4,
  • všestrannosť motora, ktorý sa cíti doma aj vo vysokých otáčkach, ale nevadí mu ani jazda pod 2000,
  • priestrannosť interiéru,
  • design, ktorý samozrejme môže byť aj nevýhodou, auto je ale minimálne zaujímavé,
  • veľká rarita, máte istotu, že na ceste stretnete viac Ferrari ako SVX,
  • nádherný a výnimočný zvuk motora H6

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 942
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 110
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 239
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 131
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 380
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 989
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 328
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 3 984
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 548
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 427

Téma: Test môjho auta


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

KOMENTÁRE

Prečo Trump nie je Roosevelt?

Legislatívne neúspechy počas prvých sto dní amerického prezidenta sú najlepšími správami o jeho chaotickom vládnutí.

KULTÚRA

Johnny Depp skrachoval. Nechajte ho, sám to tak chcel

Za mesiac minie dva milióny, víno ho stojí tridsať tisíc. Náhradu žiada na súde.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop