Napíšte nám
o vašom vozidle
Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.
Čo o svojom aute napísať?
Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu
FRANKFURT. Šofér prvého sériového elektromobilu BMW s nami nesmel počas jazdy hovoriť, ale aspoň vyhovel našej prosbe a pri výjazde zo zákruty šliapol na plynový pedál.
Vtedy elektromotor s výkonom 125 KW (170 k) udelil ľahkému autu prudké zrýchlenie. Na krátkej testovacej dráhe spoznávame v praxi prevratný elektromobil.
Kompaktné štvormetrové autíčko s protismerným otváraním dverí nešokovalo svet dojazdom, ale ľahkou a inovatívnou konštrukciou.
BMW i3 prejde na jedno nabitie batérií od 130 do 160 kilometrov, avšak vďaka podvozku z hliníkovej zliatiny a karosérii z uhlíkových vlákien váži len 1195 kilogramov.
Zachová radosť z jazdy
BMW postavilo na autosalóne vo Frankfurte vlastnú testovaciu dráhu v tvare osmičky priamo vo výstavnej hale. Jazdou ponad hlavy návštevníkov sme si mohli vyskúšať BMWi, ktoré má ideálne rozloženú hmotnosť v pomere 50:50 medzi obe nápravy.
Napriek úzkym kolesám má zachovať tradíciu radosti z jazdy, ktorú preferuje BMW už desaťročia. Elektromotor dokáže doslova katapultovať elektromobil na stokilometrovú rýchlosť za 7,2 sekundy.
Na výborných jazdných vlastnostiach sa podieľa aj extrémne nízke ťažisko, pretože batérie sú uložené v podlahe.
Takýto podvozok môže existovať v niekoľkých dĺžkach a zároveň môže niesť rôzne typy karosérie. BMW pre model i3 zvolilo päťdverovú karosériu s protismerným otváraním dverí.
Vzdušný interiér
Konštrukcia auta s oddeleným podvozkom a rázvorom náprav 257 centimetrov umožnila postaviť priestranný interiér. Keď auto vidíte naživo, nechce sa vám veriť, že má až štyri metre, lebo vyzerá podstatne menšie.
Priestor aj nastupovanie dopredu prekonáva bežné autá nižšej triedy, akurát cez užšie zadné dvere sú zadné sedadlá ťažšie prístupné. Miesto však nechýba ani vzadu a dvaja dospelí si tam nájdu dostatok pohodlia.
Ďalším menovateľom nového elektromobilu je ticho a ani pri pohýnaní nepočuť typické mravčanie elektromobilov.
Samozrejme, pri veľkorysom vnútornom priestore a pomerne hlbokej prístrojovej doske neostáva už veľa priestoru na batožinu. Podľa údajov o objeme kufra možno očakávať 260-litrový batožinový priestor na úrovni malého auta.
Dieru po havárii zalepia
Budovanie siete predajcov so servisom a tiež dobíjacích staníc bude jednou z najťažších úloh počas masívneho rozšírenia verzie i3.
BMW bude v prvej fáze dotovať predaj elektromobilu a ponúka celkom atraktívnu cenu tesne nad 33-tisíc eur. Už pri vývoji auta a jeho karosérie z uhlíkových vlákien vyriešili spôsob opravy po nehode.
Na drobné opravy plastových dielov karosérie postačia jednoduché zásahy a dokonca lepené uhlíkové vlákna dovoľujú poškodenú časť skeletu vyrezať a plnohodnotne nalepiť novú časť.
BMW ponúkne v rámci príplatkovej výbavy aj malý motocyklový dvojvalec s objemom 650 cm3 a výkonom 25 kW (34 k). Motor si svoje miesto našiel hneď vedľa elektromotora nad zadnou nápravou.
Pri jeho použití sa dojazd vozidla môže zvýšiť až na 300 km v štandardnom režime a nevyžiada si ďalšie litre z batožinového priestoru.
Nové BMW i3 prišlo na trh spolu s rýchlonabíjačkou s výkonom 50 kW. Akumulátory oživí na 80 percent už za približne 30 minút.