SME
Štvrtok, 1. december, 2022 | Meniny má Edmund

Pri vypnutých semaforoch sú vodiči nútení ponúkať si prednosť

Existujú križovatky, kde si pre nesprávne značenie musia vodiči dávať prednosť a nikto z nich ju nemá.

(Zdroj: Google Streetview)

Radoslav: "Posielam vám náhľad križovatky v Senci, nad ktorou si sem-tam lámem hlavu.

Dve cesty sa zbiehajú do jednej križovatky, pričom každá cesta je pred križovatkou označená značkou Daj prednosť v jazde. Jedna je pri zelenom vozidle, druhá je pri odparkovanom striebornom vozidle na druhej vetve križovatky.

Kto má v križovatke prednosť, najmä ak zelené vozidlo na fotke nevie, že podobná značka je aj na druhej vedľajšej ceste?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

senec1.jpg

Na prvej fotografii je vidieť dve križovatky za sebou. Vodiči musia dávať prednosť aj pri vjazde do križovatky so semaforom (tvaru Y) a následne aj to T-čkovej križovatky, ktorá je pár metrov za prvou.

Radoslav upozornil predovšetkým na fakt, že pri vjazde z dvoch vetiev prvej križovatky (tvaru Y) majú vodiči pred sebou dopravnú značku Daj prednosť v jazde.

Ak svietia semafory a nebliká žltý signál, prednosť v jazde je jednoznačná. Ak sa ale majú riadiť pri vypnutých semaforoch len značkami, vodiči vchádzajúci do prvej križovatky nemôžu vedieť, kto z nich má prednosť.

Jedinou možnosťou, ako prejsť takúto križovatku bez komplikácií, je komunikovať medzi sebou. Zníži sa tak riziko obmedzenia plynulosti alebo ohrozenia premávky.

Zároveň by sa na križovatku mal pozrieť aj správca cesty a dať tam upraviť dopravné značenie, aby bola prednosť v jazde pre každého jednoznačná aj pri vypnutých semaforoch.


Zväčšiť mapu

Na záver ešte jedna otázka Mariána: "Je križovatkou aj miesto, kde cestu križujú koľajnice, ktoré boli v minulosti využívané na prevoz nejakého tovaru do nejakej firmy a nie na klasickú železničnú prepravu a dnes už sa takmer vôbec nepoužívajú?"

Križovatkou je podľa dopravných pravidiel miesto, kde sa cesty križujú, spájajú alebo rozpájajú. Železničné priecestie nie je križovatkou.

Aj keď tadiaľ nejazdia vlaky, platia tam pravidlá o prejazde cez železničné priecestie. Napríklad, bez zapnutej svetelnej signalizácie tadiaľ nesmiete ísť rýchlejšie ako 30 km/h a musíte sa vždy presvedčiť, či tadiaľ neprechádza vlak.

Železničné priecestie

zákon č. 8/2009 Z.z.:

§ 27

(1) Pred železničným priecestím vodič je povinný počínať si mimoriadne opatrne, najmä sa presvedčiť, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie.

(2) Vozidlá pred železničným priecestím sa radia za sebou v poradí, v ktorom prišli. Ak nejde o súbežnú jazdu, smú vozidlá prechádzať cez železničné priecestie len v jednom jazdnom prúde.

(3) Vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní vodič je povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km.h-1; ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-1. Vodič pritom nesmie zbytočne predlžovať čas prechádzania železničného priecestia.

(4) Ak dôjde k zastaveniu vozidla na železničnom priecestí, vodič je povinný odstrániť vozidlo zo železničnej trate; ak tak nemôže urobiť, musí bezodkladne vykonať také opatrenia, aby bol vodič koľajového vozidla pred nebezpečenstvom včas varovaný.

(5) Pred železničným priecestím, pri ktorom je umiestnená dopravná značka "Stoj, daj prednosť v jazde!", vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, z ktorého má náležitý rozhľad na trať.

§ 28

Vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak

a) sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
b) sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
c) sa spúšťajú, ak sú spustené alebo ak sa zdvíhajú závory,
d) už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak alebo iné dráhové vozidlo alebo ak počuť najmä jeho húkanie alebo pískanie,
e) osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia dáva znamenie na zastavenie vozidla krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom v hornom polkruhu,
f) situácia na železničnom priecestí alebo za ním nedovoľuje, aby ho bezpečne prešiel a pokračoval v jazde.

§ 29

(1) Ak osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia dáva pokyn na jazdu cez železničné priecestie vodorovným kývaním ruky s červenou alebo so žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti bielym svetlom cez stred tela, vodič je povinný ju poslúchnuť; pritom neplatí § 28 písm. a) až d).

(2) Ustanovenia odseku 1 a § 27 a 28 sa primerane vzťahujú aj na chodca.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku
  4. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  2. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  3. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  4. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  5. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  6. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  7. Zmeny v systéme revíznych postupov
  8. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 14 855
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 919
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 495
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 5 166
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 062
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 352
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 097
  8. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 1 068
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Správa o stave republiky opozičného politika Róberta Fica.
  2. Ľubomír Maretta: Odpustenie
  3. Michal Pavlík: Ako rastú výdavky slovenských domácností
  4. Unicef Slovensko: Ilustrácie, ktoré zachraňujú životy
  5. Dada Vozáriková: Namíbijský denník (6): Ako sme zablúdili
  6. Viktor Pamula: Futbalový klub- záchrana
  7. Rudolfa Vallová: Mečiarizmus - problém uvalený na celú epochu
  8. Anna Miľanová: Závislosť na droge... 2022
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 227 368
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 885
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 153
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 947
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 153
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 043
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 040
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 887
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu