SME

Ladu 2105 nazvali Vasiľ, prekvapí aj znalcov

Lada 2105 znamená pre svojich majiteľov cestovateľskú slobodu. Ocenili ju najmä na Ukrajine a v Albánsku.

(Zdroj: Marián Grofčík)

Napíšte nám

o vašom vozidle


Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.


Čo o svojom aute napísať?


Kliknite SEM


Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu


magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z nuly na sto za šesť sekúnd a maximálna rýchlosť cez dvesto km/h. To je niečo, čo v Lade 2105 nikdy nezažijete.

Lada 2105, ktorú vám chceme predstaviť, sa volá Vasiľ a pre svojich majiteľov znamená cestovateľskú slobodu a záruku nezabudnuteľných zážitkov.

Cestovanie po svete v pohodlí klimatizovaného minivanu nás – partiu mladých ľudí - po pár rokoch omrzelo a začali sme sa obzerať po niečom štýlovom a trvácnom. A hlavne lacnom. Náhoda a šťastie pomohli a my sme od prvej chvíle vedeli, že v tomto aute môžeme prejsť svet.

SkryťVypnúť reklamu

Drobnou kuriozitou bolo, že z pôvodnej kúpnej ceny 150 eur sme dokázali vyjednať cenu 200 eur, pretože Vasiľ mal plnú nádrž a plný kufor náhradných dielov.

Túto Ladu vyrobili asi v stredu

Vasiľ je 29-ročný mladík zostrojený na legendárnej montážnej linke v Togliatti.

Kvalita spracovania a výdrž všetkých dielov prezrádza, že ide o kus vyrobený v stredu. Exempláre vyrobené v ostatné dni trpeli na nedostatočnú sústredenosť pracovníkov. Buď sa spamätávali z víkendu, alebo sa pripravovali na ten nasledujúci.

Znalci iste vedia, že Lada 2105 disponovala v základnej výbave motorom 1300, no predošlý majiteľ sa rozhodol pre radikálny tuning a celý motor vymenil.

Nesmrteľné srdce (motor) má objem 1500 ccm a maximálny výkon 55 kW. Teda, asi nie je celkom nesmrteľné, keďže je už druhé v poradí.

SkryťVypnúť reklamu

Stotisíc kilometrov a potom od začiatku

S nájazdom jemne cez 90-tisíc kilometrov ide o motor tesne po zábehu a zároveň možno tesne pred smrťou.

Tých 90-tisíc je, samozrejme, len odhad, keďže údaj o absolvovaných kilometroch je čisto informačný. Stočiť kilometre na Lade je záležitosťou pár minút s aku-vŕtačkou. Beztak to ukazuje len do stotisíc, potom ideme zase od nuly.

Výhodou a zároveň nevýhodou je štvorstupňová prevodovka. V porovnaní s päťstupňovou vydrží viac, aspoň podľa slov znalcov, no pri dlhej jazde na diaľnici je značne obmedzujúca.

Jazda vyžaduje istý kompromis. Do 85 km/h stačí Vasiľovi 7 litrov na 100 kilometrov. Potom to už stúpa raketovo a maximálnu rýchlosť ešte nepoznáme, pretože kým sme ju dosiahli, museli sme zastaviť a dotankovať.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Lada 2105 má výkonné kúrenie - najmä v lete

Vasiľ z hľadiska výbavy v ničom nezaostáva za súčasnou nižšou triedou. Síce nemá okná v elektrike a v rádiu hrá dookola jedna zaseknutá kazeta od Nogu a Skrúcaného, ale zato má koženkové poťahy a na tom čínske doplnkové poťahy s dračím vzorom.

V interiéri je dostatok voľného miesta na nohy i ostatné končatiny, aj dosť odkladacích priestorov. Za príplatok mal Vasiľ už v základnej výbave praktické osvetlenie mapy v priehradke spolujazdca, strešné okno a lakťovú opierku.

Bohužiaľ, chýbajú stierače svetlometov, no aspoň máme stále čo vylepšovať.

Z funkčnej výbavy ocení vodič vyhrievanie zadného skla a výkonné a rýchle kúrenie. Každý správny dlhoročný šofér dobre vie, aké dôležité je kúriť, ak je vonku 30 stupňov nad nulou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže vodič i spolujazdec majú pri nohách bežne cez 50 a jazdiť sa dá jedine s otvorenými oknami a štupľami v ušiach. To je zároveň odpoveďou na otázku, či je v aute hluk; nie je.

Pre cestovateľské účely sme museli Vasiľovi trochu pomôcť. Batožinový priestor je dostatočný, no traja ľudia v plnej poľnej, s výbavou na varenie a spanie zaberú svoje. Na streche teda tróni expedičná záhradka s dvoma rezervnými 13-palcovými kolesami.

Skvelý dopredný rozhľad zabezpečujú dva dvadsaťročné halogény, prezývané tiež RTG.

Olej treba meniť často, no na servise ušetríte

Starostlivosť a údržba takéhoto stroja je pre manuálne priemerne zručného človeka hračkou. Výrobca predpokladal domáce servisovanie, preto už „návod na použitie“ auta predpokladá, že majiteľ si sám mení olej, opravuje brzdy, nastavuje sviečky a zmes atď.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poctivý kus auta, ktoré nepotrebuje pre prasknutú žiarovku stráviť pol dňa v servise.

Olejový interval je síce iba 5- až 10-tisíc kilometrov, ale náklady na výmenu sú rozhodne do 20 eur a podpriemerný motorista to zvládne za polhodinku.

Ak už je nutná návšteva servisu, Vasiľ vzbudí všade patričný rozruch a oprava je často zadarmo. Ostatní motoristi ho obdivujú a uznávajú, oplakávajú staré časy a pri platení za servis nám už ponúkajú výmenu bez doplatku.

f2_small.jpg

Ladu 2105 ocenili na Ukrajine a v Albánsku

Aby si však nikto nemyslel, že Vasiľ slúži na cestu do obchodu a na pole. Za pol roka sme na ňom najazdili skoro 10-tisíc kilometrov.

Prvá cesta viedla bližšie k jeho rodisku, do Kyjeva. Na Ukrajine absolútne zapadol a ušetril nám mnoho úplatkov, teda pokút, pretože jeho charizma má na policajtov silný vplyv.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To sa potvrdilo aj pri cestovaní po Balkáne. Najmä albánski príslušníci videli Ladu prvýkrát v živote a dosť sa im pozdávala. O rok chceme Vasiľa pri príležitosti jeho tridsiatych narodenín vziať na prehliadku Togliatti a tiež do Kazachstanu.

Lada 2105 je ideálnym vozom i kočom na krátke i dlhé trasy. Samozrejme, posádku musia tvoriť jedinci zocelení, nebojácni a najmä veľmi trpezliví.

Odmenou je jazda plná zážitkov, dobrej nálady, potu a lýtka popálené od kúrenia. To všetko za pár eur a bez strachu, že vám to auto niekto ukradne.

Nechceme si robiť reklamu, no ak by niekoho zaujímalo, aké je to cestovať na Lade a čo všetko sme videli a zažili, môžete si nás nájsť na https://www.facebook.com/LadaSvetom.

f3_small.jpg

Autor: Marián Grofčík

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 748
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 437
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 364
  4. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 945
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 564
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 321
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 247
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 1 972
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Chomík: Blázni
  2. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  3. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  4. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  5. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  6. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  7. Ján Karas: Keď sa kloníme nízko: Mlčanie, ktoré súhlasí so zradou vlastného vedomia
  8. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 078
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 140
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 524
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 244
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 782
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 030
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 963
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 385
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu