SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Kto má prednosť, keď vedľajšie cesty nie sú oproti sebe

Dôležité je, aké dopravné značenie je použité a ako ďaleko od seba je os oboch vedľajších ciest.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Jaro: "Ako sa určuje prednosť pri takých križovatkách, keď vedľajšie cesty sú skoro oproti sebe, ale nie úplne? Červený je už pár metrov na hlavnej, a preto má prednosť, alebo zelený, lebo mu červený križuje dráhu?"

krizovatka.jpg

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak prednosť v jazde vyplýva za dopravných značiek, platnosť značky sa končí až na vzdialenejšej hranici križovatky. Ešte ju môže ukončiť aj iná dopravná značka upravujúca prednosť v jazde.

V prípade, že na obrázku je naznačená jediná križovatka, potom vodič červeného auta musí dať prednosť zelenému vozidlu. Kým neopustí križovatku, stále je povinný dávať prednosť vozidlám na hlavnej (pre značku Daj prednosť v jazde).

Zákon
č. 8/2009 Z.z., § 2:

Hranicou križovatky je miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou "Priečna súvislá čiara", "Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!" alebo "Priečna súvislá čiara s nápisom STOP".

Kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.

Vo vzťahu k zelenému je vľavo odbočujúce červené vozidlo čiastočne v situácii, kedy musí dať prednosť oprotiidúcemu vozidlu. Zároveň, zelené vozidlo prichádza do križovatky v mieste, kde sa už dá uvažovať aj o tom, že červené vozidlo, ktoré čiastočne odbočilo, musí dať prednosť vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Nielen červené, ale aj zelené vozidlo je až do opustenia križovatky na vedľajšej ceste.

Skutočné križovatky, ktoré by sa podobali načrtnutej, by však pod značkou Daj prednosť v jazde alebo pod značkou Hlavná cesta mali mať dodatkovú tabuľku so skutočným tvarom križovatky.

V opačnom prípade by hrozilo, že s uplatnení definície o hranici križovatky by autá neprechádzali jednou, ale dvomi susediacimi križovatkami.

Vodiči áut by sa tak mohli dostať do situáciu, keď by červené muselo dávať prednosť podľa pravidla "pravej ruky" a zelené pre značku. Museli by sa tak dohadovať, kto má prednosť, čo plynulosti cestnej premávky nepomáha.

Pri krajskej prokuratúre len rovno

Dušan: "Chcel by som sa poinformovať o odbočovaní na semafore. Ide o križovatku v Bratislave na Vajnorskej smerom do centra pri Poluse (pri Krajskej prokuratúre).

Môže vodič odbočiť vľavo (smerom na futbalové ihrisko – Inter) na semafore, keď tam nie je značka zakazujúca odbočenie a nie je tam ani vodorovné značenie prikázaného smeru v jazde? Často sa mi stáva, že tam autá odbočujú. Porušujú na danom úseku pravidlá cestnej premávky?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné značenie na mieste, o ktorom píše Dušan, jednoznačne prikazuje ísť cez križovatku rovno. Vyžaduje to aj zvislé dopravné značenie a aj vodorovné, ako vidno na zábere z Google Streetview.

Vodiči, ktorí napriek tomu odbočujú vľavo, riskujú nielen pokutu do 100 eur, ale aj haváriu. V čase, keď majú na semafore zelenú, majú zelenú aj vozidlá idúce v opačnom smere jazdy.


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  6. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 661
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 9 379
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 6 344
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 128
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 857
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 510
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 460
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 767
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 2 482
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 465
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis)
  2. Štefan Vidlár: 613 a 363
  3. Anton Kovalčík: Ublíženejší vyhráva.
  4. Lucia Žárska: Nedostatok čipov si riešia firmy po svojom
  5. Olívia Lacenová: Rok a pol od prvých lockdownov: Ako si vedie EU, UK a USA?
  6. Jozo Peric: Nemecká Lufthansa sa zbavuje dlhov vydaním nových akcií, trhy jej zatiaľ veria
  7. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: o čom to je
  8. Nicholas Wintzler: Séria Agnosia
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 400
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 14 631
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 10 029
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 005
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 461
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 456
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 187
  8. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ??? 4 184
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu