SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Pri vypnutých semaforoch sú vodiči nútení ponúkať si prednosť

Existujú križovatky, kde si pre nesprávne značenie musia vodiči dávať prednosť a nikto z nich ju nemá.

(Zdroj: Google Streetview)

Radoslav: "Posielam vám náhľad križovatky v Senci, nad ktorou si sem-tam lámem hlavu.

Dve cesty sa zbiehajú do jednej križovatky, pričom každá cesta je pred križovatkou označená značkou Daj prednosť v jazde. Jedna je pri zelenom vozidle, druhá je pri odparkovanom striebornom vozidle na druhej vetve križovatky.

Kto má v križovatke prednosť, najmä ak zelené vozidlo na fotke nevie, že podobná značka je aj na druhej vedľajšej ceste?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

senec1.jpg

Na prvej fotografii je vidieť dve križovatky za sebou. Vodiči musia dávať prednosť aj pri vjazde do križovatky so semaforom (tvaru Y) a následne aj to T-čkovej križovatky, ktorá je pár metrov za prvou.

Radoslav upozornil predovšetkým na fakt, že pri vjazde z dvoch vetiev prvej križovatky (tvaru Y) majú vodiči pred sebou dopravnú značku Daj prednosť v jazde.

Ak svietia semafory a nebliká žltý signál, prednosť v jazde je jednoznačná. Ak sa ale majú riadiť pri vypnutých semaforoch len značkami, vodiči vchádzajúci do prvej križovatky nemôžu vedieť, kto z nich má prednosť.

Jedinou možnosťou, ako prejsť takúto križovatku bez komplikácií, je komunikovať medzi sebou. Zníži sa tak riziko obmedzenia plynulosti alebo ohrozenia premávky.

Zároveň by sa na križovatku mal pozrieť aj správca cesty a dať tam upraviť dopravné značenie, aby bola prednosť v jazde pre každého jednoznačná aj pri vypnutých semaforoch.


Zväčšiť mapu

Na záver ešte jedna otázka Mariána: "Je križovatkou aj miesto, kde cestu križujú koľajnice, ktoré boli v minulosti využívané na prevoz nejakého tovaru do nejakej firmy a nie na klasickú železničnú prepravu a dnes už sa takmer vôbec nepoužívajú?"

Križovatkou je podľa dopravných pravidiel miesto, kde sa cesty križujú, spájajú alebo rozpájajú. Železničné priecestie nie je križovatkou.

Aj keď tadiaľ nejazdia vlaky, platia tam pravidlá o prejazde cez železničné priecestie. Napríklad, bez zapnutej svetelnej signalizácie tadiaľ nesmiete ísť rýchlejšie ako 30 km/h a musíte sa vždy presvedčiť, či tadiaľ neprechádza vlak.

Železničné priecestie

zákon č. 8/2009 Z.z.:

§ 27

(1) Pred železničným priecestím vodič je povinný počínať si mimoriadne opatrne, najmä sa presvedčiť, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie.

(2) Vozidlá pred železničným priecestím sa radia za sebou v poradí, v ktorom prišli. Ak nejde o súbežnú jazdu, smú vozidlá prechádzať cez železničné priecestie len v jednom jazdnom prúde.

(3) Vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní vodič je povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km.h-1; ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-1. Vodič pritom nesmie zbytočne predlžovať čas prechádzania železničného priecestia.

(4) Ak dôjde k zastaveniu vozidla na železničnom priecestí, vodič je povinný odstrániť vozidlo zo železničnej trate; ak tak nemôže urobiť, musí bezodkladne vykonať také opatrenia, aby bol vodič koľajového vozidla pred nebezpečenstvom včas varovaný.

(5) Pred železničným priecestím, pri ktorom je umiestnená dopravná značka "Stoj, daj prednosť v jazde!", vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, z ktorého má náležitý rozhľad na trať.

§ 28

Vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak

a) sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
b) sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
c) sa spúšťajú, ak sú spustené alebo ak sa zdvíhajú závory,
d) už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak alebo iné dráhové vozidlo alebo ak počuť najmä jeho húkanie alebo pískanie,
e) osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia dáva znamenie na zastavenie vozidla krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom v hornom polkruhu,
f) situácia na železničnom priecestí alebo za ním nedovoľuje, aby ho bezpečne prešiel a pokračoval v jazde.

§ 29

(1) Ak osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia dáva pokyn na jazdu cez železničné priecestie vodorovným kývaním ruky s červenou alebo so žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti bielym svetlom cez stred tela, vodič je povinný ju poslúchnuť; pritom neplatí § 28 písm. a) až d).

(2) Ustanovenia odseku 1 a § 27 a 28 sa primerane vzťahujú aj na chodca.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 835
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 830
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 860
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 188
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 154
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 578
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 913
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 633
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 588
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 600
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

4 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

3 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

8 h