Juraj: "V súvislej, ale plynulej rannej kolóne ma predbiehala červená Škoda Octavia. Dlho pred týmto okamihom nebolo možné predbiehať, takže spomínaný automobil bol po celú dobu doslova nalepený na môj kufor.
Asi po 3-4 minútach som opäť stretol to isté auto. Vodič za kruhovým objazdom dával znamenie na odbočenie vľavo. Po zjavnom krátkom a podľa môjho názoru úmyselnom zdržiavaní odbočenia, som použil klaksón, keďže za mnou boli nalepení netrpezliví vodiči.
V tom momente, akoby na to pán vodič čakal, stočil volant a zablokoval cestu. Snažil som sa túto prekážku obísť po pravej strane. Z jeho otvoreného okienka som počul, že "na koho trúbim". Slušne som sa spýtal, že "kde pán vodič kúpil vodičské oprávnenie, či u nich v rozličnom tovare" a pokúsil som sa obchádzanie prekážky dokončiť. Nasledovalo ďalšie zablokovanie.
Vodič rozzúrene opúšťal sedadlo vodiča, no keďže jeho auto sa ako-tak dalo obísť, dokončil som manéver a zbabelo som ušiel.
Čo môže obyčajný vodič v takejto alebo horšej situácii urobiť? Ozbrojiť sa alebo je aj iné riešenie?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Najprv sa tlačil na Juraja
Vodič Octavie, ktorý jazdil za Jurajom, mal dodržiavať medzi vozidlami takú vzdialenosť, aby Octavia mohla včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť, ak by Juraj znížil rýchlosť jazdy alebo zastavil.
Zároveň mal šofér červenej Škody dodržiavať za vozidlom takú vzdialenosť, aby sa prípadné predchádzajúce vozidlo mohlo pred neho bezpečne zaradiť.
Na diaľnici tiež platí, že osobné autá musia medzi sebou nechať najmenej vzdialenosť, ktorú auto prejde za dve sekundy. Pre nákladné autá platia tri sekundy.
Zdá sa, že vodič Octavie porušil pravidlá o bezpečnej vzdialenosti medzi autami a riskoval tak pokutu až 100 eur.
Odbočoval podľa pravidiel a nezdržiaval
Vodič červeného auta nielenže porušil dopravné pravidlá, ale sa aj správal nebezpečne a agresívne.
Chybu však urobil aj Juraj, nesprávne zareagoval na odbočovanie Škody Octavia.
Z videa vyplýva, že vodič červeného auta začal odbočovať správne. Zapol smerovky a vybral sa na vedľajšiu cestu v momente, keď na to bola príležitosť. Spravil to bez zbytočného zdržiavania.
Okrem toho, ak by aj odbočoval neskôr, než by to riskol alebo zvládol iný vodič, nič zlé by nespravil. Každý je pri odbočovaní povinný dbať na zvýšenú opatrnosť. Ak to znamená pozdržanie odbočenia, má to prednosť pred potrebou ďalších vozidiel pokračovať v ceste.
Juraj nemal trúbiť, druhý vodič blokovať cestu
Juraj zareagoval zbrklo a zatrúbil v situácii, keď to nebolo potrebné. Preto sa môže zdať správanie sa vodiča Octavie pochopiteľné. Nie je však ospravedlniteľné.
V zákone sa píše: "Vodič smie dávať zvukové výstražné znamenie len vtedy, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva, a mimo obce aj na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla."
Šofér červeného auta ohrozil bezpečnosť a obmedzil plynulosť cestnej premávky. Napriek tomu, že začal odbočovať, vrátil sa prudko a nečakane späť do jazdného pruhu, ktorý zablokoval. Porušil tak predpis, podľa ktorého vodiči nesmú náhle znížiť rýchlosť jazdy ale náhle zastaviť, ak si nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky.
"Účastník cestnej premávky je ďalej povinný správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky," píše sa v zákone o cestnej premávke.
Vodič Octavie by však napriek nebezpečnosti svojho správania nemohol dostať na mieste väčšiu, ako 60-eurovú pokutu (na dopravnom inšpektoráte najviac 100 eur).