SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Kto má prednosť, keď vedľajšie cesty nie sú oproti sebe

Dôležité je, aké dopravné značenie je použité a ako ďaleko od seba je os oboch vedľajších ciest.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Jaro: "Ako sa určuje prednosť pri takých križovatkách, keď vedľajšie cesty sú skoro oproti sebe, ale nie úplne? Červený je už pár metrov na hlavnej, a preto má prednosť, alebo zelený, lebo mu červený križuje dráhu?"

krizovatka.jpg

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak prednosť v jazde vyplýva za dopravných značiek, platnosť značky sa končí až na vzdialenejšej hranici križovatky. Ešte ju môže ukončiť aj iná dopravná značka upravujúca prednosť v jazde.

V prípade, že na obrázku je naznačená jediná križovatka, potom vodič červeného auta musí dať prednosť zelenému vozidlu. Kým neopustí križovatku, stále je povinný dávať prednosť vozidlám na hlavnej (pre značku Daj prednosť v jazde).

Zákon
č. 8/2009 Z.z., § 2:

Hranicou križovatky je miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou "Priečna súvislá čiara", "Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!" alebo "Priečna súvislá čiara s nápisom STOP".

Kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.

Vo vzťahu k zelenému je vľavo odbočujúce červené vozidlo čiastočne v situácii, kedy musí dať prednosť oprotiidúcemu vozidlu. Zároveň, zelené vozidlo prichádza do križovatky v mieste, kde sa už dá uvažovať aj o tom, že červené vozidlo, ktoré čiastočne odbočilo, musí dať prednosť vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Nielen červené, ale aj zelené vozidlo je až do opustenia križovatky na vedľajšej ceste.

Skutočné križovatky, ktoré by sa podobali načrtnutej, by však pod značkou Daj prednosť v jazde alebo pod značkou Hlavná cesta mali mať dodatkovú tabuľku so skutočným tvarom križovatky.

V opačnom prípade by hrozilo, že s uplatnení definície o hranici križovatky by autá neprechádzali jednou, ale dvomi susediacimi križovatkami.

Vodiči áut by sa tak mohli dostať do situáciu, keď by červené muselo dávať prednosť podľa pravidla "pravej ruky" a zelené pre značku. Museli by sa tak dohadovať, kto má prednosť, čo plynulosti cestnej premávky nepomáha.

Pri krajskej prokuratúre len rovno

Dušan: "Chcel by som sa poinformovať o odbočovaní na semafore. Ide o križovatku v Bratislave na Vajnorskej smerom do centra pri Poluse (pri Krajskej prokuratúre).

Môže vodič odbočiť vľavo (smerom na futbalové ihrisko – Inter) na semafore, keď tam nie je značka zakazujúca odbočenie a nie je tam ani vodorovné značenie prikázaného smeru v jazde? Často sa mi stáva, že tam autá odbočujú. Porušujú na danom úseku pravidlá cestnej premávky?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné značenie na mieste, o ktorom píše Dušan, jednoznačne prikazuje ísť cez križovatku rovno. Vyžaduje to aj zvislé dopravné značenie a aj vodorovné, ako vidno na zábere z Google Streetview.

Vodiči, ktorí napriek tomu odbočujú vľavo, riskujú nielen pokutu do 100 eur, ale aj haváriu. V čase, keď majú na semafore zelenú, majú zelenú aj vozidlá idúce v opačnom smere jazdy.


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 234
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 456
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 325
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 210
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 974
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 917
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 190
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 903
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 700
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 590
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Policajti blokujú demonštrantov počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Rusi demonštrovali proti Putinovmu režimu.

6 h
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

10 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

15 h
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan