SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Kto má prednosť, keď vedľajšie cesty nie sú oproti sebe

Dôležité je, aké dopravné značenie je použité a ako ďaleko od seba je os oboch vedľajších ciest.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Jaro: "Ako sa určuje prednosť pri takých križovatkách, keď vedľajšie cesty sú skoro oproti sebe, ale nie úplne? Červený je už pár metrov na hlavnej, a preto má prednosť, alebo zelený, lebo mu červený križuje dráhu?"

krizovatka.jpg

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak prednosť v jazde vyplýva za dopravných značiek, platnosť značky sa končí až na vzdialenejšej hranici križovatky. Ešte ju môže ukončiť aj iná dopravná značka upravujúca prednosť v jazde.

V prípade, že na obrázku je naznačená jediná križovatka, potom vodič červeného auta musí dať prednosť zelenému vozidlu. Kým neopustí križovatku, stále je povinný dávať prednosť vozidlám na hlavnej (pre značku Daj prednosť v jazde).

Zákon
č. 8/2009 Z.z., § 2:

Hranicou križovatky je miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou "Priečna súvislá čiara", "Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!" alebo "Priečna súvislá čiara s nápisom STOP".

Kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.

Vo vzťahu k zelenému je vľavo odbočujúce červené vozidlo čiastočne v situácii, kedy musí dať prednosť oprotiidúcemu vozidlu. Zároveň, zelené vozidlo prichádza do križovatky v mieste, kde sa už dá uvažovať aj o tom, že červené vozidlo, ktoré čiastočne odbočilo, musí dať prednosť vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Nielen červené, ale aj zelené vozidlo je až do opustenia križovatky na vedľajšej ceste.

Skutočné križovatky, ktoré by sa podobali načrtnutej, by však pod značkou Daj prednosť v jazde alebo pod značkou Hlavná cesta mali mať dodatkovú tabuľku so skutočným tvarom križovatky.

V opačnom prípade by hrozilo, že s uplatnení definície o hranici križovatky by autá neprechádzali jednou, ale dvomi susediacimi križovatkami.

Vodiči áut by sa tak mohli dostať do situáciu, keď by červené muselo dávať prednosť podľa pravidla "pravej ruky" a zelené pre značku. Museli by sa tak dohadovať, kto má prednosť, čo plynulosti cestnej premávky nepomáha.

Pri krajskej prokuratúre len rovno

Dušan: "Chcel by som sa poinformovať o odbočovaní na semafore. Ide o križovatku v Bratislave na Vajnorskej smerom do centra pri Poluse (pri Krajskej prokuratúre).

Môže vodič odbočiť vľavo (smerom na futbalové ihrisko – Inter) na semafore, keď tam nie je značka zakazujúca odbočenie a nie je tam ani vodorovné značenie prikázaného smeru v jazde? Často sa mi stáva, že tam autá odbočujú. Porušujú na danom úseku pravidlá cestnej premávky?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné značenie na mieste, o ktorom píše Dušan, jednoznačne prikazuje ísť cez križovatku rovno. Vyžaduje to aj zvislé dopravné značenie a aj vodorovné, ako vidno na zábere z Google Streetview.

Vodiči, ktorí napriek tomu odbočujú vľavo, riskujú nielen pokutu do 100 eur, ale aj haváriu. V čase, keď majú na semafore zelenú, majú zelenú aj vozidlá idúce v opačnom smere jazdy.


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 618
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 091
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 615
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 666
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 059
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 966
  7. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 025
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 018
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 009
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 8 887
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Jan Tratnik vyhral 16. etapu na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric