SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Pri vypnutých semaforoch sú vodiči nútení ponúkať si prednosť

Existujú križovatky, kde si pre nesprávne značenie musia vodiči dávať prednosť a nikto z nich ju nemá.

(Zdroj: Google Streetview)

Radoslav: "Posielam vám náhľad križovatky v Senci, nad ktorou si sem-tam lámem hlavu.

Dve cesty sa zbiehajú do jednej križovatky, pričom každá cesta je pred križovatkou označená značkou Daj prednosť v jazde. Jedna je pri zelenom vozidle, druhá je pri odparkovanom striebornom vozidle na druhej vetve križovatky.

Kto má v križovatke prednosť, najmä ak zelené vozidlo na fotke nevie, že podobná značka je aj na druhej vedľajšej ceste?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

senec1.jpg

Na prvej fotografii je vidieť dve križovatky za sebou. Vodiči musia dávať prednosť aj pri vjazde do križovatky so semaforom (tvaru Y) a následne aj to T-čkovej križovatky, ktorá je pár metrov za prvou.

Radoslav upozornil predovšetkým na fakt, že pri vjazde z dvoch vetiev prvej križovatky (tvaru Y) majú vodiči pred sebou dopravnú značku Daj prednosť v jazde.

Ak svietia semafory a nebliká žltý signál, prednosť v jazde je jednoznačná. Ak sa ale majú riadiť pri vypnutých semaforoch len značkami, vodiči vchádzajúci do prvej križovatky nemôžu vedieť, kto z nich má prednosť.

Jedinou možnosťou, ako prejsť takúto križovatku bez komplikácií, je komunikovať medzi sebou. Zníži sa tak riziko obmedzenia plynulosti alebo ohrozenia premávky.

Zároveň by sa na križovatku mal pozrieť aj správca cesty a dať tam upraviť dopravné značenie, aby bola prednosť v jazde pre každého jednoznačná aj pri vypnutých semaforoch.


Zväčšiť mapu

Na záver ešte jedna otázka Mariána: "Je križovatkou aj miesto, kde cestu križujú koľajnice, ktoré boli v minulosti využívané na prevoz nejakého tovaru do nejakej firmy a nie na klasickú železničnú prepravu a dnes už sa takmer vôbec nepoužívajú?"

Križovatkou je podľa dopravných pravidiel miesto, kde sa cesty križujú, spájajú alebo rozpájajú. Železničné priecestie nie je križovatkou.

Aj keď tadiaľ nejazdia vlaky, platia tam pravidlá o prejazde cez železničné priecestie. Napríklad, bez zapnutej svetelnej signalizácie tadiaľ nesmiete ísť rýchlejšie ako 30 km/h a musíte sa vždy presvedčiť, či tadiaľ neprechádza vlak.

Železničné priecestie

zákon č. 8/2009 Z.z.:

§ 27

(1) Pred železničným priecestím vodič je povinný počínať si mimoriadne opatrne, najmä sa presvedčiť, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie.

(2) Vozidlá pred železničným priecestím sa radia za sebou v poradí, v ktorom prišli. Ak nejde o súbežnú jazdu, smú vozidlá prechádzať cez železničné priecestie len v jednom jazdnom prúde.

(3) Vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní vodič je povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km.h-1; ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-1. Vodič pritom nesmie zbytočne predlžovať čas prechádzania železničného priecestia.

(4) Ak dôjde k zastaveniu vozidla na železničnom priecestí, vodič je povinný odstrániť vozidlo zo železničnej trate; ak tak nemôže urobiť, musí bezodkladne vykonať také opatrenia, aby bol vodič koľajového vozidla pred nebezpečenstvom včas varovaný.

(5) Pred železničným priecestím, pri ktorom je umiestnená dopravná značka "Stoj, daj prednosť v jazde!", vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, z ktorého má náležitý rozhľad na trať.

§ 28

Vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak

a) sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
b) sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
c) sa spúšťajú, ak sú spustené alebo ak sa zdvíhajú závory,
d) už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak alebo iné dráhové vozidlo alebo ak počuť najmä jeho húkanie alebo pískanie,
e) osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia dáva znamenie na zastavenie vozidla krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom v hornom polkruhu,
f) situácia na železničnom priecestí alebo za ním nedovoľuje, aby ho bezpečne prešiel a pokračoval v jazde.

§ 29

(1) Ak osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia dáva pokyn na jazdu cez železničné priecestie vodorovným kývaním ruky s červenou alebo so žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti bielym svetlom cez stred tela, vodič je povinný ju poslúchnuť; pritom neplatí § 28 písm. a) až d).

(2) Ustanovenia odseku 1 a § 27 a 28 sa primerane vzťahujú aj na chodca.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 538
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 719
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 021
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 981
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 139
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 611
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 718
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 705
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 580
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 199
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Samuela Marca

Keď príde šialenec a všetko zmení (píše Samo Marec)

Čo všetko je možné, keď ľudia uveria, že možné je všetko.

Marcelo Bielsa.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.