SME
Štvrtok, 28. október, 2021 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky
TEST MÔJHO AUTA

Ladu 2105 nazvali Vasiľ, prekvapí aj znalcov

Lada 2105 znamená pre svojich majiteľov cestovateľskú slobodu. Ocenili ju najmä na Ukrajine a v Albánsku.

(Zdroj: Marián Grofčík)
Napíšte nám
o vašom vozidle

Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.

Čo o svojom aute napísať?



Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

Z nuly na sto za šesť sekúnd a maximálna rýchlosť cez dvesto km/h. To je niečo, čo v Lade 2105 nikdy nezažijete.

Lada 2105, ktorú vám chceme predstaviť, sa volá Vasiľ a pre svojich majiteľov znamená cestovateľskú slobodu a záruku nezabudnuteľných zážitkov.

Cestovanie po svete v pohodlí klimatizovaného minivanu nás – partiu mladých ľudí - po pár rokoch omrzelo a začali sme sa obzerať po niečom štýlovom a trvácnom. A hlavne lacnom. Náhoda a šťastie pomohli a my sme od prvej chvíle vedeli, že v tomto aute môžeme prejsť svet.

Drobnou kuriozitou bolo, že z pôvodnej kúpnej ceny 150 eur sme dokázali vyjednať cenu 200 eur, pretože Vasiľ mal plnú nádrž a plný kufor náhradných dielov.

Túto Ladu vyrobili asi v stredu

Vasiľ je 29-ročný mladík zostrojený na legendárnej montážnej linke v Togliatti.

Kvalita spracovania a výdrž všetkých dielov prezrádza, že ide o kus vyrobený v stredu. Exempláre vyrobené v ostatné dni trpeli na nedostatočnú sústredenosť pracovníkov. Buď sa spamätávali z víkendu, alebo sa pripravovali na ten nasledujúci.

Znalci iste vedia, že Lada 2105 disponovala v základnej výbave motorom 1300, no predošlý majiteľ sa rozhodol pre radikálny tuning a celý motor vymenil.

Nesmrteľné srdce (motor) má objem 1500 ccm a maximálny výkon 55 kW. Teda, asi nie je celkom nesmrteľné, keďže je už druhé v poradí.

Stotisíc kilometrov a potom od začiatku

S nájazdom jemne cez 90-tisíc kilometrov ide o motor tesne po zábehu a zároveň možno tesne pred smrťou.

Tých 90-tisíc je, samozrejme, len odhad, keďže údaj o absolvovaných kilometroch je čisto informačný. Stočiť kilometre na Lade je záležitosťou pár minút s aku-vŕtačkou. Beztak to ukazuje len do stotisíc, potom ideme zase od nuly.

Výhodou a zároveň nevýhodou je štvorstupňová prevodovka. V porovnaní s päťstupňovou vydrží viac, aspoň podľa slov znalcov, no pri dlhej jazde na diaľnici je značne obmedzujúca.

Jazda vyžaduje istý kompromis. Do 85 km/h stačí Vasiľovi 7 litrov na 100 kilometrov. Potom to už stúpa raketovo a maximálnu rýchlosť ešte nepoznáme, pretože kým sme ju dosiahli, museli sme zastaviť a dotankovať.

Lada 2105 má výkonné kúrenie - najmä v lete

Vasiľ z hľadiska výbavy v ničom nezaostáva za súčasnou nižšou triedou. Síce nemá okná v elektrike a v rádiu hrá dookola jedna zaseknutá kazeta od Nogu a Skrúcaného, ale zato má koženkové poťahy a na tom čínske doplnkové poťahy s dračím vzorom.

V interiéri je dostatok voľného miesta na nohy i ostatné končatiny, aj dosť odkladacích priestorov. Za príplatok mal Vasiľ už v základnej výbave praktické osvetlenie mapy v priehradke spolujazdca, strešné okno a lakťovú opierku.

Bohužiaľ, chýbajú stierače svetlometov, no aspoň máme stále čo vylepšovať.

Z funkčnej výbavy ocení vodič vyhrievanie zadného skla a výkonné a rýchle kúrenie. Každý správny dlhoročný šofér dobre vie, aké dôležité je kúriť, ak je vonku 30 stupňov nad nulou.

Takže vodič i spolujazdec majú pri nohách bežne cez 50 a jazdiť sa dá jedine s otvorenými oknami a štupľami v ušiach. To je zároveň odpoveďou na otázku, či je v aute hluk; nie je.

Pre cestovateľské účely sme museli Vasiľovi trochu pomôcť. Batožinový priestor je dostatočný, no traja ľudia v plnej poľnej, s výbavou na varenie a spanie zaberú svoje. Na streche teda tróni expedičná záhradka s dvoma rezervnými 13-palcovými kolesami.

Skvelý dopredný rozhľad zabezpečujú dva dvadsaťročné halogény, prezývané tiež RTG.

Olej treba meniť často, no na servise ušetríte

Starostlivosť a údržba takéhoto stroja je pre manuálne priemerne zručného človeka hračkou. Výrobca predpokladal domáce servisovanie, preto už „návod na použitie“ auta predpokladá, že majiteľ si sám mení olej, opravuje brzdy, nastavuje sviečky a zmes atď.

Poctivý kus auta, ktoré nepotrebuje pre prasknutú žiarovku stráviť pol dňa v servise.

Olejový interval je síce iba 5- až 10-tisíc kilometrov, ale náklady na výmenu sú rozhodne do 20 eur a podpriemerný motorista to zvládne za polhodinku.

Ak už je nutná návšteva servisu, Vasiľ vzbudí všade patričný rozruch a oprava je často zadarmo. Ostatní motoristi ho obdivujú a uznávajú, oplakávajú staré časy a pri platení za servis nám už ponúkajú výmenu bez doplatku.

f2_small.jpg

Ladu 2105 ocenili na Ukrajine a v Albánsku

Aby si však nikto nemyslel, že Vasiľ slúži na cestu do obchodu a na pole. Za pol roka sme na ňom najazdili skoro 10-tisíc kilometrov.

Prvá cesta viedla bližšie k jeho rodisku, do Kyjeva. Na Ukrajine absolútne zapadol a ušetril nám mnoho úplatkov, teda pokút, pretože jeho charizma má na policajtov silný vplyv.

To sa potvrdilo aj pri cestovaní po Balkáne. Najmä albánski príslušníci videli Ladu prvýkrát v živote a dosť sa im pozdávala. O rok chceme Vasiľa pri príležitosti jeho tridsiatych narodenín vziať na prehliadku Togliatti a tiež do Kazachstanu.

Lada 2105 je ideálnym vozom i kočom na krátke i dlhé trasy. Samozrejme, posádku musia tvoriť jedinci zocelení, nebojácni a najmä veľmi trpezliví.

Odmenou je jazda plná zážitkov, dobrej nálady, potu a lýtka popálené od kúrenia. To všetko za pár eur a bez strachu, že vám to auto niekto ukradne.

Nechceme si robiť reklamu, no ak by niekoho zaujímalo, aké je to cestovať na Lade a čo všetko sme videli a zažili, môžete si nás nájsť na https://www.facebook.com/LadaSvetom.

f3_small.jpg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  2. Koniec Bratislavy? Pre túto firmu môžete pracovať aj cez polovicu republiky
  3. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  4. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  5. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  6. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  7. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  8. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  9. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  10. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  1. 365.bank prináša digitálnu hypotéku s možnosťou podania žiadosti
  2. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  3. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  7. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. Spoľahlivá energia a úspora technológiami
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 10 404
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 892
  3. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 501
  4. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 6 494
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 275
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 708
  7. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna 3 303
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 2 860
  9. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 522
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi 2 012
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Šieste poschodie stavby na rohu ulíci Vajnorskej a Odbojárov využíval Norbert Bödör na pracovné schôdzky.

Odborníci označili bytovku za zlý výber, keď chce niekto schôdzku utajiť.


4 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Od pondelka bude v čiernej farbe až 24 okresov.


a 1 ďalší 2 h
Obezitologička Adela Penesová.

Obezita je epidémiou 21. storočia.


10 h

Blogy SME

  1. Šimon Briatka: Inšpiratívni ľudia 1: Roger Bannister, lekár, ktorý zabehol svetový rekord
  2. Café Európa: Valí sa na nás energetická kríza?
  3. Naďa Serafínová: Ako sa naozaj testuje? Povedzme, že dosť zvláštne.
  4. Miriam Studeničová: Cisár je nahý! Osobnosti sú nevedomé! Nepoznajú Pravdu!
  5. Marián Lukáč: Blog č. 44- Múdrosť
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Aké ťažké je ľahko odpustiť?
  7. Stanislav Martinčko: Poľovačka na zajace a 50 000 Eur v zlate !!
  8. Miro Jankes: Októbrový výber
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 14 948
  2. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 8 435
  3. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 760
  4. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 423
  5. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha". 4 869
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 478
  7. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 142
  8. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 3 950
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu